Oorsuizen te genezen?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Giacomini

Re: Oorsuizen te genezen?

Bericht door Giacomini » 14 jan 2014 20:58

Hallo

Ik heb oorsuizen opgelopen tijdens mijn werk .
Op een frequentie van 4000 hertz heb ik gehoorschade , ik werk in de bouw en ben dus veel blootgesteld aan geluid .

Maar heb altijd bescherming gedragen en toch oorsuizen ik werd er ook gek van .
Nu gaat het beter maar heb altijd kunnen slapen .
Soms hoor ik het bijna niet soms wel tis meer mentaal dat het zit :-) .

henk63

Bericht door henk63 » 14 jan 2014 21:09

De scan is pas begin februari en omdat het om een specifieke scan is met een nog maar pas ontworpen scanner, kan ik het niet laten bespoedigen. Dat kreeg ik te horen van de verzekeraar die voor mij is gaan shoppen. Zo lang zal ik iig moeten wachten voordat we iets te weten kunnen komen. Maar laat ons één feit voor ogen houden: overal waar ik zoek naar oorzaken van oorsuizen lees ik dat het niet bekend is. Zware klappen en ongelukken daargelaten dan.

Jinny

Bericht door Jinny » 14 jan 2014 21:26

Mijn arbo arts suggereerde dat het uit het evenwichtsorgaan komt.
Omdat dat de zenuw deelt met het oor.
En de hersenen verminkte data uit het evenwichtsorgaan foutief interpreteert.
Gezien mijn verdere klachten lijkt het in mijn geval plausibel.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 jan 2014 11:31

Jagang schreef:Ik geloof dat ik het af en toe iets heb.
Maar ik kan niet ontdekken of het ergens mee samenhangt.
Een soort zachte bromtoon dan, alleen als het stil is om me heen.
Dat zou je bloedsomloop kunnen zijn. Als ik het goed voorheb loopt er een bloedvat dicht bij je trommelvlies en kan je als het echt heel stil is, het bloed dat daar door stroomt horen ruisen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Jinny

Bericht door Jinny » 15 jan 2014 20:06

Klopt....

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 jan 2014 20:27

axxyanus schreef:
Dat zou je bloedsomloop kunnen zijn. Als ik het goed voorheb loopt er een bloedvat dicht bij je trommelvlies en kan je als het echt heel stil is, het bloed dat daar door stroomt horen ruisen.
Dat is het bijna altijd.
Ik herken dat niet als een bromgeluid, zoals Jagang aangeeft, maar een meer hoogtonige ruis.
Als ik lang achter mijn laptop zit, dan weet ik soms niet meer wat ik hethardste hoor. De ventilator of mijn tinnitus.
Ik denk dat het verschillend ervaren kan worden.
Vermoeidheid, hoge bloeddruk, bloedvatvernauwing, een sterk bewustzijn van eigen lichaam, om wat voor reden dan ook zijn de grootste oorzaken.

Ik kan me nog herinneren dat ik het als meisje van 11/12 jaar altijd had na een zaterdag wandelvereniging.
's Avonds kon ik dan van vermoeidheid moeilijk in slaap komen en ruiste het ook altijd in mijn oren.
Later altijd bij spanning en oververmoeidheid van de nekspieren, wat bij de meeste mensen misschien niet de oorzaak is, maar wel sterke invloed heeft, zooals idd. ook na een whiplash.
Blokkeringen van de de hoge nekwervels bij bijv. arthrosis zijn ook vaak een oorzaak.

De meest spectaculaire "wonderbaarlijke genezingen" waren altijd bij mensen, die knettergek werden van dat geruis en nekklachten.
"Handoplegging" op de oren en het laten bewustworden van het geluid als hetzelfde zijnde als dat je een schelp voor je oor hield en dan de zee hoorde ruisen.

Gerustgesteld door de wetenschap, dat het vooral de negatieve aandacht was die het verschijnsel kreeg, de grootste oorzaak was van de klacht, was het vaak zelfs binnen een paar uur helemaal weg.
Om in zeer geringe mate af en toe terug te komen bij vermoeidheid.

Natuurlijk is de meer ernstige tinnitus veel vaker permanent aanwezig, maar geeft minder klachten, als er minder aandacht aan wordt gegeven.
Soms, zoals vanochtend bij mij, komt er even een sirene door, om ook weer voorbij te gaan.
Geen reden voor een doktersbezoek.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 17 jan 2014 07:27

@Henk64
Ter leering ende vermaeck. Weet je toevallig wat voor een scan het is (en/of waar), en waarom voor die scan gekozen is?

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 17 jan 2014 09:07

axxyanus schreef:
Nee, het is dan geen ruis, want de pulserende ruis (hartslag) waar je het over hebt, herken ik wel, en dat is ook echt een constante.
Het is echt een bromtoon, áls ik het heb.
Want 90/95% procent van de tijd heb ik het niet.

Ik denk dat het wellicht door het betrokken hersendeel wordt geproduceerd, en dat dat deel het "gebrom" als het ware op een zijspoortje plaatst op het moment dat het andere geluiden te verwerken krijgt.
Na een geluid duurt het dan vaak ook een halve seconde, of zoiets, voordat het terugkeert.

Het vermoeden dat het neurologisch is, is vooral daardoor ingegeven.

Maar zoals ik al zei: Het vormt niet echt een probleem voor me.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 17 jan 2014 11:21

Jagang schreef: Nee, het is dan geen ruis, want de pulserende ruis (hartslag) waar je het over hebt, herken ik wel, en dat is ook echt een constante.
Alleen een slagader pulseert.
Als het bloed terugkomt, na via capillairen het weefsel doorlopen te hebben, is die pulsering weg en heet het ook een ader.
Het opvallende is dat de meeste mensen met tinnitus juist deze pulsering niet horen. Wel vaak bij de tinnitus die meekomt met migraine, maar ook niet altijd.
Het is echt een bromtoon, áls ik het heb.
Want 90/95% procent van de tijd heb ik het niet.
Die bromtoon zou dezelfde oorzaak kunnen hebben als bij de tuut/toeter toon, waar ik het eerder over had.
Die komt en gaat vaak met wisselende perioden.
Kan als de gehoorzenuw beschadigd/overgevoelig is of geprikkeld wordt.
Een specifieke zenuw kan nl. alleen zijn specifiek soort signaal doorgeven.
Overigens kan dat ook bij de tinnitus het geval zijn.
Afhankelijk van de oorzaak.
Ik denk dat het wellicht door het betrokken hersendeel wordt geproduceerd, en dat dat deel het "gebrom" als het ware op een zijspoortje plaatst op het moment dat het andere geluiden te verwerken krijgt.
Ook dat is een mogelijkheid, maar dat hoeft dus niet.
Wel bekend bij dove mensen.

Maar zoals jij nu ook aangeeft;
Waar je aandacht naartoe getrokken wordt speelt heel erg mee.
Zijn er geen andere prikkels, dan is er die ruis/zoemtoon weer.
Hoe groter aandacht daarvoor, hoe harder het geluid.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 17 jan 2014 18:53

Mariakat schreef:Alleen een slagader pulseert.
Als het bloed terugkomt, na via capillairen het weefsel doorlopen te hebben, is die pulsering weg en heet het ook een ader.
Overal beweegt het bloed in stoten.
Wellicht dat dat buiten de slagaders geen "kloppen" teweeg brengt, maar het bloed beweegt niet, of minder op de "dode punten" tussen de hartslagen in.
(Dat zie je zelfs in TV opnamen van cappilaire bloedvaajes.)
Dat kan het pulserende geruis dan wel weer verklaren.
Het opvallende is dat de meeste mensen met tinnitus juist deze pulsering niet horen. Wel vaak bij de tinnitus die meekomt met migraine, maar ook niet altijd.
Dat pulserende geluid heeft niets te maken met de bromtoon die ik af en toe hoor.
Het lijkt inderdaad meer het suizen van bloed te zijn, wat op zich "normaal" is.
Héél zachtjes..
Die bromtoon zou dezelfde oorzaak kunnen hebben als bij de tuut/toeter toon, waar ik het eerder over had.
Die komt en gaat vaak met wisselende perioden.
Kan als de gehoorzenuw beschadigd/overgevoelig is of geprikkeld wordt.
Een specifieke zenuw kan nl. alleen zijn specifiek soort signaal doorgeven.
Overigens kan dat ook bij de tinnitus het geval zijn.
Afhankelijk van de oorzaak.
Ik kan het niet in verband brengen met het gehoord hebben van harde geluiden, oid.
Het komt af en toe gewoon, en het gaat ook zo weer.
Maar zoals jij nu ook aangeeft;
Waar je aandacht naartoe getrokken wordt speelt heel erg mee.
Zijn er geen andere prikkels, dan is er die ruis/zoemtoon weer.
Hoe groter aandacht daarvoor, hoe harder het geluid.
Ja, hoewel er een grens aan zit.
Het brommen wordt nooit allesoverheersend.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Grima
Forum fan

Bericht door Grima » 19 jan 2014 11:11

@ Lorddragon; ook ik heb meerdere tonen. Links een hele hoge pieptoon "de oude tv scherm en rechts wat ik de "stoom locomotief" noem"; een soort lage bromtoon. Altijd aanwezig maar het volume wisselt nog wel eens; erger met slecht weer, stress, ziekte etc.

Overigens denk ik dat tinnitus niet één echte oorzaak heeft. Het is volgens mij een symptoom met meerdere mogelijke oorzaken.

henk63

Bericht door henk63 » 18 feb 2014 09:18

Zoals beloofd vertel ik hoe het verder gaat.
De scan (cone-beam ct) was. zoals ik verwachtte, positief, dwz de rechter Processus Styloideus,
(veel te veel letters dus:) PS is (te) ver doorgegroeid.
Ondertussen wordt ik 's morgens steeds veel te vroeg wakker door dat dzinggg-dzinggg geluid in m'n rechter oor. Maar ik heb standjes en truukjes uitgevonden om het (tijdelijk) te stoppen en zo kom ik dan
hanewakend de rest van de slaaptijd door.

Vreemd genoeg is dat dus niet als ik slapen gá. Maar, soit, het maakt mij niet zoveel uit,
omdat de dokter het helemaal met me eens was dat de oorzaak moet worden gevonden bij de PS,
dus heb ik voorgesteld die te verkorten. Als resultaat verwacht ik dat het daarmee is opgelost.
Uiteraard ga ik nu eerst uitgebreid info zoeken over zo'n verkorting, want het is, zover ik tot nu toe denk te weten, dan eigenlijk de ingreep die past bij het Eagle-syndroom. (Es)

MAAR: bij Es zijn de symptomen hoofzakelijk pijn en malfunctie van spraak, slikken etc.
Bij mij is er geen enkel ander symptoom dan het gesuis, dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt veroorzaakt door de spanning cq druk in het gebied die door de PS ontstaat.
Als ik alle nodige info heb zal er een besluit moeten komen, maar ik denk dat ik nu al weet wat het gaat worden.

Ik heb van alles bedacht en ook van anderen allerlei ideeën gekregen dus ik weet wel dat ik ook een apparaatje achter m'n oor of in m'n hoofd kan laten plaatsen, of altijd achtergrondgeluid kan regelen, of mijzelf stimuleren om er geen aandacht aan te geven. En sommige van die lapmiddelen heb ik wel gedaan en sommige zijn best aardig, maar ik heb geen zin in lappen, ik ben voor kappen. (haha).

Wat ik nou niet begrijp is dat ik tot nu toe nergens de link vindt tussen tinnitus en de PS.
Wat ik ga doen is het volgende:
info zoeken en misschien willen mensen uit dit forum mij ook info geven (!) over een PS-verkortingsoperatie, resultaatanalyse maken, besluitvorming toepassen en uitvoeren.
Als dan zou blijken dat ik van mijn last ben verlost dan zal ik ook dat in dit forum plaatsen.
Ook als het op enige manier verkeerd zou gaan, of dat ik toch een andere weg kies.
Ik hoop dat anderen daar dan baat bij hebben.
Heel graag reacties en suggesties! |Wordt vervolgd.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 feb 2014 19:03

Vermoedelijk heb je dit al wel zelf gevonden, maar misschien ook niet? :wink:

https://www.google.nl/search?q=Processu ... g+operatie" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer:

http://scholar.google.nl/scholar?hl=nl& ... &btnG=&lr=" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 18 feb 2014 19:17

henk63 schreef:Zoals beloofd vertel ik hoe het verder gaat.
De scan (cone-beam ct) was. zoals ik verwachtte, positief, dwz de rechter Processus Styloideus,
(veel te veel letters dus:) PS is (te) ver doorgegroeid.
Ondertussen wordt ik 's morgens steeds veel te vroeg wakker door dat dzinggg-dzinggg geluid .
Ik ook maar bij mij is het de wekker :wink: , maar alle gekheid op een stokje ik kende de processus Styloideus eigenlijk enkel in de arm. Maar goed een naamgenoot in het hoofd ook dus bijgeleerd. Maar het betreft hier een botdeel en dan is het merkwaardig dat je hierdoor niet direct na het volgroeien last van oorsuizen door kreeg. Ik bedoel dat de aanwezigheid van een te ver doorgegroeid (waar ligt de normaalgrens) een gegeven kan zijn die wellicht niet met de klacht van doen heeft. Maar ik ben meer van het houding en bewegingsapparaat maar weet wel hoe verleidelijk het kan zijn een oorzaak bij een symptoom te vinden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 18 feb 2014 22:01

doctorwho schreef:Maar het betreft hier een botdeel en dan is het merkwaardig dat je hierdoor niet direct na het volgroeien last van oorsuizen door kreeg.
Terechte vraag, die in een anamnese zou moeten horen dan.
Maar misschien klopt het soms wel.
Ik schreef al dat mijn vroege herinneringen stammen vanaf mijn 10e jaar.
Ik bedoel, dat de aanwezigheid van een te ver doorgegroeid (waar ligt de normaalgrens) een gegeven kan zijn die wellicht niet met de klacht van doen heeft. Maar ik ben meer van het houding en bewegingsapparaat maar weet wel hoe verleidelijk het kan zijn een oorzaak bij een symptoom te vinden.
Ook dat zal in dit geval meespreken, zeker daar blijkt dat een antwoord op de ontstaans vraag al tot veel vermindering van klachten kan leiden.

Dit is wat de codex erover zegt.
http://www.codexmedicus.nl/sectie/32/Ch ... lesyndroom_(processus_styloideus_elongatus" onclick="window.open(this.href);return false;).html
Eaglesyndroom (processus styloideus elongatus)

Een verkalkte en verlengde processus styloideus, kan klachten veroorzaken in mond, keel en nek.
ETIOLOGIE
Calcinosis van processus en soms ook het ligamentum stylohyoideum.
SYMPTOMEN
Meestal unilaterale pijn in de orofarynx uitstralend naar het oor. De pijn kan worden opgewekt door slikken of het hoofd draaien.
DIAGNOSE
Het verlengde processus is in de tonsilnis te palperen. Op een OPT is deze afwijking zichtbaar.
THERAPIE
Bij klachten chirurgisch inkorten of verwijderen via de farynx.
Er wordt dan idd. niet over tinnitus gesproken.
Al zou ik wel een secundair gevolg kunnen zien, daar pijn spanning in de musculatuur ter plekke kan geven, wat weer wel vaak als één van de oorzaken van tinnitus wordt gezien.

Een interessant artikel voor wie duits leest. (niet over processus styloïdeus)
http://www.koerpertherapie-zentrum.de/b ... erden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie