'Steinerscholen' - Voor wie zich er vragen bij stelt

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Ramon
Contacteer:

'Steinerscholen' - Voor wie zich er vragen bij stelt

Bericht door Ramon » 10 aug 2008 21:25

Het onderwerp van dit topic is ook de titel van mijn website.

De reden dat ik naar de site verwijs is dat er blijkbaar bij het publiek heel weinig is geweten over steinerscholen. In het beste geval komen mensen iets te weten via informatie afkomstig van steinerscholen zelf. Die is echter eenzijdig en vaak geeft ze niet de werkelijkheid, maar wel het ideaal van de steinerscholen weer.

Op mijn site probeer ik ook een ander geluid te laten horen; bovendien kunnen mensen hun mening te kennen geven. Betrokkenen bij steinerscholen zijn echter niet vlug geneigd om antwoorden op vragen te geven of te reageren op teksten, zodat de site op dit moment eigenlijk vooral een 'leessite' is.

Ik hoop dat er mensen baat vinden bij de informatie op mijn site. Ik vermoed dat ik op dit moment de eerste en enige ben in de Lage Landen die zich via een website specifiek met steinerscholen bezighoudt.

Mocht dat niet zo zijn, hoor ik het wel.

En niet te vergeten; het internetadres van mijn site is http://www.steinerscholen.com

Tips, suggesties, opmerkingen en vragen zijn meer dan welkom.

Ramon

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 11 aug 2008 09:14

Ik heb de wiki over Antroposofie er nog eens op nageslagen. Als het niet allemaal zulke trieste resultaten had, zou ik het omschrijven als "hilarische flauwekul".
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 11 aug 2008 12:08

Ik wist niet wat het was. Maar mijn eerste indruk is niet positief.
Voelt een beetje geiten-wollen-sokken-achtig of sferisch-gezemel-achtig aan.

...maar misschien kun je de voordelen eens uitleggen.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 aug 2008 12:39

Ik weet niet of 'Steinerschool' en Vrije School' hetzelfde betekent en ik weet ook niet of de Vrije Scholen in Nederland allemaal hetzelfde lespakket aanbieden.
Wel weet ik dat het allemaal niet zo erg is als sommigen willen doen voorkomen. Het is niet zo moeilijk om te googlen en iets negatiefs te vinden, maar dat geld voor alles, dus ook voor het reguliere basisonderwijs.
Kinderen op de Vrije School krijgen ook vakken als Toneel en Muziek en daar sta ik niet negatief tegenover.
Ik ken een aantal mensen die les volgen of les hebben gevolgd op een Vrije School en je wordt er echt niet anders of slechter van.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 11 aug 2008 13:00

lanier schreef:Ik weet niet of 'Steinerschool' en Vrije School' hetzelfde betekent en ik weet ook niet of de Vrije Scholen in Nederland allemaal hetzelfde lespakket aanbieden.
Wel weet ik dat het allemaal niet zo erg is als sommigen willen doen voorkomen. Het is niet zo moeilijk om te googlen en iets negatiefs te vinden, maar dat geld voor alles, dus ook voor het reguliere basisonderwijs.
Kinderen op de Vrije School krijgen ook vakken als Toneel en Muziek en daar sta ik niet negatief tegenover.
Ik ken een aantal mensen die les volgen of les hebben gevolgd op een Vrije School en je wordt er echt niet anders of slechter van.
tsja, dat geldt natuurlijk ook voor katholieke scholen.
Vrije Scholen in Nederland zijn allemaal Steinerscholen. Dat wil zeggen gebaseerd op de pedagogie van Rudolf Steiner. Enkele eigenschappen: 1) Een onderwijzer die meereist met de groep, dus als je pech hebt, zit je zeven jaar opgescheept met iemand die je niet ligt. 2) De leerling bepaalt wat hij leert, wat kan leiden tot functioneel analfabetisme.
Kinderen die behoefte hebben aan struktuur komen ernstig tekort op vrije scholen, waar "persoonlijke ontplooing" de nadruik heeft.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 aug 2008 13:31

Ik heb nooit enig negatief geluid gehoort over deze scholen van de leerlingen.
Ik heb lesstof gezien die niet 'alternatief' was en projecten gezien waarvan ik tijdens mijn schooltijd alleen maar kon dromen.

@ CVE:
1) Ik heb daarover nooit iets gehoord; geldt dit voor alle Vrije Scholen?
2) Dit is niet helemaal waar, je kunt als leerling echt niet doen en laten wat je wilt. Werk je niet mee dan kun je vertrekken (net als op andere scholen).
3) Voor elk kind zal er wel een beste opleiding zijn. Er zijn ook kinderen op een reguliere school die niet goed uit de verf komen. Dat kunnen bijvoorbeeld hele creatieve kinderen zijn of hoogbegaafde kinderen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 aug 2008 13:39

Nog even over 1):
Vrije Scholen hebben meerdere klassen voor dezelfde groep. Botert het niet tussen leerling en leraar dan gaat de leerling gewoon naar een andere groep.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 11 aug 2008 14:23

dat mag wel allemaal zo wezen, de uitgangspunten van de Steinerpedagogiek zijn zeer pseudowetenschappelijk:
Wiki schreef:De vrije school gaat uit van de intrinsieke ontwikkeling van het kind. Er is een diep van binnenuit komende "zielekracht" die het kind zijn of haar eigen en unieke ontwikkeling doet doormaken. Het onderwijs dient hierbij stimulerend en ondersteunend te zijn. Een belangrijk element bij deze ontwikkeling vormt de 'ziel'. Deze van oorsprong uit de geestelijke wereld stammende kern van het menszijn is de drijvende kracht achter de persoonlijke, individuele, gefaseerde (7-jaars cycli) ontwikkeling. De ziel is op aarde gekomen, volgens Steiner, om "lessen te leren". Alles wat de mens meemaakt aan intensieve aardse ervaringen vormt een levensles die opgenomen wordt in het totaal aan leerervaringen. Dit totaal is bepalend voor de geestelijke ontwikkeling waarmee de mens verder gaat (overgaat of sterft). In een volgend leven kan de les worden voortgezet, of kunnen correcties worden aangebracht. Het van oorsprong hindoeïstische begrip karma is hierbij van betekenis.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 11 aug 2008 14:44

De opmerking van collegavanerik in acht genomen:

Zijn er nog speciale voordelen van dit soort scholen?

Als dit namelijk het enige is dan is het raadzaam om dit soort scholen op te heffen. Ik vind het dan namelijk, persoonlijk, schadelijk.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 aug 2008 15:03

Tsja, ik moet degene nog tegenkomen die mensen blindelings herkent wanneer ze op een Vrije School hebben gezeten. Als het zo schadelijk is dan moet het te herkennen zijn toch?
Ik ken mensen die op de Vrije School hebben gezeten, en geloof me, die mensen zijn net zo normaal als jij en ik, en hebben zeker geen schade opgelopen.

Is het misschien ook een idee om scholen op te heffen met 30~40 leerlingen omdat het individu ondersneeuwt in zo'n grote groep? Of is eenheidsworst gewenst in onze maatschappij?

Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon » 11 aug 2008 16:46

Ik vermoed dat er altijd wel mensen te vinden zijn die of slechte of goede ervaringen met eenzelfde school hebben (gehad).

Als je de verhalen die over (vooral binnen) steinerscholen de ronde doen hoort, lijkt het wel alsof de hemel op aarde is gerealiseerd. Integendeel, er wordt heel wat geknoeid in steinerscholen.

Dat is niet alleen mijn eigen vaststelling, maar ook die van onderzoekers.

In een in 2007 verschenen onderzoeksrapport over steinerscholen staat als voorwoord
‘In 2003 bleek uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs dat de kwaliteit op Vrijescholen (nvdr.steinerscholen) op een aantal aspecten achterbleef en in 2006 viel bij onderzoek op dat deze scholen verhoudingsgewijs vaker dan gemiddeld als zeer zwak werden aangemerkt.’

(De hoofdinspecteur primair onderwijs en expertisecentra, dr. L.S.J.M. Henkens)

Hoe reageren de steinerscholen daarop? De verantwoordelijken van steinerscholen erkennen het probleem. Nu, ze kunnen niet anders meer, want 4 jaar onderzoek kan je niet onder de mat vegen.
21-03-2008 | bron OCO — Onderwijs Consumenten Organisatie :

Vanaf het moment dat de onderwijsinspectie constateerde dat een op de drie vrijescholen in Nederland te kampen had met kwaliteitsproblemen is er een omslag gaande waarbij een groot aantal vrijescholen de oorspronkelijke bezwaren tegen 'meten is weten' overboord heeft gezet. Ook hebben veel vrijescholen een vorm van directievoering in de school geïntroduceerd waarmee de oorspronkelijke autonomie van de leerkrachten voor een deel is ingeperkt. De Vereniging Vrije Scholen heeft n.a.v. de kritiek van de inspectie een Taskforce Zwakke Scholen ingericht om de vrijescholen bij deze veranderingen te ondersteunen. Staatssecretaris Dijksma informeerde de Tweede Kamer in oktober 2007 dat (ook) binnen het vrijeschoolconcept kwaliteitsverbetering goed mogelijk is en dat vrije scholen steeds meer in staat zijn zich aan de hand van betrouwbare gegevens te verantwoorden.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. In Duitsland hetzelfde verhaal.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 11 aug 2008 17:10

Ik weet niet wat je met dit bericht als topicstarter wilt bereiken. Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt, vooral in Nederland.

Wikipedia schreef:
Nederland kent momenteel 95 vestigingen (primair en voortgezet onderwijs) met circa 19.000 leerlingen en 1.500 docenten.[2] Bovenbouwen zijn gevestigd in Amsterdam, Bergen, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Zeist, Zutphen (De Berkel) en nog eens Zutphen (De IJssel). De meeste van deze scholen zijn aangesloten bij de Vereniging van Vrije Scholen. Ook zijn er vier speciale scholen voor basisonderwijs, zogenaamde Tobiasscholen, voor leerlingen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden. In Zeist is de Hogeschool Helicon gevestigd, die opleidt tot kleuterleid(st)er en leerkracht aan de onderbouw van de vrije school.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 11 aug 2008 17:14

95 vestigingen waarvan 1 op de 3 slecht functioneert vind ik eigenlijk niet zo meevallen. Dan gaat het om meer dan 30 slecht functionerende scholen, ik vind dat voor een school met een specifiek onderwijsprogramma behoorlijk veel.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 11 aug 2008 17:17

@ Ramon,

Gaat het puur om de Steinerscholen of ook om andere? Misschien kun je dan deze ook meenemen, zijn imo ook gevaarlijk voor kinderen.
Informatie leden en klanten

Bij de VGS zijn thans 139 schoolbesturen aangesloten die gezamenlijk 151 basisscholen, 8 speciale scholen voor basisonderwijs waarvan 5 afdelingen voor speciaal onderwijs aan moeilijk lerende kinderen, 7 scholen voor voortgezet onderwijs, 1 school voor beroepsonderwijs en 1 instelling voor hoger onderwijs (PABO) in stand houden.

Het aantal hierboven genoemde basisscholen zijn allen lid van de VGS en betalen hiervoor jaarlijks contributie. Daarnaast bestaat de mogelijkheid gebruik te maken van het pakket administratie (voorheen AGS). Van de 151 scholen, maken 114 scholen gebruik van de administratieve dienstverlening van de VGS.
Bron: http://www.vgs.nl/page/overdevgs.htm
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 11 aug 2008 18:16

Een vriendin heeft een tijd op een vrije school gezeten. Zij heeft er niet zulke positieve ervaringen mee.

Voor mijzelf zou het gebrek aan structuur ook een probleem vormen. Het is vooral een lastig principe omdat er heel veel van de leraar afhangt. Geeft de leraar mij voldoende structuur dan is er een kans dat het principe goed werkt. Ook heb ik een redelijke verwachting nodig van wat ik moet doen. Ik ben altijd al onzeker geweest over zaken waarbij ik niet weet waar ik ga eindigen. Als ik niet weet wat er van me verwacht wordt dan kan ik geen voldoening geven aan . . . Als de leraar ook daarbij structuur aanbied, helemaal top. Heb je een slechte leraar (ongeacht of de leraar je nu ligt of niet) dan ben je gewoon "genaait" en samen met jou vele anderen. Volgens mij heten leraren daar ook geen leraren. Ze hadden er een leuk nieuw fancy naampje voor bedacht als ik het me goed herinner.

Daarnaast is het ook zo dat een kind niet alle tijd op school doorbrengt. Vooral de tijd daarbuiten en interactie met anderen bepaald uiteindelijk het individu. Bij de eenheidsworst clubjes van de overheid kun je er in ieder geval van op aan dat wanneer, 1) het kind goed in de groep ligt 2) geen persoonlijke problemen heeft en 3) de capaciteiten heeft, het eindresultaat bekend is vanwege de methodiek. Dat heb je bij vrije scholen niet. Ze zien tenslotte wel wat het kind wil leren of wat niet (wat natuurlijk stierenpoep is, er zijn gewoon bepaalde zaken die je nodig hebt in deze maatschappij, of je het nu later gaat gebruiken of niet). Bij een slechte leraar kun je daarnaast nog terugvallen op je klasgenootjes en de methodiek per vak. Op een vrije school is dat vrij lastig aangezien de methodiek bepaald wordt door de leraar en de leerling. Vind maar eens een leerling die precies hetzelfde "wil" leren als jou.

Wat nu als je leerling geen discipline wil leren?? Heheh, dan ben je als leraar mooi "genaaid" :D

Plaats reactie