Reductionisme is dood

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
siger

Reductionisme is dood

Bericht door siger » 24 sep 2011 19:42

Bespreking van een boek met interview van Stephen Toulmin (Terug Naar de Rede) waarbij ook Haldane de revue passeert. Toulmin stierf in 2009 op 87-jarige leeftijd. Hij was leerling van Dirac en Wittgenstein, en klasgenoot van Alan Turing. Sommigen herinneren zich Stephen Toulmin misschien van Een Schitterend Ongeluk (VPRO, 1993.)

Ik heb ooit Cosmopolis van hem gelezen maar toen blijkbaar niet de hele draagwijdte gevat. Zijn pleidooi voor redelijkheid is voor mij een lafenis in de woestijn. Mooi artikel, hopelijk is de hele blog van dit niveau. Uitzonderlijk in ons taalgebied.

http://benniemols.blogspot.com/2011/06/ ... -dood.html" onclick="window.open(this.href);return false;

PietV.
Moderator

Re: Reductionisme is dood

Bericht door PietV. » 24 sep 2011 21:35

siger schreef:
Ik heb ooit Cosmopolis van hem gelezen maar toen blijkbaar niet de hele draagwijdte gevat. Zijn pleidooi voor redelijkheid is voor mij een lafenis in de woestijn. Mooi artikel, hopelijk is de hele blog van dit niveau. Uitzonderlijk in ons taalgebied.

http://benniemols.blogspot.com/2011/06/ ... -dood.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Goed geschreven artikelen. Enkele heb ik doorgenomen. Volgende week de rest.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 25 sep 2011 14:30

-
Dankjewel voor die link ...
... ik schrok wel ff toen meteen Caius me aan leek te staren op die site.
          • :wink:
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

siger

Bericht door siger » 25 sep 2011 17:27

Dat is HAL uit "2001 A Space Odyssee". Je weet wel, de computer die niet meer wou luisteren toen ze goed op weg waren. "HAL" zijn de drie letters die in het alfabet na de drie letters van "IBM" komen. Maar dat wisten jullie wel. En Caius zeker.

caius
Technologist

Bericht door caius » 25 sep 2011 19:29

Past mooi bij het artikel, HAL was zo rationeel dat 'hij' de redelijkheid uit het oog verloor?
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/HAL_9000" onclick="window.open(this.href);return false;
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 sep 2011 23:36

siger schreef:Bespreking van een boek met interview van Stephen Toulmin (Terug Naar de Rede) waarbij ook Haldane de revue passeert. Toulmin stierf in 2009 op 87-jarige leeftijd. Hij was leerling van Dirac en Wittgenstein, en klasgenoot van Alan Turing. Sommigen herinneren zich Stephen Toulmin misschien van Een Schitterend Ongeluk (VPRO, 1993.)

Leuk. Maar zoals gebruikelijk dekt de titel de lading niet. Reductionisme is niet dood. Als Toulmin gelijk heeft tiert het juist nog te welig. Het zou zelfs kunnen zijn dat het reductionisme theoretisch opgaat (wellicht is alles te verklaren vanuit - bijvoorbeeld - de quantum-mechanica), maar desalniettemin in veel gevallen niets bijdraagt aan ons inzicht (omdat alles verklaren vanuit de quantum-mechanica hopeloos ingewikkeld is). Er zijn inderdaad verschillende niveau's waarop je iets kunt begrijpen, en welk niveau je gebruikt is afhankelik van op welk niveau je je kennis wil toepassen. Een wijs inzicht.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie