Autist, atheist.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Autist, atheist.

Bericht door Fish » 01 jun 2012 19:42

Hoe meer sporen van autisme iemand heeft hoe groter de kans dat hij atheist of agnost is.
The study found that the higher the autism score, the less likely the person was to believe in God, with the link partially explained by theory of mind. In other words, the better someone felt at understanding other's minds, the more fervent their belief in God.

http://www.huffingtonpost.com/2012/05/3 ... 58771.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Fjedka
Bevlogen

Re: Autist, atheist.

Bericht door Fjedka » 01 jun 2012 20:06

In other words, the better someone felt at understanding other's minds, the more fervent their belief in God.
Autisten hebben de neiging rationeler te zijn. Wat een vreemde logica trouwens wordt hier aangehouden.
Zoiets als:

"Loopvogels vliegen niet. Met andere woorden: Hoe beter een vogel vliegt des te vaker vliegt hij in een boom. #-o"
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 01 jun 2012 20:08

Ik vraag me af dit ook geldt voor mensen met een religie zonder persoonlijke godheid. Er wordt immers erg veel nadruk gelegd op onze relatie met Jezus.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 jun 2012 20:14

Fish schreef:Hoe meer sporen van autisme iemand heeft hoe groter de kans dat hij atheist of agnost is.
Interessante studie. Er zijn ook studies die welvaart, opleidingsniveau, culturele achtergrond etc koppelen aan atheïsme. Straks is de gelovige schizofreen en de atheïst autistisch.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 01 jun 2012 20:29

Fjedka schreef:
In other words, the better someone felt at understanding other's minds, the more fervent their belief in God.
Autisten hebben de neiging rationeler te zijn. Wat een vreemde logica trouwens wordt hier aangehouden.
Zoiets als:

"Loopvogels vliegen niet. Met andere woorden: Hoe beter een vogel vliegt des te vaker vliegt hij in een boom. #-o"
Het effect loopt over de factor TOM, theory of mind, een belangrijk begrip binnen autisme. Hoe ernstiger het autisme, hoe meer gehandicapt op deze dimensie en hoe minder een godsbegrip als abstracte persoon buiten jezelf een concept is dat opgepakt kan worden.
Ik vraag me af dit ook geldt voor mensen met een religie zonder persoonlijke godheid. Er wordt immers erg veel nadruk gelegd op onze relatie met Jezus.
Autisme is ontwikkelingspsychologisch gezien deels een hechtingsstoornis (moet voor het derde jaar waargenomen worden) dus in termen van relaties denken neemt af met het ernstiger zijn van autisme, met de omgeving laat staan met een imaginary friend.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

Destinesia

Bericht door Destinesia » 01 jun 2012 20:29

Heel interessant. Bij mij is een adhd onderzoek gaande. Ach ach ...dat ik dit nog mag meemaken . :wink:

Jinny

Bericht door Jinny » 01 jun 2012 20:49

Toch ken ik iemand met Asperger die zeer religieus is.
Maar dat zal de uitzondering zijn.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 jun 2012 21:48

Jim schreef:Toch ken ik iemand met Asperger die zeer religieus is.
Maar dat zal de uitzondering zijn.
Ik heb net iemand op Credible die met net zo'n verhaal kwam beticht van het inbrengen van anekdotisch bewijs. :D

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 jun 2012 21:52

windsurfer schreef:[Autisme is ontwikkelingspsychologisch gezien deels een hechtingsstoornis (moet voor het derde jaar waargenomen worden) dus in termen van relaties denken neemt af met het ernstiger zijn van autisme, met de omgeving laat staan met een imaginary friend.
Het gaat in het onderzoek niet om gediagnoseerde autisten, maar om mensen met sporen van autisme.
Die in het grijze gebied tussen helemaal niet en net niet autistisch zitten.

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 01 jun 2012 22:31

Die grens is maar een afspraak, het gaat om de betreffende dimensies
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

siger

Bericht door siger » 01 jun 2012 22:37

Ik stel me zo voor dat iemand die naar autisme nijgt minder verbeeldingskracht heeft?
Hoe dan ook, dergelijke onderzoeken zeggen niets over religie op zich. Dat is een culturele conditie, geen psychiatrische.

Jinny

Bericht door Jinny » 01 jun 2012 22:49

siger schreef:Ik stel me zo voor dat iemand die naar autisme nijgt minder verbeeldingskracht heeft?
Hoe dan ook, dergelijke onderzoeken zeggen niets over religie op zich. Dat is een culturele conditie, geen psychiatrische.
Dat is niet perse waar Siger.
Autisme is een andere organisatie van de hersenen waardoor het sociale aspect een probleem oploopt.
Men mist in meer of mindere mate een sociaal zesde zintuig zeg maar.
En kunnen evengoed zeer veel verbeeldingskracht hebben, maar dan anders.

Daarbij kunnen ze vaak (ook niet altijd) zeer rechtlijnig denken.
Waardoor religieuze dwaalkronkels gemakkelijker ontmaskerd kunnen worden.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 jun 2012 22:51

windsurfer schreef:Die grens is maar een afspraak, het gaat om de betreffende dimensies

Inderdaad.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 01 jun 2012 23:18

Ik zat me te bedenken hoe vaak gelovigen zeggen op de vraag waarom ze in god(en) geloven: "Ik kan me zo goed in hem/hen verplaatsen." Ik ben er nog niet één tegenkomen. Jullie wel?

"Mensen met meer empathisch vermogen geloven meer in God."

Ik denk dat het volgende statement dichter bij de waarheid zit:

"Hoe minder rationeel mensen denken, des te groter het risico op geloof."
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel » 01 jun 2012 23:19

Mijn oudste zoontje hebben ze nagenoeg alle typen binnen het autistisch spectrum willen benoemen.
Hij is "gewoon" hoogbegaafd is uit IQ test gebleken. Tevens niet zo sociaal vaardig. Heeft hem en omgeving de nodige problemen opgeleverd, maar inmiddels gaat het heel goed.
Hij heeft, net als z'n vader, wat moeite met het accepteren van de gevestigde orde.
Door het hele in hokjes proberen te plaatsen van de zogenaamde experts ben ik behoorlijk anti geworden, niet op de studies die verricht worden naar kenmerken maar wel naar de uitvoering in de praktijk van behandelaars.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick

Plaats reactie