'Steinerscholen' - Voor wie zich er vragen bij stelt

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Chris H
Forum fan

Re: 'Steinerscholen' - Voor wie zich er vragen bij stelt

Bericht door Chris H » 20 jul 2010 21:41

Ramon schreef:Ik heb dat tot nu toe in geen enkele andere school gezien 8*)
*giechel*

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 » 04 aug 2010 15:05

MNb schreef:Hier staat eigenlijk dat je antroposoof moet wezen om het te begrijpen. Daar stel ik het volgende tegenover. Vanuit nazistisch denkkader is de Holocaust evenmin racistisch.
Het nazistisch denkkader bestond uit een rommelzooitje waarin 'Slaven" (=ras) maar Joden-Zigeuners-Aso's-enz. geen ras(sen), maar overtuigingen/leefwijzen waren die desondanks als ras, maar dan als minderwaardig ras [Untermenschen]) bestempeld werden om als zodanig uit de wereld weg-geselecteerd te kunnen worden zonder gewetenswroeging.

M.a.w. Het veronderstellende nazi-denken was op basis van zijn racistische veronderstellingen niet verdedigbaar met steekhoudende argumenten op raciale gronden.

Andere gronden dan racistische zouden gepareerd kunnen worden met de vraag, "Wie en wat ben 'jij' (als bezitter van die denkbeelden) dan wel"? enz. enz.

M.i. was dierlijk-instinctief kader gebaseerd op afgunstige gevoelens een betere typering geweest. (dat de RKK in datzelfde stramien meevoelde [en er in ieder geval niet duidelijk stelling tegen nam], laat ik verder buiten beschouwing :( )

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 15 aug 2010 00:39

fbs33 schreef:M.a.w. Het veronderstellende nazi-denken was op basis van zijn racistische veronderstellingen niet verdedigbaar met steekhoudende argumenten op raciale gronden.
Dat beweer je alleen maar omdat je geen nazi bent en het nazistische gedachtengoed dus niet begrijpt (ik ook niet, gelukkig). :twisted: :evil:
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Ali
Banned

Bericht door Ali » 15 aug 2010 01:04

fbs33 schreef: M.a.w. Het veronderstellende nazi-denken was op basis van zijn racistische veronderstellingen niet verdedigbaar met steekhoudende argumenten op raciale gronden.
Maar jij 'vergast' toch ook koeien, kippen en varkens op basis van soort?

Of net?

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 » 19 aug 2010 02:03

MNb schreef:
fbs33 schreef:M.a.w. Het veronderstellende nazi-denken was op basis van zijn racistische veronderstellingen niet verdedigbaar met steekhoudende argumenten op raciale gronden.
Dat beweer je alleen maar omdat je geen nazi bent en het nazistische gedachtengoed dus niet begrijpt (ik ook niet, gelukkig). :twisted: :evil:
In dié tijd was het niet zo uitzonderlijk voor velen om een eind(je) mee te gaan in ideologie (was Gandhi een tijdje bewonderaar v. Hitler, en Churchill stond positief t.o.v Mussolini (in zijn begintijd!) )
kwamen pogroms wel eens voor enz. als (mede) de sfeer bepalend en was antipathie voor joodse medeburgers wijd verbreid!
Ook het Duitse schip met joodse vluchtelingen dat nergens de toestemming kreeg om te ontschepen! enz. enz.

Met het door de geallieerden opgelegde Verdrag v. Versailles met daarin aan Duitsland opgelegde herstelbetalingen die daar maatschappelijke turbulentie veroorzaakte waarover normaliter niet te regeren viel (alsmede een wereldcrisis) en A.H. zijn kans kon grijpen.
Voor alle duidelijkheid, begrijpen doe ik het wel, maar ik kan er voor geen millimeter in meegaan! :evil:

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 31 aug 2010 11:06

Nee hoor, als jij het nazistisch denkkader een rommelzooitje noemt begrijp je er volgens de nazi's niets van.
Op dezelfde manier begrijp je niets van Steiner als je hem enig racisme in de schoenen schuift - volgens de Steinerianen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 01 sep 2010 22:09

MNb schreef:Nee hoor, als jij het nazistisch denkkader een rommelzooitje noemt begrijp je er volgens de nazi's niets van.
Op dezelfde manier begrijp je niets van Steiner als je hem enig racisme in de schoenen schuift - volgens de Steinerianen.
ik snap niet wat je schrijft.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Jinny

Bericht door Jinny » 01 sep 2010 22:17

Ik wel, maar misschien heb ik meer bier op dan jij?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 02 sep 2010 00:36

collegavanerik schreef:
MNb schreef:Nee hoor, als jij het nazistisch denkkader een rommelzooitje noemt begrijp je er volgens de nazi's niets van.
ik snap niet wat je schrijft.
Toch niet zo moeilijk te snappen? Het is een kwestie van perceptie dus. Ieder beschouwt het vanuit het eigen denkkader en vanuit de eigen ideologie. Negatieve beoordelen worden dan weggepoetst en ontkent.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 jul 2013 11:03

Een nieuwtje over de Steinerscholen, die een gaatje zien om kritiek aan de kant te schuiven:
http://kloptdatwel.nl/2013/07/09/federa ... at-zetten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op dat het de website van de FT-topic-starter betreft.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 09 jul 2013 14:03

Da's weer lekker. :?

Iets voor Arnoud Engelfriet?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Plaats reactie