Wat is een mens?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Wat is een mens?

Bericht door heeck » 29 jun 2018 16:51

Petra,

Leef je uit want je bent al 11 pagina's lang in staat om er steeds weer iets bij te slepen waar velen van opkijken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 jun 2018 17:56

@Petra
A: Misschien is dan toch je vraagstelling te vaag geweest.
B: Eigenschappen van mensen:
Mensen hebben haren, behalve als ze lijden aan een ernstige vorm van alopecia.
Mensen hebben 2 ogen om mee te kunnen kijken, behalve als ze blind geboren worden.
Mensen hebben 2 oren, behalve....
Mensen hebben een mond, een nek, een slokdarm, maag-darmstelsel etc etc
Mensen lopen doorgaans op 2 benen behalve als ze net geboren zijn
Mensen hebben een communicatiemiddel ontwikkeld dat ze kunnen spreken en schrijven/lezen.
Mensen hebben een verhoudingsgewijs grote herseninhoud.
Mensen...etc etc.
En dan? Weten we dan pas wat een mens karakteriseert?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 30 jun 2018 00:23

dikkemick schreef:
29 jun 2018 17:56
Nee, want binnen een soortlijn hoeven eigenschappen niet essentieel te zijn en worden grenzen bepaald door naamgeving.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 30 jun 2018 04:16

heeck schreef:
29 jun 2018 16:51
Petra,

Leef je uit want je bent al 11 pagina's lang in staat om er steeds weer iets bij te slepen waar velen van opkijken.

Roeland
Opkijken! :D
Als dat geen feest is.
Ook best wel iets menselijks, die wonderlijke neiging om er van alles bij te slepen.
En om steeds maar iets nieuws te blijven bedenken.. ik ben zo goed voor jullie! :lol:
Je krijgt weeeeer een hartje van me Roeland, want ik zit toch maar mooi weer te schateren. En ik heb iets met 11
Maar ....leef je uit is tot wel het summum. Heerlijk advies! :love1:
Laatst gewijzigd door Petra op 30 jun 2018 04:49, 2 keer totaal gewijzigd.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 30 jun 2018 04:23

dikkemick schreef:
29 jun 2018 17:56
@Petra
A: Misschien is dan toch je vraagstelling te vaag geweest.
B: Eigenschappen van mensen:
Mensen hebben haren, behalve als ze lijden aan een ernstige vorm van alopecia.
Mensen hebben 2 ogen om mee te kunnen kijken, behalve als ze blind geboren worden.
Mensen hebben 2 oren, behalve....
Mensen hebben een mond, een nek, een slokdarm, maag-darmstelsel etc etc
Mensen lopen doorgaans op 2 benen behalve als ze net geboren zijn
Mensen hebben een communicatiemiddel ontwikkeld dat ze kunnen spreken en schrijven/lezen.
Mensen hebben een verhoudingsgewijs grote herseninhoud.
Mensen...etc etc.
A. Misschien. Lees nog eens mijn topic opening, daar stel ik heel veel vragen. Dus zo vaag vind ik het niet.
Ik denk eerder.. dat er haren ten berge rezen. (net als wat jij over die kroon der evolutie schreef).
Daarom had ik ook dat onderscheid met dieren geopend.
En weer rezen haren ten berge :lol: Daarom had ik die Kroon ter evolutie geopend.
Volgens mij... zijn het al die haren die in de weg zitten!
Dus ik blijf, opgewekt, al die haren op tafel gooien. :wink:

B. Ja. idd.
Je noemt vooral fysieke eigenschappen. Maar hoe zou het zijn als we niet op twee benen liepen?
Dat is een mega stap geweest in onze ontwikkeling.
Of misschien die duim wel.

Ik denk ook dat misschien de mentale wel 's belangrijker kunnen zijn. Of 'n combi ?
Wat vind jij belangrijke mentale eigenschappen dan?
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 jun 2018 10:12

@Petra
is het een idee om al je mensen-topics misschien samen te voegen tot 1 duidelijk geheel? Ook als we niet op 2 benen liepen, hadden we onszelf (als we cognitief ontwikkeld waren zoals we dat nu zijn) misschien wel mens genoemd. Volgens mij is er niet 1 afgebakende eigenschap die ons mens maakt.
Zelfs genetisch gezien hebben we al met variatie te maken. En heel veel variatie is niet nodig om van een mens een chimpansee te maken.
Ook denk ik aan trisomie.
En dan denk ik vervolgens aan de gesproken taal die ons zou kunnen onderscheiden. Maar ook dit zijn (als dieren er naar zouden luisteren) slechts klanken en dat kunnen dieren ook. Ik heb geen idee in welke mate dolfijnen b.v. kunnen communiceren.
Is het dat de verdeling grijze/witte stof die ons kenmerkt? Zou ik ook moeten opzoeken.
Kortom: Ik weet het, maar ik weet het niet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 02 jul 2018 05:51

dikkemick schreef:
30 jun 2018 10:12
@Petra
is het een idee om al je mensen-topics misschien samen te voegen tot 1 duidelijk geheel?
Ik denk dat het het beste idee is om er gewoon over op te houden. :)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 06 aug 2018 09:02

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 06 aug 2018 12:35

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 07 aug 2018 09:57

heeck schreef:
06 aug 2018 12:35
Bonte en andere kraaien zijn er niets bij.

Roeland
:lol: :love1:

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 aug 2018 10:15

Petra

Wegens de regionale culturele uitspattingen ben ik naar wel vier orgelconcerten geweest en dan vind ik duidelijk de bouw van muziekinstrumenten, van bot- of grasfluitje en marimba-voorlopers tot concertorgels de meest opzienbarende, al vele vele eeuwen bestaande eigenschap van mensen.

Roeland

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 07 aug 2018 10:54

Roeland
De geschiedenis en ontwikkeling van muziek laat dan ook de ontwikkeling van de mens zien.
Alleen al het verschil in de oude (Delta) en jonge blues vind ik razend interessant.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Muziek_in_de_Oudheid
Veel later probeerde men het ontstaan van muziek meer vanuit een wetenschappelijk gezichtspunt te verklaren. Zo dacht Charles Darwin dat muziek was ontstaan uit nabootsing van dierengeluiden (vogelzang).
Daarom vond ik die vogels wel geinig gekozen: :lol:

Archeologische bronnen wijzen op het begin van de tweede helft van de laatste (de vierde) ijstijd in Europa, de periode van het Aurignacien tot aan het Magdalénien (Laatpaleolithicum, ca. 50.000-10.000 voor Christus). De eerste anatomisch moderne mensen verspreidden zich toen over Europa. Het waren jagers, die in hutten en holen woonden, en wier kunstuitingen van magische aard waren, zoals grottekeningen en kleine voorwerpen. Uit deze tijd komen drie soorten instrumenten naar voren: fluiten van voetkootjes, fluiten met toongaten en fluiten gemaakt van holle beenderen. Op afbeeldingen uit die tijd zien we tovenaars met maskers en een muziekboog.

De conclusie van wetenschappers is dat muziek als tovermiddel werd gebruikt, als ritueel, waarbij er nauwelijks verschil was tussen gezongen woorden of het produceren van klanken met snorrebotjes of muziekbogen. De oudste fluiten zouden hebben kunnen dienen als signaalinstrument. De sprong van primitieve signaalfluiten tot fluiten met gaten was enorm, en wijst op het ontstaan van muziek als 'spel', met magische werking. Opmerkelijk is wanneer men de relatie van muziek tot cultuur tracht te bekijken dat er geen volk op aarde is zonder vorm van muziekbeoefening. Er was waarschijnlijk geen duidelijk begin van muziek, maar het evolueerde gestaag vanuit experimenten, doelen en voortschrijdend inzicht, waarbij de mens steeds zich bewuster werd van de mogelijkheden van het gebruik van klank en taal in diverse georganiseerde vormen. Muziek was dus vanaf het begin min of meer geordend geluid, door de mens geproduceerd.

Plaats reactie