Onderscheid tussen mens en andere dieren

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Onderscheid tussen mens en andere dieren

Bericht door heeck » 05 jul 2018 21:09

Doppelganger,

Proficiat,
Eindelijk echt antwoord op deze kennelijk prangende vraag.
Duizend-en-een-nacht leert dat je je leven per fantasie ook nog aanzienlijk kan verlengen.

Zat ik er niet naast met mijn

Een stap verder kan er ook nog wel of niet bewust worden gepland. De eekhoorn en de zaaiende boer als voorbeelden van beide.
De wetenschapper en de plannende boer zijn slechts in die mate verschillend dat de boer zijn eigen planning uitvoert en jouw wetenschapper die suggestief opschrijft.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 jul 2018 05:40

Fictie houdt ook in wetenschappelijke hypothesen, die - indien ze bevestigd en niet gefalsificeerd worden, tot wetenschappelijke theoriën leiden. Fictie is daarom héél nuttig. Van het fictionele roofdier, waar wij rekening mee houden (het zou wel eens een juiste verondersteling kunnen zijn) tot aan de relativiteitstheorie, Het berust allemaal op dit vermogen.Doppelgänger beantwoord - mijns inziens - de vraag die axxyanus stelde. Ja er was reeds een belangrijk verschil.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 jul 2018 20:23

Peter van Velzen schreef:
06 jul 2018 05:40
Fictie houdt ook in wetenschappelijke hypothesen, die - indien ze bevestigd en niet gefalsificeerd worden, tot wetenschappelijke theoriën leiden. Fictie is daarom héél nuttig. Van het fictionele roofdier, waar wij rekening mee houden ...
Als je die fictie zover gaat zoeken dan zijn er ook dieren die zich met fictie bezighouden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 jul 2018 22:04

axxyanus schreef:
06 jul 2018 20:23
Peter van Velzen schreef:
06 jul 2018 05:40
Fictie houdt ook in wetenschappelijke hypothesen, die - indien ze bevestigd en niet gefalsificeerd worden, tot wetenschappelijke theoriën leiden. Fictie is daarom héél nuttig. Van het fictionele roofdier, waar wij rekening mee houden ...
Als je die fictie zover gaat zoeken dan zijn er ook dieren die zich met fictie bezighouden.
Ik wil het niet uitsluiten, maar zo ver drijven als de mensen dat doen, dat lijkt me uniek. Wij hebben zelfs fictieve talen van fictieve volkeren. En het aantal fictie-romans is enorm.
We hebben zelfs het fictieve woord van God nietwaar?
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 jul 2018 21:49

Misschien niet helemaal correct geplaatst hier, maar onderstaand fragment uit deze lezing van Neil de Grasse Tyson het laat DE mens wel in het juiste perspectief zien.
'Scroll' naar 1:36:00 en bezie en verwonder hoe speciaal we zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 21 okt 2018 04:17

https://www.scientias.nl/onze-hersencel ... te-hebben/
Onderzoekers hebben ontdekt dat menselijke dendrieten (zie kader) andere eigenschappen hebben dan die van andere diersoorten. En volgens de onderzoekers kan dit wellicht verklaren waarom we intelligenter zijn.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Plaats reactie