Kunstmatig leven

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Bevlogen

Kunstmatig leven

Bericht door Petra » 16 okt 2018 04:25

https://motherboard.vice.com/nl/article ... -onderzoek
Het is het onderzoeksteam dus gelukt om een algoritme voor kunstmatig leven te maken. De volgende logische stap is om het model op grotere schaal uit te voeren.
Er is voor het eerst ‘kunstmatig leven’ geschapen met kwantumcomputers
“Ons onderzoek heeft de ongelooflijk delicate gebeurtenis die we kennen als het leven naar de atomaire en microscopische wereld gebracht… en het werkte.”

Wat geknipt:
Wetenschappers hebben voor het eerst een kwantumcomputer gebruikt om kunstmatig leven te creëren. Met deze simulatie van levende organismen kan het team met onderzoekers uit Spanje, het Verenigd Koninkrijk en China het ontstaan van leven beter leren begrijpen – zowel op het niveau van hele populaties, als bij interacties tussen individuele cellen.

Het team gebruikte kwantumcomputers om verschillende individuele ‘levende’ organismen te maken, die op microscopisch niveau werden weergegeven door supergeleidende kwantumbits. Vervolgens zorgden de onderzoekers ervoor dat deze kunstmatige organismen ‘zich voortplanten’, interactie aangingen met hun omgeving en uiteindelijk ‘dood gingen’, om zo een model te krijgen van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op evolutie.

Het simuleren van kunstmatig kwantumleven is een nieuwe manier om antwoord te vinden op een van de frustrerendste vragen binnen de wetenschap, namelijk: hoe kan het dat er leven is ontstaan uit inert materiaal, zoals de ‘oersoep’ vol organische moleculen die ooit op aarde ontstond?

Het doel van het onderzoeksteam, onder leiding van natuurkundige Enrique Solano en de Basque Foundation for Science, was om een model te maken dat de processen van de darwinistische evolutie op een kwantumcomputer nabootst.

“Onze kwantumindividuen worden gedreven door pogingen om zich aan te passen aan de hand van darwinistische kwantumevolutie, waarbij kwantum-informatie wordt doorgegeven door middel van vele generaties waarin grote hoeveelheden qubits met elkaar verstrengeld zijn,” schrijven de wetenschappers in hun onderzoek.

Het is het onderzoeksteam dus gelukt om een algoritme voor kunstmatig leven te maken. De volgende logische stap is om het model op grotere schaal uit te voeren.

Zoals ik het begrijp is het dan ook mogelijk om een AI te creëren die leeft en bewustzijn kan hebben.
Wat denken jullie :?:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Peter van Velzen
Moderator

Re: Kunstmatig leven

Bericht door Peter van Velzen » 16 okt 2018 08:35

Petra schreef:
16 okt 2018 04:25
Zoals ik het begrijp is het dan ook mogelijk om een AI te creëren die leeft en bewustzijn kan hebben.
Wat denken jullie :?:
Zover ik weet wetem we nog niet eens wat leven is (" leeft" een virus?), laat staan (menselijk) bewustzijn. Dus ik denk daar nog niet over na. Dat zal wel tot aan mijn dood zo blijven,
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 okt 2018 10:21

Petra schreef:Zoals ik het begrijp is het dan ook mogelijk om een AI te creëren die leeft en bewustzijn kan hebben.
Wat denken jullie
Op zijn minst zou ik dan
https://www.youtube.com/watch?v=P8QU4-KHJRc

moeten kunnen volgen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 16 okt 2018 11:00

In het betreffende artikel staat:
Om dit te kunnen doen werkten de wetenschappers met een kwantumprocessor van IBM die gebruikt maakt van vijf qubits en via de cloud kan worden aangestuurd.
Met 5 qubits kun je 2^5 gelijktijdige berekeningen maken met een kwantumcomputer. Dat zijn er 32. Dat is niet bepaald een aantal om van onder de indruk te zijn. Met een supercomputer kom je een eind verder.

Er staat ook ...
Het kwantumalgoritme simuleerde een aantal belangrijke biologische processen, zoals zelfreplicatie, mutatie, interactie tussen individuen en dood, allemaal op het niveau van qubits. Het eindresultaat is een vrij precieze simulatie van het evolutionaire proces op een microscopisch niveau.
ik vind dat nogal wat met maar 5 qubits. Ik geef daarbij toe dat ik niks weet van kwantumcomputers en kwantumalgoritmes, maar ik heb mijn twijfels bij de omvang van de computer en de claim van de simulatie. Als je het vervolg van het artikel leest dan blijkt dat men de simulatie 24.000 keer heeft uitgevoerd, of 24.000 generaties heeft. Maar gezien de hoeveelheid qubits die men tot zijn beschikking heeft gaat het over een zeer beperkte populatie.

Als je de abstract leest van het daadwerkelijke artikel dan begint deze met
We present the first experimental realization of a quantum artificial life algorithm in a quantum computer.

Het lijkt mij dat de ontwikkeling van het algoritme en de mogelijke onderzoeken die men daarmee kan doen het onderwerp is en dat de kop van het Motherboard artikel een publiekstrekker is. Voordat deze simulatie werkelijk zinvol uitgevoerd kan gaan worden zijn er nogal wat randvoorwaarden die ingevuld moeten worden. Volgens mij is daar nog een lange weg in te gaan.

Als iemand daar wat zinnigs over kan zeggen hoor ik het graag.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 17 okt 2018 01:43

Mullog schreef:
16 okt 2018 11:00
Als iemand daar wat zinnigs over kan zeggen hoor ik het graag.
Ik ook!
Het gaat mij ook enigszins boven mijn petje.
Wat mij vooral opviel was de huidige stand van zaken:
En waar dat dan weer toe kan leiden:
Solano geeft ook aan dat hij en zijn collega’s het aantal interacties tussen de individuen in hun simulatie willen vergroten. Of dit lukt hangt echter helemaal af van in hoeverre de kwantumhardware zelf op te schalen is.
Eerder dit jaar behaalde Google een record met hun 72-qubitprocessor. Toch staat dit nog altijd mijlenver af van zogeheten ‘quantum supremacy’ – het theoretische punt waarop kwantumcomputers de snelste klassieke supercomputers voorbijstreven.
Hoewel de computertechnologie die nodig is om deze quantum supremacy te bereiken nog niet bestaat, leidt het werk van Solano en zijn collega’s er mogelijk toe dat kwantumcomputers uiteindelijk in staat zullen zijn om de evolutie zelfstandig te simuleren, zonder dat er eerst een door mensen ontworpen algoritme aan te pas hoeft te komen.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Plaats reactie