De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door vegan-revolution » 07 okt 2014 13:21

Iets over de huidige stand van de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie :

Meet the computer that can outsmart IBM's Watson

Enkele highlights uit het artikel :
Amelia can digest an oil-well centrifugal-pump manual in 31 seconds—and give instructions for repairs—and do the job of a call-center operator, a mortgage or insurance agent, even a medical assistant, with virtually no human help. Fluent in 21 languages, she understands implied, not just stated, meanings, and improves her performance by hearing humans deal with questions she can't yet answer.
That shift will have its most profound effect on the global "knowledge worker" sector
the company has been improving Amelia's ability to handle ambiguity—and she asks questions when something isn't clear
"It's one of the first things we've seen that's commercially available that actually learns,"
The cloud that hangs over Amelia, and over much of the technology industry, is what happens to the people who lose their jobs.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Jagang
Ontoombaar

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door Jagang » 07 okt 2014 15:28

Nu nog een goede translator.. :)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 okt 2014 04:01

Jagang schreef:Nu nog een goede translator.. :)
Ik verwacht groter voordeel van mensen die elkaar begrijpen. . .
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 08 okt 2014 05:55

Peter van Velzen schreef: Ik verwacht groter voordeel van mensen die elkaar begrijpen. . .
Niet als ik wil weten wat er in die grote lap Spaanse tekst staat, die ik s'nachts op een website tegenkom.

Maar serieus: ik denk dat taalkundige vermogens een goede indicator zijn van de stand van zaken rondom kunstmatige intelligentie.
Een vermogen om zaken in een context te plaatsen, is hierbij erg belangrijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 okt 2014 09:21

Jagang schreef:
Peter van Velzen schreef: Ik verwacht groter voordeel van mensen die elkaar begrijpen. . .
Niet als ik wil weten wat er in die grote lap Spaanse tekst staat, die ik s'nachts op een website tegenkom.

Maar serieus: ik denk dat taalkundige vermogens een goede indicator zijn van de stand van zaken rondom kunstmatige intelligentie.
Een vermogen om zaken in een context te plaatsen, is hierbij erg belangrijk.
Ik heb nog geen hoge Pet op van vertaalmachines, maar er zijn elke dag weer nieuwe verassingen. . .
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 okt 2014 21:56

Zou kunstmatige intelligentie überhaupt mogelijk zijn?
Dit artikel plaatst vooral vraagtekens..

http://www.newscientist.com/article/dn2 ... DrcQGd0270" onclick="window.open(this.href);return false;
Henry Ford

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 12 okt 2014 22:07

Jagang schreef:Zou kunstmatige intelligentie überhaupt mogelijk zijn?
Dit artikel plaatst vooral vraagtekens..

http://www.newscientist.com/article/dn2 ... DrcQGd0270" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoiets zet studenten alleen maar aan om een' way around' te vinden. Problemen zijn er om opgelost te worden toch? :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 13 okt 2014 02:52

Dat stuk gaat over kunstmatig bewustzijn, niet over kunstmatige intelligentie. Je kan prima intelligentie hebben zonder bewustzijn. Het gaat inderdaad om context en dat is gerelateerd aan taal. Taal is een systeem en kan dus doorgrond worden. Dat is al gedaan in programmeertalen: Object Oriented Programming (O.O.P). Informatie zeven dus door taalfilters, dat is wat kunstmatige intelligentie nodig heeft. Dan wordt interactie mogelijk en het enige wat je hoeft te doen is de mogelijkheid geven tot interactie: input en output. Zo begrijp ik in ieder geval het filmpje en het komt me vrij logisch voor. Natuurlijk zullen er miljoenen regeltjes code nodig zijn want de interactie zal heel anders zijn als Amelia praat met een redneck Texas farmer als met een New York kledingverkoper. Laat staan verschillende talen. Waarschijnlijk kan je Amelia leren een andere taal te spreken door anders gebruik te maken van de al voorgeprogrammeerde filters (immers, de kern blijft hetzelfde, alleen wordt er een context gelegd tussen objecten en andere klanken/letters. Het gebruik veranderd, niet het systeem zelf).

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 13 okt 2014 03:29

Kevin schreef:Dat stuk gaat over kunstmatig bewustzijn, niet over kunstmatige intelligentie. Je kan prima intelligentie hebben zonder bewustzijn.
Dat hoor ik wel meer zeggen, maar bestaat er al zoiets als intelligentie zonder bewustzijn?
Het lijkt me vooral het produkt van een gedachte-experiment die twee zaken van elkaar te scheiden.
Henry Ford

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 13 okt 2014 04:55

Bewustzijn is nodig. Dat wordt ook in de clip gezegd. Ki systemen kunnen vaak moeilijk met mensen communiceren omdat ze niet alleen woorden moeten herkennen maar ook de context begrijpen. Dat laatste vereist toch een vorm van bewustzijn.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 14 okt 2014 23:09

Jagang schreef:
Kevin schreef:Dat stuk gaat over kunstmatig bewustzijn, niet over kunstmatige intelligentie. Je kan prima intelligentie hebben zonder bewustzijn.
Dat hoor ik wel meer zeggen, maar bestaat er al zoiets als intelligentie zonder bewustzijn?
Het lijkt me vooral het produkt van een gedachte-experiment die twee zaken van elkaar te scheiden.
Ik zie die twee dingen als verschillend. (had net iet sgeplaatst maar werd uitgelogd en geen zin alles opnieuw te typen). Komt erop neer: ik vind bewustzijn een synoniem voor ervaren en intelligentie de manier waarop je bepaalde informatie efficiënt kan verwerken of informatie kan bevatten. Context is ook maar een systeem binnen de taal en dit kan dus gevat worden in een systeem. Dat gebeurt niet anders in een OOP omgeving. Je werkt dan met classes en eigenschappen. Te lang om hier ff neer te plempen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Objectgeori%C3%ABnteerd" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk wel dat je voor het systematisch onderzoeken van de context een grote hoeveelheid informatie/objecten nodig hebt en dat dat ook per taal zal verschillen (uiteraard).

Waarom zou bewustzijn en intelligentie niet van elkaar te scheiden zijn trouwens? Ben benieuwd.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 17 okt 2014 23:57

Kevin schreef:Ik zie die twee dingen als verschillend.
De oorzaak is hier m.i. de sleutel.
Intelligentie en bewustzijn mogen twee verschillende dingen zijn, dat wil niet zeggen dat ze gescheiden van elkaar kunnen voorkomen.
Ze ontspruiten beiden namelijk aan hetzelfde proces.
Als je de werking van neuronen stopt, verdwijnen zowel bewustzijn als intelligentie, ondanks dat het verschillende dingen zijn.
Het is een beetje als met de warmte en het licht dat een gloeilamp uitstraalt.
Je hebt de lamp voor het licht, maar de warmte krijg je er bij.
Context is ook maar een systeem binnen de taal en dit kan dus gevat worden in een systeem.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Context hangt ook vaak samen met emotionele ladingen en mimiek.
Ik denk dat context helemaal niet zo systematisch werkt als wij graag denken.
Of althans niet zo rationeel.
Waarom zou bewustzijn en intelligentie niet van elkaar te scheiden zijn trouwens? Ben benieuwd.
Ik hoop dat ik daar een antwoord op heb kunnen geven.
Bovendien betwijfel ik bij wie de bewijslast eigenlijk ligt.
Voor zover ik weet, bestaat er nog geen intelligentie zonder bewustzijn.
Dan zou een computer het eerste neurale netwerk moeten vormen dat die twee zaken van elkaar scheidt.

Maar of je er zonder bewustzijn nou echt intelligenter op wordt..
Ik denk dat je dan minimaal met een zwaar autistisch aandoend netwerk te maken krijgt, dat veel zaken te letterlijk neemt, en daardoor wartaal gaat uitslaan.
Henry Ford

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 18 okt 2014 04:25

[/quote]
Jagang schreef:
Kevin schreef:Ik zie die twee dingen als verschillend.
De oorzaak is hier m.i. de sleutel.
Intelligentie en bewustzijn mogen twee verschillende dingen zijn, dat wil niet zeggen dat ze gescheiden van elkaar kunnen voorkomen.
Ze ontspruiten beiden namelijk aan hetzelfde proces.
Als je de werking van neuronen stopt, verdwijnen zowel bewustzijn als intelligentie, ondanks dat het verschillende dingen zijn.
Het is een beetje als met de warmte en het licht dat een gloeilamp uitstraalt.
Je hebt de lamp voor het licht, maar de warmte krijg je er bij.
Ik vraag mij nu af, is bewustzijn onderdeel van intelligentie, of is intelligentie onderdeel van bewustzijn? Zo niet, waar vallen beiden dan onder? Of, wat is de invloed die ze op elkaar uitoefenen? De vergelijking met licht en warmte is treffend, maar voor mijn gevoel ligt het toch anders.
Jagang schreef:
Context is ook maar een systeem binnen de taal en dit kan dus gevat worden in een systeem.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Context hangt ook vaak samen met emotionele ladingen en mimiek.
Ik denk dat context helemaal niet zo systematisch werkt als wij graag denken.
Of althans niet zo rationeel.
Context m.b.t. emotionele ladingen zijn eigenlijk alleen voor mensen onderling belangrijk. Het is een puur menselijke aangelegenheid. Waarom zou je dit verwachten van een intelligente machine? Dan nog is ook emotie logisch gebaseerd, ook al lijkt dat niet altijd zo. Mimiek is ook te vangen in een systeem: cultuur. Misschien heel "matrix" maar ik denk niet dat er écht iets bestaat wat niet in een systeem te vangen is.
Jagang schreef:
Ik hoop dat ik daar een antwoord op heb kunnen geven.
Bovendien betwijfel ik bij wie de bewijslast eigenlijk ligt.
Voor zover ik weet, bestaat er nog geen intelligentie zonder bewustzijn.
Dan zou een computer het eerste neurale netwerk moeten vormen dat die twee zaken van elkaar scheidt.

Maar of je er zonder bewustzijn nou echt intelligenter op wordt..
Ik denk dat je dan minimaal dat je met een zwaar autistisch aandoend netwerk te maken krijgt, dat veel zaken te letterlijk neemt, en daardoor wartaal gaat uitslaan.
Ik begrijp wel waar je heen wil. Het bewuste deel is dat wat het aanschouwt. Zonder die mogelijkheid kan je zaken niet aan elkaar koppelen, -> bewust <- zijn van tijd, correlatie. Je moet 1 en 1 letterlijk bij elkaar optellen om sprake te laten zijn van intelligentie en zonder die bewuste eigenschap lijkt dat onmogelijk.

Ik begrijp ook de claim van de bewijslast. Dus stel: als dat de benodigde factor vormt voor intelligentie, het aanschouwende, het bewustzijn, zijn machines al lang intelligent. Een machine aanschouwt vanuit de code waarop een machine draait. Goed, die beleving is tot nu toe beperkt gebleven tot een veelvoud van eentjes en nulletjes, maar met quantumbits gaat dat veranderen. Ik maak hier de vergelijking van een machine tot het menselijk lichaam. Wij functioneren ook vanuit code: RNA/DNA, en daarnaast is er het besturingssysteem en software: de functies in ons brein en onze ideeën.

Om het simpeler te stellen: een machine kan pas emotionele context en mimiek snappen, wanneer het de informatie bevat die de onderliggende concepten kan koppelen (een opgetrokken wenkbrauw wanneer iemand een statement maakt, een knipoog, het maken van een duckface, fronsen van het voorhoofd, rollen met de ogen).

Geef die machine uit het clipje een paar psychologieboeken en wie weet wat er gebeurd.

Om eerlijk te zijn denk ik dat het woordje "bewustzijn" in de materie rondom kunstmatige intelligentie, en het woordje "kunstmatig" langzaam zullen verdwijnen simpelweg omdat de interactie tussen machine en mens steeds intuïtiever zal worden. Hoewel het nog steeds kunstmatig, dus niet door natuurlijke processen (of juist wel, het is maar waar je het kader wil leggen) is, zal het steeds minder als kunstmatig worden ervaren.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 31 jan 2016 03:55

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en zitten we nog steeds opgescheept met stuntelende en trage robots die hier en daar handelingen kunnen verrichten die vaag (en traag) lijken op wat mensen kunnen doen. Kunstmatige intelligentie die toegroeit naar een gemiddeld menselijk niveau in alle opzichten lijkt nog ver weg. Toch zijn er inmiddels ontwikkelingen die AGI (Artificial General Intelligence) op een gemiddeld menselijk niveau sneller dichterbij lijken te brengen. Zelfs sneller dan menigeen voor mogelijk had gehouden.

In deze draad werd al "kunstmatig bewustzijn" genoemd, wat meer zou inhouden dan slechts "kunstmatige intelligentie". Zelf vermoed ik echter sterk dat met mogelijkheden om kunstmatige intelligentie op een gemiddeld menselijk niveau te creëren daar vanzelf ook de mogelijkheden aan meekomen om "kunstmatig bewustzijn" op een gemiddeld menselijk niveau te creëren. En als dat eenmaal zover is dan is de volgende stap het creëren van bovenmenselijke kunstmatige intelligentie (uitstijgend boven die van de grootste menselijke genieën), de zogenaamde "superintelligence", hetgeen uiteindelijk zou kunnen uitmonden in een technologische singulariteit.

Machines verdringen nog steeds in toenemende mate menselijk kunnen op velerlei terreinen. Nadat machines beter in dammen werden dan de beste menselijke dammer ter wereld (1994) en beter werden in schaken dan de beste menselijke schaker ter wereld (1997) lijkt nu eindelijk ook de beste menselijke Go-speler (op een 19x19 bord) ter wereld door een machine onttroond te gaan worden. De beste Europese Go-speler werd al door een machine onttroond en in maart van dit jaar volgt een match tegen de beste Go-speler van de wereld. Een en ander valt te lezen in het volgende artikel in de Volkskrant :

Belangrijke doorbraak: computer verslaat mens in complex bordspel Go

Daaruit :
Topspelers vertrouwen dan ook vooral op instinct. En dat is een menselijk kenmerk dat tot nu toe maar nauwelijks aan computerprogramma's kon worden aangeleerd.

AlphaGo is het dus wel gelukt. De onderzoekers van Google DeepMind lieten het computerprogramma eerst een analyse maken van 30 miljoen zetten van Go-partijtjes tussen professionele spelers. Hierdoor leerde AlphaGo welke patronen vaker terugkeerden en welke goed uitpakten en welke slecht. Het leerde dus intuïtief te zijn.

Vervolgens speelde AlphaGo vele varianten van het bordspel Go tegen zichzelf en leerde de computer uit zijn fouten. 'Hierdoor kon het programma, en dat was de derde stap in het leerproces, ook op lange termijn leren voorspellen', aldus onderzoeker Hassabis.
In het NRC stond in het artikel Computer speelt nu beter go dan prof het volgende te lezen :
Van den Herik is niet verbaasd dat computers op professioneel niveau go kunnen spelen, maar hij had verwacht dat dat pas rond 2020 zou lukken.
De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan dus inmiddels veel sneller dan oorspronkelijk werd verwacht.

Het artikel in het NRC eindigt met :
Decennialang was de computerrekenkracht echter te klein om netwerken van duizenden neuronen te simuleren. De laatste jaren lukt dat steeds beter. Dat succes, de opkomst van Big Data (heel veel voorbeelden van partijen om van te leren) en de grote rekenkracht verklaren de opmars van AlphaGo.

Toch gebruikt AlphaGo, vergeleken met Deep Blue, minder brute rekenkracht – en juist meer spelintelligentie. Het herkent kansrijke patronen in het spel. Daardoor evalueerde de computer in zijn match tegen Fan Hui duizenden malen minder posities dan Deep Blue in 1997 tegen Kasparov.

Slimmer in plaats van bruter, daarin ligt ook het grootste belang van dit project voor de wetenschap en de toepassingen van die wetenschap. Uiteindelijk wil Google DeepMind de menselijke intelligentie geheel ontrafelen, liefst met één enkel rekenrecept dat alle functies van een menselijk brein op een computer kan uitvoeren.
Tot die tijd zal Deep Learning steeds vaker zijn weg vinden in het herkennen van foto’s, video’s en spraak, bij automatische vertalingen, in sociale netwerken en in de onvermijdelijke advertentieverkoop. Toepassingen in eHealth, financiële markten en in de automatisering van advocatuur en rechtspraak komen er ook aan. Voor Deep Learning-software maakt het niet uit wat hij moet leren, als er maar veel voorbeelden zijn.
Hier zien we naast de ontwikkeling van steeds meer brute rekenkracht ook de ontwikkeling van een steeds betere computer-architectuur en steeds betere algoritmes die ook nog eens beter op elkaar afgestemd raken.

Natuurlijk wordt vaak tegengeworpen dat de grenzen van versnelling voor computers volgens traditionele concepten inmiddels wel in zicht begin te raken. Maar inmiddels worden er nieuwe concepten geïntroduceerd die de traditionele concepten omzeilen. Een bericht als dit spreekt bijvoorbeeld boekdelen :

Siberian Scientists Make Step Toward Building Faster Optical Computer

Daaruit :
Pokhilenko explained that processors in optical computers would run around 10 million times faster than in the existing digital computers.
Natuurlijk zegt snelheid niet alles, maar het helpt wel enorm mee. Dat de huidige robots vaak traag reageren heeft te maken met de enorme rekencapaciteit die nodig is om informatie te verwerken en op basis daarvan beslissingen te nemen. Stel dat een huidige robot voor een bepaalde handeling vijf minuten (300 seconden) nodig heeft om te begrijpen wat deze doen moet en dat dat straks 10 miljoen keer sneller kan, wat voor gevolgen heeft dat dan voor de intelligentie van zo'n robot?

Inmiddels zijn er ook apparaatjes die spraak rechtstreeks kunnen omzetten in spraak in een andere taal, zoals vermeld in :

This wearable translator aims to smash language barriers

Als ik deze (en andere) ontwikkelingen voor mijzelf op een rijtje zet dan zou het mij niet verbazen als er over ongeveer 10 jaar robots rondlopen die mensen in bewegingsmogelijkheden en intelligentie kunnen evenaren (en mogelijk in bepaalde opzichten zelfs kunnen overtreffen).

Mogelijkheden om robots op mensen te laten lijken zijn ook al in een vergevorderd stadium :

Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 31 jan 2016 08:07

Over Go.
Volgens mij is het pure rekenkracht en niet kunstmatige intelligentie.
Het is zoiets als de tafels van 1 t/m 1000 op laten dreunen en dan de prestaties van de mens vergelijken met de computer.
Dat neemt niet weg dat het best een knappe prestatie is om de computer zo goed te programmeren dat steeds betere spelers verslagen worden.
Overigens de Europese kampioen Go is een Chinees.

Nog even de strikvraag. In de link van VR naar het artikeltje Van de NRC staat deze foto met het bijschrift.
Twee amateurs spelen een spelletje go. Hoe kan je op deze foto zien dat het 2 amateurs zijn?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Plaats reactie