Innerlijk praten

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Moderator

Innerlijk praten

Bericht door Peter van Velzen » 05 feb 2020 16:11

The Science of the Voices in your Head – with Charles Fernyhough
(Engels 1 uur)

Is denken praten tegen jezelf?
Soms wel, meen ik. Maar als ik zie dat mijn jongste achterkleindochter (15 maanden oud) iets engs zie doen-zoals van een tafel af stappen (klimmen vertorue ik haar wel toe), denk ik alleen in handelingen en beelden, (of liever, een plek in het beeld dat ik zie waar ik mijn handen moet plaatsen) niet in woorden.

Maar hoe werkt praten tegen mijzelf en hoe kan hjet mis gaan?

Ik wens u alle goeds

MaartenV
Bevlogen

Re: Innerlijk praten

Bericht door MaartenV » 12 feb 2020 09:26

Een andere interessante vraag is: hoe wordt de innerlijke stem gehoord, als er geen klanken bij komen kijken? Onstoffelijk? 8*)
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 feb 2020 13:08

Peter van Velzen schreef:
05 feb 2020 16:11
The Science of the Voices in your Head – with Charles Fernyhough
(Engels 1 uur)

Is denken praten tegen jezelf?
Soms wel, meen ik. Maar als ik zie dat mijn jongste achterkleindochter (15 maanden oud) iets engs zie doen-zoals van een tafel af stappen (klimmen vertorue ik haar wel toe), denk ik alleen in handelingen en beelden, (of liever, een plek in het beeld dat ik zie waar ik mijn handen moet plaatsen) niet in woorden.

Maar hoe werkt praten tegen mijzelf en hoe kan hjet mis gaan?
Ik heb deze video niet gezien, kon er niet toe komen, maar wil nu wel reageren op jouw woorden.

Sommige handelingen zijn reflexmatig of ze nu ingebakken zijn of aangeleerd.
Soms niet eens via de hersenen verlopend, maar direct en alleen via het ruggenmerg.
Zo zijn er ook onwillekeurige reacties, die pas bewust worden, als ze voorbij zijn.
Vergelijk het terugtrekken van je hand bij voelen van gevaarlijke hitte.
Woorden en beelden bestaan alleen in het bewustzijn.

Ik denk, dat het zien van gevaar en haar beschermen tegen een val, een automatisch aangeleerde vorm van deze reflex is, door de onbewuste ingebakken alertheid voor gevaar. Dit vanwege een noodzakelijk snelle handeling.
Bij het zien van klimmen heb je geleerd, dat dit niet per definitie een groot gevaar is, maar wel dat je er alert voor moet zijn en zul je er bewust naar kijken en het dus beoordelen, voordat je in actie komt. Of niet.
Dat zou je dan idd. ook overleg of praten met jezelf kunnen noemen.

De meeste handelingen, die je doet zijn onwillekeurig en onbewust.
Voor en tijdens een reflex is er geen bewustzijn, dus ook geen gedachten of verwoording erbij.
Alleen de handeling kan later in een fractie van tijd bewust worden of niet.
Daarna, dus na de bewustwording kan er pas over gedacht worden

Het kan mis gaan als er fouten optreden in het uitvoeren van hersenfuncties, maar ook bij een foute inschatting.
Zo moet je het mi. ook zien bij het reageren, ook in gedachten en het uiten ervan in situaties, als in het leerproces in je leven soortgelijke belevingen eerder zijn geweest.
Maar met verschillende aanleidingen en dus ook verschillende uitkomsten.
Ze blijven aangetekend in je leerboekje.
En vaak is het de ingeboren actie en die van de eerste voorvallen in je leven hetgeen er het hardste ingebrand zit en de eerste reflexmatige actie veroorzaken.
Als er tijd is, en ook andere ervaringen zijn, dan kun je nog met jezelf "overleggen en praten" welke de beste reactie kan zijn.
Ook dat kan bloedsnel gaan en automatisch, maar zal wel weer meer bewust zijn.
Of een meer langzaam proces met veel meer overwegingen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 feb 2020 13:18

MaartenV schreef:
12 feb 2020 09:26
Een andere interessante vraag is: hoe wordt de innerlijke stem gehoord, als er geen klanken bij komen kijken? Onstoffelijk? 8*)
Je geeft er alleen knipoog bij. :)
Peter heeft vaker een onderwerp in wetenschap geopend nav. gedachten, die elders opkwamen.
Laten we een vervolg op deze opmerking en gedachten een keer daar laten blijven, waar dit onderwerp al besproken wordt, nl. in één van de meerdere filosofie topics over onstoffelijkheid.
Aldaar hiernaar verwijzen kan natuurlijk altijd.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 feb 2020 02:04

MaartenV schreef:
12 feb 2020 09:26
Heb je de video goed bekeken?
De innerlijke stem bevindt zich op dezelfde plaats als waar een gehoorde stem terechtkomt. Op die plek worden dezelfde neuroenen aktief als die welke actief worden als wij een echte stem horen, direct nadat de geluiden zijn gekoppeld aan hun betekenis. Waarschijnlijk geschiedt die koppeling daar ook (of daar vlak bij). Afhankelijk van de preziese plek heeft die soms vooral de vorm van geluid, en soms vooral de vorm van de betekenis. Ongetwijfeld zal men er meer over leren in de nabije toekomst.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 13 feb 2020 07:39

Wat ik me al een tijd afvraag hoe de innerlijke stem werkt bij mensen die geen kennis of beperkte kennis van gesproken taal hebben. Denk daarbij aan baby's, doven of kinderen met een taalachterstand. Als de innerlijke stem een essentiële functie heeft, wat voor effect heeft dit dan op het functioneren van de mens.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 13 feb 2020 09:02

Bonjour schreef:
13 feb 2020 07:39
Wat ik me al een tijd afvraag hoe de innerlijke stem werkt bij mensen die geen kennis of beperkte kennis van gesproken taal hebben. Denk daarbij aan baby's, doven of kinderen met een taalachterstand. Als de innerlijke stem een essentiële functie heeft, wat voor effect heeft dit dan op het functioneren van de mens.
Ik denk dat de innerlijke stem zijn kennis/voeding krijgt uit herinneringen.
Bij een baby en zeer jonge kinderen zijn dat vooral gevoelens, gekoppeld aan wat via zintuigen binnen komt.
De inhoud van het bewust zijn, dus ook de (ver)woordkennis van die "taal" is eerst nog zeer eenvoudig.
Daarom zijn er uit de zeer vroege jeugd ook bijna geen herinneringen, die duidelijk in woorden te omschrijven zijn.
Dat is niet omdat ze vergeten zijn zijn, veel ervan is niet opgeslagen, ook niet in het onderbewustzijn.
Wat er wel is, zijn momentopnamen van beelden en geluiden, vooral onthouden door sterke gevoelens.
En dat is ook waar op voort gebouwd wordt.
Door latere herinneringen kunnen ze dan ingevuld worden op een manier van :
"Zo moet het zijn geweest".
Wat je vaak ziet binnen één gezin, is dat kinderen van verschillende leeftijd, zich gezamenlijk meegemaakte gebeurtenissen op verschillende manieren herinneren.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 feb 2020 12:18

Bonjour schreef:
13 feb 2020 07:39
Innerlijke stemmen heten ook auditieve hallucinaties.
Vervang auditieve door een andere sensorische hallucinatie.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie