Heeft Koude Kernfusie (of LENR) een toekomst ?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Kristof

Re: Heeft Koude Kernfusie (of LENR) een toekomst ?

Bericht door Kristof » 26 nov 2019 16:42

Hallo,

Zie het onderwerp hierover op het sceptisch discussieforum: Andrea Rossi's E-cat: energierevolutie of megazwendel?
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=7&t=2940
Ik schreef daar:
Rond een atoom bevindt zich een elektronenwolk die de atoomkern omhult. Deze wolken van verschillende atomen stoten elkaar zeer sterk af. Kernfusie is een proces waarbij de atoomkernen met elkaar gefuseerd worden. Om de afstotingskrachten van deze elektronenwolken te overwinnen is er een geweldige druk nodig. Dit kan enkel gebeuren met een geweldige hitte zoals in het inwendige van de zon waar waterstof gefuseerd wordt tot helium en zwaardere elementen. Daarom ben ik er van overtuigd dat koude kernfusie volledig onmogelijk is. Ik veronderstel dan ook dat in de E-Cat er gewoon scheikundige reacties gebeuren. Bij een scheikundige reactie worden elektronen van de buitenste schil bij atomen die er teveel hebben gedeeld met andere atomen die er op de buitenste schil te weinig hebben. Zo worden er dan moleculen gevormd. Ik vraag me af of de promotoren van koude kernfusie wel het verschil kennen tussen een kernreactie en een scheikundige reactie. Trouwens, 2014 ging het jaar van de doorbraak van de E-Cat worden: http://www.e-cat.co.nl/ van Paul Harmans (ufowijzer.nl). We zijn ondertussen bijna 2016. :?
Nog iets: indien Rossi er in zou slagen om op kleine schaal atoomkernen te fuseren dan zou hij hele wijken platleggen.

en ook:

Bestaand fenomeen :lol:

Nergens ter wereld is ooit koude kernfusie gerealiseerd. De enigste plaats waar dit gelukt zou zijn tot nu toe is de e-cat. Maar daar mag niet in gekeken worden. Het is zelfs zo dat de term "koude kernfusie" gewijzigd is naar o.a. LERN (low energy nuclear reaction) omdat men zich met "koude kernfusie" volledig ongeloofwaardig maakt (zie mijn laatste post hierboven).
Een patent bevestigd dat het idee van de indiener is en dus zijn intellectuele eigendom is en dat enkel de patenthouder het eventueel mag (laten) produceren. Een patentbureau onderzoekt niet de werkzaamheid van een idee maar onderzoekt enkel of iemand anders reeds niet voor hetzelfde idee een patent aangevraagd heeft. Een CE-certificaat is snel en simpel aangevraagd, een patent heeft Rossi nu en testen doet men al jaren. Waar wacht Rossi nu op? Nog meer geld voor "testen"? :wink: In zijn productiehal in Amerika zal het zeker niet geproduceerd worden want dat is slechts het postbusadres van een flatje. Het bedrog ligt er vingerdik op en dat is niet de eerste maal in zijn leven.
Andrea Rossi heeft ooit beweerd dat hij afval in olie kon omzetten. Natuurlijk slaagde hij daar niet in en vanwege de daaropvolgende rechtszaken is hij zelfs een tijd weggevlucht uit Italië met daarbij een hele berg afval achterlatend.

Tussen haakjes: Paul Harmans heeft in alle stilte zijn E-Cat pagina verwijdert na hem eerst zwaar verdedigt te hebben: http://ufowijzer.nl/Oude%20UFOWIJZER/Energie.htm

Groeten.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 nov 2019 17:10

Kristof schreef:
26 nov 2019 16:42
Zie het onderwerp hierover op het sceptisch discussieforum: Andrea Rossi's E-cat: energierevolutie of megazwendel?
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=7&t=2940
Het forum blijkt alleen voor geregistreerde gebruikers te lezen.
Daar dit een citaat is van jou zelf komt kan het blijven.
De samenhang in de discussie is dus niet openbaar.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 28 nov 2019 23:15

@ Outremer

Andrea Rossi wegzetten als alleen op geld uit te zijn is veels te makkelijk zonder op zijn gepubliceerde ontdekking in te gaan
Als je de ontwikkelingen ook maar een klein beetje gevolgd heb, weet je dat hij zegt dat dit GEEN Cold FUSION of koude kernfusie is maar LENR, ik zou zeggen kom met een gefundeerde mening waarom LENR en de ECAT niet op een wetenschappelijke ontdekking berust.
Tientallen gerenommeerde wetenschappers hebben de publicatie ondersteund.

Zelfde voor Kristof, te makkelijk om vage beweringen te maken aangaande zaken uit het verleden , ga in op de materie zelf.

Ook Brilliantlightpower als andere onafhankelijke instanties bevestigen allemaal dat LENR een nieuw ontdekte vorm van energie is

Daarnaast Russian LENR researcher Alexander Parkhomov is now listed as member of Deneum’s board of advisors, working in research and expermentation. https://e-catworld.com/2019/11/02/deneu ... -advisors/
liefde doet pijn

Kristof

Bericht door Kristof » 29 nov 2019 00:21

Arjen2015 schreef:
28 nov 2019 23:15
@ Outremer

Andrea Rossi wegzetten als alleen op geld uit te zijn is veels te makkelijk zonder op zijn gepubliceerde ontdekking in te gaan
Als je de ontwikkelingen ook maar een klein beetje gevolgd heb, weet je dat hij zegt dat dit GEEN Cold FUSION of koude kernfusie is maar LENR, ik zou zeggen kom met een gefundeerde mening waarom LENR en de ECAT niet op een wetenschappelijke ontdekking berust.
Tientallen gerenommeerde wetenschappers hebben de publicatie ondersteund.

Zelfde voor Kristof, te makkelijk om vage beweringen te maken aangaande zaken uit het verleden , ga in op de materie zelf.

Ook Brilliantlightpower als andere onafhankelijke instanties bevestigen allemaal dat LENR een nieuw ontdekte vorm van energie is

Daarnaast Russian LENR researcher Alexander Parkhomov is now listed as member of Deneum’s board of advisors, working in research and expermentation. https://e-catworld.com/2019/11/02/deneu ... -advisors/
Kom jij met een gefundeerde mening dat LENR en de ECAT wel op een wetenschappelijke ontdekking berust! LENR is wel Cold FUSION of koude kernfusie. Vage beweringen te maken aangaande zaken uit het verleden? Lees dit maar eens: https://skepsis.nl/e-cat/
Arjen2015 schreef:
Russian? Ok :roll:
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 02 dec 2019 12:19

Kom jij met een gefundeerde mening dat LENR en de ECAT wel op een wetenschappelijke ontdekking berust! LENR is wel Cold FUSION of koude kernfusie. Vage beweringen te maken aangaande zaken uit het verleden? Lees dit maar eens: https://skepsis.nl/e-cat/
Beetje hetzelfde verhaal als bewijzen dat god niet bestaat.
De bewijslast ligt niet bij mij als ik aangeef dat de ECAT een serieus genomen fenomeen is..dmv gepubliceerd onderzoek.
Je claimt dat alles een hoax is, ga er dan ook serieus op in...

Denk dat het gepubliceerde rapport wat bevestigd en onderschreven wordt door tientallen onderzoekers genoeg zegt…
Ik begrijp dat LENR nogal wat voor verwarring zorgt...dus laat ik het bij long range particle interaction omschrijving

Andrea Rossi
August 22, 2019 at 2:11 PM
Giovanni:
No. I arrived to think that cold fusion does not exist.
At this point of our theoretical and technological development, after 20 years of hard work, we think that cold fusion does not exist. I am sorry, but I feel us lightyears far from the LENR community, to which we, actually, never belonged. My effect depends on atom’s potentials that have nothing to do with cold fusion or LENR. This, by the way, is clearly put in evidence in my paper here:

http://www.researchgate.net/publication ... teractions.

DUs het topic mag dan zijn , LENR nee, ECAT SK ja

groeten arjen
liefde doet pijn

Kristof

Bericht door Kristof » 02 dec 2019 15:46

Arjen schreef:
DUs het topic mag dan zijn , LENR nee, ECAT SK ja
ECAT ja, indien Rossi eindelijk eens komt met degelijk testresultaten door onafhankelijk onderzoek en niet van zijn zelf opgerichte zeer wetenschappelijk klinkende tijdschriften en websites. Die "testen" duren al lang genoeg! Wat is trouwens SK?
Carl Sagan - RIP

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 03 dec 2019 10:47

http://www.rexresearch.com/rossi/rossi.htm

Bij deze:
The Energy Catalyzer is a purported cold fusion reactor that is claimed to work by adding hydrogen to nickel to make copper, a reaction so ridiculously unfeasible it doesn't even happen in supernova explosions.
Dikke hoax, is gewoon te belachelijk om wetenschappelijk te weerleggen. Vooral omdat die oplichter het zelfs vertik zijn onderzoek openbaar te maken. Beetje zoals de platte aarde, gaan we ook onze tijd niet insteken.

En nee, dit is niet arrogant.

https://www.newscientist.com/article/22 ... f-physics/

Bovenstaande is een ontwerp van een motor die waarschijnlijk onmogelijk is (volgens onze huidige wetenschappelijke kennis). Grote verschil is dat de ontwerper niet alleen zijn onderzoek maar ook zijn testresultaten volledig transparant deelt én zelf toegeeft dat de kans dat het werkt heel klein is.

Die andere is een oplichter die geld binnenhaalt om zogezegd onderzoek te doen zonder dit openbaar te maken. Die man heeft de perfecte job gevonden: een job die niet bestaat maar waar hij wel voor betaald wordt.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 03 dec 2019 11:42

ECAT vergelijken met platte aarde theorie ach ja..als je zo een opmerking maakt dan kan je daar inderdaad niet veel mee.
Ga in op de theorie ….o nee je bent al zo slim dat je na zijn research paper gelezen te hebben al weet dat het onzin is.
oh ja...je had het niet gelezen omdat je bij voorbaat al weet dat het onzin is
…..
dacht hier op een forum te zitten met freethinkers...die open staan voor een wetenschappelijke benadering.
Denk dat je hier volgend jaar wel op terug gaat komen…;)

flesje wijn op in zetten?
liefde doet pijn

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 03 dec 2019 17:43

Arjen2015 schreef:
03 dec 2019 11:42
ECAT vergelijken met platte aarde theorie ach ja..als je zo een opmerking maakt dan kan je daar inderdaad niet veel mee.
Ga in op de theorie ….o nee je bent al zo slim dat je na zijn research paper gelezen te hebben al weet dat het onzin is.
oh ja...je had het niet gelezen omdat je bij voorbaat al weet dat het onzin is
…..
dacht hier op een forum te zitten met freethinkers...die open staan voor een wetenschappelijke benadering.
Denk dat je hier volgend jaar wel op terug gaat komen…;)

flesje wijn op in zetten?
Welke research paper, Arjen?

Hij houdt alles geheim dus daar kan ik evenveel mee dan een theorie over de platte aarde.
The problem is, they haven’t provided any details on how the process works. After their paper was rejected by several peer reviewed scientific journals, it was published in the Journal of Nuclear Physics—an online journal apparently founded by Rossi and Focardi. Further, they say they can’t account for how the old fusion is triggered, fostering deep skepticism from others in the scientific community.
Ik weet wel dat je geen koper kan maken van nikkel en waterstof, net zoals ik weet dat de aarde rond is. Hij beweert van wel maar vertikt het om dit aan andere te tonen. Lijkt mij nogal zeer bizar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer
Theoretical astrophysicist Ethan Siegel and nuclear physicist Peter Thieberger argue that the claims for the E-Cat are incompatible with the fundamentals of nuclear physics.[43][44] In particular, the Coulomb barrier for the claimed fusion reaction is so high that it is insurmountable anywhere in the known universe, including the interior of stars. The reaction also would create gamma radiation that would have penetrated the few inches of shielding apparently provided by the E-Cat, inducing acute radiation syndrome in persons in the vicinity of the purported demonstrations.[43] Given numerous other scientific inconsistencies – such as the ratio of isotopes in the supposed copper "fusion product" being identical to that in natural copper[45] – the authors argued that it is now time "for the E-Cat's proponents to provide the provable, testable, reproducible science that can answer these straightforward physics objections."[43]
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 dec 2019 01:43

pallieter schreef:
03 dec 2019 17:43
Hij houdt alles geheim dus daar kan ik evenveel mee dan een theorie over de platte aarde.
Minder zelfs. De theorie van de platte aarde kun je zelf weerleggen door je ogen gped te gebruiken.
Probeer dat maar eens met koude kernfusie!
Ik wens u alle goeds

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 04 dec 2019 12:44

Peter van Velzen schreef:
04 dec 2019 01:43

Minder zelfs. De theorie van de platte aarde kun je zelf weerleggen door je ogen gped te gebruiken.
Moest er werkelijke koude fusie van nikkel en waterstof gebeuren wil ik dat echt niet met mijn eigen ogen zien! Daar is Hiroshima niets tegen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 dec 2019 01:54

pallieter schreef:
04 dec 2019 12:44
04 dec 2019 01:43

Moest er werkelijke koude fusie van nikkel en waterstof gebeuren wil ik dat echt niet met mijn eigen ogen zien! Daar is Hiroshima niets tegen.
Je bent in de war met hete fusie van watersof. Daar moet je inderdaad een eclipsbrilletje voor gebruiken.
Ik wens u alle goeds

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 05 dec 2019 10:15

05 dec 2019 01:54

Je bent in de war met hete fusie van watersof. Daar moet je inderdaad een eclipsbrilletje voor gebruiken.
Nee hoor, de enige echte koude fusie betekent dat je geen extreme hitte gaat opwekken om fusie te tewerkstellen maar via een omweg gaat. Simplistisch gaat met men belletjes in een vloeistof onder extreme druk laat "dichtklappen" tegen een extreme snelheid (via een bepaalde hoog energetische golf door het vat te sturen) zodat je toch die extreme temperatuur (gecombineerd met druk) krijgt die nodig is om de coulomb barrière te overwinnen en fusie te realiseren. Nog nooit wetenschappelijk bewezen maar wel theoretisch mogelijk.

Koude fusie is geen chemisch proces, dat zou men anders alchemie noemen. Er bestaat chemie en nucleaire fysica, bij chemie gaat men atomen en moleculen met elkaar laten reageren. Bij nucleaire fysica gaat men het atoom zelf manipuleren. Theoretisch kan je de elektronen rond een waterstofatoom vervangen door muonen en zo de energie nodig tot fusie verlagen maar dit blijft nucleaire fysica met alle neveneffecten van gewone fusie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfusie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koude_kernfusie

Dit is de eventueel wetenschappelijk mogelijke koude fusie:
Ook andere methoden voor fusie bij kamertemperatuur worden onderzocht. Zo meldde Rusi P. Taleyarkhan in 2002 dat hij fusie had waargenomen bij sonoluminescentie. Daarbij veroorzaken geluidsschokgolven belletjes in vloeistof die binnen korte tijd weer imploderen, waarbij hoge temperatuur en druk ontstaan. Anno 2005 geven experimenten op dit gebied nog geen uitsluitsel over of er fusie optreedt. Als er fusie optreedt, is dat doordat temperatuur en druk plaatselijk hoog genoeg zijn om hete fusie te veroorzaken. Energieproductie op deze wijze is echter uitgesloten.
Dit is alchemie:
Op 23 maart 1989 deelden de elektrochemici Martin Fleischmann en Stanley Pons in een persconferentie mee dat zij kernfusie onder veel mildere condities bereikt hadden. Het ging om een bij-effect van een elektrochemische reactie aan een palladium-elektrode waar waterstof werd gevormd. Waterstof wordt in de palladiumelektrode geabsorbeerd en de twee wetenschappers meldden dat daardoor de waterstofkernen kunnen fuseren en dat als gevolg daarvan er bij hun opstelling meer energie vrijkwam dan ze er in stopten. Bovendien meldden ze dat ze vrijkomende neutronen hadden gedetecteerd die op fusie van waterstofkernen wezen.

De belangrijkste kritiekpunten waren dat het volgens de theorie ten eerste niet mogelijk was en ten tweede dat de verwachte fusieproducten niet in de juiste verhouding waren gemeten. Om zoveel energie te produceren had er namelijk veel meer dan de gemeten hoeveelheid neutronen moeten ontstaan en die hoeveelheid neutronen zouden Fleischmann en Pons niet overleefd kunnen hebben. Een ander belangrijk kritiekpunt was dat de resultaten niet reproduceerbaar waren.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 05 dec 2019 10:23

liefde doet pijn

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 dec 2019 14:25

Een link naar een artikel van Rossi voldoet niet als argument voor de ideeën van hem binnen dit debat.
Dus wat wil je hiermee zeggen?
Wat is je reactie op wat de vorige schrijvers hier aandragen?

Het is bovendien hetzelfde als zeggen, dat je argumenten voor de bewijzen voor de waarheid van de Bijbel uit de Bijbel zelf haalt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie