Hoogbegaafd? Vind dan maar een vak dat niet verveelt

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 05 mar 2015 06:57

Dit vind ik een interessant artikel. Het gaat over een hoogbegaafde jonge vrouw die vertelt wat haar door dat hoge IQ allemaal is overkomen tot nu toe.
Hoeveel mensen er zo slim zijn als zij? Floor Sietsma (22) heeft geen idee. Sietsma is zó begaafd dat de onderzoekers na de meting van een IQ van 156 maar gestopt zijn met meten. Op haar twaalfde ging ze naar de universiteit om informatica en wiskunde te studeren. Op haar twintigste was ze gepromoveerd in de logica, "de meest abstracte vorm van informatica".
Ik vond het dus een prettig artikel om te lezen. Ook om deze getallen. .
Ongeveer 2 procent van de Nederlanders heeft een IQ dat hoger is dan 125 of 130 (afhankelijk van de test) en is daarmee 'hoogbegaafd'.

Maar natuurlijk staat het levensverhaal tot nu toe van deze 22-jarige vrouw centraal en deze is het waard om gelezen te worden.
Één stukje van het schrijven trof mij wel.
Twee soorten denkers
Er was één plek waar ze zich wel helemaal thuis voelde: het Centrum voor Wiskunde en Informatica, waar Sietsma promoveerde. "Daar is iedereen slim. En ook al zijn ook daar verschillen in intelligentie: mijn collega's waren er altijd verrast als je iets zei wat ze niet begrepen. Ze vroegen net zo lang door tot ze het doorhadden. In mijn beleving heb je twee soorten denkers: convergente denkers, die alle informatie die ze krijgen meteen inpassen in hun eigen wereldbeeld. En divergente denkers, die hun wereldbeeld met nieuwe informatie juist uitbreiden. Met die laatsten vind ik het het prettigst omgaan."
Ik moest gelijk aan Freethinker denken.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Labyrint
Bevlogen

Re: Hoogbegaafd? Vind dan maar een vak dat niet verveelt

Bericht door Labyrint » 05 mar 2015 08:16

Zouden er ook hoogbegaafde gelovigen bestaan?
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 05 mar 2015 09:01

Cluny schreef:
Ongeveer 2 procent van de Nederlanders heeft een IQ dat hoger is dan 125 of 130 (afhankelijk van de test) en is daarmee 'hoogbegaafd'.
.
een hoog Iq is 1 vd kenmerken om hoogbegaafd genoemd te kunnen worden, maar niet het enige.
je kunt perfect een hoog IQ hebben en niet hoogbegaafd zijn
bvb
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/dow ... eidCBO.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 05 mar 2015 09:30

Labyrint schreef:Zouden er ook hoogbegaafde gelovigen bestaan?
Dat hangt onder andere af van de definitie van hoogbegaafdheid.
In hoogbegaafdheid zit het woord 'gave', dus je kunt je afvragen van Wie je die begaafdheid ontvangen hebt.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 05 mar 2015 09:57

Velen kunnen zich ook afvragen van Wie ze de gave niet ontvangen hebben.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 05 mar 2015 10:10

Karssenberg schreef: In hoogbegaafdheid zit het woord 'gave', dus je kunt je afvragen van Wie je die begaafdheid ontvangen hebt.
Woordspelletjes, soms gaan ze wel vervelen. Het werkwoord vervelen komt van vervelend.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

DiMensie

Bericht door DiMensie » 05 mar 2015 11:03

Jazeker: hoogbegaafdheid biedt geen bescherming tegen waandenkbeelden
.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 05 mar 2015 11:19

Karssenberg schreef:
In hoogbegaafdheid zit het woord 'gave', dus je kunt je afvragen van Wie je die begaafdheid ontvangen hebt.
Dan is er ook de vraag wie er gierig was met het uitdelen aan de zwakbegaafden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 mar 2015 11:25

Begaafdheid is niet iets dat je weggeven kan. Je kunt het hoogstens doorgeven!
Ik wens u alle goeds

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 05 mar 2015 14:05

doctorwho schreef:
Karssenberg schreef:
Dan is er ook de vraag wie er gierig was met het uitdelen aan de zwakbegaafden.
Zeker weten, want god houdt enorm van domme mensen. Hij heeft er miljoenen van gemaakt. :D
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 05 mar 2015 14:13

Maar wellicht moeten we het dit keer eens niet over God hebben, maar gewoon back on topic gaan.

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 05 mar 2015 14:14

http://www.choochem.nl/nl/484_Religie%2 ... %20aan.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens deze site toont onderzoeken aan wat wij al vermoedden. Namelijk dat 'de wetenschappers concluderen dat zeer intelligente mensen zich niet -aangetrokken voelen tot religie omdat ze die irrationeel vinden.' Als deze hoogbegaafdheid al een gave gods was, dan is die niet zo handig gekozen, omdat deze juist van god afleidt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 05 mar 2015 14:22

Bonjour schreef:Maar wellicht moeten we het dit keer eens niet over God hebben, maar gewoon back on topic gaan.
Je had deze op- of beter gezegd aanmerking al kunnen maken toen iemand vroeg of er ook hoogbegaafde gelovigen bestaan.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 05 mar 2015 14:24

Ik had hem ook kunnen maken toen iemand begon over 'Wie' met een hoofdletter midden in de zin. Dat is echter niet mijn stijl.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 05 mar 2015 16:19

Ik zie niet in waarom dit offtopic is. Het zij zo. Ik heb het niet over God gehad. Ik dacht aan een vakgebied dat in dat geval onder de 'verantwoording' valt van deze groep gelovige hoogbegaafden. Ik vroeg me dus gewoon af of er ook hoogbegaafde gelovigen waren. Iemand die hoogbegaafd is valt doorgaans serieus te nemen. Dus kan een hoogbegaafde vast met bewijzen komen voor zijn zienswijze. Ik denk namelijk aan een wetenschap of empirisch vakgebied dat nog niet bestaat. Iemand die hoogbegaafd is kan (onderweg naar zijn of haar Nobel-prijs) mij en de rest van de wereld vast eens uitleggen welke bewijzen hij voor zichzelf en zijn religie hanteert.

De stelling: "Hoogbegaafd? Vind dan maar een vak dat niet verveelt"

Het vak of vakgebied (niet te verwarren met theologie of apologetiek) zal dan nog moeten worden uitgevonden door die gelovige hoogbegaafden want dat vak bestaat dus blijkbaar (nog) niet. Maar vervelen zal dit nieuwe vak zeker niet.

En Christian Science is geen science he?
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Plaats reactie