Is het bewezen dat waarnemer golffunctie doet instorten?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

holog

Re: Is het bewezen dat waarnemer golffunctie doet instorten?

Bericht door holog » 02 okt 2019 11:52

MaartenV schreef:
30 sep 2019 00:39
De Copenhagen interpretatie wordt veelal naar voor geschoven als de meest waarschijnlijke beschrijving van wat er precies gaande is op quantumniveau bij het double slit experiment.
Als je aanvaardt dat een deeltje telt als waarnemer. Deeltje is superpositie, geen ineenstorting.
of wanneer wordt het dan een ineenstorting of niet? wat zegt Copenhagen daarover?

Peter heeft gelijk indien hij zegt dat bv. voor een quantumcomputer voor "Copenhagen" de wiskunde hetzefde blijft; correct dat is juist het probleem bij "Copenhagen" - het lijkt geen statements te maken. Maar als je totaal zero realiteit wenst te geven aan de golffunctie ... wel je lijkt voorbij te gaan aan de essentie van een quantum computer met name de pure "parallel power"

Ik vermeldde het reeds in een ander topic maar ik vond Sean zijn voorstelling in Copenhagen over (of eerder tegen) Copenhagen erover wel goed. 'in het hol van de leeuw'

pallieter
Bevlogen

Re: Is het bewezen dat waarnemer golffunctie doet instorten?

Bericht door pallieter » 10 okt 2019 15:00

Peter van Velzen schreef:
02 okt 2019 03:32
pallieter schreef:
01 okt 2019 12:14
De Broglie-Bohm theory heeft wel een vrij groot probleempje met de speciale relativiteitstheorie.
Ik dacht dat de gehele quantum-mechanica een probleem had met de relativteitstheorie.
Met de algemene. Niet met de speciale.

https://en.wikipedia.org/wiki/Relativis ... _mechanics
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Plaats reactie