Nieuw: Liberale Media

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Nieuw: Liberale Media

Bericht door Kitty » 15 aug 2010 15:14

Sinds een kleine maand is er een nieuw Liberaal blog. De maatschappij bezien vanuit een liberaal standpunt. Niet eenzijdig rechts liberaal, maar ook links- en midden liberaal. De politieke achtergrond van de schrijvers varieert van VVD, D66 tot GroenLinks. En voor de oplettende lezer, wordt ook nog eens een mysterie onthuld :) Wat dat is, dat mag de freethinker bezoeker zelf uitvinden. 8*)

Kom eens een kijkje nemen op: http://www.liberalemedia.nl
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

MNb
Diehard

Re: Nieuw: Liberale Media

Bericht door MNb » 31 aug 2010 11:11

Ik zie niet wat er nou typisch liberaal is aan dat forum. Een groot deel is ook op de site van Trouw te vinden en de rest is over het algemeen niet bijzonder. Dat mysterie heb ik ook al niet kunnen vinden.
Probeer Frontaal Naakt eens.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 31 aug 2010 15:52

Frontaal Naakt liberaal??? :lol:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 01 sep 2010 19:27

Kitty schreef:De politieke achtergrond van de schrijvers varieert van VVD, D66 tot GroenLinks.
Ik erger me groen als ik naar de partijprogramma's van deze politieke partijen kijk. Toch beschouw ik mijzelf als (rebels) liberaal. Ik haat betutteling.

Op de website staan best aardige maatschappijkritische meningen. Deze vond ik bijvoorbeeld wel leuk.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 10 nov 2011 21:51

Het Kitty, wist niet dat liberalemedia van jou was.
Heb gereageerd op een artikel en hoorde dat LM door jou was opgezet.
It's a small world.
Zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 58#p302842
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

Chinaman
Ervaren pen

Bericht door Chinaman » 11 nov 2011 00:26

Eff snel bekeken, vond dit artikel wel goed...
http://www.liberalemedia.nl/politiek/10 ... evorderden" onclick="window.open(this.href);return false;
landverraad-voor-gevorderden...
Confucius (551 BC-479 BC): To put the world in order, we must first put the nation in order; to put the nation in order, we must put the family in order; to put the family in order, we must cultivate our personal life; and to cultivate our personal life, we must first set our hearts right.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 11 nov 2011 01:10

Alsof het nieuws is dat we niet in een directe democratie leven.
Het Griekse model is helemaal niet werkbaar.

Je stemt op een partij die ideologisch bij je past, en daarna geef je het roer over aan die partij.
Ik betwijfel of referenda in de regel een goed idee zijn.

Vooral aangezien politici altijd verantwoordelijk blijven, ook wanneer ze een land in de afgrond duwen door de "directe wil van het volk" uit te voeren.

Daarnaast denk ik dat er in het artikel impliciet met twee maten wordt gemeten, aangezien ik geen steunbetuigingen zie voor het Griekse idee voor een referendum inzake de aanvaarding van het Europese hulppakket aan de Grieken.
Een referendum dat door "Merkozy" van tafel is geveegd.

Nee, ik neem aan dat het "domme volk" daar ook maar moet gehoorzamen als het op terugbetalen aankomt. :wink:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 12 nov 2011 03:17

Gerard schreef:Het Kitty, wist niet dat liberalemedia van jou was.
Heb gereageerd op een artikel en hoorde dat LM door jou was opgezet.
It's a small world.
Zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 58#p302842
Hoi Gerard, ik heb je reactie gelezen, en ik snap dat het voor veel vrijdenkers bijna onverteerbaar is dat een liberale partij rekening houdt met een orthodox christelijke partij. Maar de euthanasiewet zoals die nu is daar wordt niets aan veranderd. Soms moet je bij een minderheidsregering wat consessies doen aan je eigen standpunten, zodat je de gelegenheid houdt om op dat moment even belangrijkere standpunten door te voeren. Dat is niet zozeer zwichten maar verstandig beleid, elke partij krijgt daar mee te maken indien je afhankelijk bent van meerderheden in een minderheidsregering.

En eerlijk gezegd ben ik heel blij dat men zo zuinig is op dat zoeken naar meerderheden en daar soms een prijsje voor betaalt, want ik zou er echt niet aan moeten denken dat er nu midden in tijden van crisis verkiezingen zouden komen, en al helemaal moet ik er niet aan denken dat bijvoorbeeld de PvdA ons door de crisis heen zou moeten loodsen. Daar heb ik dus best geen verruiming van het zondagswinkelen en een tijdelijke pas op de plaats voor een verruiming van de euthanasiewet voor over. Ik ben dus heel blij dat mijn partij dat er ook voor over heeft.

En natuurlijk ben ik het op het gebied van euthanasie ed niet eens met de SGP, maar begrijp dus volkomen dat er nu andere prioriteiten spelen.

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 12 nov 2011 09:43

Kitty schreef: Daar heb ik dus best geen verruiming van het zondagswinkelen en een tijdelijke pas op de plaats voor een verruiming van de euthanasiewet voor over. Ik ben dus heel blij dat mijn partij dat er ook voor over heeft.
Mijn vrijheid van eigen keuze en die van anderen is voor mij prioriteit nummer 1.
En ik denk dat dat voor de meeste vrijdenkers hier geldt.
Daarvoor wil ik veel inleveren en ervoor opgeven.
Maar de vrijheid je eigen keuzes te maken hebben bij de VVD een zeer marginale prioriteit.
De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie neemt het niet meer zo nauw met die vrijheid en is haar naam dus niet waardig. Ze gooit de belangrijkste principes heel eenvoudig overboord. Dat noem ik wel degelijk zwichten. Het is geen verstandig beleid maar machtswellustig.

Bij de SP of de PvdA ben je overgeleverd aan de staat, bij de VVD ben je overgeleverd aan de wankelende financiële sector.
Bij de christelijke partijen ben je overgeleverd aan de bijbelse doctrine waarin verschillende interpretaties van hun sprookje van een prins met de witte baard bepalen wat goed voor jou is.
Wordt het niet eens tijd voor een partij als de ASP waar de vrije en individuele keuze wel hoog in het vaandel staat?
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 12 nov 2011 13:34

Voor degene die zich afvragen wat de ASP is en andere hits krijgen bij het googelen, probeer eens atheïstisch seculiere partij of surf direct naar http://www.atheistischseculierepartij.nl/
Friedrich Nietzsche

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 12 nov 2011 16:48

Prima Gerard zo'n partij. Maar ik weet zeker dat wanneer zo'n partij het redt en ze ooit aan regeringsdeelname zouden komen, ook zij consessies zullen moeten doen. Tenzij ze natuurlijk 76 zetels zouden halen en hun complete partijprogramma en ideologie zonder problemen zouden kunnen invoeren, maar dat is nog geen een partij gelukt.

Nu groeit op dit moment de SP behoorlijk, ook door het failliet van de PvdA en hun standpunt tegen de EU. Ook de SP heeft een sterke ideologie die ze keer op keer van de daken schreeuwen. Ik ben dus voor deelname ooit van de SP aan een regering, om dan eens te zien wat er van hun ideologische standpunten overblijft. Want het is zo ontzettend makkelijk dat roepen aan de zijlijn, zonder dat je echte verantwoordelijkheid draagt en zonder dat je rekening hoeft te houden met standpunten van anderen waar je consessies naar moet doen om hoe dan ook te kunnen regeren en dus daadwerkelijk zaken te kunnen veranderen.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 nov 2011 17:03

Wie de macht wil, moet zich er tegenaan schurken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 12 nov 2011 17:08

Kitty schreef:Prima Gerard zo'n partij. Maar ik weet zeker dat wanneer zo'n partij het redt en ze ooit aan regeringsdeelname zouden komen, ook zij consessies zullen moeten doen. Tenzij ze natuurlijk 76 zetels zouden halen en hun complete partijprogramma en ideologie zonder problemen zouden kunnen invoeren, maar dat is nog geen een partij gelukt.
De VVD denkt de SGP nodig te hebben en geeft ze op veel punten een handreiking. Echter je kan ook de vraag stellen hebben ze de SGP echt nodig? Op veel punten stemt de SGP rechts en zal de partij niet notoir tegen stemmen. Een streng asielbeleid zit ook in hun programma. Ideologisch zal men de Islam graag binnen de perken willen houden. Binnen de zoektocht naar steun voor de EU en Afghanistan doen ze zaken met de rest. Zonder Groen Links en de PVDA komen ze op dit punt structureel in de problemen. Uit liberaal oogpunt hoef je het profiel van de VVD niet te verkwanselen. Een SGP-light versie daar hoeven ze niet naar te streven.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 12 nov 2011 18:58

@ Kitty. Concessies zijn inderdaad een noodzakelijk kwaad in een coalitie. Maar waar het om gaat is welke van je principes en je standpunten je het meest waardevol acht en welke je makkelijk overboord gooit. De VVD ruilt persoonlijke vrijheid maar al te gemakkelijk in voor de persoonlijke graai vrijheid van bestuurders en bankiers en draagkrachtige burgers. Gaat het om de vrijheid van alle Nederlandse burgers of om de vrijheid van de geldstromen. Gaat het de VVD om de mens of gaat het bij de VVD, als van ouds, om het geld?
Met hun bereidwilligheid concessies te doen aan de oer conservatieve en christelijk-orthodoxe SGP is die vraag voor mij heel duidelijk beantwoord. En daar maakt de VVD in mijn optiek overduidelijk de verkeerde keuzes en hebben ze een prioriteit waarmee ze mij niet vangen als kiezer.
Friedrich Nietzsche

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 12 nov 2011 19:46

Na een korte blik op enkele betogen heb ik meer het gevoel dat hier om conservatief - liberale
media gaat. Erg liberaal kan ik het in ieder geval niet noemen. Hooguit op het gebied van economie. (En toevallig is dat ook het politieke terrein waar ik het minst liberaal ben.)
Gerard schreef:
Bij de SP of de PvdA ben je overgeleverd aan de staat, bij de VVD ben je overgeleverd aan de wankelende financiële sector.
Bij de christelijke partijen ben je overgeleverd aan de bijbelse doctrine waarin verschillende interpretaties van hun sprookje van een prins met de witte baard bepalen wat goed voor jou is.
Wordt het niet eens tijd voor een partij als de ASP waar de vrije en individuele keuze wel hoog in het vaandel staat?
Het lijkt mij dat D66 soortgelijke ideeën heeft. Of op zijn minst dezelfde kiezersdoelgroep heeft.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

Plaats reactie