dikkemick schreef: ↑10 okt 2017 10:06
Maar dieren leven juist bijna volkomen volgens instincten. Zij zijn dan wellicht
nog meer hun brein.
Een Haai is in het algemeen ook een aantal rijen met tanden. Zonder die rijen tanden zou een haai geen haai zijn, of in elk geval niet dezelfde haai. Voor de film Jaws was hij dan niet te gebruiken.
Als de bewering juist is dat de “besluiten” die wij nemen gedetermineerd zijn, dan zijn ze niet uitsluitend gedetermineerd door onze hersenen, maar evenzo door ons lichaam en door onze hulpmiddelen. Zo kan de haai alleen besluiten te bijten als hij een functionerende kaak heeft (en iets om in te bijten), en kan een mens alleen besluiten op een knop te drukken als hij functionerende vingers heeft (en een knop). En zo kon de schutter in Las Vegas alleen besluiten om op mensen te gaan schieten omdat hij vuurwapens had. Ons lichaam zowel als onze hulpmiddelen determineren dus wel degelijk mede welke besluiten wij nemen.
axxyanus schreef: ↑10 okt 2017 11:08
Waarom horen die hulpmiddelen tot jou? Op welke manier is er dan nog een onderscheid tussen jou en de rest, want uiteindelijk kan jij tot mijn hulpmiddelen horen en dan ben jij dus een deel van mij en omgekeerd ben ik dan een deel van jou en zijn wij dus één.
Blijkbaar moet ik mijzelf herhalen. Die hulpmiddelen zijn geen noodzakelijke onderdeel van mijn identiteit, maar wel een onderdeel van mijn vermogens. Zonder hulpmiddelen kwam ik bijvoorbeeld niet eens op dit forum. Met bril, synemet, computer en modem lukt mij dat wel. Als tenminste de stroom niet uitvalt. Nog belangrijker is uiteraard mijn lichaam. Zonder vingers heb ik ook niets aan een toetsenbord, en zonder kont niets aan een stoel, zodat ik dan niet eens achter de computer kan zitten. En ja, mijn hersenen zijn wel het meest onmisbare lichaamsdeel. Zonder functionerende hersenen zijn we dood.