Is het universum bewust?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Is het universum bewust?

Bericht door dikkemick » 16 jun 2020 13:08

axxyanus schreef:
16 jun 2020 12:03
holog schreef:
16 jun 2020 11:50
Maar je bekijkt die huismus op een heel andere schaal. Stel je eens voor dat je een microbe bent en dat je in de hersenen van de huismus bent terechtgekomen. Ga jij daar dan iets merken van bewustzijn? Dan ga je ook gewoon neuronen in werking zien. Daarvan ga je ook niet merken dat die plots van strategie veranderen afhankelijk van de situatie, ook al doet de mus zelf dat misschien wel.

Het verschil met het ‘bewust’-zijn van de mus, is dat deze niet onze natuurwetten bepaald, indien onze natuurwetten plots zouden veranderen, bestaat er het vermoeden dat we daar iets van zouden merken.
Ik zie die implicatie niet. Ik zie niet waarom een bewust universum zou beteken dat de natuurwetten veranderen.
Ach, misschien denkt het universum ook wel: Kut! Hoe zijn die natuurconstanten toch ontstaan?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

holog
Geregelde verschijning

Bericht door holog » 16 jun 2020 13:18

ik zie die implicatie niet. Ik zie niet waarom een bewust universum zou beteken dat de natuurwetten veranderen.
Ik wens niet te beweren dat dit per definitie het geval is, ik veronderstel dat het heeft te maken met wat ‘het bewust zijn van het universum’ dient voor te stellen. Ik veronderstel dat hiermee bedoeld wordt een soort van “master-mind” van onze natuurwetten ? misschien een totaal foute interpretatie?

Wordt er dan bedoeld ‘een hoger soort dan bewust zijn als deze van de mens’ ? Bestaat het dan uit strategische beslissingen , keuzes maken ? Apdatief gedrag? Evolutie ?

... van onze natuurwetten (vermits we het al-dan-niet hebben over een “master-mind” van onze natuurwetten)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 jun 2020 15:18

axxyanus schreef:
16 jun 2020 12:03
holog schreef:
16 jun 2020 11:50
Maar je bekijkt die huismus op een heel andere schaal. Stel je eens voor dat je een microbe bent en dat je in de hersenen van de huismus bent terechtgekomen. Ga jij daar dan iets merken van bewustzijn? Dan ga je ook gewoon neuronen in werking zien. Daarvan ga je ook niet merken dat die plots van strategie veranderen afhankelijk van de situatie, ook al doet de mus zelf dat misschien wel.

Het verschil met het ‘bewust’-zijn van de mus, is dat deze niet onze natuurwetten bepaald, indien onze natuurwetten plots zouden veranderen, bestaat er het vermoeden dat we daar iets van zouden merken.
Ik zie die implicatie niet. Ik zie niet waarom een bewust universum zou beteken dat de natuurwetten veranderen.
Nog daargelaten de voor ons mogelijk onvatbare tijdschalen waarop dan iets verandert dat we (nog) niet kennen.
Kortom, hoe zouden we veranderende natuurwetten kunnen detecteren?
Mijn niet te verwaarlozen vermoeden is daarom "dat we daar best Niets van zouden kunnen merken."

Roeland.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 16 jun 2020 18:08

heeck schreef:
16 jun 2020 15:18
Nog daargelaten de voor ons mogelijk onvatbare tijdschalen waarop dan iets verandert dat we (nog) niet kennen.
Mijn niet te verwaarlozen vermoeden is daarom "dat we daar best Niets van zouden kunnen merken."
Roeland.
Tenzij morgen bij het ontwaken de zwaartekracht veranderd blijkt en je boven je bed zweeft :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 jun 2020 18:58

doctorwho schreef:
16 jun 2020 18:08
heeck schreef:
16 jun 2020 15:18
Roeland.
Tenzij morgen bij het ontwaken de zwaartekracht veranderd blijkt en je boven je bed zweeft :)
Dichter zal je je niet bij een BDE kunnen wensen.

Roeland

holog
Geregelde verschijning

Bericht door holog » 16 jun 2020 19:59

maar we kunnen anders ook eens het op z'n kop draaien en dat vraag stellen of het universum bewust zijn nodig heeft om zijn huidige gekende/veronderstelde toestand te kunnen verklaren? graag een voorbeeld.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 jun 2020 21:35

Ja kom op! Bewust (zijn) of bewustzijn hebben is een menselijke term welke gerelateerd is aan hersenen. Het universum is geen hersenen, maar een verzameling leegte, 'donkere materie' en 'donkere energie' en de ons bekende materie. Een overkoepelende hersenstruktuur is m.i. nog niet waargenomen. Er moet weer antropocentrisch gedacht worden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 jun 2020 08:26

holog schreef:
16 jun 2020 19:59
maar we kunnen anders ook eens het op z'n kop draaien en dat vraag stellen of het universum bewust zijn nodig heeft om zijn huidige gekende/veronderstelde toestand te kunnen verklaren? graag een voorbeeld.
Vanzelf is het mogelijk om alle mogelijke uitspraken in alle mogelijke volgordes aan elkaar te koppelen tot allerlei hypotheses.
Het veronderstellen van een universele intelligentie die deel is van het universum, of daar buiten staat, vind je zo vaak terug in allerlei scheppingsverhalen dat ik maar niet op je uitnodiging inga.

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 jun 2020 11:21

De fictie van een bewust universum maakt sommigen best gelukkig.

Een kort en krachtig pleidooi voor de onmisbaarheid van fictie met verwijzing naar Vaihinger zijn "De filosofie van het doen alsof",
door Ann Demeester, museumdirectuer die ooit opkeek van de uitspraak dat wiskunde niets over de werkelijkheid beweert maar slechts een model is met onbewijsbare en toch onmisbare ficties.

Nog wat enthousiasmerende opinies:
Van de uitgever
en via een hindernis leesbaar:
Recensie NRC door Ger Groot
Ficties zijn in dit bestaan onmisbaar
Denken wij mensen om de werkelijkheid te kennen? Hou toch op, schreef de Duitse filosoof Hans Vaihinger in zijn briljante De filosofie van het alsof. Oog in oog met een tijger interesseert de waarheid ons niets.

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 jun 2020 12:07

Ai,

Youtube levert maar een minuutje van de twaalf.

Hier de complete 12 minuten:
Via Human.nl

Roeland

holog
Geregelde verschijning

Bericht door holog » 17 jun 2020 13:02

heeck schreef:
17 jun 2020 11:21
De fictie van een bewust universum maakt sommigen best gelukkig.

Een kort en krachtig pleidooi voor de onmisbaarheid van fictie met verwijzing naar Vaihinger zijn "De filosofie van het doen alsof",
door Ann Demeester, museumdirectuer die ooit opkeek van de uitspraak dat wiskunde niets over de werkelijkheid beweert maar slechts een model is met onbewijsbare en toch onmisbare ficties.

Roeland
[/quote]

een beetje extra uitleg voor een argument bestaande uit zoiets als een god, 7 dagen en een appel was effectief wel nuttig en nodig voor mij om je ook maar van ver te kunnen volgen. dus dank voor de extra toelichting

maar in dat geval wil ik wel de stelling in nemen - van natuurlijk bestaat een artificiele god -

je pleidooi komt me over als een zwaar afgekookte versie van - de beruchte :

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 jun 2020 15:08

Holog,

Dankjewel voor Douglas Adams en zijn verhaal.
Past me inderdaad als ware het een zelfgebreide trui.
Inclusief de meegebreide schouderstukken en meerkleurenvoorstellingen op voor- en achterkant.

Roeland

Plaats reactie