'Steinerscholen' - Voor wie zich er vragen bij stelt

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

scimzahizzel

Bericht door scimzahizzel » 26 okt 2008 14:52

@ Ramon

Goh, eerste keer dat ik over Freinetscholen hoor. Al ziet het er op de website niet zo zweverig uit. Kun je je ervaringen misschien delen?
Mijn mooiste plekje in de Ardennen

Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper » 17 dec 2008 13:26

Hier nog wat meer over antroposofische scholen:

'aber herr doktor hat gesagt...' antroposofie en racisme
Antroposofie, Rudolf Steiner, Vrije Scholen: kritiek
De commissie kan niet lezen - Discriminerende passages van Steiner

Mijn mening: Rudolf Steiner was een fantast met waanzinnige onzinideeën, van Atlantis tot racisme, en het is belachelijk om scholen te baseren op dit soort waanzinnige fantasie-nonsens. Wat mij betreft moeten dit soort scholen zo snel mogelijk verdwijnen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 17 dec 2008 13:41

Jasper schreef:Hier nog wat meer over antroposofische scholen:

'aber herr doktor hat gesagt...' antroposofie en racisme
Antroposofie, Rudolf Steiner, Vrije Scholen: kritiek
De commissie kan niet lezen - Discriminerende passages van Steiner

Mijn mening: Rudolf Steiner was een fantast met waanzinnige onzinideeën, van Atlantis tot racisme, en het is belachelijk om scholen te baseren op dit soort waanzinnige fantasie-nonsens. Wat mij betreft moeten dit soort scholen zo snel mogelijk verdwijnen.
Verdwijnen lijkt me niet echt nodig. Maar grondig evalueren, onder andere op werkelijkheidsgehalte, dient zich volgens mij wel aan. 8)

Het werk van Steiner mag ook wel eens onder het vergrootglas worden gehouden. In Duitsland is dat vorig jaar gebeurd door de historicus Helmut Zander. Dat heeft voor een hevig debat gezorgd. Kwam er dit jaar ook nog eens een journalist met een Zwartboek Waldorfscholen (steinerscholen) het imago van die scholen in het licht zetten, wat dan weer tot rechtszaken leidde, etd. etc... Tamelijk sektarische toestanden in ieder geval.

Steiner zelf laat ik liever rusten. :angel12:

Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper » 19 dec 2008 08:16

Ramon schreef:Verdwijnen lijkt me niet echt nodig. Maar grondig evalueren, onder andere op werkelijkheidsgehalte, dient zich volgens mij wel aan. 8)
Het wekelijkheidsgehalte is nul komma nul, het is totaal gebaseerd op de fantasie van mijnheer Steiner, die zoals we weten niets met de werkelijkheid te maken heeft.

Willen we scholen hebben die zijn gebaseerd op zulke onzin? Volgens mij is het schadelijk voor je kind om hem of haar daarmee te indoctrineren (zie ook dit topic). Die scholen hebben dus geen reden tot bestaan, het zou beter zijn als zulke scholen er niet zouden zijn en als kinderen naar een normale school gaan die is gebaseerd op wetenschappelijke principes.

Waarom lijkt het jou "niet nodig" om zulke scholen te laten verdwijnen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 19 dec 2008 09:02

Jasper schreef:
Ramon schreef:Verdwijnen lijkt me niet echt nodig. Maar grondig evalueren, onder andere op werkelijkheidsgehalte, dient zich volgens mij wel aan. 8)
Het wekelijkheidsgehalte is nul komma nul, het is totaal gebaseerd op de fantasie van mijnheer Steiner, die zoals we weten niets met de werkelijkheid te maken heeft.

Willen we scholen hebben die zijn gebaseerd op zulke onzin? Volgens mij is het schadelijk voor je kind om hem of haar daarmee te indoctrineren (zie ook dit topic). Die scholen hebben dus geen reden tot bestaan, het zou beter zijn als zulke scholen er niet zouden zijn en als kinderen naar een normale school gaan die is gebaseerd op wetenschappelijke principes.

Omdat ik niet graag het kind met het badwater weggooi.

Er zijn kinderen die, behalve op de steinerschool, op geen enkele school kunnen aarden. Voor die doelgroep mogen steinerscholen van mij blijven bestaan, mits die scholen zich niet onder een glazen stolp plaatsen en duidelijk maken waarop hun onderwijs stoelt. Dat laatste mankeert nogal. Wat begrijpelijk is als je als organisatie ook nog een ander publiek dan antroposofen wilt aantrekken. Waarmee ik het 'verstoppertje spelen' van steinerscholen niet rechtvaardig.

Steinerscholen zullen op een dag toch kleur moeten bekken i.p.v. steeds maar weer te herhalen dat ze geen religieuze, wereldbeschouwelijke of christelijke scholen zijn. Hetzelfde geldt voor hun stelling dat antroposofie geen inhoud van de leerstof vormt. Vanaf dat dat voor het grote publiek duidelijk wordt, is er natuurlijk geen sprake meer van erkenning door de overheid (overheidsgeld weg) voor die scholen en zullen ze privéscholen worden.

Maar verdwijnen, neen. Ik houd wel van diversiteit, hoe waanzinnig sommige zaken soms ook mogen lijken.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 19 dec 2008 09:12

Voor een ongedwongen leermethode, "de leerling geeft zelf aan wat hij wil", is er ook nog het Montessori- en Daltononderwijs. Het sofische sausje is niet nodig.
Zo heeft euritmie heeft geen enkele wetenschappelijke basis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Euritmie
Euritmie ontstond in het begin van de 20e eeuw. De vroegste aanwijzingen dat Rudolf Steiner zich in bewegingskunst begon te verdiepen dateren uit 1908, toen hij tussen 18 en 23 mei twaalf voordrachten hield over het evangelie van Johannes. Uit de autobiografie van de Russische schilderes en schrijfster Margarita Woloschin valt op te maken dat Steiner haar na de eerste lezing vroeg of zij bepaalde passages zou kunnen dansen. De schrijfster antwoordde hem dat men alles kan dansen wat men voelt. Steiner bevestigde dat het gevoel inderdaad het belangrijkste was. In de daaropvolgende jaren werkte Steiner zijn ideeën voor een nieuwe danskunst verder uit.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Crossing-over
Geregelde verschijning

Bericht door Crossing-over » 11 jul 2009 00:27

Jasper schreef:

Hmmm, ik zit zelf op een steinerschool en ben er positief over. Ik heb natuurlijk zelden iets anders gekend.

Het is zeker niet schadelijk. Vaak is er op een steinerschool een goede band tussen iedereen (hiermee bedoel ik: tussen de klassen, leraren en ouders).
Het lessenpakket bevalt me ook wel. Het nadeel is dat je zelf geen richting kan kiezen die je bevalt, maar toch krijg je een brede opleiding die ik zeker in orde vind (je krijgt kunst, wetenschap, talen etc.).

Tot hier de vorodelen :lol:

Ik vind natuurlijk dat er ook enkele nadelen zijn.
Hoe kritischer ik kijk met de jaren zie ik dat veel methodes die gebruikt worden je onder de noemen 'pseudo-wetenschappelijk' kunt plaatsen. Zoals bvb. de homepathie of de euritmie.
Voor zo'n zaken (samen met het spirituele gedoe) ben ik zeker niet te vinden.

Maar buiten dat is het zelfs voor iemand als ik, die het met de ideeën helemaal niet eens is, toch wel een leuke opleiding.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 11 jul 2009 09:10

Het Steinerkind heeft het nog over "grote en kleine centjes" terwijl een kind van dezelfde leeftijd met een gewone opleiding zijn gespaarde zakgeld tot op de cent nauwkeurig na kan tellen.

Je mag dat verschil best wel schattig vinden maar er is niets steineriaans zo waardevol dat het die achterstand kan compenseren. En dat is maar 1 voorbeeld uit de dagelijkse praktijk.
De ouders waren er gelukkig snel bij toen ze dat doorkregen, zij zijn midden in een schooljaar met hun kinderen naar een gewone school gegaan.
Af en toe op een verjaardag liet ik wel eens het woordje vallen.
Steinerschool.
Dan ontstond er altijd een aardige opwinding in de volle huiskamer elke keer opnieuw.
Na een jaar of tien toen die ex-steiner-kinderen al de meeste puberproblemen achter zich hadden werd deze opwinding niet meer zo heftig en was de aardigheid eraf.
Laatst gewijzigd door Cluny op 11 jul 2009 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 11 jul 2009 09:16

God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 11 jul 2009 11:20

Crossing-over schreef:
Hoe kritischer ik kijk met de jaren zie ik dat veel methodes die gebruikt worden je onder de noemen 'pseudo-wetenschappelijk' kunt plaatsen. Zoals bvb. de homepathie of de euritmie.

Maar buiten dat is het zelfs voor iemand als ik, die het met de ideeën helemaal niet eens is, toch wel een leuke opleiding.
Jasper,

Krijg jij les in homeopathie op school of mis ik hier iets?

Dat het voor jongeren (en leraren) vaak leuk is op een steinerschool, wil ik best geloven. Eén van mijn kinderen vond het er ook zo geweldig, want hij mocht heel veel spelen en hij moest geen huiswerk maken, enzoverder. (Anything goes). Dat hij achterbleef met rekenen en taal, daar stond hij al lang niet meer bij stil.
Toen hij van mij naar de reguliere school moest overschakelen, was dat een moeilijke tijd voor de jongen. Plotseling was er werkdruk en discipline. Ondertussen is hij wel dankbaar dat hij, en ik citeer hem, 'echt mag leren'.

Onder discipline versta ik de ernst en toewijding waarmee vakkennis wordt opgedaan. In de steinerschool is die ernst er in de meeste gevallen wel voor Steiners ideeën. Het mag iets meer zijn.

Ik vind trouwens dit wel een geestig verhaal dat zo typisch steinerschools is: http://antroposofie.wordpress.com/2008/ ... voetballen

Ik heb trouwens een boek geschreven over de steinerschool.

Titel: Focus op de steinerschool – Onderwijs op maat van wie?
Paperback, 151 pagina’s
ISBN: 978 90 814222 15
Prijs: € 13.90

Meer daarover :http://antroposofie.wordpress.com/2009/ ... otschrift/

Groet
Ramon

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 11 jul 2009 11:36

Op jouw link krijg ik: Er zijn geen posts gevonden op je zoekcriteria.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Crossing-over
Geregelde verschijning

Bericht door Crossing-over » 11 jul 2009 15:03

cluny schreef:Het Steinerkind heeft het nog over "grote en kleine centjes" terwijl een kind van dezelfde leeftijd met een gewone opleiding zijn gespaarde zakgeld tot op de cent nauwkeurig na kan tellen.

Je mag dat verschil best wel schattig vinden maar er is niets steineriaans zo waardevol dat het die achterstand kan compenseren. En dat is maar 1 voorbeeld uit de dagelijkse praktijk.
De ouders waren er gelukkig snel bij toen ze dat doorkregen, zij zijn midden in een schooljaar met hun kinderen naar een gewone school gegaan.
Af en toe op een verjaardag liet ik wel eens het woordje vallen.
Steinerschool.
Dan ontstond er altijd een aardige opwinding in de volle huiskamer elke keer opnieuw.
Na een jaar of tien toen die ex-steiner-kinderen al de meeste puberproblemen achter zich hadden werd deze opwinding niet meer zo heftig en was de aardigheid eraf.
Van waar haal je je bronnen? Want ik kan wel degelijk zakgeld tellen hoor.
Ramon schreef:
Crossing-over schreef:

Jasper,

Krijg jij les in homeopathie op school of mis ik hier iets?

Dat het voor jongeren (en leraren) vaak leuk is op een steinerschool, wil ik best geloven. Eén van mijn kinderen vond het er ook zo geweldig, want hij mocht heel veel spelen en hij moest geen huiswerk maken, enzoverder. (Anything goes). Dat hij achterbleef met rekenen en taal, daar stond hij al lang niet meer bij stil.
Toen hij van mij naar de reguliere school moest overschakelen, was dat een moeilijke tijd voor de jongen. Plotseling was er werkdruk en discipline. Ondertussen is hij wel dankbaar dat hij, en ik citeer hem, 'echt mag leren'.

Onder discipline versta ik de ernst en toewijding waarmee vakkennis wordt opgedaan. In de steinerschool is die ernst er in de meeste gevallen wel voor Steiners ideeën. Het mag iets meer zijn.

Ik vind trouwens dit wel een geestig verhaal dat zo typisch steinerschools is: http://antroposofie.wordpress.com/2008/ ... voetballen

Ik heb trouwens een boek geschreven over de steinerschool.

Titel: Focus op de steinerschool – Onderwijs op maat van wie?
Paperback, 151 pagina’s
ISBN: 978 90 814222 15
Prijs: € 13.90

Meer daarover :http://antroposofie.wordpress.com/2009/ ... otschrift/

Groet
Ramon
De sfeer is er tof. Maar het is verkeerd te denken dat we er geen werk krijgen en we er geen discipline hebben.

Vaak verschieten kinderen van normale scholen ervan, als ze overschakelen naar de steinerschool, hoeveel werk we krijgen.
Ik vind ook bijlange niet dat het huiswerk ondermaats is of wat dan ook.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 11 jul 2009 15:10

Ik heb nog wel een paar anecdotische verhalen van deze enge antroposofische sektenschool.
Wil je ze lezen?

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 11 jul 2009 15:13

cluny schreef:Het Steinerkind heeft het nog over "grote en kleine centjes" terwijl een kind van dezelfde leeftijd met een gewone opleiding zijn gespaarde zakgeld tot op de cent nauwkeurig na kan tellen.
In belgie is dit onzin.
Hier moeten de scholen voldoen aan de leerprogramma's om subsidie's of een erkenning te krijgen en worden Steinerscholen ook gecontroleerd.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 11 jul 2009 15:17

appelfflap schreef:
In belgie is dit onzin.
Hier moeten de scholen voldoen aan de leerprogramma's om subsidie's of een erkenning te krijgen en worden Steinerscholen ook gecontroleerd.
Ik heb geen idee hoe het in precies in België is.
In Nederland zijn het m.i. allemaal engesektescholen waarbij ook de kennisopname gemiddeld achterblijft bij de normale scholen.

Plaats reactie