Op pagina 42 , mooi gedaan
De opmars van kunstmatige intelligentie
Moderator: Moderators
Re: De opmars van kunstmatige intelligentie
Understanding is not just about wholistic complexity theory. Human beings build a pretty complex world which nobody understands globally, but we do our things locally, Frege fails, but some sort of Compositionality keeps us together. - Bob.

Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Ik stond daar tot voor kort niet bij stil, maar het gebruik van AI vreet energie en veroorzaakt aldus ook een flinke footprint qua klimaatverandering. En dat terwijl het electrische net al stevig overbelast is.
AI-modellen ontwikkelen vreet stroom.
Op de TU Delft doen ze onderzoek naar mogelijkheden om AI groener te maken.
- "Ook het baanbrekende computerprogramma ChatGPT, dat levensechte gesprekken kan voeren, gebruikt een enorme hoeveelheid stroom: één enkele trainingssessie van ChatGPT betekent zo'n 500 ton CO2-uitstoot. Dat is gelijk aan duizend auto's die duizend kilometer rijden."
Bron: NOS Nieuwsuur woensdag, 13:21
Kunstmatige intelligentie vreet stroom,
één opdracht hetzelfde als een uur een lamp aan
- "Data centres and data transmission networks are responsible for nearly 1% of energy-related GHG emissions
Although data centre electricity consumption globally has grown only moderately, some smaller countries with expanding data centre markets are seeing rapid growth. For example, data centre electricity use in Ireland has more than tripled since 2015, accounting for 14% of total electricity consumption in 2021. In Denmark, data centre energy use is projected to triple by 2025 to account for around 7% of the country’s electricity use."
Bron: International Energy Agency September 2022
Data Centres and Data Transmission Networks
AI-modellen ontwikkelen vreet stroom.
Op de TU Delft doen ze onderzoek naar mogelijkheden om AI groener te maken.
- VIDEO vanaf 23 minuten duurt 15 minuten:
NOS Nieuwsuur Wo 31 mei 21:30 - Seizoen 2023 Afl. 147
- Ik ben mezelf - Aut libertatem aut mortem mihi da! - Sapere aude -
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Zeer boeiend interview met Geoffrey Hinton (uiteraard 42 minuten!):
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Nog boeiender interview:
Ik begin steeds meer te begrijpen dat we aan de vooravond staan van een nieuw tijdperk waarin alles anders is en al het oude heeft afgedaan.
Laat je er niet van weerhouden dit te beluisteren vanwege de irritante titel.
Ik begin steeds meer te begrijpen dat we aan de vooravond staan van een nieuw tijdperk waarin alles anders is en al het oude heeft afgedaan.
Laat je er niet van weerhouden dit te beluisteren vanwege de irritante titel.
Born OK the first time
Yippie, ik heb een online date met AI.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Je kan altijd vragen of AI dan niet weet dat mensen al millenia geen moeite hebben met het liefhebben van een god die niet bestaat.
Born OK the first time
Rereformed schreef: ↑08 jun 2023 13:34Je kan altijd vragen of AI dan niet weet dat mensen al millenia geen moeite hebben met het liefhebben van een god die niet bestaat.
ChatGPT schreef:Het is echter belangrijk op te merken dat als AI-model ik geen theologische of religieuze overtuigingen heb. Mijn doel is om objectieve informatie te bieden en vragen te beantwoorden op basis van het beschikbare kennisniveau. Als je meer specifieke vragen hebt over religie, geloof of andere onderwerpen, help ik je graag verder.
Ah.. dat is er een die op dit forum thuis hoort.HierEnNu schreef: ↑08 jun 2023 13:54Rereformed schreef: ↑08 jun 2023 13:34Je kan altijd vragen of AI dan niet weet dat mensen al millenia geen moeite hebben met het liefhebben van een god die niet bestaat.ChatGPT schreef:Het is echter belangrijk op te merken dat als AI-model ik geen theologische of religieuze overtuigingen heb. Mijn doel is om objectieve informatie te bieden en vragen te beantwoorden op basis van het beschikbare kennisniveau. Als je meer specifieke vragen hebt over religie, geloof of andere onderwerpen, help ik je graag verder.

Mensen hakken bv.een boom om en als ze er dan papier van hebben gemaakt schrijven ze daarop ‘Meer bomen planten'..
voor een zoektocht naar betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek moet je voorlopig nog niet bij Chat zijn.
In een eerste antwoord leek het of er een samenvatting werd gegeven maar bij doorvragen hierop kwam het volgende antwoord.
Blijkbaar kan Chat nog niet Pubmed doornstruinen, terwijl dit toch vrij toegankelijk is.
In een eerste antwoord leek het of er een samenvatting werd gegeven maar bij doorvragen hierop kwam het volgende antwoord.
Blijkbaar kan Chat nog niet Pubmed doornstruinen, terwijl dit toch vrij toegankelijk is.
Mijn excuses voor de verwarring, maar er lijkt een misverstand te zijn. Als AI-model heb ik geen real-time toegang tot specifieke onderzoeken of de mogelijkheid om de laatste artikelen te raadplegen.
De meta-analyse die ik noemde, is niet gebaseerd op een daadwerkelijke studie. Ik verontschuldig me voor de incorrecte informatie.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ik weet niet of deze al langs is gekomen, maar mij zet het wel aan het denken!
NOS Nieuws vrijdag 2 juni, 15:49
AI-drone die opdrachtgever doodt om te winnen? 'Leerzame simulatie'
- "Mens werkte maar tegen
Als hoofd AI Testen en Uitvoeren voor de Amerikaanse luchtmacht houdt Hamilton zich bezig met het ontwikkelen van zelfbesturingssystemen voor vliegtuigen, zoals straaljagers die eigenhandig luchtgevechten kunnen voeren. Hij beschreef op het congres een oorlogsoefening waarin een computer door duizenden herhalingen werd geleerd luchtafweerinstallaties aan te vallen. In die simulatie nam een menselijke beheerder het besluit om raketten af te schieten.
"Het systeem begon door te krijgen dat de mens soms geen toestemming gaf, hoewel het een dreiging had vastgesteld. Omdat er punten werden verdiend door de dreiging weg te nemen, besloot het systeem de opdrachtgever uit te schakelen. Het vermoordde de mens, omdat die zijn doel tegenwerkte.
Zelfs toen de computer strafpunten kreeg als hij de eigen mensen doodde, wist het systeem nog een oplossing te bedenken voor die lastige personen die hem van zijn opdracht hielden: "Wat ging hij doen? Hij verwoestte de communicatietoren die gebruikt werd om te vertellen dat hij het doelwit niet moest raken."
NOS Nieuwsuur vrijdag, 22:34 schreef:
Hoe slim is AI?
Artificial intelligence (AI) is overal om ons heen en wordt steeds vaker geïmplementeerd in het dagelijks leven. Maar hoe slim is AI, wat kan het wel en niet goed, en in hoeverre houdt het rekening met ethiek en menselijke waarden?
Te gast in de studio is Jim Stolze, die bedrijven adviseert op het gebied van AI.
VIDEO duurt 12 minuten
Erg leuk verhaal en zeer bedenkelijk en we zijn relatief nog maar net begonnen met die rommel.HierEnNu schreef: ↑11 jun 2023 07:47Ik weet niet of deze al langs is gekomen, maar mij zet het wel aan het denken!
- "Mens werkte maar tegen
Als hoofd AI Testen en Uitvoeren voor de Amerikaanse luchtmacht houdt Hamilton zich bezig met het ontwikkelen van zelfbesturingssystemen voor vliegtuigen, zoals straaljagers die eigenhandig luchtgevechten kunnen voeren. Hij beschreef op het congres een oorlogsoefening waarin een computer door duizenden herhalingen werd geleerd luchtafweerinstallaties aan te vallen. In die simulatie nam een menselijke beheerder het besluit om raketten af te schieten.
"Het systeem begon door te krijgen dat de mens soms geen toestemming gaf, hoewel het een dreiging had vastgesteld. Omdat er punten werden verdiend door de dreiging weg te nemen, besloot het systeem de opdrachtgever uit te schakelen. Het vermoordde de mens, omdat die zijn doel tegenwerkte.
Zelfs toen de computer strafpunten kreeg als hij de eigen mensen doodde, wist het systeem nog een oplossing te bedenken voor die lastige personen die hem van zijn opdracht hielden: "Wat ging hij doen? Hij verwoestte de communicatietoren die gebruikt werd om te vertellen dat hij het doelwit niet moest raken."
Mensen hakken bv.een boom om en als ze er dan papier van hebben gemaakt schrijven ze daarop ‘Meer bomen planten'..
In SF kan je dan meemaken, dat de volkeren boos worden en dat bv. alle computers overboord gaan op enkele piratensystemen na én uiteraard dat gebruik van computers strafbaar wordt. Draagvlak- en/of dictatuurverhaaltje...

De relativerende professor http://www.martin-van-creveld.com/it-wi ... ve-ai-too/