Buitenaardse technologische beschaving

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Gralgrathor
Diehard

Re: Buitenaardse technologische beschaving

Bericht door Gralgrathor » 18 apr 2018 12:34

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
18 apr 2018 12:21
iets dat groeit en blijft groeien zal dus tegen die grenzen aanlopen
Ik denk dat de vraag is of die grenzen bereikt worden vóórdat buitenstaanders - zeg bijvoorbeeld een ietwat achterlijke beschaving op de derde planeet van een onooglijk sterretje in een uithoek van de Melkweg - van dat expansionisme de gevolgen ondervinden.

Het staat niet geschreven dat geen enkele expansionistische beschaving ooit in staat zal zijn de sprong naar de sterren te maken voordat die zichzelf uitput. Sterker nog, als technologische beschavingen met enige frequentie voorkomen, en als een voldoende aantal daarvan op het cruciale moment expansionistisch zijn, dan zou ik zeggen dat er een goede kans bestaat dat gedurende de geschiedenis van de Melkweg tenminste één daarvan Von Neumann sondes heeft gelanceerd alvorens zichzelf uit te putten.

In deze scenario's ga ik er van uit dat de betreffende beschavingen zichzelf uitputten na het lanceren van deze sondes. Maar ik kan me ook scenario's voorstellen waarin tussen de lancering en de tenondergang een kentering plaatsvindt: de beschaving realiseert eenheid, of beëindigt op andere niet-terminale wijze expansionistische impulsen binnen de grenzen van zijn planetenstelsel, maar blijft desondanks gemotiveerd om de invloeden daarbuiten uit te breiden, door middel van Von Neumann sondes. In weer andere scenario's wordt het gedrag van de beschaving niet gekenmerkt door intern expansionisme en ongebreidelde consumptie van beschikbare bronnen, maar richt zich als één op het bereiken van de sterren.

Over de waarschijnlijkheid van dergelijke scenario's valt te discussiëren: ik acht dergelijke scenario's zelf niet bijzonder waarschijnlijk, maar ze kunnen logischerwijs niet worden uitgesloten.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 18 apr 2018 12:43

Technologieën , die zich niet beperken zullen waarschijnlijk ten onder gaan voordat ze hun expansionisme buiten hun planeet kunnen realiseren.
Wij zijn daar een goed voorbeeld van.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 apr 2018 05:10

Gralgrathor schreef:
18 apr 2018 11:54
Peter van Velzen schreef:
18 feb 2018 02:31
dat interstellaire afstand zo groot zijn, dat men helemaal geen baat heeft met het toebrengen van schade aan een andere beschaving
Hypothetisch gezien zouden Von Neumann sondes die als zaadschepen fungeren ons stelsel kunnen bereiken. Een buitenaardse beschaving kan er baat bij hebben als de condities hier geschikt zijn voor de ontvangst van die sondes.

Peter van Velzen schreef:
18 feb 2018 02:31
wat schiet je op met een kloon op een andere planeet die er 8 jaar of langer over doet om een vraag te beantwoorden.
Hypothetisch gezien zou deze AI gemotiveerd kunnen worden door hetzelfde soort expansionistische denken dat ook op Aarde mensen ertoe aan heeft gezet om te trachten de invloed uit te breiden naar nieuwe gebieden, zelfs als men daar zelf nooit heen zal gaan.
Klinkt allemaal nogal Hypothetisch, en de baat ontgaat degene die de onderneming op touw zet. Er lijkt geen enkele "return om investment" te zijn. Wel is het zo dat een organisme dat zulks doet grotere verspreidingskansen heeft. Maar het dient eerst - bij toeval - te geschieden voordat natuurlijke selectie ditk an bevorderen. Een onwaarschijnlijke gebeurtenis. Tot nu toe tracht NASA bijvoorbeeld het "besmetten" van planeten en of manen, die mogelijk geschikt zijn voor leven, juist te voorkomen.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie