De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 06 okt 2017 10:10

vegan-revolution schreef:
05 okt 2017 09:08
Nee, er is toch géén sprake van een misverstand. Bij het meten van een IQ wordt je afgerekend op de snelheid waarmee je problemen kunt oplossen.
Dat is best mogelijk.
Nog een rede voor me om het begrip IQ onwetenschappelijk te vinden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 06 okt 2017 11:42

Wat is er onwetenschappelijk aan het meten en vergelijken van prestaties? Kun je mij dat uitleggen?!
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 06 okt 2017 15:35

06 okt 2017 11:42
Wat is er onwetenschappelijk aan het meten en vergelijken van prestaties? Kun je mij dat uitleggen?!
De verwerking wordt aangepast aan de uitkomst van de metingen.

De resultaten zijn alleen in het grote bandbreedtes enigszins reproduceerbaar.

Wat je zelf al aangaf:
Snelheid van verwerken is geen teken van intelligentie.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 07 okt 2017 01:20

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
06 okt 2017 15:35
De verwerking wordt aangepast aan de uitkomst van de metingen.
Er worden scores gemeten op testen. Hoe presteren mensen uit diverse leeftijdscategoriën bijvoorbeeld. Het principe van de steekproef wordt gehanteerd. Hoe groter de steekproef hoe groter de kans dat de werkelijkheid benaderd wordt. IQ-testen worden in vrij grote aantallen afgenomen en dat geeft redelijk wat vergelijkingsmateriaal. Natuurlijk zijn die testen indicatief en bevatten ze een foutmarge. Iemand kan een slechte dag hebben of juist een goede dag tijdens het uitvoeren van een test. Gemiddeld zou je dan toch vrij goed moeten uitkomen. In geval van twijfel kan iemand aan een herhaalde test worden onderworpen als extra indicatie. Machines presteren constanter dan mensen en zijn niet zo onderhevig aan schommelingen in hun prestaties als mensen. Vergelijking van de prestaties van machines met hoe mensen gemiddeld scoren zal dus voor die machines een goede indicatie geven van het intelligentieniveau voor een bepaalde test in vergelijking met hoe mensen gemiddeld met zo'n test scoren.

Er zijn testen denkbaar waarbij erop getest wordt in hoeverre een mens of systeem (op velerlei manieren) voor de gek kan worden gehouden. Als dit voor de gek houden bij een machine minder goed lukt dan bij een mens dan is er een redelijke kans dat de machine intelligenter is. De huidige machines laten zich nog vrij gemakkelijk voor de gek houden en zijn in dat opzicht nog steeds niet bijster intelligent.
06 okt 2017 15:35
Wat je zelf al aangaf:
Snelheid van verwerken is geen teken van intelligentie.
Niet zonder meer, maar in combinatie met het kunnen oplossen (en dus ook kunnen doorzien) van problemen is het wel degelijk een teken van intelligentie. Hoe snel iets of iemand reageert in een bepaalde situatie kan bepalend zijn voor de mate van succes en intelligentie wordt afgemeten aan de mate van succes.

Iemand die vindt dat bepaalde testen onvoldoende de mate van intelligentie in een bepaald opzicht testen kan zelf andere testen ontwerpen die de hiaten in andere testen compenseren/aanvullen. Op die manier kun je een steeds gedetailleerder beeld krijgen van het intelligentieniveau van een systeem in meerdere opzichten ten opzichte van gemiddelde scores van mensen voor diezelfde testen.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 07 okt 2017 10:08

Wat je schrijft berust gewoon op onzin.

Neem dat verhaal dat de machine slimmer zou zijn dan de mens omdat hij zich niet voor de gek laat houden.

Dat is dus gewoon nep van de bovenste plank.
De machine meet er anders aan dan de mens waarmee hij vergeleken wordt en die die middelen niet krijgt.

Hoe die machine meet is echter er in geprogrammeerd door een mens, die heel goed weet waarom die ander het verkeerd doet.

Geen computer leert zich zelf schaken hoe lang je hem ook naar schaakwedstrijden laat kijken.

Het begrip IQ hoort op de zelfde plank als de leugendetector, schedelmeting homeopathie en andere onwetenschappelijk prietpraat.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 07 okt 2017 19:58

07 okt 2017 10:08
Het begrip IQ hoort op de zelfde plank als de leugendetector, schedelmeting homeopathie en andere onwetenschappelijk prietpraat.
Krek. De enige definitie van IQ die betekenis heeft is: IQ is dat wat een IQ-test meet.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 okt 2017 01:36

Welke uitspraak van mij precies is onzin?
Neem dat verhaal dat de machine slimmer zou zijn dan de mens omdat hij zich niet voor de gek laat houden.

De machine meet er anders aan dan de mens waarmee hij vergeleken wordt en die die middelen niet krijgt.
Het is aan mensen om te beoordelen en te testen waar er in een valkuil wordt gelopen. Je argument van "anders meten" en "middelen niet krijgen" is nogal vaag en abstract en daarom vrij zwak. Misschien wordt het duidelijker als je meer specifiek wordt of het illustreert met voorbeelden.
Hoe die machine meet is echter er in geprogrammeerd door een mens, die heel goed weet waarom die ander het verkeerd doet.
Deze uitspraak van jou hier lijkt erop te duiden dat je geen flauw benul hebt wat de laatste ontwikkelingen in het construeren van "denkende machines" zijn. Wanneer in machines systemen zijn ingebouwd die tot een zekere flexibiliteit, autonoom eigen onderzoek en zelfverbetering in staat stellen, dan weet een mens niet van tevoren hoe zo'n machine zal reageren. De bewering dat mensen precies weten hoe een machine gaat reageren puur en alleen omdat ze de makers ervan zijn, dát is pas onzin.
Geen computer leert zich zelf schaken hoe lang je hem ook naar schaakwedstrijden laat kijken.
Het punt is nou juist dat aan AlphaGo niet precies door mensen werd voorgekauwd hoe AlphaGo beslissingen moest nemen en welke beslissingen AlphaGo moest nemen, maar dat er een systeem in AlphaGo werd ingebouwd dat AlpaGo in staat stelde om zichzelf beter Go te leren spelen. Iets dergelijks zou je ook voor schaken kunnen ontwerpen.
In zoverre je IQ in de juiste context plaatst met daaraan gerelateerde testen en steekproeven denk ik niet dat je het als onwetenschappelijk kunt kwalificeren. Er zijn wel meer velden van onderzoek met foutmarges (denk bijvoorbeeld aan statistisch onderzoek) die daarom nog niet onwetenschappelijk zijn.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 okt 2017 05:58

https://phys.org/news/2016-10-self-lear ... vious.html
(Phys.org)—Researchers have developed a neuro-inspired analog computer that has the ability to train itself to become better at whatever tasks it performs. Experimental tests have shown that the new system, which is based on the artificial intelligence algorithm known as "reservoir computing," not only performs better at solving difficult computing tasks than experimental reservoir computers that do not use the new algorithm, but it can also tackle tasks that are so challenging that they are considered beyond the reach of traditional reservoir computing.

The results highlight the potential advantages of self-learning hardware for performing complex tasks, and also support the possibility that self-learning systems—with their potential for high energy-efficiency and ultrafast speeds—may provide an extension to the anticipated end of Moore's law.

https://www.theguardian.com/global/2017 ... ke-a-human
“If we’re going to have computer programs that are more intelligent and more useful, then they will have to have this ability to learn sequentially,” said James Kirkpatrick at DeepMind.

The ability to remember old skills and apply them to new tasks comes naturally to humans. A regular rollerblader might find ice skating a breeze because one skill helps the other. But recreating this ability in computers has proved a huge challenge for AI researchers. AI programs are typically one trick ponies that excel at one task, and one task only....
..
“We are still a really long way from general-purpose artificial intelligence and there are many research challenges left to solve,” he added. “One key part of the puzzle is building systems that can learn to tackle new tasks and challenges while retaining the abilities that they have already learnt. This research is an early step in that direction, and could in time help us build problem-solving systems that can learn more flexibly and efficiently.”

Peter Dayan, director of the Gatsby Computational Neuroscience Unit at University College London, called the work “extremely nice”. He said that for computers to achieve AGI, they will need to learn how one task relates to another, so that past skills can efficiently be brought on bear on new problems.

Alan Winfield, at the Bristol Robotics Lab at the University of the West of England said the work was “wonderful”, but added: “I don’t believe it brings us significantly closer to AGI, since this work does not, nor does it claim to, show us how to generalise from one learned capability to another. Something you and I were able to do effortlessly as children.”
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 08 okt 2017 09:51

:D
Hoe zelflerende robots al onze vooroordelen overnemen

Niets menselijks blijkt de chatbot vreemd, ondervond Microsoft vorig jaar, toen het softwareconcern een kunstmatig intelligente meisjesbot losliet op internet. Binnen 24 uur trok Tay, zoals ze werd genoemd, vuilbekkend over Twitter, onder meer roepend dat Hitler gelijk had, feministen in de hel moeten branden en oud-president Bush achter de aanslagen van 11 september zit.
https://www.volkskrant.nl/tech/hoe-zelf ... ~a4486778/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 08 okt 2017 09:51

08 okt 2017 01:36
Deze uitspraak van jou hier lijkt erop te duiden dat je geen flauw benul hebt wat de laatste ontwikkelingen in het construeren van "denkende machines" zijn.
Tja met iemand die vind dat ik nergens de ballen verstand van hen discussieer ik gewoon niet verder.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 okt 2017 13:50

08 okt 2017 09:51
08 okt 2017 01:36
Deze uitspraak van jou hier lijkt erop te duiden dat je geen flauw benul hebt wat de laatste ontwikkelingen in het construeren van "denkende machines" zijn.
Tja met iemand die vind dat ik nergens de ballen verstand van hen discussieer ik gewoon niet verder.
Tsja, dat is nogal een onelegante manier om je er gemakkelijk vanaf te kunnen maken mijns inziens, terwijl ik hier toch duidelijk het woord "lijkt" gebruik. Kom liever met duidelijkere en helderder argumenten.

En het woord "nergens" is dan ook nog eens een keer zwaar overdreven, daar waar ik slechts één rubriek benoem waarover het jou aan kennis zou kunnen ontberen. Zo kweek je licht de indruk dat je niet genuanceerd op zaken wilt ingaan.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 08 okt 2017 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 okt 2017 14:07

doctorwho schreef:
08 okt 2017 09:51
:D
Hoe zelflerende robots al onze vooroordelen overnemen

Niets menselijks blijkt de chatbot vreemd, ondervond Microsoft vorig jaar, toen het softwareconcern een kunstmatig intelligente meisjesbot losliet op internet. Binnen 24 uur trok Tay, zoals ze werd genoemd, vuilbekkend over Twitter, onder meer roepend dat Hitler gelijk had, feministen in de hel moeten branden en oud-president Bush achter de aanslagen van 11 september zit.
https://www.volkskrant.nl/tech/hoe-zelf ... ~a4486778/
Dat is precies een voorbeeld van wat er nog te winnen valt. Zodra een kunstmatige intelligentie zelf in staat geraakt om door zelf autonoom gegevens te verzamelen en te vergelijken te beoordelen wat door mensen gemiddeld bij benadering als betamelijk gedrag wordt gezien en daar ook blijk van geeft dan is er wat dat betreft alweer een grote stap voorwaarts gemaakt. Ik verwacht dat het niet heel lang meer hoeft te duren eer die stap gemaakt gaat worden. Hooguit een jaar of 10 denk ik.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 08 okt 2017 15:27

08 okt 2017 14:07
Ik verwacht dat het niet heel lang meer hoeft te duren eer die stap gemaakt gaat worden. Hooguit een jaar of 10 denk ik.
Mijn entry voor deze sweepstake is 50 jaar. Zie ook deze eerdere post van me.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 okt 2017 16:13

De Encyclopedist schreef:
08 okt 2017 15:27
08 okt 2017 14:07
Ik verwacht dat het niet heel lang meer hoeft te duren eer die stap gemaakt gaat worden. Hooguit een jaar of 10 denk ik.
Mijn entry voor deze sweepstake is 50 jaar. Zie ook deze eerdere post van me.
In zoverre het gaat over wat we al wel weten over het menselijk brein en hoe daar op voort te borduren valt wilde ik verwijzen naar deze eerdere post van me. De video die daar gepost werd is inmiddels alweer verwijderd van Youtube en daarom heb ik gezocht naar een alternatieve video op Youtube waar Jeff Hawkins van het bedrijf Numenta ongeveer vergelijkbaar uitlegt hoe je zou kunnen komen van wat we al van het menselijk brein weten naar een geavanceerdere kunstmatige intelligentie. Deze video leek mij geschikt :

Jeff Hawkins - What Is Intelligence, that a Machine Might Have Some?

De voordracht van Jeff Hawkins in bovenstaande video duurt ongeveer 29 minuten, waarna de rest van de tijd in de video gevuld wordt met gestelde vragen aan Jeff Hawkins en antwoorden op die vragen door Jeff Hawkins.

Dat ze het bij Deepmind (dat enige jaren geleden door Google werd ingelijfd) ook in een soortgelijke richting zoeken als bij Numenta zou kunnen blijken uit het werken met een gelaagd (layered) neuraal netwerk zoals bijvoorbeeld toegepast werd bij AlphaGo. Zie bijvoorbeeld :

AlphaGo takes the series title. DeepMind's AI defeats Chinese world number one Ke Jie

Daaruit :
Using 12 layers of neural networks, it selects its next move using just one element of its system while the others predict how the rest of the game will play out. Predicting the future in this way, it adjusts its strategy and moves gradually towards victory.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 09 okt 2017 04:38

Hier is nog een andere informatieve voordracht van Jeff Hawkins over hetzelfde onderwerp :

What the Brain says about Machine Intelligence

Plaats reactie