Hoeveel bewegen?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bonjour
Moderator

Hoeveel bewegen?

Bericht door Bonjour » 07 jan 2021 16:57

We hebben heel veel normen over hoeveel me moeten bewegen.

Is dit wetenschap of gokwerk.

We hebben de 10.000 passen per dag

11 minuten per dag:
https://us.cnn.com/2021/01/06/health/da ... index.html

30 minuten per dag:
https://www.nu.nl/gezondheid/6100307/me ... -niet.html

Wat moeten we hiermee? Is dit wel wetenschap of een beetje natte vinger werk?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

lanier
Superposter

Re: Hoeveel bewegen?

Bericht door lanier » 07 jan 2021 17:43

Laatst ergens gelezen dat de 10.000 stappen een beetje een mythe is, verzonnen door een Japanse arts. Een half uur per dag een stevige wandeling maken zou al voldoende moeten zijn. Zelf zit ik thuis per dag een half uur tot een uur op de hometrainer. Dat heeft mij i.i.g. van een hardnekkige lage rugpijn verlost. Ook ben ik daarvoor naar oefentherapie geweest en ik loop iedere dag met de hond. En in het voorjaar fiets ik weer buiten. Ik heb nu alle tijd daarvoor.
Toen ik nog werkte kwam ik om 17.45 thuis, eten maken, eten, afruimen, kinderen 4x per week naar sport brengen en halen, even zitten en naar bed brengen. Toen had ik geen zin meer om daarna nog flink te gaan bewegen. En de hele dagen achter de pc op mijn werk hielp ook al niet mee.
Laatst gewijzigd door lanier op 07 jan 2021 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 07 jan 2021 18:27

De beweegnorm varieert eigenlijk per individu. Druk en trekbelasting zijn nodig om de botdichtheid en spiermassa op peil te houden. Bij het ouder worden is verlies hiervan normaal maar je kan dit beïnvloeden. Wandelen is alvast een goede basis en natuurlijk voldoende calorieën (ook voldoende eiwitten).
Heb je de tijd dan is er ook tijd om te bewegen waarbij alle meetelt (ook tuinieren en huishouden).
Voor wie het aandurft is er ook nog krachttraining :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 jan 2021 19:39

lanier schreef:
07 jan 2021 17:43
Laatst ergens gelezen dat de 10.000 stappen een beetje een mythe is, verzonnen door een Japanse arts.
Weer een mythe ontkracht, geloof er namelijk in en probeer dit al jaren toe te passen. Mijn vrouw en ik motiveren elkaar hier in. Het is anders best lastig om de motivatie te vinden om te bewegen. Nu moet de hond regelmatig naar buiten dat scheelt, dus als je beweging zoekt neem een hond.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 jan 2021 22:37

Precies, we hebben nu een hond en ideaal om wat beweging te krijgen. Daarnaast een perfect gezelschapsdier. Hier in de buurt zijn er aardig wat honden bijgekomen. In heel Nederland meen ik 10% meer sinds corona.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 07 jan 2021 23:13

PietV. schreef:
07 jan 2021 19:39
lanier schreef:
07 jan 2021 17:43
Laatst ergens gelezen dat de 10.000 stappen een beetje een mythe is, verzonnen door een Japanse arts.
Weer een mythe ontkracht, geloof er namelijk in en probeer dit al jaren toe te passen. Mijn vrouw en ik motiveren elkaar hier in. Het is anders best lastig om de motivatie te vinden om te bewegen. Nu moet de hond regelmatig naar buiten dat scheelt, dus als je beweging zoekt neem een hond.
Haha! Helemaal gelijk PietV! Wij, mijn eerste vrouw en ik hebben al sinds 2004 een hond en na het overlijden daarvan in 2018 hebben we weer een nieuwe genomen! Elke dag even wandelen, heerlijk! Je kunt Bobbie vinden op FB! :wink:
I’m who I want to be!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jan 2021 02:12

Ik liep tot voor kort 2880 passen per dag en heb dat onlangs verhoogd tot 4620. Maar dat zijn wel grote passen. Weie kleine stapjes zet (zonder Nordic walking stokken) komt tot het dubbele over dezelfde afstand. Ik doe daar zo'n half uurtje over. Dus globaal m klopt dit allemaal. Ik wordt onderweg wel vaak opgehouden door achterkleindochter Ita, die graag even met mijn stokken rond loopt. O ja onze hond loopt ook graag mee. maar blijft aan het einde van ons pad achter - terwijl ik omkeer - om daar van alles op te snuiven. Soms snelt ze me dan weer voorbij richting huis doms gaat ze midden op echt pad liggen toekijken, maar altijd is ze enthousiast terwijl ik mijn wandelschoenen aantrek.
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 jan 2021 16:49

lanier schreef:
07 jan 2021 22:37
Precies, we hebben nu een hond en ideaal om wat beweging te krijgen. Daarnaast een perfect gezelschapsdier. Hier in de buurt zijn er aardig wat honden bijgekomen. In heel Nederland meen ik 10% meer sinds corona.
Voor mijn gevoel zijn de prijs van puppen verdrievoudigd.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 08 jan 2021 20:05

PietV. schreef:
08 jan 2021 16:49
lanier schreef:
07 jan 2021 22:37
Voor mijn gevoel zijn de prijs van puppen verdrievoudigd.
Bij een goede fokker zijn ze aardig aan de prijs. Sowieso raken ze de pups wel kwijt, geen probleem. Maar ze willen er zeker van zijn dat de pups goed terecht komen en niet dat ze in een opwelling worden gekocht. Daarom is de prijs hoog. Met een broodfokker wil ik niets te maken hebben. Onze hond komt van een topfokker die de pup in de huiskamer bij vader en moeder heeft opgevoed. Dat merk je wel. Een erg sociale en lieve hond.

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 20 jan 2021 09:13

Schandalig hoe broodfokkers omgaan met lieve pups !! Wij hebben nu bijna twee jaar een prachtig lieve ruwharige dwergteckel, met stamboom, van een amateur fokker. Voor de beweging is dat ook te gek, zeker in deze tijd en nu er misschien een avondklok komt. Maar ik merk ook in deze Corona tijden dat een hondje heel goed is voor je humeur. Hij is altijd blij je te zien, komt altijd lekker bij je zitten en wil altijd spelen. Hij voorkomt veel depressies.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 21 jan 2021 18:16

Half uur, drie kwartier lopen, joggen, fietsen is zat. En dan niet met grote kracht; 30 procent spierkracht doet 't 'm.
Daarnaast kan je altijd wat oefeningen doen als je dat prettig vindt.
Vooral niet overdrijven en zorgen dat het alles geen manie wordt.
Gewoon... gezond.
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 jan 2021 03:50

Wow! Ik dacht eerst dat dit topic niets voor mij is. Mijn antwoord op de topictitel is namelijk "vooral nooit aan sport doen", en hoewel ik daar oud mee word weet ik uiteraard best dat de uitspraak niet al te serieus moet worden genomen.
Maar het topic ontpopt zich als een loflied op honden! Een beter antwoord kan men niet geven. Ik nam ooit ook een hond om me tot beweging te dwingen, maar het duurde niet lang of ik werd geconfronteerd met een meerwaarde die het veelvuldige is van enkel deze beweegreden. Je kunt ze bijvoorbeeld bovendien nog leren gezellig bij je op schoot of naast je liggend in bed TV te kijken. Maar goed, ze dwingen me op mooie dagen tot wel 5000 passen per dag. Wanneer het sneeuwstormt of regent beduidend minder. Nu ik het overdenk: ze zijn eerder het evenbeeld van mij geworden dan dat ze mij dwongen om sportiever te worden.
Maar in ieder geval voorkomt de hond veel depressies. :sunny:
Born OK the first time

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 jan 2021 10:53

Rereformed schreef:
22 jan 2021 03:50
Maar in ieder geval voorkomt de hond veel depressies. :sunny:
Hetzelfde geldt voor de kat en die hoef je niet eens uit te laten. Honden hebben baasjes en katten hebben bedienden
Maar wat bewegen aangaat is het goed om elke dag te wandelen en degenen die daar geen tijd voor hebben kunnen knie-buigen tot je moe wordt en dit afwisselen met push ups :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 21 feb 2021 20:54

In relatie tot het onderwerp :

Waarom wandelen eigenlijk beter is dan een intensieve workout

Daaruit :
Bij matig intensieve beweging zul je meer productiviteit en creativiteit ervaren. Je hart gaat beter werken en pompt je bloed via de carotis (de halsslagader) naar je hersenen. Dit zorgt dat je hersenen beter doorbloed raken en dat wil je.
Langzaam sjokken is niet matig intensief bewegen. De hartslag moet wel iets stijgen
Té intensief bewegen is wel schadelijk voor je immuunsysteem.
Zoals aldus Erik Scherder beweerd zou hebben.

En uit het artikel in de derde persoon over Erik Scherder :
Plotseling intensieve krachttraining doen of een lange afstand hardlopen, terwijl je dat nooit eerder deed, raadt hij daarom af.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Plaats reactie