ASP forum

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

ASP forum

Bericht door PietV. » 16 aug 2011 21:53

Het forum van/voor de atheïstisch seculiere partij. 33 geregistreerde leden. Er zit een Piet, die niets te maken heeft met mij!! Wij zijn ook klein begonnen. Ik plaats hier een link naar één van hun rubrieken.
Wat is er in dit Nederlands katholiek psychiatrisch ziekenhuis gebeurd ?
Buitengewoon veel (misbruikte?) jongens onder de 18 gestorven ??
http://forumasp.yourbb.nl/viewtopic.php ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

BadAssChick
Ervaren pen

Re: ASP forum

Bericht door BadAssChick » 17 aug 2011 01:36

en daar komen ze nu pas mee,erg laat zeker voor de familieleden van de slachtoffers
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 29 sep 2011 23:58

Ik heb dit forum eens bekeken incl. de site van de ASP (de partij) zelf. http://www.atheistischseculierepartij.nl/
Als dit groeit kunnen zij misschien ooit een vuist maken met het seculeringsprincipe waar veel Freethinkers warm voor lopen. =D>
Ik zou zeggen kijk eens rond en wordt evt. Sympathisant.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 30 sep 2011 00:13

Ik vind de naam een beetje knullig: "Atheïstisch Seculiere Partij".
Ik zie bijzoorbeeld nog niet zo snel een "Christelijk Seculiere Partij" ontstaan, of een "Atheïstisch Religieuze Partij".
"ASP" komt me voor als een halve tautologie.

Men had het bijv. beter " de Progressieve Partij Voor Secularisering" (PPVS) o.i.d. kunnen noemen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 30 sep 2011 07:06

Nee hoor, seculier zijn hoeft niet samen te gaan met atheïst zijn. Mark Rutte is bijvoorbeeld christen, maar ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen dat hij bijvoorbeeld euthanasie of het homohuwelijk wilt verbieden.
Shut up Murdock, crazy fool!

TheBigAtheist

Bericht door TheBigAtheist » 30 sep 2011 14:23

Deze lui nemen de scheiding van kerk en staat tenminste serieus! Waarom zijn er nog gristelijke feestdagen? Waarom mogen gristelijke scholen nog bestaan? Waarom heeft religie nog zoveel rechten? Waarom doet de kinderbescherming he-le-maal niets als kinderen worden getraind om ongelovigen te haten? Waarom is het nog niet strafbaar om mensen lastig te vallen met religieuze flauwekul die BEWEZEN onwaar is? Het is duidelijk dat dit land een atheïstische partij nodig heeft =D>

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 30 sep 2011 14:51

Jagang schreef:Ik vind de naam een beetje knullig: "Atheïstisch Seculiere Partij".
Ik zie bijzoorbeeld nog niet zo snel een "Christelijk Seculiere Partij" ontstaan, of een "Atheïstisch Religieuze Partij".
"ASP" komt me voor als een halve tautologie.

Men had het bijv. beter " de Progressieve Partij Voor Secularisering" (PPVS) o.i.d. kunnen noemen.
Helemaal mee eens. Als overtuigd atheïst weet ik dat die term toch veel mensen tegen de borst stuit.
Het keyissue vd partij is volgens mij volledige secularisering daarvoor hoef je inderdaad niet net als ik atheïst te zijn. Ik denk dat de achterban groter kan worden als met "Atheïstisch" weglaat (incl. Ietsisten, agnosten en zelfs gelovigen die vinden dat hun geloof niet aan ongelovigen moet worden opgedrongen)
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

Jorden

Bericht door Jorden » 30 sep 2011 15:29

Om te voorkomen dat de partij gekaapt wordt door gelovigen is de A de eerste letter geworden.
Seculier had ook wel Democratische kunnen worden. Maar goed.
Het is wat mij betreft een voorlopig programma wat we nu op de site hebben maar er word goed op gereageerd. Soms met verbeterpunten helemaal goed.
Ik zat er toevallig bij en vind de oprichting belangrijk, en zodoende nu penningmeester.
Het duurt een eeuwigheid eer mijn zoon een andere website klaar heeft maar hij werkt eraan.
Het is allemaal dubbeltjeswerk en ik hoop dat we met het leden werven binnenkort wat geld binnenkrijgen want dan kunnen we een stuk professioneler worden. Een flinke donatie zou ook niet verkeerd zijn.
Wat willen we allemaal, gewoon democratisch en zonder geloof, en verder nog 1000 man om samen een goed progamma te maken. Liefst uit alle lagen van de bevolking behalve die laag die met religieuze problemen kampt..

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 30 sep 2011 15:49

Jorden schreef:Om te voorkomen dat de partij gekaapt wordt door gelovigen is de A de eerste letter geworden.
Seculier had ook wel Democratische kunnen worden. Maar goed.
Het is wat mij betreft een voorlopig programma wat we nu op de site hebben maar er word goed op gereageerd. Soms met verbeterpunten helemaal goed.
Ik zat er toevallig bij en vind de oprichting belangrijk, en zodoende nu penningmeester.
Het duurt een eeuwigheid eer mijn zoon een andere website klaar heeft maar hij werkt eraan.
Het is allemaal dubbeltjeswerk en ik hoop dat we met het leden werven binnenkort wat geld binnenkrijgen want dan kunnen we een stuk professioneler worden. Een flinke donatie zou ook niet verkeerd zijn.
Wat willen we allemaal, gewoon democratisch en zonder geloof, en verder nog 1000 man om samen een goed progamma te maken. Liefst uit alle lagen van de bevolking behalve die laag die met religieuze problemen kampt..
Even een vraag: "Kopen jullie banners"?. Ik kom de ASP hoog tegen in de zoekmachines o.a. Google.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 30 sep 2011 15:51

Ik zie persoonlijk geen voordeel van een versplintering.. als dit nou in stichtingsvorm zou bestaan en reguliere seculiere partijen (D66?) zou steunen.. wellicht. Het 'atheistisch' staat mij (als atheist) ook tegen: je schoffelt zo een hele groep mensen weg die ook seculier zijn, maar bijv. christelijk of agnostisch.. Angst voor 'kapingen' door religieuzen komt mij nogal paranoide over..

Enfin.. dit is al 100x langsgekomen in discussies weet ik dus.. gooi maar op de grote hoop. Overigens begrijp ik niet waarom er een "Humor!" tabblad op de ASP site zit.. moet ik jullie nog serieus nemen eigenlijk ..?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 30 sep 2011 17:01

Samsa schreef:Ik zie persoonlijk geen voordeel van een versplintering.. als dit nou in stichtingsvorm zou bestaan en reguliere seculiere partijen (D66?) zou steunen.. wellicht. Het 'atheistisch' staat mij (als atheist) ook tegen: je schoffelt zo een hele groep mensen weg die ook seculier zijn, maar bijv. christelijk of agnostisch.. Angst voor 'kapingen' door religieuzen komt mij nogal paranoide over..

Enfin.. dit is al 100x langsgekomen in discussies weet ik dus.. gooi maar op de grote hoop. Overigens begrijp ik niet waarom er een "Humor!" tabblad op de ASP site zit.. moet ik jullie nog serieus nemen eigenlijk ..?
Een versplintering hoeft geen nadeel te zijn. Het kan andere partijen aanzetten om hier rekening mee te houden in hun koers. Er zijn volgens mij genoeg potentiële stemmers die religie als een vervelende uitwas zien van de samenleving. Na 9/11 is dit niet minder geworden. De schandalen binnen de katholieke kerk kunnen ook een rol spelen. Tot nu toe moet je binnen een partij zoeken of ze nog ergens een seculier standpunt hebben. Een bundeling van dit soort sentimenten is in partij politieke zin de moeite waard om uit te proberen. Een stroming die niet één religieuze ideologie op de korrel neemt, maar alles. Je zou zowel PVV stemmers kunnen aanboren als D66. Als dit over een aantal jaren 1 zetel oplevert dan heb je als beweging een gezicht. In beginsel moest iedereen lachen om de partij voor de dieren. Maar het is nu een gevestigde partij. Die vooraan staat als het om dieren gaat. Een groepering die naar voren komt als het om de scheiding kerk-staat gaat. Zou een goede aanvulling zijn.

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 30 sep 2011 17:10

PietV. schreef: (zie post hierboven)
De speerpunten van de ASP zijn echter al lang onderdeel van bijv.VVD en D66 partijprogramma's, maar worden al jaar na jaar niet uitgevoerd omdat ze tot nu toe (alleen binnen paars ooit) geen meerderheid hebben kunnen vormen zonder het CDA (die deze wijzigingen elke keer blokkeert), laat staan zo'n grote meerderheid in zowel 1e als 2e kamer voor een herziening van de grondwet (wat betreft het onderwijs). Ik vind het dan allemaal wel érg symbolisch worden... De partij voor de dieren had voor haar officiele stemgang al een flinke aanhang vanuit allerlei 'groene' bewegingen.. ik heb niet de indruk dat wij dat hebben (?).

Hoe irritant religie ook kan zijn.. de problemen in Nederland op dat vlak zijn marginaal (we bespreken ze gewoon graag hier.. maar op de prioriteitenlijst staan ze best laag toch?).

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 30 sep 2011 17:37

The Black Mathematician schreef:Nee hoor, seculier zijn hoeft niet samen te gaan met atheïst zijn. Mark Rutte is bijvoorbeeld christen, maar ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen dat hij bijvoorbeeld euthanasie of het homohuwelijk wilt verbieden.

Daarom zei ik ook "een halve tautologie".
Atheïsten zijn meestal wel seculier, maar niet elke secularist is atheïst.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 30 sep 2011 17:41

TheBigAtheist schreef:Deze lui nemen de scheiding van kerk en staat tenminste serieus! Waarom zijn er nog gristelijke feestdagen? Waarom mogen gristelijke scholen nog bestaan? Waarom heeft religie nog zoveel rechten? Waarom doet de kinderbescherming he-le-maal niets als kinderen worden getraind om ongelovigen te haten? Waarom is het nog niet strafbaar om mensen lastig te vallen met religieuze flauwekul die BEWEZEN onwaar is? Het is duidelijk dat dit land een atheïstische partij nodig heeft =D>
Maar wat krijgen we dan in plaats van die religieuze feestdagen?
Ik moet namelijk zeggen dat een paar extra vrije dagen als (jaarlijks) "rustpunt" me wel bevallen.
(Dus nee, ook geen "flexibilisering" van die vrije dagen..)
Zo zou ik ook niet graag zien dat bijv. alle zondagen maar gewone werkdagen worden.
Een koopzondag nu en dan: Prima, maar geen volledige werkweekintegratie van de zondag, AUB.

Noem me een gewoontedier, maar die dagen vind ik wel prettig.
Henry Ford

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 30 sep 2011 18:08

TheBigAtheist schreef:Deze lui nemen de scheiding van kerk en staat tenminste serieus! Waarom zijn er nog gristelijke feestdagen? Waarom mogen gristelijke scholen nog bestaan? Waarom heeft religie nog zoveel rechten? Waarom doet de kinderbescherming he-le-maal niets als kinderen worden getraind om ongelovigen te haten? Waarom is het nog niet strafbaar om mensen lastig te vallen met religieuze flauwekul die BEWEZEN onwaar is? Het is duidelijk dat dit land een atheïstische partij nodig heeft =D>.
Historische redenen. Waarom noemen we donderdag eigenlijk nog donderdag, niemand gelooft toch meer in Thor? Kom op zeg.. dit is symboolpolitiek..

1) Christelijk onderwijs: na een aantal pogingen om het bijzonder onderwijs weer af te schaffen richten de meeste partijen zich enkel nog op het wegpoetsen van de verschillen: dwz. acceptatieplicht voor leerlingen en het verdwijnen van de enkele-feitconstructie. Door het CDA (nog steeds een flinke partij) komt zoiets echter al tientallen jaren niet in het regeerakkoord. Enkele moties hiertoe zijn aangenomen maar hebben weinig prioriteit. Het probleem is ook niet heel prangend: het merendeel van het bijzonder onderwijs in Nederland is helemaal niet meer confessioneel.

2) Christelijke feestdagen zijn gewoon een traditie. Net zoals de herfstvakantie wel handig uitkwam met het aardappeloogsten. Omdat we nu geen aardappelboeren zijn kunnen we die ook wel opdoeken niet?

3) Kinderen worden niet op grote schaal getraind om ongelovigen te haten...

Hoe groot is het probleem nou eigenlijk waar je het over hebt? Cijfers?

Plaats reactie