Wetenschap en skepsis

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: Wetenschap en skepsis

Bericht door Blues-Bob » 26 mar 2013 20:58

Tsjok45 schreef:
Heeft men ook deze petitie opgemerkt?
Ja ,
gelezen en getekend

Wetenschappelijke litatuur bemachtigen is meestal een dure grap .... het meeste zit achter een Pay Wall
Het spijt me ... maar professoren die een loon krijgen van de gemeenschap , verdienen een stuiver bij allicht ? ( en dat geldt zeker voor de wetenschappelijke magazines en de wetenschapsboeken uitgevers )
[/quote]
Tsjok, als je geinteresseerd bent kun je soms je interesse via mail mede delen aan de onderzoekers, meestal hebben ze wel een pdf-je in de aanbieding. Schat wel een beetje de auteurs in. De eerste naam in het rijtje is de junior. Deze wordt meestal voorop gesteld als geste. Zeg maar een steuntje in de rug bij verdere carriere. De laatste in de rij is de senior. Deze kent de publicatie, als het goed is, en is vaak ook toegankelijk. Staat er een hele rits tussenin, dan zou ik die niet benaderen. Simpelweg omdat er verschillende belangen spelen. Ooit een betrouwbaarheidsonderzoek gedaan, waarbij toen navraag gedaan werd bij de reeds beschikbare applicatie gemeld dat men best mee wilde helpen met e.e.a. maar dat er dan wel bepaalde namen in de auteurs moesten staan. In dit kleinschalige dingetje geen behoefte aan uitgebreide publicatie en allerlei co-auteurs, terwijl als het op het werk aan komt vanzelf weer bij jou op het bureau komt. Zijn er maximaal 5 auteurs, dan is er redelijke kans dat je via de eerste of de laatste auteur een pdf-je aangeleverd krijgt, is mijn ervaring. Is er een hele rits auteurs, dan is de vraag of een van de auteurs niet een ander belang heeft, en daar wordt in het verspreiden van literatuur nog welleens rekening mee gehouden. Maar of het nu gaat om LWW of elsevier, of wat dan ook, kleine onderzoeken en meta-reviews met 2 tot 5 auteurs zijn doorgaans aardig te krijgen via kort mailcontact. Moet je wel een beetje lef hebben, en laten zien dat je er echt baat en interesse voor is.

Tot zover de tip van flip.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 27 mar 2013 08:23

@ Bob
1....Dank je voor de tips ... ik heb het echter niet zo voor mailen (vindt ik nog altijd een risico (teveel ongewenste berichten en meegegeven nep-"boodschappen " ) en vooral veel te omslachtig en te tijdrovend )

2....Gelukkig ; Veel van de auteurs hebben gewoon hun home pagina op het internet staan . Als je er naartoe surft krijg je meestal ook een lijstje met hun publicaties en met wat geluk staat er ook een waslystje pdf's ter beschikking

3.- Ken je de titel van het werk (+ de vermelding pdf )dan zoek je gewoonlijk succesvol op het internet
("google scholar " bijvoorbeeld of zelfs gewoon wat "google " )

4.- Gasten die weigeren gratis op het internet te verschijnen met eigen werk , ga ik niet opzoeken .... hier nog meer dan elders geldt(voor mij ) " publish or perish "

Ik ben trouwens een tegenstander van het uitmelken van "intellectuele( of verworven/aangekochte /commercieele ) eigendomrechten " zeker wanneer het gaat om allerlei artikels die allang zijn gedepasseerd ( bijvoorbeeld ouder dan 10 jaar ) ....Of waarbij het gaat om de bankrekening van eventuele erven

Trouwens wanneer de auteur het niet zelf op internet plaats , vind je (iets gelijkaardigs ) wel bij anderen
al was het maar in de vorm van gedegen kritiek op het artikel ...

Veel werk natuurlijk, maar je leert wel enorm veel over het onderwerp ( vooral ook of het nodig moet worden geupdated ) zodat je een goede orientatie kunt verwerven over datgene wat je specifiek interesseert ....en tenslotte ga je toch de originele papers gaan opzoeken(( en verder literatuuronderzoek gaan doen ) als je het verder wilt uitdiepen/ of de basis problematiek en de gebruikte methodieken errond beter wilt leren kennen ...

Groet
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 27 mar 2013 10:44

Bij Universitaire bibliotheken kun je toegang krijgen.. meestal bieden ze VPN aan voor medewerkers/studenten zodat je ook vanaf thuis toegang hebt (ik weet niet of ze dat ook voor niet-studenten/medewerkers aanbieden, maar och, een arme student is vast te porren voor een tientje om zijn (veelal ongebruikte) vpn accountje uit te lenen :lol: ).

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 27 mar 2013 11:51

vast te porren ....
Zoontje lief dus ( die heeft een aardje naar zijn vaartje ) ... maar die vergeet het steeds weer ....zodat ik het niet meer vraag .... :D :lol:

Kobus Krent
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

siger

Bericht door siger » 27 mar 2013 17:14

Samsa schreef:Bij Universitaire bibliotheken kun je toegang krijgen.. meestal bieden ze VPN aan voor medewerkers/studenten zodat je ook vanaf thuis toegang hebt (ik weet niet of ze dat ook voor niet-studenten/medewerkers aanbieden, maar och, een arme student is vast te porren voor een tientje om zijn (veelal ongebruikte) vpn accountje uit te lenen :lol: ).
Ik heb in elk geval bot gevangen. Legaal onmogelijk voor niet-studenten, werd me gezegd.

En zoals je hier kan lezen, een kwestie die zware gevolgen kan hebben.

siger

Bericht door siger » 27 mar 2013 17:26

Rereformed schreef:
siger schreef:Je vraagt feitelijk naar namen, terwijl dat alleen maar tot escalatie zal leiden. Maar ik heb keus genoeg, dus beperk ik dit tot jezelf.

Ik gaf (in de lijn van deze post) ooit kritiek op de nieuwe sensatietitel van Lawrence Kraus die zovelen alhier gelukkig maakte en die, zoals te verwachten, al snel in het Nederlands vertaald werd. We spreken over "A universe from Nothing" of "Universum uit het niets".

Jij reageerde gepikeerd dat ik uit kwaadwilligheid titel niet anders las dan wat er stond:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 71#p350671" onclick="window.open(this.href);return false;
Buitengewoon interessant. Krauss' uitspraken over religie zijn ook recht in de roos.

@Siger: ...
Is het zo moeilijk om de zin te lezen zoals die vanzelfsprekend bedoeld werd? "De ruimte die ooit als leeg werd beschouwd bevatte dus wel degelijk energie."
Hoezo gepikeerd? Ik vond het interessant om de openingstekst te lezen. En ik merkte op dat jij gepikeerd bent over Krauss, terwijl ik in zijn betoog niets anders las dan een zakelijke opmerking dat men vroeger te gemakkelijk dacht over 'het niets'.
Kom zeg,

Hang je hele betoog niet op aan het woordje "gepikeerd". Je zal toch niet gaan ontkennen dat je zin "is het zo moeilijk die titel anders te lezen dan wat er staat?" afkeurend is en een verdediging van een sensationele en onzinnige uitspraak van Kraus.

Ik gepikeerd op Krauss? Ik denk niet dat ik hem daar voldoende voor ken. Jij verdedigde zijn titel (die fout maar sensationeel was) en wilde dat ik hem las op een wijze die (volgens de filosoof/kernfysiscus die ik linkte) niet overeenkomt met zijn stelling, maar die hem wel (dus onverdiend) verontschuldigt. De vraag is hier: waarom wilde je dat ik in de titel van Krauss wat anders las dan wat hij schreef en bedoelde? Het antwoord is het voorbeeld van de gelovige die In plaats van zekerheid op te geven, die versast naar "de" wetenschap, waar je naar vroeg.

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 27 mar 2013 17:38

siger schreef: Ik heb in elk geval bot gevangen. Legaal onmogelijk voor niet-studenten, werd me gezegd.
Dat is jammer, misschien dat de goedkoopste optie dan is om als een soort deeltijder ingeschreven te staan aan de universiteit ? Ik weet niet wat dat kost precies..maar het wettelijk collegegeld in NL is zo 1700 per jaar en in België geloof ik een stuk goedkoper.

Overigens als je specifieke artikelen nodig hebt kan je ook een PB'tje sturen.. vind het niet erg om wat dingen op te graven (en ik zit er toch).

siger

Bericht door siger » 27 mar 2013 17:43

Bedankt Samsa, ik houd het in gedachten.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 mar 2013 20:07

siger schreef:Het antwoord is het voorbeeld van de gelovige die In plaats van zekerheid op te geven, die versast naar "de" wetenschap, waar je naar vroeg.
Interpretatie van iemand die blijkbaar helemaal nooit iets van mij gelezen heeft, maar enkel in gesprek is met zichzelf. Ik heb helemaal niets met de wetenschap, of heb je mij ooit aan wetenschapstopics of de hier zo populaire evolutie/creationisme topics zien meedoen? Hoogstens kan ik opmerken dat het wel interessant is. En ik heb nooit behoefte gehad aan 'zekerheden'. Zoiets te willen hebben heb ik altijd bijzonder naief gevonden. En wat koop je nu voor een zekerheid van een ontstaan uit het niets?

Ik geloofde als jong persoon omdat het me aansprak, en gaf het op toen ik geestelijk opgroeide en het ethisch beneden de maat begon te vinden. Voor mij is religieus geloof psychologie en sociologie, Siger.

Voor mij is Nietzsche het argument tegen de religie, niet de wetenschap.

"Zelfs als het christelijk geloof nog duizend maal absurder zou zijn zou ik er nog geen vinger tegen uitsteken...
Wat ons onderscheidt is niet dat wij nergens een God kunnen vinden, noch in de geschiedenis, noch in de natuur, noch achter de natuur, maar dat wij wat als God vereerd werd, niet als 'goddelijk' ervaren maar als erbarmelijk, als absurd, als schadelijk; het gaat dus niet slechts om dwaling, maar om een misdaad tegen het leven. Wij loochenen [de christelijke] God als God. Indien men ons het bewijs zou leveren voor deze God van de christenen, zouden wij nog minder kunnen geloven. Opgesomd in één formule: De God zoals door Paulus geschapen, is de negatie van een god." (De Antichrist)
Born OK the first time

Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter » 27 mar 2013 20:17

Friedrich wist het wel te zeggen :D

Weinig filosofen waarbij ongeveer ieder citaat uit ieder boek met een hamerslag binnen komt (pun intended)
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)

siger

Bericht door siger » 27 mar 2013 22:02

Rereformed,

Jij vroeg een voorbeeld. Ik heb je dit gegeven:
Rereformd schreef: Buitengewoon interessant. Krauss' uitspraken over religie zijn ook recht in de roos.

Is het zo moeilijk om de zin te lezen zoals die vanzelfsprekend bedoeld werd? "De ruimte die ooit als leeg werd beschouwd bevatte dus wel degelijk energie."
Niet typisch voor jouw stijl en interesse, maar Kraus is wel een wetenschapper, en het was wel jouw reactie.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 mar 2013 06:29

siger schreef:Rereformed,

Jij vroeg een voorbeeld. Ik heb je dit gegeven:
Rereformed schreef: Buitengewoon interessant. Krauss' uitspraken over religie zijn ook recht in de roos.

Niet typisch voor jouw stijl en interesse, maar Kraus is wel een wetenschapper, en het was wel jouw reactie.
Iemand die vandaaruit tot de conclusie komt "Ik heb het gevoel dat nogal wat geloofsafvalligen plots menen alles van wetenschap af te weten. In plaats van hun oude zekerheid werkelijk op te geven, versassen ze die naar "de" wetenschap. En voelen zich weerom even onfeilbaar als bijbelsen." maakt vreemde bokkesprongen en onnauwkeurige zwiepen met de staart.
Tel daar nog bovenop dat ik met gemak een duidelijk voorbeeld kon geven van een bijdrage van mij die je bewering volkomen tegensprak. Je had je eigen conclusie niet beter kunnen torpederen dan door mij erbij te halen als voorbeeld. :wink:
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 mar 2013 07:01

Blues-Bob schreef:Het gaat hier niet over rede. Het gaat hier over wetenschap, pretenties deze te kunnen volgen, de overschatting van wetenschappelijke literatuur en skepsis.
Groet,

Bob
Beter lezen. De passage die ik gaf bevatte een duidelijk voorbeeld dat ook wat men als wetenschappelijk beschouwt later ondeugdelijk kan blijken te zijn en men daarom ook daar op dat gebied altijd argwaan moet behouden.
Ik gaf enkel de bredere contekst weer waarin het opgemerkt werd.
Born OK the first time

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 28 mar 2013 07:35

Rereformed schreef: Tel daar nog bovenop dat ik met gemak een duidelijk voorbeeld kon geven van een bijdrage van mij die je bewering volkomen tegensprak. Je had je eigen conclusie niet beter kunnen torpederen dan door mij erbij te halen als voorbeeld. :wink:
Wat Siger denk ik probeert aan te kaarten is een attitude tov de wetenschap, niet enkelt hier maar ook in programma's als de wereld leert door, labyrinth (ofzo), Pavlov, de dokters, maar ook bladen als quest, boeken als je bent je brein, en noem de popwetenschappelijke zooi maar op. Ik was laatst op een congresje waar ook een of ander figuur van het Nijenrode instituut (zo heet dat geloof ik) sprak over bepaalde management dingetjes (zowiso al niet mijn hobby, maar soms moet je net werken). Een van opmerkingen van hem: "ook op management niveau worden topbeslissingen vanuit het gevoel gemaakt, we kunnen ook niet anders dat laat ook het onderzoek van Swaab zien". Mijn vraag welk onderzoek dat precies liet zien, waaraan Swaab meegewerkt had (want zoveel publiceert hij zelf niet meer), toen was de referentie "vrije wil bestaat niet" (dus Victor Lamme). Los van het feit dat de auteur en literatuur niet overeen kwamen, is het zeer de vraag of dit soor literatuur geschikt is om verregaande uitspraken over te doen.

Het was geen groot internationaal congres, maar toch wel eentje waarvan je wat meer niveau mag verwachten dan dat iemand uitspraken doet op basis van literatuur binnen zijn vakgebied wat diegene heeft doorgewerkt en kritisch bekeken heeft. Niet dat iemand uitspraken doet op basis van een boek wat je in je vakantie op het strand met je kinderen om je heen leest.

Afin, dit lijkt me een geschikter voorbeeld en veiliger voor alle participanten om over te bomen, dan als het iemand hier persoonlijk treft.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 mar 2013 14:05

Blues-Bob schreef:Wat Siger denk ik probeert aan te kaarten is een attitude tov de wetenschap, niet enkelt hier maar ook in programma's als de wereld leert door, labyrinth (ofzo), Pavlov, de dokters, maar ook bladen als quest, boeken als je bent je brein, en noem de popwetenschappelijke zooi maar op.
Helemaal mee eens. Maar dan zou de strekking van Sigers betoog behoren te zijn dat we allemaal op onze hoede moeten zijn voor te snel ergens achteraan te rennen wanneer een wetenschapper zus of zo heeft gezegd. Indien het zo opgediend was zou ik dat dan meteen beamen, ook dat zelfs iemand zoals ik die zegt over een behoorlijke dosis argwaan te beschikken toch ook in die val kan lopen.
Blues-Bob schreef:Afin, dit lijkt me een geschikter voorbeeld en veiliger voor alle participanten om over te bomen, dan als het iemand hier persoonlijk treft.
Ik begrijp dat je onnodige problemen wil vermijden, maar 'persoonlijk' is voor mij in ieder geval nooit een probleem.
Maar Siger was bepaald niet onduidelijk wat betreft zijn woorden:

"Ik heb het gevoel dat nogal wat geloofsafvalligen plots menen alles van wetenschap af te weten. In plaats van hun oude zekerheid werkelijk op te geven, versassen ze die naar "de" wetenschap. En voelen zich weerom even onfeilbaar als bijbelsen."

Nogmaals, deze bewering is imho onbesuisd en ongefundeerd. Bovendien was deze bewering naar het mij toeschijnt wel degelijk een opmerking naar ons forum toe, een opmerking over een klimaat dat hier zogenaamd heerst, want hier is de plaats waar hij zulke personen tegenkomt en ervaringen met ze opdoet. Dat is dan ook de reden waarom ik erover struikelde en erop inga.
Born OK the first time

Gesloten