Zijn wetenschappers racisten?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: Zijn wetenschappers racisten?

Bericht door gerard_m » 01 jan 2017 12:04

Maria schreef: Zoals duidelijk mag zijn.
Daar moet je niet eens over fantaseren, want volslagen gebaseerd op modder, die als hij droog zou zijn enige vastigheid zou kunnen bieden.
Maar dan nog alleen in een niet al te natte omgeving. [-X
Het kan ook zijn dat objectief onderzoek wordt belemmerd door de mogelijk onprettige uitkomsten ervan. Gezien de pijnlijke geschiedenis van dit onderwerp begrijpelijk maar tegelijk ook onverstandig.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 jan 2017 14:02

Het zijn niet de onderzoeken die belemmerd worden.
Zoals je al hebt kunnen lezen achter de linken en nog zeer veel meer zult kunnen lezen als je je verdiept in de neurofysiologie.

Het zijn de conclusies die prematuur zijn en bias bevestigend, gebaseerd op een enkel aspect van de genetica, die niet worden geaccepteerd en getolereerd door rationeel en logische denkers, die niet alleen binnen hun eigen koker kijken, maar wel alle te bedenken componenten erbij onderzoeken en dan nog niet zich uiten in waardeoordelen.

Slechts de individuele bevindingen reproduceren.
En daar is geen enkel probleem mee.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 jan 2017 14:44

vegan-revolution schreef: De bewering is dus dat gevonden werd dat genen bepalen hoe groot iemands aanleg is om een bepaald niveau van intelligentie te ontwikkelen. Of met andere woorden : hoe groot de inspanning ook is om de omgevingsfactoren zo gunstig mogelijk te laten zijn, sommige bevolkingsgroepen komen gemiddeld wegens hun genetische aanleg nooit boven een bepaald intelligentieniveau uit.
Dat is nogal een bewering. Is deze bewering feitelijk niet racistisch?
Wat mij nog steeds verbaast, is het intelligentie-niveau in ons koningshuis. Zitten hier VMBO-scholieren tussen? Zou onze Willem genetisch al aanleg hebben gehad om te doen wat hij nu doet? Genetica zal ongetwijfeld een grote rol spelen. Geld is denk ik de 2e grote factor.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 jan 2017 23:24

Wat als Amalia straks een kind krijgt en dat blijkt zwak begaafd?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 02 jan 2017 07:55

Fish schreef:Wat als Amalia straks een kind krijgt en dat blijkt zwak begaafd?
Ik kan me van destijds alleen Christina herinneren omdat zij een oogafwijking had. Maar minder begaafde leden van ons koningshuis?
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 02 jan 2017 10:21

Niets met genetica te maken, maar wel misschien nuttig om aan te tekenen voor al die antivaxers, die er tegenwoordig rondlopen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 24#p516324" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 23 mar 2017 18:01

Ja: Er zijn meer dan 1 wetenschappers racist.
Neen: Er zijn veel wetenschappers die niet racist zijn.

Hmmmm... lastige vraag...

Groetjes,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 25 apr 2017 06:48

dikkemick schreef:
Wat mij nog steeds verbaast, is het intelligentie-niveau in ons koningshuis. Zitten hier VMBO-scholieren tussen? Zou onze Willem genetisch al aanleg hebben gehad om te doen wat hij nu doet? Genetica zal ongetwijfeld een grote rol spelen. Geld is denk ik de 2e grote factor.
Is er iets mis met VMBO scholieren?
Ik ben d'r ook één van. Zelfs heel hard mijn best moeten doen voor dat Mavo diplomaatje.
(Wat ik daarna heb gedaan, gaat het niet om.)
Er zijn mensen die een stel hersens kado krijgen waar een hele hoop in kan. Einstein bijv.
Hoe knap is dat? We zullen allemaal binnen onze eigen aangeboren capaciteiten onze weg moeten vinden.
En dan hooguit ons best doen om iedereen de kans te geven zich zoveel mogelijk te ontwikkelen.

Naar mijn weten is geld een enorme factor.
Armoede is de grootste veroorzaker voor een mindere intelligentie. Ik heb begrepen dat als kinderen voor hun 12e niet genoeg intellectueel uitgedaagd zijn dat de hogere kennis mogelijkheid dan voor eens en altijd afsterft.

Dus vraag ik me af; wat is er eigenlijk gemeten? Een ras of hun welvaart?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 apr 2017 09:04

De scores op IQ-testen zijn in de loop der jaren constant gegroeid. Elke 10 jaar stijgt de gemiddelde score met ongeveer 3%. Dat komt niet omdat intelligente mensen meer kinderen krijgen. Het komt - denk ik - omdat het gemiddelde opleidingsniveau alsmede de gemiddelde gezondheid gestegen is. Meer over het z.g. Flynn-effect op Wikepedia
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 apr 2017 15:43

Eclect schreef:Er zijn mensen die een stel hersens kado krijgen waar een hele hoop in kan.
Ik vond het als kind al oneerlijk, de knappe kinderen kregen ook nog eens de schouderklopjes de andere kinderen boze of verongelijkte (waarom heb ik een dom kind) blikken.
Later kregen ze nog de mooie meisjes en de beter betaalde en leuke banen.
Ik vond het oneerlijk van God (toen nog wel). :(
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 apr 2017 18:52

Eclect schreef:
dikkemick schreef:
Is er iets mis met VMBO scholieren?
Ik ben d'r ook één van. Zelfs heel hard mijn best moeten doen voor dat Mavo diplomaatje.
(Wat ik daarna heb gedaan, gaat het niet om.)
Er zijn mensen die een stel hersens kado krijgen waar een hele hoop in kan. Einstein bijv.
Hoe knap is dat? We zullen allemaal binnen onze eigen aangeboren capaciteiten onze weg moeten vinden.
En dan hooguit ons best doen om iedereen de kans te geven zich zoveel mogelijk te ontwikkelen.

Naar mijn weten is geld een enorme factor.
Armoede is de grootste veroorzaker voor een mindere intelligentie. Ik heb begrepen dat als kinderen voor hun 12e niet genoeg intellectueel uitgedaagd zijn dat de hogere kennis mogelijkheid dan voor eens en altijd afsterft.

Dus vraag ik me af; wat is er eigenlijk gemeten? Een ras of hun welvaart?
Hoe trek jij de conclusie dat er imo iets mis zou zijn met VMBO-scholieren?? Mijn punt was, dat het koningshuis (voor zover ik weet) allemaal kinderen voortbrengt, die HAVO of hoger scoren en dat ik me dus niet kan voorstellen dat al deze kinderen (die inmiddels lid van dit koninklijk huis zijn) met HAVO-IQ geboren zijn. Natuurlijk is ieder onderwijs prima en een kind gaat doen want hij/zij mentaal aankan.
Iemand anders vroeg zich hetzelfde af: https://www.startpagina.nl/v/maatschapp ... lijke-huis" onclick="window.open(this.href);return false;
Philip K. Dick

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 apr 2017 02:07

Fish schreef:
Eclect schreef:Er zijn mensen die een stel hersens kado krijgen waar een hele hoop in kan.
Ik vond het als kind al oneerlijk, de knappe kinderen kregen ook nog eens de schouderklopjes de andere kinderen boze of verongelijkte (waarom heb ik een dom kind) blikken.
Ik vond het oneerlijk van God (toen nog wel). :(
:lol: :lol: :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 apr 2017 02:09

dikkemick schreef:
Hoe trek jij de conclusie dat er imo iets mis zou zijn met VMBO-scholieren?? Mijn punt was, dat het koningshuis (voor zover ik weet) allemaal kinderen voortbrengt, die HAVO of hoger scoren en dat ik me dus niet kan voorstellen dat al deze kinderen (die inmiddels lid van dit koninklijk huis zijn) met HAVO-IQ geboren zijn. Natuurlijk is ieder onderwijs prima en een kind gaat doen want hij/zij mentaal aankan.
Iemand anders vroeg zich hetzelfde af: https://www.startpagina.nl/v/maatschapp ... lijke-huis" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt helemaal gelijk. Sterker nog, ik vroeg me hetzelfde af :D
Vond het flauw om mijn tekst achteraf te wijzigen.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 05 mar 2018 23:50

dikkemick schreef
De samenstelling en afstamming van het huis van oranje is zo'n warboel van afkomst en aanleg. Al die adellijke families die met elkaar konden trouwen zorgden voor een heel beperkte genenpoel. Er zat van alles tussen. Van complete dorpsidioten tot redelijk intelligente mensen. Uit binnen en buitenland. Maar niemand heeft natuurlijk de genetische aanleg om koning te worden. En volgens Amalia is Willem zelfs een beetje dom. Ik ken hem niet, maar erg veel intelligente uitspraken van hem zijn mij niet bekend. Gewoon een aardige man, een beetje doorsnee.
Ik denk niet dat er veel koningskinderen zullen eindigen met een Ambachtschool of mavo diploma. Zij moeten allemaal naar de universiteit
Aanleg of niet. Desnoods wordt er een flinke zak geld tegenaan gesmeten, en een studie uitgezocht die geen al te hoge eisen stelt. Maar afstuderen zullen ze. Geen kwestie van goede genen, meer van ernstig veel te veel geld.

Fisch schreef
Ik heb het nooit oneerlijk gevonden dat anderen geprezen werden vanwege hun goede cijfers. Het kon mij eenvoudig niets schelen. In het schamele onderwijs haalde ik slechts voldoendes voor aardrijkskunde geschiedenis en biologie. Voor alle andere vakken was zelfs een "één" nog een blijk van overdreven waardering. Ik bakte er niets van een spijbelde veel.
Toch stoorde mijn slechte cijferlijst mij in het geheel niet. Mijn lagere school was een katholieke jongensschool, en op de ambachtsschool zaten toen nog geen meisjes. Laat staan mooie. Ik zou trouwens best tevreden geweest zijn met lelijke.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 06 mar 2018 02:37

Gershom schreef:
05 mar 2018 23:50
Ik denk niet dat er veel koningskinderen zullen eindigen met een Ambachtschool of mavo diploma. Zij moeten allemaal naar de universiteit
Aanleg of niet. Desnoods wordt er een flinke zak geld tegenaan gesmeten, en een studie uitgezocht die geen al te hoge eisen stelt. Maar afstuderen zullen ze. Geen kwestie van goede genen, meer van ernstig veel te veel geld.
Ik heb het verschil gezien bij mijn kinderen tussen openbaar onderwijs en privé onderwijs.
Het is m.i. schrijnend dat het zoveel verschil uitmaakt.
Gershom schreef:
05 mar 2018 23:50
Ik heb het nooit oneerlijk gevonden dat anderen geprezen werden vanwege hun goede cijfers. Het kon mij eenvoudig niets schelen.
Dat maakt wel uit.
We zijn niet allemaal als bolleboos geboren.
Dus moet je prijzen om inzet want goeie cijfers kan elke bolleboos met twee vingers in de neus voor mekaar krijgen. Niks knaps aan!

Plaats reactie