Nieuw: Liberale Media

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Re: Nieuw: Liberale Media

Bericht door Gerard » 12 nov 2011 19:58

Ik heb meerdere keren op D66 gestemd maar kom er steeds meer achter dat zij ook hun seculier karakter verkwanselen. Heb nu weing tijd voor een uitvoerig antwoord maar noem alleen even dit voorstel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_601588
Tijd dus voor een echt seculiere partij, de ASP (Atheïstische seculiere partij).
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 12 nov 2011 22:03

Gerard schreef:Ik heb meerdere keren op D66 gestemd maar kom er steeds meer achter dat zij ook hun seculier karakter verkwanselen. Heb nu weing tijd voor een uitvoerig antwoord maar noem alleen even dit voorstel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_601588
Tijd dus voor een echt seculiere partij, de ASP (Atheïstische seculiere partij).
Ik ben ook een fervent D66 stemmer, maar dit zijn zaken die mij doen huiveren. Het kan vooralsnog een lokaal initiatief zijn. Wordt dit de landelijke trend dan lever ik per direct mijn lidmaatschap in. En krijgt de ASP mijn stem.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Jinny

Bericht door Jinny » 12 nov 2011 22:07

Ik ben mijn leven lang niet lid geweest van een politieke partij, voor mij valt er dus niets in te leveren.
En op het program vd ASP valt ook wel eea af te dingen, maar in dat geval krijgen ze van mij ook een kans.
En dat als hondstrouwe PvdA stemmer.......

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 14 nov 2011 00:49

Ach, de scherpste kantjes gaan er bij de ASP toch wel vanaf, als ze ooit moesten gaan samenwerken met andere partijen.

Al betwijfel ik of ze eventueel in een regering passen met ook een confessionele partij. :D
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 25 nov 2011 19:04

Piet, deel je ook de verregaande eurofiele standpunten van D66? Dus landelijke soevereiniteit opgeven, voor een groot Europa waar je je geen Nederlander meer noemt maar Europeaan en je moet schikken naar de wetten van Brussel?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Jinny

Bericht door Jinny » 25 nov 2011 19:20

Wat is het verschil met nu?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 25 nov 2011 19:29

Kitty schreef:Piet, deel je ook de verregaande eurofiele standpunten van D66? Dus landelijke soevereiniteit opgeven, voor een groot Europa waar je je geen Nederlander meer noemt maar Europeaan en je moet schikken naar de wetten van Brussel?
Opgave van de identiteit is geen kwestie van een wet hierover schrijven. Waar ik wel een voorstander van ben is een krachtig bestuurlijk orgaan. Het vetorecht werkt verlammend en de achterkamertjespolitiek (bijv. Merkel/Sarkozy) doet me soms het ergste vrezen. Echter een slagvaardig bestuur die in staat is om landen dwingende maatregelen op te kunnen leggen. Dat zou een uitkomst kunnen zijn in deze financiële crisis. Maar het zou weleens te laat kunnen zijn. Volgens mij hadden ze dit jaren geleden al moeten bedenken. Ik ben niet tegen een Europa, maar voorstander van een beter Europa. En als dat gemakkelijker gaat door alle landen met hun ego's en nationale belangen bestuurlijk te monitoren. Dan zou je best een stukje van je soevereiniteit daarvoor kunnen opgeven.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 25 nov 2011 19:37

Duidelijk. :) Ik zie meer in een EU op handelsgebied, waarbij landen gewoon zelf verantwoordelijk blijven voor hun eigen wetten en bestuur. Je krijgt nu eenmaal geen 27 neuzen dezelfde kant op, zeker niet als die neuzen zo van elkaar verschillen. 17 trouwens ook niet, niet eens 2 zoals je ziet bij Merkel en Sarkozy.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 nov 2011 19:47

Kitty schreef:Piet, deel je ook de verregaande eurofiele standpunten van D66? Dus landelijke soevereiniteit opgeven, voor een groot Europa waar je je geen Nederlander meer noemt maar Europeaan en je moet schikken naar de wetten van Brussel?
Ik voel mij al Europeaan.

En of ik mij moet schikken naar Brussel of naar Den Haag............ lood om oud ijzer zou mijn moeder zeggen.

En nog even een tegeltjeswijsheid: Angst is een slechte raadgever. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 nov 2011 19:52

Kitty schreef: Je krijgt nu eenmaal geen 27 neuzen dezelfde kant op, zeker niet als die neuzen zo van elkaar verschillen. 17 trouwens ook niet, niet eens 2 zoals je ziet bij Merkel en Sarkozy.
Dat is nu juist een reden om verder tegaan, nu kan iedereen nog roet in het eten gooien.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 nov 2011 00:45

Ik denk dat we twee optie's hebben.

-1. We worden een federaal Europa, dat is een onlosmakelijk gevolg van een monetaire unie.
(We hebben gezien dat een monetaire unie zonder politieke unie niet werkt. Dit is juist stukgelopen op het te vrijblijvende karakter daarvan.)

-2. We gaan terug naar de oude situatie met allemaal verschillende munten, wisselkoersen en politieke eilandjes.

Ik ben in ieder geval niet voor half werk.
Maar bedenk: Soevereiniteit wordt niet primair bepaald door landsgrenzen, maar door economische omstandigheden. (Kijk bijv, naar de gevolgen van economische sanctie's.)

Het zou m.i. dwaas zijn te denken dat een landje als Nederland in de grote wereldeconomie überhaupt zoiets als soevereiniteit kent.
Volgens mij is soevereiniteit vooral iets dat zich tussen de oren van Henk in Ingrid bevindt, of iets dat alleen economische grootmachten kennen, voor zolang zij als zodanig zullen bestaan. (En afnemers hebben die kunnen betalen.)

Het opgeven van de soevereiniteit is volgens mij slechts de formalisering van een situatie die al jaren werkelijkheid is, omdat soevereiniteit de markt volgt, en niet andersom.

Wanneer we optie 2 zouden verkiezen, weten we in ieder geval zeker dat we geen onderdeel zijn van een economisch blok van enige globale betekenis, maar inwisselbaar.
Drogen je inkomsten op, dan heb je weinig aan wat slechts psychologische soevereiniteit blijkt te zijn geweest.

Dan denk ik toch dat ik me in deze aan de D66-zijde schaar, ja.
Met Europese partijen en verkiezingen, om zelfs nog maar een stapje verder te gaan.

Met "nationale trots" heb ik niet zo veel op.
Het is geen verdienste om geboren te zijn waar je geboren bent.
Je had evengoed een arme Afrikaan kunnen zijn.

Wees anders maar trots op je provincie, dorp of stad, als je dan toch de noodzaak tot geografisch gebonden trots voelt.
Laatst gewijzigd door Jagang op 26 nov 2011 01:28, 4 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 nov 2011 01:14

Kitty schreef:Duidelijk. :) Ik zie meer in een EU op handelsgebied, waarbij landen gewoon zelf verantwoordelijk blijven voor hun eigen wetten en bestuur. Je krijgt nu eenmaal geen 27 neuzen dezelfde kant op, zeker niet als die neuzen zo van elkaar verschillen. 17 trouwens ook niet, niet eens 2 zoals je ziet bij Merkel en Sarkozy.
Nou en? We krijgen in Nederland ook geen 150 neuzen dezelfde kant op.
Dat noopt ons er toch ook niet toe om de Tweede Kamer maar af te schaffen?

De problemen die jij schetst zijn alleen een probleem in een Europa dat geen politieke unie is,
zoals een land dat wel is.
Het enige wat je bij het creëren van een politieke unie eigenlijk doet, is het land vergroten.

Tussen verschillende landen met verschillende meningen wordt er alleen maar gekakeld, en is er geen bestuurvaardigheid.

Pas in een land of federatie wordt politieke verdeeldheid een basis voor democratie.
Nee, daar is verdeeldheid zelfs een vóórwaarde voor democratie.
Henry Ford

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 26 nov 2011 09:16

Jagang.
Ik heb hier niets op af te dingen.
=D>
Alleen iets toevoegen misschien.
Ik heb ook niets met nationale, cq. nationalistische trots.
Dat ik blij ben met de positieve dingen die we hier in Nederland hebben, die mensen elders niet hebben heeft daar weinig mee te maken, ook al wordt dat wel verward.
Maar staan ook negatieve tegenover.

Dat een monetaire unie uiteindelijk alleen zal werken bij een tot op verregaande hoogte eenheidsregering, denk ik ook zeker.
Denk aan een bondsland als Duitsland.
Ook de VS functioneren al ruim 200 jaren.
Daar doet mijn mening over de manier waarop het regereerd wordt niets aan af.

Wel belangrijk lijkt me, dat elke eenheid, wat bevolking en cultuur en natuur betreft, (nog lange tijd) een zekere mate van zelfbestuur houdt wat die specifieke onderdelen betreft.
Zoals dat tot uiting kan komen in de provincies.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 26 nov 2011 09:23

Waar ik moeite mee heb is wanneer Europa zich gaat bemoeien met ons pensioenstelsel. Er zijn zaken waar we gewoon zelf over moeten blijven gaan.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 26 nov 2011 09:40

Mariakat schreef:Jagang.
Ik heb hier niets op af te dingen.
=D>
Ik sluit me hier bij je aan. =D>

Op naar een federaal Europa wat mij betreft.
Born OK the first time

Plaats reactie