Grondsop: eindelijk overzicht!

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wieling

Grondsop: eindelijk overzicht!

Bericht door Wieling » 04 sep 2011 19:37

100 jaar geleden werd J.P. van Praag geboren. Van Praag ontwikkelde als eerste voor de buitenkerkelijken een eigen humanisme, een humanistische levensovertuiging. Tevens beweerde hij op te komen voor buitenkerkelijken. Nu zijn geboortejaar een volle eeuw geleden is wordt het tijd om de balans op te maken van het vele werk van deze markante man. Dit kan niet anders dan door een biografie over hem te laten verschijnen waarin de tragiek zichtbaar wordt van een onbegrepen mens. De lezer zal zich aan het eind van het boek verbazen over de geboden vergezichten en in staat zijn zich een gefundeerd oordeel te vormen over humanistische organisaties en een visie hebben op Van Praag, de gedreven en getergde leider van de humanisten.
Nu Van Praag 100 jaar geleden werd geboren kan de biografie gratis worden gedownload. Ga hiervoor naar http:\\www.jpvanpraag.nl
U zult na lezing constateren dat uw gevecht met het gevestigde humanisme veel weg heeft van het trekken aan een dood paard. Sinds 1963 is het uiterst dubieus of er nog gesproken kan worden van georganiseerd humanisme in Nederland.

siger

Re: Grondsop: eindelijk overzicht!

Bericht door siger » 04 sep 2011 20:12

Wieling schreef:Van Praag ontwikkelde als eerste voor de buitenkerkelijken een eigen humanisme, een humanistische levensovertuiging.
Is dat niet wat overdreven? Petrarca? Tom Paine? Geen humanisten meer gezien na Van Praag? Sartre?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 sep 2011 21:02

Ik begin er net aan, de eerste zin die ik lees stoort me een beetje.
"Any men's death diminishes me" moet zijn: "Any man's death diminishes me"
Born OK the first time

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 04 sep 2011 21:08

Rereformed schreef:Ik begin er net aan, de eerste zin die ik lees stoort me een beetje.
"Any men's death diminishes me" moet zijn: "Any man's death diminishes me"
geef je engelse les of zo? :D

zow een biografie van 585 pagina's, die laat ik nog even liggen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 sep 2011 21:40

collegavanerik schreef:
Rereformed schreef:"Any men's death diminishes me" moet zijn: "Any man's death diminishes me"
geef je engelse les of zo? :D
Ja, ik ben leraar engels en kan het dus niet laten.
Jouw zin begint overigens niet met een hoofdletter. [-X
zow een biografie van 585 pagina's, die laat ik nog even liggen.
Inderdaad een enorm karwei geweest waar een finse sisu voor benodigd was, waarvoor mijn complimenten aan de schrijver.
Born OK the first time

Wieling

Bericht door Wieling » 19 sep 2011 13:30

Beste Siger,

Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde eigenlijk dat Van Praag de eerste humanist was die voor Nederlandse buitenkerkelijken een eigen humanisme ontwikkelde. Van Sartre moest Van Praag overigens niets hebben.

Vriendelijke groet,

Wieling

siger

Bericht door siger » 19 sep 2011 15:54

Wieling schreef:Van Sartre moest Van Praag overigens niets hebben.
Ja, en Sartre zal wel nooit van Van Praag gehoord hebben. Dus dat streept mooi uit.

Wieling

Bericht door Wieling » 19 sep 2011 17:02

Beste Siger,

Je hebt beslist gelijk als je zegt dat Sartre nog nooit van Van Praag had gehoord. Sartre was immens populair bij de jeugd, vandaar dat Van Praag over hem iets kwijt wilde. Ook Marcuse viel bij Van Praag verkeerd. Zodra het een beetje progressief was, dan zei Van Praag: nee. Het vrijheidsideaal van Sartre was veel ruimer dan dat van Van Praag, die toch een burgerlijk mannetje bleef. Zoals het hele humanisme een stijf burgerlijke, ietwat bekrompen aangelegenheid is. Je hoort er helemaal bij met een rijtjeshuis, een autootje voor de deur, keurig getrouwd en kindertjes en vooral geen gekke dingen doen.

Vriendelijke groet,

Wieling

siger

Bericht door siger » 19 sep 2011 18:52

Wieling schreef:Zodra het een beetje progressief was, dan zei Van Praag: nee. Het vrijheidsideaal van Sartre was veel ruimer dan dat van Van Praag, die toch een burgerlijk mannetje bleef. Zoals het hele humanisme een stijf burgerlijke, ietwat bekrompen aangelegenheid is.
Misschien kijk je nu wel naar een te smal segment van het humanisme. "L'existentialisme est un humanisme" schreef Sartre. Daarmee bedoelde hij niet dat ze aan mekaar gelijk waren, maar dat het existentialisme het humanisme vooronderstelde: de mens is in zijn toestand geworpen: hij moet het redden als mens, zonder excuses. Existentialisme is dus een kijk op menszijn, humaniteit.

Wieling

Bericht door Wieling » 20 sep 2011 11:35

Beste Siger,

Wat je benoemt als een "te smal segment van het humanisme" is wel het georganiseerde humanisme in Nederland. Zelf beschouw ik de biografie als een aanwist, omdat deze zaken nu zichtbaar worden, want van de georganiseerde humanisten hoef je dit overzicht niet te verwachten. Vandaar dat ik al meteen uitriep: "eindelijk overzicht". Ik ben het helemaal met je eens dat het existentialisme gebaseerd is op het humanisme, maar dan toch op een minder bekrompen variant dan de Nederlandse. Karl Marx was ook een humanist, of mag ik dat niet zeggen?

Vriendelijke groet,

Wieling

Plaats reactie