Godloze moraal vlgns De Waal

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

siger

Re: Godloze moraal vlgns De Waal

Bericht door siger » 20 mei 2012 23:43

Voor de volledigheid: ik denk dat de allereerste grond van moraal een materiele/ecologische is:
Mens+natuur=omgeving => culturele aanpassing => culturele overdracht.
Anderzijds beïnvloedt cultuur ook de omgeving.

Om het nog ingewikkelder te maken bevinden we ons in vele omgevingen, van huis(-gezin) tot wereld(-gemeenschap.)

Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi » 22 mei 2012 16:44

Peter van Velzen schreef:
(ja mensen zijn bijzondere beesten, maar nee ze vertonen vrijwel niets dat helemáál uniek is).
Ik wil het eerste dier nog tegen komen die zelfsturende robotwagentjes op Mars neerzet of wandeld op de maan. Telscopen bouwd waarmee het miljarden lichtjaren ver de ruimte in kijkt of succesvol een sonde op Titan weet neer te zetten. Of het internet uitvind of mobiel verkeer ontwikkeld. Er bestaan genoeg significante verschillen. Wel schattig hoor, hoe zo'n vogel met zijn snavel een schaakstuk neerzet. :wink:

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 22 mei 2012 17:08

klikzoi schreef:Ik wil het eerste dier nog tegen komen die zelfsturende robotwagentjes op Mars neerzet
Je gaat me toch niet vertellen dat je nog nooit een mens tegengekomen bent? De mens is namelijk een dier dat zelfsturende robotwagentjes op Mars neerzet. :wink:
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 22 mei 2012 17:17

Klikzoi,

En daar was die mens in het jaar 1447, om eens wat te prikken, echt nog niet aan toe.
En in de tijd van skara brae nog minder.

Dus wie weet hoe snel andere dieren ons kunnen inhalen zodra de menselijke dieren wat achteruit kachelen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 22 mei 2012 19:14

Fjedka schreef:
klikzoi schreef:Ik wil het eerste dier nog tegen komen die zelfsturende robotwagentjes op Mars neerzet
Je gaat me toch niet vertellen dat je nog nooit een mens tegengekomen bent? De mens is namelijk een dier dat zelfsturende robotwagentjes op Mars neerzet. :wink:
Was da nie god? :lol:

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 mei 2012 20:22

Klikzoi schreef:Ik wil het eerste dier nog tegen komen die zelfsturende robotwagentjes op Mars neerzet of wandeld op de maan.
Kan geen enkel dier. Daar heb je er denk ik duizenden bij nodig.

(http://nasajobs.nasa.gov/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Het unieke aan de mens is dus wellicht dat mensen in staat zijn tot smenwerkingsvormen waarin enorm veel individuele rollen voorkomen. Maar dat is dus geen eigenschap van het individuele beestje, alleen van een heleboel van die beestjes samen

Termieten en andere diersoorten kunnen ook gigantische samenwerkingsverbanden vormen, maar de individuele bijdrage is daar nauwelijks uniek. Bij de mens juist wel. sterker nog, de samenwerkernde mens is zelfs nog unieker dan hij op zijn eentje is.

Neil is - in mijn optiek - unieker dan Lance
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie