Wij zijn onze hersenen?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Wij zijn onze hersenen?

Bericht door dikkemick » 27 aug 2017 14:34

Petra schreef:
27 aug 2017 01:08
Ik blijf erbij: Ik ben meer dan m'n brein! Mijn brein is een stukje van mij, niet andersom.
[/quote]
En wat is dan dat 'mij' Is er een 'mij' waarin een brein gezeteld zit? Dus haal je brein eruit en er blijft een 'mij' bestaan?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 27 aug 2017 16:26

dikkemick schreef:
27 aug 2017 14:34
En wat is dan dat 'mij' Is er een 'mij' waarin een brein gezeteld zit? Dus haal je brein eruit en er blijft een 'mij' bestaan?
Stel je voor :)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 27 aug 2017 19:30

Petra schreef:
Ik blijf erbij: Ik ben meer dan m'n brein! Mijn brein is een stukje van mij, niet andersom.
De rest dient als breinvoertuig :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 aug 2017 19:57

doctorwho schreef:
27 aug 2017 19:30
Petra schreef:
De rest dient als breinvoertuig :)
In zekere zin dient alles - ook het brein - als een genenvoertuig. Maar je denkende ik. is en blijft je brein. Je bent zogezegd de chauffeur in een grotendeels zelf rijdende auto, die in gesprek is met andere chauffeurs in andere zelfrijdende auto's. Zo nu en dan moet je de auto wat bijsturen maar dat is niet zo moeilijk. Hier op het forum merken we dat niet eens.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 28 aug 2017 02:47

Sja wat zal ik 's zeggen; dikke prima hoor wat jullie d'r allemaal van vinden.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 okt 2017 12:25

een goede kritiek op de gedachte "wij zijn ons brein" kwam ik tegen in onderstaande video van Kevin Delaplante.

Wat ik bedoel begint na 8 minuten en 44 seconden.

Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 08 okt 2017 13:50

Peter van Velzen schreef:
08 okt 2017 12:25
een goede kritiek op de gedachte "wij zijn ons brein" kwam ik tegen in onderstaande video van Kevin Delaplante.

Wat ik bedoel begint na 8 minuten en 44 seconden.

Het lichaam als breinverlenger, transpormiddel in informatieverschaffer :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 okt 2017 07:48

Tja, niet overtuigend wat mij betreft. "Als ik meen dat er iets achter een boom zit, kan ik mijn lichaam bewegen en heb ik mijn hersenen niet nodig...?"
Vraag me af hoe hij zijn lichaam gaat bewegen als vooraf zijn hersenen verwijderd worden.
En hoe komt het dat je meent dat er zich iets achter een boom bevind? Waar wordt je je dit gewaar?
Alles draait om het brein!
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 okt 2017 10:02

dikkemick schreef:
09 okt 2017 07:48
Tja, niet overtuigend wat mij betreft. "Als ik meen dat er iets achter een boom zit, kan ik mijn lichaam bewegen en heb ik mijn hersenen niet nodig...?"
Vraag me af hoe hij zijn lichaam gaat bewegen als vooraf zijn hersenen verwijderd worden.
En hoe komt het dat je meent dat er zich iets achter een boom bevind? Waar wordt je je dit gewaar?
Alles draait om het brein!
Dat wordt ook niet tegengesproken, maar dat betekent nog niet dat het brein alles is! Zonder Internet weet ik bijvoorbeeld niet hoeveek graden van de gradenboog de zon of de maan omspannen, met internet weet ik dat het ongeveer een halve graad is. Minder dan ik zou hebben gedacht als ik er naar moest raden. Ik ben dus mijn brein plus allerlei hulpmiddelen. Uiteraard heeft een breinloos wezen ook niets aan het internet, (of aan een papieren encyclopedie) maar wij hebben er wel wat aan!
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 09 okt 2017 10:50

Een hele vreemde redenatie.
Jij verandert niet op het moment dat de informatie op een wiki pagina wijzigt. Het maakt dus geen deel van jou uit. Je weet het te gebruiken.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 okt 2017 13:37

Bonjour schreef:
09 okt 2017 10:50
Jij verandert niet op het moment dat de informatie op een wiki pagina wijzigt. Het maakt dus geen deel van jou uit. Je weet het te gebruiken.
Dat klopt. maar ik ben danig onthand als het een dag niet werkt. Al mijn kennis omtrent wat ik op het internet waar kan vinden is dan nutteloos. Het zou - op zo'n moment - net zo goed afwezig kunnen zijn. Dit feit speelt zelfs bij de vroege jagers/verzamelaars. Als een van de stamoudsten er niet meer was, was daarmee ook een deel van hun individuele kennis. (over wie kan mij wat vertellen) nutteloos geworden. Onze sociale contacten maken ook deel uit van ons kennisreservoir. ze maken tevens deel uit van de kennis in de hersenen, maar alleen wanneer we ze gebruiken is dat voor ons van belang.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Ik ben mijn omgeving?

Bericht door heeck » 09 okt 2017 13:56

Peter van Velzen schreef:
09 okt 2017 13:37
Bonjour schreef:
09 okt 2017 10:50
Dat klopt. maar ik ben danig onthand als het een dag niet werkt. Al mijn kennis omtrent wat ik op het internet waar kan vinden is dan nutteloos. Het zou - op zo'n moment - net zo goed afwezig kunnen zijn. Dit feit speelt zelfs bij de vroege jagers/verzamelaars. Als een van de stamoudsten er niet meer was, was daarmee ook een deel van hun individuele kennis. (over wie kan mij wat vertellen) nutteloos geworden. Onze sociale contacten maken ook deel uit van ons kennisreservoir. ze maken tevens deel uit van de kennis in de hersenen, maar alleen wanneer we ze gebruiken is dat voor ons van belang.
Leuke denkrotonde:

Ben ik mijn brein OF ben ik mijn omgeving, OF gaat het om meer of min onthand zijn?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 09 okt 2017 15:35

Jullie discussie deed bij mij een interessante vraag reizen.

Men bouwt bij Pietje een rekenchip in, die rechtstreeks met de hersenen is verbonden.
Pietje kan daardoor rekenen als geen ander.

Hoort nu de chip bij Pietje of is het toch iets externs?

Ben daar zelf niet goed uit.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 09 okt 2017 17:06

Het is enigszins arbitrair. Het ligt er maar aan wat je erover afspreekt. Wat beschouw je nog als behorende tot het systeem? Het gaat steeds om een samenwerkend geheel aan onderdelen. Welke onderdelen vind je nog tot het systeem mens behoren en welke niet? Dat is steeds de vraag. Het referentiekader wordt meestal datgene wat er op een gegeven moment internationaal officieel over afgesproken wordt door "hogepriesters" van de wetenschap.

Je zou het kunnen zien als een symbiose tussen mens en chip dat een geheel nieuw wezen oplevert.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 okt 2017 18:03

Wat is internet dan zonder een brein? Een brein zonder internet kan ik me iets bij voorstellen. Ik heb het jaaaaren meegemaakt. Maar andersom?
Je bent en blijft je brein.
Philip K. Dick

Plaats reactie