'Steinerscholen' - Voor wie zich er vragen bij stelt

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 11 jul 2009 22:23

Kitty schreef:Op jouw link krijg ik: Er zijn geen posts gevonden op je zoekcriteria.
En deze? http://antroposofie.wordpress.com/2009/ ... otschrift/

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 11 jul 2009 22:24

cluny schreef:Ik heb nog wel een paar anecdotische verhalen van deze enge antroposofische sektenschool.
Wil je ze lezen?
Ik wel. Laat maar komen.

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 11 jul 2009 22:37

appelfflap schreef:
cluny schreef:Het Steinerkind heeft het nog over "grote en kleine centjes" terwijl een kind van dezelfde leeftijd met een gewone opleiding zijn gespaarde zakgeld tot op de cent nauwkeurig na kan tellen.
In belgie is dit onzin.
Hier moeten de scholen voldoen aan de leerprogramma's om subsidie's of een erkenning te krijgen en worden Steinerscholen ook gecontroleerd.
1) De controle van steinerscholen is al jaren een probleem voor onderwijsinspecteurs, omdat steinerscholen via gerechtelijke weg afwijkende leerplannen en eindtermen hebben afgedwongen. Bovendien is het voor onderwijsinspecteurs moeilijk om inzicht te krijgen in de vage terminologie die steinerscholen gebruiken.

2) Er is in België een systeem van scholen controleren waarbij ervan wordt uitgegaan dat scholen zich grotendeels zelf mogen evalueren. Om te voorkomen dat scholen een verkeerd beeld ophangen is de verplichte ouderparticipatie in het schoolbeleid ingevoerd. Je kan nagaan wie in de steinerscholen de ouders vertegenwoordigt.

3) Bij nazicht van de beschikbare verslagen van schooldoorlichtingen komen de steinerscholen (op enkele uitzonderingen na) er maar bekaaid vanaf. hier na te lezen: http://www.ond.vlaanderen.be/doorlichti ... incies.htm

Over de oudste steinerschool van België staat er bijvoorbeeld het volgende als conclusie:
Verslag schooldoorlichting Rudolf Steinerschool Antwerpen, Volksstraat 40, 2000 Antwerpen, schooljaar 2008-2009

Conclusies en advies

Conclusies

Voor het onderwijskundig en onderwijsondersteunend functioneren moeten de volgende tekorten worden weggewerkt:
1. De school toont onvoldoende aan dat zij de eindtermen Nederlands en wiskunde bereikt. De concretisering van het onderwijsaanbod garandeert onvoldoende continuïteit en inhoudelijke gelijkgerichtheid door onvoldoende kaders en transparantie op schoolniveau en door de autonomie van de leerkrachten.
2. De school realiseert onvoldoende haar zorgvisie met de klasleerkracht als eerstelijnsverantwoordelijke met aandacht voor preventie en remediëring. Zij investeert onvoldoende in de ontwikkeling van de handelingsbekwaamheid van de leerkrachten en realiseert onvoldoende klasinterne ondersteuning en curriculumdifferentiatie in de lagere afdeling.
– Het risicobeheersingsbeleid in deze school voldoet.
– De naleving van de andere wettelijke bepalingen in deze school voldoet.
http://www.ond.vlaanderen.be/doorlichti ... 755-DL.pdf

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 12 jul 2009 03:06

Ramon schreef:
Kitty schreef:Op jouw link krijg ik: Er zijn geen posts gevonden op je zoekcriteria.
En deze? http://antroposofie.wordpress.com/2009/ ... otschrift/
Ja, deze link is goed, bedankt.

De Steinerschool worden in Nederland Vrije school genoemd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Crossing-over
Geregelde verschijning

Bericht door Crossing-over » 12 jul 2009 11:13

cluny schreef:Ik heb nog wel een paar anecdotische verhalen van deze enge antroposofische sektenschool.
Wil je ze lezen?
Mag je doen...

Ik zit in een steinerschool en merk niets van die 'enge sektsenschool' zoals jij het voorstelt.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 jul 2009 11:17

Crossing-over schreef:Ik zit in een steinerschool.
een ervaringsdeskundige

bon hoe werkt zo'n school eigenlijk
lespakketten lagere school, middelbaar, examens, toetsen,...
hoe zit het met de hierarchie onderling (leerkr. vs leerl) zit iedereen, zoals in het gewone onderwijs, bij dezelfde leeftijdsgroep?
hoe zit het met discipline?

ik, net als zovelen hier, kennen geen barst van steinerscholen buiten de cliché's.
verlicht ons aub

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 12 jul 2009 11:18

Crossing-over schreef:
Wil je ze lezen?
Mag je doen...

Ik zit in een steinerschool en merk niets van die 'enge sektsenschool' zoals jij het voorstelt.
Ik heb op een normale school gezeten.
Overigens, echt leven doet het allang niet meer bij mij.
Zelfs was ik de parate kennis even kwijt dat ze hier in Nederland Vrije Scholen genoemd worden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 12 jul 2009 12:26

Crossing-over schreef:
Wil je ze lezen?
Mag je doen...

Je zit er dan ook in. :lol:

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 12 jul 2009 12:34

Ramon schreef:
Crossing-over schreef:
Wil je ze lezen?
Mag je doen...

Je zit er dan ook in. :lol:
Het begint er al mee dat het helemaal geen vrije school is.
Het is een Steinerschool.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 12 jul 2009 13:04

Dit Engelse promotiefilmpje spreekt ook voor zich. Vooral die spreuk in het begin en dan de spreekster die daarop volgt. Eerste woorden: 'Steiner zei...'

Heel het filmpje door: 'Steiner zei...' Na drie minuten kijken en luisteren is de toon wel gezet.
http://www.youtube.com/watch?v=pxpERhyW ... re=related

Ook uitermate interessant is een Duitse documentaire over het Goetheanum, de tempel van antroposofen. Het Goetheanum in Dornach is de door Steiner gestichte vrije hogeschool voor geesteswetenschap en geldt als het centrum van de antroposofie.
De documentairemaker schetst een sfeervol beeld van het vreemde leven rond deze tempel en leidt de kijker mee naar een kleine kapel waar enkele mensen geknield voor de urne van Rudolf Steiner zitten. In een kamer staat het dodenmasker van Steiner met daarrond bloemen.

Recherchen auf dem Anthroposophenhügel http://www.youtube.com/watch?v=G2IZ5k_F ... re=related

Ik vind het wel eng en het hele beeld komt toch over als sektarisch.

vegan-revolution
Superposter

Re: 'Steinerscholen' - Voor wie zich er vragen bij stelt

Bericht door vegan-revolution » 09 mar 2010 08:51

De ene school is beter dan de andere en dat heeft niet altijd te maken met de al of niet dogmatische grondslagen waarop zo'n school gebaseerd is, zoals lanier al aangaf. Wel lijkt het mij op zichzelf niet gezond om kinderen met allerlei dogma's te bombarderen en deze voor te stellen als absolute waarheden.

Veel hangt uiteraard ook af van de docenten en in hoeverre zij afstand kunnen nemen van bepaalde dogma's en hoe zij deze kunnen relativeren.

Voor Steinerscholen of Vrije Scholen geldt dat de grondslagen binnen de antroposofie liggen, waar Rudolf Steiner de grondlegger van is. In zoverre Rudolf Steiner als onfeilbare autoriteit wordt afgeschilderd valt er nog wel het nodige aan te merken.

Het als onaantastbaar voorstellen van Rudolf Steiner is moeilijk houdbaar in het licht van sommige door Rudolf Steiner gedane uitspraken. Neem bijvoorbeeld het volgende citaat van Rudolf Steiner uit "Gesammelte Aufsätze zur Kultur- und Zeitgeschichte 1887-1901" (GA 300/2, S. 282):

"Die schreckliche Kulturbrutalität der Verpflanzung der schwarzen Menschen nach Europa, ist eine furchtbare Tat, die der Franzose an anderen tut. Sie wirkt in noch schlimmerer Weise auf Frankreich zurück. Auf das Blut, auf die Rasse wirkt das unglaublich stark zurück. Das wird wesentlich die französische Dekadenz fördern. Das französische Volk wird als Rasse wieder zurückgebracht."

Of bijvoorbeeld het volgende citaat uit "Geisteswissenschaftliche Menschenkunde 1908-1909" (GA 107, S. 288):

"Diejenigen Menschen aber, die ihre Ich-Wesenheit zu schwach entwickelt hatten, die den Sonneneinwirkungen zu sehr ausgesetzt waren, sie waren wie Pflanzen: sie setzten unter der Haut zuviel kohlenstoffartige Bestandteile ab und wurden schwarz."

Afgezien van de in deze citaten voor donkerhuidige mensen denigrerende uitspraken valt in het als tweede genoemde citaat het volstrekte gebrek aan inzicht van Rudolf Steiner op met betrekking tot de verklaring van het tot stand komen van een donkere huid in het licht van de moderne wetenschap.

Ook met betrekking tot de landbouw heeft Rudolf Steiner de nodige dogma's gelanceerd. De ideeën van Rudolf Steiner over landbouw zijn vastgelegd in zijn landbouwcursus "Geisteswissenschaftliche Grundlagen zum Gedeihen der Landwirtschaft" (GA 327) uit 1924. Hierin staan uitspraken van Rudolf Steiner die de meest klinkklare onzin zijn, zoals bijvoorbeeld op bladzijde 137:

"Das Silizium wiederum wird umgewandelt im Organismus in einen Stoff, der von ausserordentlicher Wichtigkeit ist, der gegenwärtig unter den chemischen Elementen überhaupt nicht aufgezählt wird."

Het is duidelijk dat Rudolf Steiner er hier maar een beetje op los fantaseert, want de omzetting van silicium (met atoomnummer 14) in een in 1924 nog onbekend chemisch (=scheikundig) element in biologische processen heeft geen rechtgeaarde wetenschapper ooit aan kunnen tonen of zelfs maar de geringste aanwijzing voor een mogelijkheid daartoe kunnen vinden (volgens de stand van de wetenschap in 1924 zou dat een chemisch element met atoomnummer 43, 61, 85, 87 of hoger dan 92 hebben moeten zijn).
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 » 09 mar 2010 09:24

http://www.stelling.nl/kleintje/295/antrop.htm

De Steiner- of Vrije Scholen lagen in het verleden nogal onder vuur. "Rassenleer met charisma" is de titel van een boekje van Bram Moerland uit 1987 en Toos Jeurissen, een moeder van kinderen die onderwijs volgden op een Vrije School, "klapte uit de vrije school." Gelukkig is er binnen de antroposofie ook een tegenbeweging, zoals de "Flensburger Hefte" ( zie artikel).

Steiners rassenleer is totaal verouderd en dat hebben Nederlandse antroposofen ook wel ingezien toen zij onder druk een aantal jaren geleden het lesmateriaal grondig aanpastten.

Gelukkig wilden de antroposofen nooit iets te maken hebben met de rassenleer van de nazi's, ofschoon voor beiden het theosofisch model diende. Voor mij blijft het een sectarische beweging met een strenge reïncarnatie- en karmaleer.

Spijtig dat nogal wat Vrije Scholen onder de maat presteren/presteerden, zoals een van de Geert Grotescholen in Amsterdam.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 09 mar 2010 10:26

Op een bekend Duits nieuwsportaal staat de steinerschool ter discussie. In een daar de voorbije week gepubliceerd artikel beweert Klaus Prange, professor Algemene Pedagogiek aan de Universiteit van Tubingen, dat de steinerschool een bedriegelijke verpakking is om de ideeën van Steiner ingang te doen vinden. Prange noemt de steinerschool een ‘Mogelpackung’. Hij onderbouwt zijn kritische uitlating aan de hand van drie stellingen die ik hier weergeef in vrije vertaling.
1. De antroposofie is een evangelie voor verlatenen en teleurgestelden, voor zinzoekers en thuislozen.
2. De steinerpedagogiek en de steinerschool zijn een poging om dit evangelie te bestendigen.
3. De antroposofische pedagogiek is een bedrieglijke verpakking voor heerschappij. Ze buit de veelvoorkomende begeleidingsbehoefte uit om de heerschappij van een zelfgekozen elite te rechtvaardigen.
Voor de originele tekst (Duits) kan je hier terecht: http://www.ruhrbarone.de/waldorfschule- ... -steiners/

Dit citaat is ook tamelijk heftig.
Ik vat dit punt zo samen: de pedagogiek van de steinerschool beroept zich op de techniek van de indoctrinatie. Ze bestaat daaruit leerinhouden, gedrag en denkrichting stevig te verbinden. Ze wordt ondersteund door onzekerheden. Onzekerheden die enkel en alleen op de aanname berusten dat de ‘Doktor’ als bovenzinnelijk fotograaf iets heeft vastgehouden wat de blinde zintuigen ook eenmaal zullen kunnen zien. Er is geen andere pedagogiek die met zo’n eenzijdigheid op de beweringen van een iemand steunt, waaronder enkele hoogst bedenkelijke, die met de overheersende toon van bovenwereldse wijsheid en inzicht worden verkondigd.
Een Nederlandstalig stuk waarin enkele conclusies van Klaus Pranges artikel zijn weergegeven, vind je hier: http://antroposofie.wordpress.com/2010/ ... ctrinatie/

Geleidelijk aan begint het imago dat de steinerschool jarenlang de maatschappij voorhield af te brokkelen. Achter de schijn van geitenwollensokken, roze behangpapier, biologische wildgroei, samen de grote klassiekers uit de geschiedenis zingen en gezellig met waterverf kliederen, komt nu een heel ander beeld naar voor. Dat van een gesloten geloofsgemeenschap die zich eng oriënteert aan 'haar paus', Rudolf Steiner.

Maar iedereen welkom hoor! :?

Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 » 09 mar 2010 11:27

Nog even een voorbeeld uit de praktijk, want een familielid van mij geeft/gaf les op een Vrije School en ook in het vak aardrijkskunde. Toen ik met hem vele jaren geleden een gesprekje daarover voerde meende hij dat de Steinerse leer beweert dat statenleer als onderdeel van aardrijkskunde onbelangrijk is. M.a.w., leerlingen hoeven niet precies te weten welke landen bijv. allemaal aan Hongarije grenzen. Het benoemen van staten en aanleggen van staatsgrenzen is een menselijke uitvinding waar de natuur zich niets van aantrekt. Enerzijds leek mij deze theorie aanlokkelijk, anderzijds is zij buiten de realiteit. Het verbaasde mij ook niets toen ik later las dat Vrije Scholen m.n. in het vak aardrijkskunde niet optimaal presteren. Ik denk niet dat het zo verstandig is om jongere kinderen al in een soort 'natuurzweefmolen' te stoppen.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 09 mar 2010 12:06

Herman2 schreef:Nog even een voorbeeld uit de praktijk, want een familielid van mij geeft/gaf les op een Vrije School en ook in het vak aardrijkskunde. Toen ik met hem vele jaren geleden een gesprekje daarover voerde meende hij dat de Steinerse leer beweert dat statenleer als onderdeel van aardrijkskunde onbelangrijk is. M.a.w., leerlingen hoeven niet precies te weten welke landen bijv. allemaal aan Hongarije grenzen. Het benoemen van staten en aanleggen van staatsgrenzen is een menselijke uitvinding waar de natuur zich niets van aantrekt. Enerzijds leek mij deze theorie aanlokkelijk, anderzijds is zij buiten de realiteit. Het verbaasde mij ook niets toen ik later las dat Vrije Scholen m.n. in het vak aardrijkskunde niet optimaal presteren. Ik denk niet dat het zo verstandig is om jongere kinderen al in een soort 'natuurzweefmolen' te stoppen.
Men heeft het in steinerscholen niet zo op 'begrenzen' begrepen. Maar in de (Belgische) eindtermen en ontwikkelingsdoelen van de steinerschool staat bij aardrijkskunde wel dit te lezen:
WO 72 kennen de belangrijkste steden van Europa en kunnen deze aanduiden op een kaart.
WO 73 hebben een voorstelling van de kaart van Europa zodat ze in een concrete toepassingssituatie de betrokken landen op een kaart kunnen aanduiden.
'Hebben een voorstelling van de kaart van Europa' is wel een beetje vaag, maar er wordt (volgens de opgelegde eindterm) toch verwacht dat de kinderen de landen kunnen situeren. Zegt natuurlijk weinig over grenzen.

Als je de leerinhouden aardrijkskunde (vanaf vijfde klas, groep 7)bekijkt, komt een iets scherper beeld naar voor:
(...) Men wekt interesse voor andere streken, landen en werelddelen, waaronder Europa, via de
economische, huishoudelijke elementen van het leven. Het zoeken naar de herkomst van producten en
verbruiksgoederen voert naar vreemde landstreken, andere landen, werelddelen en volkeren. Men
wekt hierdoor een gevoel van verbondenheid in het kind.
Er worden landkaarten getekend en geschilderd cf. Muzische vorming: schilderen,.(...)
(...)Liederen uit andere landen worden gezongen.(...)
Vanaf zesde klas (groep 8)
(...) Uitgaande van het werelddeel waarop de leerlingen wonen worden de werelddelen daarrond
beschreven: de bergketens, rivieren, zeeën en klimaatzones. Vanuit de wederzijdse beïnvloed van
klimaat en plaats op aarde wordt de kennismaking met de wereld verder gezet. Het kind beleeft de
afhankelijkheid van de mens van zijn plaats op de aarde en zijn aanpassing aan het klimaat. Hiermee
bereikt het ruimtelijk bewustzijn een eerste afsluiting. Het kind heeft zich een beeld gevormd van de
aarde als geheel.
Op basis van de reeds behandelde economische verhoudingen gaat men over naar de samenhang van
de wereldeconomie.(...)
(...) Landkaarten schilderen en tekenen cf. Muzische vorming: schilderen, boetseren. De landkaart van
Europa, met zijn verschillende landen en hoofdsteden en de belangrijkste rivieren, wordt behandeld.
De leerlingen leren zich oriënteren op de wereldkaart en een atlas gebruiken.(...)
In concreto komt het erin de meeste gevallen wat de uitwerking betreft op neer dat er wat landkaarten worden geschilderd.

Deze is ook veelzeggend:
Men gaat niet uit van concrete uitingen in de leefomgeving van het kind, maar van de algemene vormen en tendensen die daaraan ten grondslag liggen en die inspelen op wat het kind aan
leerinhouden en onderwijsvormen nodig heeft.
http://www.antroposofia.be/steinerschol ... ntatie.pdf

Is dat de 'natuurzweefmolen' die je bedoelt, Herman?

Plaats reactie