Tijdreizen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Tijdreizen

Bericht door Petra » 03 nov 2018 04:11

Volgens deze artikelen zou tijdreizen geen utopie zijn.
Het is i.i.g. al wiskundig mogelijk.
Ook entropie is het euvel niet, dat het wel omgekeerd mogelijk is lijkt aangetoond.
Het probleem van de gelijktijdigheid lijkt ook geen probleem te hoeven zijn vanwege retrocausaliteit.
Het enige wat we nog nodig hebben is ehhh... "exotische materie". Nou, hè, als dat nou het enige is. :lol:

Zal het ooit zal gaan lukken om te tijdreizen :?:
Wie wil er graag tijdreizen en waarom :?:

Over tijd
https://wetenschap.infonu.nl/natuurkund ... ergie.html
Entropie is de enige grootheid in de natuurwetenschap die een bepaalde richting heeft in de tijd.
https://arxiv.org/abs/1711.03323?_sp=5d ... 1214055562
Reversing the thermodynamic arrow of time using quantum correlations
The second law permits the prediction of the direction of natural processes, thus defining a thermodynamic arrow of time. However, standard thermodynamics presupposes the absence of initial correlations between interacting systems. We here experimentally demonstrate the reversal of the arrow of time ...

.
Tijdreizen is wiskundig mogelijk
https://www.scientias.nl/wiskundig-gezi ... -mogelijk/
Is tijdreizen sciencefiction? Niet als het aan onderzoeker Ben Tippett van de universiteit van Brits-Columbia ligt. Hij beweert dat tijdreizen wiskundig gezien gewoon kan.
Het heelal heeft vier dimensies: drie dimensies in ruimte (lengte, breedte en hoogte) en een dimensie in tijd (duur). De visie van wetenschappers is dat ruimte en tijd niet los van elkaar staan, maar dat de vier dimensies zijn verweven. Volgens Tippett biedt dit allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld om te tijdreizen.
Bel in de ruimtetijd
Volgens Tippett en astrofysicus David Tsang (universiteit van Maryland) kan niet alleen de fysieke ruimte gekromd en veranderd worden, maar ook de dimensie tijd. “Er is bewijs dat de tijd vertraagt in de nabijheid van een zwart gat”, zegt Tippett. “Mijn model voor een tijdmachine maakt gebruik van de kromming in de ruimtetijd, waardoor tijd voor passagiers in een cirkel wordt gebogen. Ze gaan zo terug in de tijd.”

Tippett en Tsang hebben het idee om een soort ‘bel’ in de ruimtetijd te maken. Als deze bel sneller beweegt dan de snelheid van het licht, gaan passagiers in deze bel terug in de tijd. “Hoewel dit wiskundig allemaal mogelijk is, kunnen we nog niet zo’n ruimtetijd-machine bouwen”, zegt Ben Tippett. “We hebben namelijk exotische materie nodig om de ruimtetijd extreem te buigen en deze exotische materie is nog niet ontdekt.”
.
Over gelijktijdigheid/retrocausaliteit
http://rspa.royalsocietypublishing.org/ ... 1201314153

Hierin een uitleg van verstrengeling die niet botst met de relativiteitstheorie; de retrocausaliteit. Bij retrocausaliteit heeft de toekomst invloed op het verleden. Als dat klopt, gebeurt bij een meting aan een verstrengeld deeltjespaar iets heel raars. Op het moment van meting gaat een signaal terúg in de tijd naar het moment waarop de twee deeltjes verstrengeld raakten. Dat signaal vertelt het andere deeltje wat de uitkomst van de meting moet zijn, keert vervolgens om en reist met het deeltje terug naar het hier en nu. Dat lost het probleem van gelijktijdigheid op.
We show that our assumptions imply a timelike analogue of Bell's local causality criterion and, in doing so, give a new interpretation of timelike violations of Bell inequalities. Namely, they show the impossibility of a (non-retrocausal) time symmetric ontology.
.
Over kwantummechanica
https://wibnet.nl/natuurkunde/de-toekom ... veranderen
In onze wereld is tijd chronologisch en komt vandaag vóór morgen. Maar deeltjes kunnen misschien heen en weer reizen en het verleden beïnvloeden. Zo is de grootste uitdaging van de natuurkunde op te lossen: het verenigen van Bohrs kwantummechanica en Einsteins relativiteitstheorie.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Hopper
Ervaren pen

Re: Tijdreizen

Bericht door Hopper » 03 nov 2018 10:35

Om iets zinnigs te zeggen over tijdreizen zullen we eerst moeten begrijpen wat tijd is. Er is bewijs dat de tijd vertraagt in de nabijheid van een zwart gat, zegt Tippett. Dat zal dan wel, maar dan beweeg je nog steeds maar één kant op.
Het heelal heeft vier dimensies: drie dimensies in ruimte (lengte, breedte en hoogte) en een dimensie in tijd (duur). De visie van wetenschappers is dat ruimte en tijd niet los van elkaar staan, maar dat de vier dimensies zijn verweven. Volgens Tippett biedt dit allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld om te tijdreizen.
Wat een raar stukje tekst? Eerst wordt er een open deur ingetrapt (ruimte en tijd staan niet los van elkaar) en vervolgens biedt dat allerlei mogelijkheden zoals tijdreizen. Als je naar de drie dimensies kijkt, dan snap je onmiddellijk dat lengte, breedte en hoogte niet onafhankelijk van elkaar zijn. Een object kan niet alleen lengte hebben, als er lengte ontstaat dan ontstaat er ook onmiddellijk breedte en hoogte hoe miniem dan ook. Zo is het met tijd ook. Om als object te kunnen bestaan is er afstand en beweging nodig. Lichtsnelheid is een vaste waarde in het heelal. Objecten bewegen langzamer dan het licht. Maar je kan het ook omgekeerd bekijken. Het licht staat stil en de objecten bewegen een klein beetje. Dat bewegen noemen we dan tijd. En dat maakt tijd ook tot een dimensie, want tijd is een noodzakelijkheid om de eerste 3 dimensies te kunnen laten bestaan. Net zoals de eerste 3 dimensies elkaar nodig hebben.

Wiskundig zal het allemaal wel kloppen, maar in de praktijk kan een object niet door de lichtsnelheidsbarrière heen om de doodeenvoudige reden dat een object dan ophoudt te bestaan. Maar goed, ik geef vanavond een groot feest. De uitnodigingen verstuur ik via notarissen aan toekomstige tijdreizigers uit het jaar 3000. Eens kijken wie er komt! (En als er niemand komt dan hoef ik ook geen notariskosten te maken)

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 03 nov 2018 10:43

Hopper schreef:
03 nov 2018 10:35
Maar goed, ik geef vanavond een groot feest. De uitnodigingen verstuur ik via notarissen aan toekomstige tijdreizigers uit het jaar 3000. Eens kijken wie er komt! (En als er niemand komt dan hoef ik ook geen notariskosten te maken)
:D Ik geloof dat het Stephen Hawking was die dit al een keer gedaan heeft; er kwam niemand opdagen. :lol:

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 nov 2018 12:15

Wiskundig is het vast mogelijk. WIskundigen demken dat je omeindig lange getallen kunt opschrijven en als je uitlegt dAt dIt onzin is dat beginnen ze over Dunning-Krüger
Ik wens u alle goeds

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 03 nov 2018 12:31

Ik ben bang dat als je naar het verleden reist, door je aanwezigheid in dat verleden de geschiedenis anders verloopt en in principe de tijdreis zelf niet plaatsgevonden heeft zoals hij gedaan heeft vanwege die veranderde geschiedenis en toekomst. Mogelijk wordt die tijdmachine niet eens gebouwd in die veranderde toekomst!

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 nov 2018 22:09

Mocht tijdreizen (naar het verleden) ooit mogelijk zijn, zou ik heel graag getuige willen zijn van het ontstaan van leven.

Zomaar een filosofische overdenking, want om gehele organismen eraan te onderwerpen lijkt me een utopie. Het schijnt op atoomniveau te lukken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 04 nov 2018 16:52

LonelyThinker schreef:
03 nov 2018 12:31
Ik ben bang dat als je naar het verleden reist, door je aanwezigheid in dat verleden de geschiedenis anders verloopt en in principe de tijdreis zelf niet plaatsgevonden heeft zoals hij gedaan heeft vanwege die veranderde geschiedenis en toekomst. Mogelijk wordt die tijdmachine niet eens gebouwd in die veranderde toekomst!
moest e naar het verleden kunnen reizen zouden we al lang exemplaren uit de toekomst gezien meoten hebben

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 05 nov 2018 13:33

LonelyThinker schreef:
De "escape" voor deze tegenwerping is de opwerping van de mogelijkheid van parallelle universa.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 05 nov 2018 14:03

vegan-revolution schreef:
05 nov 2018 13:33
LonelyThinker schreef:
De "escape" voor deze tegenwerping is de opwerping van de mogelijkheid van parallelle universa.
Ok maar moet je het dan wel 'tijdreizen' noemen?

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 05 nov 2018 14:12

LonelyThinker schreef:
05 nov 2018 14:03
Ok maar moet je het dan wel 'tijdreizen' noemen?
Mogelijk niet. Het zal ervan afhangen hoe je hier tegenaan wenst te kijken en wat nog binnen de definitie van tijdreizen zou moeten vallen.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 nov 2018 04:15

dikkemick schreef:
03 nov 2018 22:09
Mocht tijdreizen (naar het verleden) ooit mogelijk zijn, zou ik heel graag getuige willen zijn van het ontstaan van leven.
Dat wordt een lastige expeditie. Het leven is ontstaan in een zuurstofarme omgeving en was in eerste instantie nog kleiner dan een bacterie. Je moet waarschijnlijk een duikerspak meenemen, en een sterke microsoop. En als je niet precies weet wanneer het gebeurde, dan moet je nog een paar miljoen jaar wachten ook. Waarschijnlijk sturen ze daarom een Robot naar het verleden. Een Nano-robot, wnat dat kost minder energie. Nano-robots worden ook niet waargenomen Dus dat verklaart waarom we nog ge en tijdreizigers zijn tegengekomen (zou het al mogelijk zijn)
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 06 nov 2018 16:11

Peter van Velzen schreef:
06 nov 2018 04:15
dikkemick schreef:
03 nov 2018 22:09
Dat wordt een lastige expeditie. Het leven is ontstaan in een zuurstofarme omgeving en was in eerste instantie nog kleiner dan een bacterie. Je moet waarschijnlijk een duikerspak meenemen, en een sterke microsoop. En als je niet precies weet wanneer het gebeurde, dan moet je nog een paar miljoen jaar wachten ook. Waarschijnlijk sturen ze daarom een Robot naar het verleden. Een Nano-robot, wnat dat kost minder energie. Nano-robots worden ook niet waargenomen Dus dat verklaart waarom we nog ge en tijdreizigers zijn tegengekomen (zou het al mogelijk zijn)
Blijkt dat die nanorobot net die ene bacterie bij zich heeft die zich in dat milieu thuis voelt en dat het willen zien van het ontstaan van het leven de oorzaak van het ontstaan van het leven is :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 06 nov 2018 17:53

Mullog schreef:
06 nov 2018 16:11
Blijkt dat die nanorobot net die ene bacterie bij zich heeft die zich in dat milieu thuis voelt en dat het willen zien van het ontstaan van het leven de oorzaak van het ontstaan van het leven is :)
:lol: :D

Petra
Banned

Re:

Bericht door Petra » 07 nov 2018 02:44

Peter van Velzen schreef:
03 nov 2018 12:15
Wiskundig is het vast mogelijk. WIskundigen demken dat je omeindig lange getallen kunt opschrijven en als je uitlegt dAt dIt onzin is dat beginnen ze over Dunning-Krüger
Zalig zijn de armen van geest. :lol:
Maar voor de goede orde: * het zijn niet bepaald de dommeriken der aarde die zich hiermee bezighouden.

Wiskundig kán het.
Die paar kleine hobbels... "The spacetime geometry is geodesically incomplete, contains naked singularities, and requires exotic matter."
Ik vroeg me vooral af of het vinden van die exotic matter een reële mogelijkheid kan zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exotic_matter

*
http://iopscience.iop.org/article/10.10 ... ld.iop.org
Abstract
In this paper we present geometry which has been designed to fit a layperson's description of a 'time machine'. It is a box which allows those within it to travel backwards and forwards through time and space, as interpreted by an external observer. Timelike observers travel within the interior of a 'bubble' of geometry which moves along a circular, acausal trajectory through spacetime. If certain timelike observers inside the bubble maintain a persistent acceleration, their worldlines will close.

Our analysis includes a description of the causal structure of our spacetime, as well as a discussion of its physicality. The inclusion of such a bubble in a spacetime will render the background spacetime non-orientable, generating additional consistency constraints for formulations of the initial value problem. The spacetime geometry is geodesically incomplete, contains naked singularities, and requires exotic matter.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 nov 2018 04:34

Weyl; deeltjes zonder massa... klinkt mij errug exotisch in de oren.

https://www.lorentz.leidenuniv.nl/beena ... erview.pdf
Het ‘driedimensionale grafeen’ waar Carlo Beenakker aan sleutelt, is opgebouwd uit bijzondere deeltjes waar fysici ruim 85 jaar naar speurden.

Deze deeltjes, zogeheten Weyl-fermionen, zijn vernoemd naar de Duitse wis- en natuurkundige Hermann Weyl, die in 1929
voor het eerst voorstelde dat zij mogelijk zouden bestaan. Deze Weyl-deeltjes hebben eigenschappen die sterk lijken op die van elektronen, met één belangrijk verschil: deze bijzondere deeltjes hebben geen massa.

Plaats reactie