Stop de atheïstische leugen.

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cluny
Banned

Stop de atheïstische leugen.

Bericht door Cluny » 19 mei 2011 15:14

De link.
Wat een vervelende titel.
Die hier en daar op internet opduikt.
Waar gaat het over?
Een nieuw boek met de titel God & de verlichting.
De schrijver/samensteller van het boek Hannemieke Stamperius stelt:
Moderne atheïsten bouwen vaak voort op de grote Verlichtingsdenkers. Onterecht, zo schrijft Hannemieke Stamperius in haar boek God en de Verlichting. De Verlichtingsdenkers streden niet tegen een geloof in God, maar tegen dogmatisch geloven.
Ik heb mij dus te vroeg boos gemaakt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Samsa
Bevlogen

Re: Stop de atheïstische leugen.

Bericht door Samsa » 19 mei 2011 15:20

Hannemieke vindt dat we aan de haal zijn gegaan met het gedachtengoed van de Verlichtingsdenkers.. We hadden hun instructies moeten blijven volgen en hun gedrag moeten imiteren, maar tot haar grote spijt zijn we verder gegaan met denken... ze had erg gehoopt dat we gewoon hun boekjes de komende 500 jaar zouden blijven herhalen en geen eigen ideeen zouden ontwikkelen... Helaas, het gaat niet altijd zoals met de bijbel...

Hannemieke het is 2011, niet de 16e eeuw..

siger

Bericht door siger » 19 mei 2011 17:03

Hannemieke Stamperius schreef:De Verlichtingsdenkers streden niet tegen een geloof in God, maar tegen dogmatisch geloven.
Stel dat dat zo zou zijn (hier hoe het niet zo is) wat betekent dat dan? Waartoe zou dat iemand vandaag verplichten?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 20 mei 2011 09:22

Wat is trouwens de kans dat je vandaag nog herinnerd wordt als je in 1700 een atheïstische stelling gaat verkondigen. Haal je dan de 1701?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

siger

Bericht door siger » 20 mei 2011 09:36

Maar ik begin het wel een beetje te begrijpen. Annemieke denkt dat de ideeën die mensen kunnen hebben niet van henzelf komen, maar per definitie overgeleverd zijn. Een verbijsterende antropologie, maar wel een waarmee salafisten, baptisten, zombies en evolutiepsychologen in het algemeen door het leven gaan.

Dus als ik een standpunt inneem is dat niet echt iets waar deze Annemiekes mee aan het denken of debatteren gaan; ze gaan op zoek naar een of andere gewijde geschiedenis die er volgens hen altijd is ("De Handelingen Van De Apostelen Der Verlichting"?) en hopen tot hun voldoening te kunnen aantonen dat je fout zit want dat iemand eeuwen geleden anders dacht.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 20 mei 2011 13:40

De denkers van de Verlichting waren geen monoform blok met maar 1 waar gedachtengoed. Het was een brede stroming waarvan de aanhangers hun afkeer van dogmatiek met elkaar gemeen hadden. Sommigen gingen daarin verder dan anderen.

Stromanredenering van Stamperius?

Doet een beetje denken aan Taede Smedes: het geloof de facto overboord zetten, maar God met wat trucjes en lapwerk in leven houden, zij het als een schim in het duister.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 22 mei 2011 02:03

Voor welk probleem biedt Stamperius eigenlijk een oplossing? Dat atheïsten zo ruimdenkend zijn om ook ideeën van gelovigen op hun waarde en bruikbaarheid te schatten? Wat weerhoudt haar en andere gelovigen ervan om iets soortgelijks te doen?
Pas maar op, Stamperius. Straks kaap ik Franciscus van Assisi, Mahatma Gandhi en Martin Luther King ook onder de gelovige neus weg om in te zetten voor mijn vileine atheïstische doeleinden.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 22 mei 2011 02:28

siger schreef:
Hannemieke Stamperius schreef:De Verlichtingsdenkers streden niet tegen een geloof in God, maar tegen dogmatisch geloven.
Stel dat dat zo zou zijn (hier hoe het niet zo is) wat betekent dat dan? Waartoe zou dat iemand vandaag verplichten?
Ik zie ook geen scheiding tussen geloven in god, en dogmatisch geloven.
Een god is in zichzelf al een dogma.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 17 jan 2012 11:09

siger schreef:

..... tegen dogmatisch geloven .....

is dat niet juist waar het over gaat: leren vrij/zelfstandig te denken?

Natuurlijk wil men (de religies, waar dan ook) dat niet. Gewoon: wij (paus, bisschop, kardinaal, imam, rabbijn, etc etc etc) bepalen wel wat goed voor je is en hoe de wereld in elkaar zit.

Niet dat mw Stamperius dit leest: zoek eens Erasmus op. Zoals "Lof der zotheid" .... zal ik het jaartal even niet noemen?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Plaats reactie