Mindfulness & Mediteren; een tegengeluid.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Petra
Bevlogen
Berichten: 4727
Lid geworden op: 14 apr 2017 12:07
Locatie: Vietnam

Mindfulness & Mediteren; een tegengeluid.

Bericht door Petra » 15 apr 2018 01:42

Ik dacht eerlijk gezegd dat de hype wel over was maar zie tot mijn grote verbazing zelfs serieuze wetenschappers aan de hype ten prooi vallen.
Het stoort me mateloos dat een Metzinger mindfulness en meditatie predikt als hét antwoord op zijn zelfbedachte aandoening.
Er zijn helemaal niet zoveel bewijzen als de goeroes je willen doen geloven. . Tenminste, als je het over deugdelijke wetenschappelijke onderzoeken hebt dan hè.
Dat er vaak bij dit 'feestelijke' zen-gebeuren een aanhangend dogmatisch geloofspakket wordt aangeboden hoor je ook weinig over.
Ik beweer heus niet dat er alleen maar nadelen aan zitten hoor, maar wil vnl. een tegengeluid inbrengen op die al te opgewekte verhalen, alsof we hét geneesmiddel van de 21e eeuw gevonden hebben, voor al uw kwalen.
Dat is namelijk niet zo. Het werkt niet voor of bij iedereen even goed, het kan zelfs nadelig uitpakken. En de genoemde zgn. voordelen zijn helemaal nog niet wetenschappelijk aangetoond. Integendeel zelfs!

Een deugdelijk onderzoek over pijnbestrijding:
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf
Conclusie:
Over het algemeen werd er geen verschil gevonden in de pijnervaring en pijntolerantie van de deelnemers tussen de mindfulness conditie en de suppressie conditie, ook niet bij een hoge dreigwaarde van de warmteprikkels. Deze resultaten worden besproken in het licht van eerdere studies.
http://chivo.nl/hoe-effectief-is-mindfu ... a-analyse/
Slechts 47 van de 18.000 onderzoeken voldeden aan de minimale kwaliteitsnorm
Analyse
De populariteit van en het vertrouwen in mindfulness meditatie is flink in strijd met de wetenschappelijke realiteit. In een recente meta-analyse (Goyal M 2014) wilde men experimenten evalueren met een actieve controlegroep. Dit is ontzettend belangrijk als je wilt weten of het werkzaam component daadwerkelijk mindfulness meditatie is of gewoon aandacht. Passieve controlegroepen hebben geen aandacht en kunnen daardoor slechter scoren, maar dat zegt niet zoveel over de effectiviteit van de meditatie. Het gegeven dat ze slechts 47 geschikte publicaties konden vinden van de ruim 18.000, zegt je wellicht iets over onze reserves.
Het werk bij een zeer beperkt aantal zaken en dan ook nog eens niet beter dan de tradiitionele vormen van therapie

Resultaat
Uit de analyse bleek redelijk bewijs voor effect bij angst, depressie en pijn. Voor stress en de mentale kwaliteit van leven was er mager bewijs. Voor effectiviteit van mindfulness meditatie bij zaken als stemmingsverbetering, aandacht, substantiegebruik, eetgewoontes, slaap en gewichtsregulatie was het bewijs nihil of zelfs volledig afwezig. Dit is zeker interessant, omdat er nogal wat tijd gestoken wordt in de begeleiding van mindful eten en beter slapen. Het wil niet zeggen dat het niet werkt, maar er is geen fatsoenlijk onderzoek naar gedaan. Van de zaken die wel werken, bleek in ieder geval niet dat mindfulness meditatie dat beter werkt dan traditionele vormen van therapie.

De onderzoekers zijn zelf fan en dat is het probleem

http://chivo.nl/problemen-mindfulness-meditatie/
De donkere zijde
Op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten is het duidelijk dat er weinig tot geen bewijs is voor de heilzame eigenschappen van mindfulness meditatie en het vergroot ook niet de overlevingskansen bij kanker. Dit wordt zelden gecommuniceerd door mindfulness professionals. Nog minder bekend is dat mindfulness ook kan leiden tot verergering van het probleem of de introductie van compleet nieuwe problemen. In onderzoek is er weinig aandacht voor de potentiele nadelen van mindfulness meditatie. Het betekent niet dat er geen aanwijzingen voor zijn in de wetenschappelijke literatuur en in een belangrijk overzichtsartikel (Lustyk MK 2009) wordt er opgeroepen om rekening te houden met potentiele problemen.
Een greep van de gerapporteerde symptomen
Toename angstgevoelens
Dubbelzien
Hoogmoedswaanzin
Psychose
Toename epileptische activiteit
Toename van depressieve gevoelens en van episodes
Hallucinaties
Wij hebben het dus over serieuze problemen, waar de gemiddelde mindfulness professional niet op voorbereid lijkt te zijn. Dit overkwam ook populaties zonder dat ze deze problemen al hadden. Dat maakt de inzet van mindfulness meditatie nogal lastig. Er zijn namelijk geen duidelijke indicaties en contra-indicaties. De vraag is natuurlijk hoe het mogelijk is dat deze problemen ontstaan. Dit kan teruggebracht worden tot twee factoren:
Niet-oordelend naar de afgrond

1. Meditatieve afgrond
Met mediteren kan men in delen van het ego komen die voorheen zelden en hooguit oppervlakkig werden bezocht. Het leidt soms tot de ontdekking van zijden van de persoonlijkheid waardoor men zichzelf dreigt te verliezen. Het is alsof men in een vrije val terechtkomt waar men niet van kan herstellen. Mindfulness meditatie is namelijk niet specifiek bedoeld om te helen en ook niet om te ontspannen. Het is de bedoeling om de wereld te vergroten van binnenuit. Dit kan soms goed uitpakken en soms nadelig, maar de uitkomst (managen) is geen onderdeel van mindfulness meditatie en dat betekent dat nadelige gevolgen niet opgevangen kunnen worden binnen mindfulness zelf. Een van de grootste problemen van mindfulnessonderzoek is dat nadelige effecten zelden gemeten of gemeld worden in de publicatie.

2. Niet oordelen
De niet-reactieve manier van bewustzijn kan helpen om acties los te koppelen van gevoelens en emoties. Het vereist het niet-(ver)oordelen van gevoelens en emoties, maar het lijkt een keerzijde te hebben. Een voorbeeld is narcisme, dat vaak gepaard gaat met afname van empathie. In een mindfulness-experiment (Ridderinkhof A 2017) bleek de meditatie bij narcisten juist te leiden tot vermindering van empathie. Het niet-oordelen betekent dat het effect juist versterkt kan worden, ook als het effect ongewenst is. Zo is het mogelijk dat andere negatieve emoties en houdingen jegens jezelf zoals zelfbeeld of de relatie met voeding, niet veroordeeld worden en daardoor alleen maar versterken. De onthechting zorgt ervoor dat je niet in staat bent het te kanaliseren. De onthechting kan nog meer problemen veroorzaken. Zo bleek in een ander onderzoek 15 minuten mindfulness meditatie te leiden tot meer valse herinneringen (Wilson BM 2015). Het niet oordelen en de onthechting hebben heel duidelijk ook nadelige gevolgen. Je kunt namelijk realiteitszin verliezen.

https://www.trouw.nl/home/mediteren-kan ... ~a3049296/
Mediteren lijkt een onschuldige bezigheid: baat het niet, het schaadt ook niet. Dat blijkt niet altijd op te gaan. Voor psychisch kwetsbare mensen kan – te diep – mediteren juist riskant zijn. Een persoonlijke ervaring, en commentaar van drie deskundigen.
https://www.nporadio1.nl/wetenschap-tec ... k-is-nodig?
Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat mindfulness kan helpen bij klachten als depressie, angst en stress, maar die staan niet in verhouding tot de omvang van de hype rondom het fenomeen. Daarvoor waarschuwen 15 wetenschappers in het tijdschrift Perspectives on Psychological Science. "Gretige journalisten, universitaire persvoorlichters en nieuwsmedia hebben - daarbij soms geholpen of aangemoedigd door onderzoekers - zeer voorlopige empirische onderzoeksresultaten geïnterpreteerd als gevestigde feiten," schrijven ze.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Plaats reactie