Uitvoerig commentaar op Ouweneel

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2008 09:35

Iedereen bedankt voor zoveel bemoediging en meeleven. Dat ik ooit aan Freethinker bleef meedoen was eigenlijk omdat er anderen waren, in de eerste plaats Devious, die mij zeer veel te bieden hadden en op een beschaafde maar scherpe manier kritiek konden leveren. Het was gedegen kritiek dat me steeds dwong tot doordenken, aanscherpen en evalueren van wat ik naar voren bracht. Er is eigenlijk nooit een speld tussen te krijgen wanneer Devious aan het woord is. Ik dwong me er toe om met atheïsten en agnosten in duel te gaan en bleef steeds maar honkvast aan dit forum meedoen. Wat later begon ik vooral van Tsjok45 te genieten, en weer later was Cymric mijn favoriet. Nooit eerder was ik met debatterende atheïsten in gesprek geweest. En telkens was ik het altijd geheel met hen eens, maar mijn religieuze wereldbeeld zat helemaal vastgeroest. De andere Freethinkers wisten daarom eigenlijk nooit wat ze met me aanmoesten. Aan de ene kant waren ze het vaak met me eens, wanneer ik kritiek op het christelijk geloof gaf, maar aan de andere kant zag men niets in mijn vasthouden aan religiositeit. Soms kreeg ik te horen dat ik arrogant was, maar ik antwoordde daar altijd op dat ik wel degelijk luister naar anderen. Het punt is dat luisteren naar een ander iets geheel anders is dan je eigen psyche omgooien en op een ander wereldbeeld aankomen; het eerste is nogal gemakkelijk, het tweede voelt aan als onmogelijk... Het is nu 3½ jaar verder... er is veel gebeurd in mijn denkwereld, veel van wat ik als onmogelijk beschouwde was toch mogelijk... en ik dank vele Freethinkers ervoor zoveel en zo lang met mij aan de praat te zijn geweest.
Born OK the first time

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 01 mei 2008 12:16

Rereformed schreef:Iedereen bedankt voor zoveel bemoediging en meeleven.
Jij ook bedankt Rereformed voor de mooie bijdragen aan dit forum, en voor het feit dat juíst jij, ondanks wat sommigen tegen en over jou gezegd hebben, open staat voor de argumenten van anderen.

Ik heb in het prille verleden ook een tijdje mijn bedenkingen gehad, gebied de eerlijkheid me te zeggen, maar die heb ik al lang geleden bijgesteld.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2008 13:49

Devious schreef:
Rereformed schreef:Iedereen bedankt voor zoveel bemoediging en meeleven.
Jij ook bedankt Rereformed voor de mooie bijdragen aan dit forum, en voor het feit dat juíst jij, ondanks wat sommigen tegen en over jou gezegd hebben, open staat voor de argumenten van anderen.
Ik heb in het prille verleden ook een tijdje mijn bedenkingen gehad, gebied de eerlijkheid me te zeggen, maar die heb ik al lang geleden bijgesteld.
Tsja, ik was een harde noot om te kraken... Het is niet gemakkelijk om je hele theologiestudie en je hele lange religieuze verleden de rug toe te keren en helemaal opnieuw te moeten beginnen...

Wat jou siert is je absolute oprechtheid. Ik probeer ook zoiets te zijn. Het is een geweldige schat in het leven.
Born OK the first time

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 01 mei 2008 14:14

Jouw postings heb ik ook altijd zeer gewaardeerd Rereformed en nog steeds. Ook het geduld om mensen keer op keer uit te leggen hoe jij de dingen ziet.
Ik hoop echt dat de uitgever positief is over je boeken, anders gewoon ze nog eens sturen naar een andere uitgever. Van de honderden manuscipten die uitgevers per maand ontvangen worden er vaak maar een paar uitgegeven. Soms vergissen ze zich en laten wel eens een pareltje schieten. Dus als een uitgever nee zegt, is het nog zeker niet zo dat je werk niet waardevol is. Het kan ook zo zijn dat de uitgever dan gewoon een sufferd is 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 01 mei 2008 14:19

Rereformed schreef:Wat jou siert is je absolute oprechtheid. Ik probeer ook zoiets te zijn. Het is een geweldige schat in het leven.
Als je zegt wat je denkt ben je altijd oprecht!

Ik heb al eerder mijn waardering voor jouw bijdragen laten blijken simpelweg omdat je ze verdiend.
Die waardering is de laatste tijd alleen maar groter geworden.
Ik meen dat veel van jouw schrijven grote invloed heeft op de passieve meelezende twijfelende gelovige.
En diegenen die nog niet twijfel zullen dat ongetwijfeld gaan doen.

Ik hoop je nog vaak te lezen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2008 16:32

Erik schreef:
Rereformed schreef:Wat jou siert is je absolute oprechtheid.
Als je zegt wat je denkt ben je altijd oprecht!
Ik bedacht me daarnet voordat ik dit las al precies hetzelfde... Er is een ander woord waarmee ik Devious bedoel te omschrijven, iets wat zeldzamer is, maar ik kom er niet op. Er is iets in Devious dat mij altijd onvoorwaardelijk vertrouwen in hem geeft.
Ik heb al eerder mijn waardering voor jouw bijdragen laten blijken simpelweg omdat je ze verdient.
Die waardering is de laatste tijd alleen maar groter geworden.
Overigens, als er iemand is waar ik ook altijd onvoorwaardelijk vertrouwen in stel dan ben jij het. Jij zegt in discussies vaak exact datgene wat ik wilde zeggen, maar op een bijzonder knappe manier dat ik niet zou kunnen overtreffen.
Ik meen dat veel van jouw schrijven grote invloed heeft op de passieve meelezende twijfelende gelovige.
En diegenen die nog niet twijfelen zullen dat ongetwijfeld gaan doen.
Ik herinner me één jongeman (met een streng gereformeerde achtergrond) die me per e-mail vele malen aanschreef en helemaal in de knoop was gekomen door mijn schrijven. Dat was geen pretje om avond na avond mee aan de gang te zijn. Hij zat met ongelooflijke angsten van verdoemenis, maar kon zijn eerlijke gedachten niet meer tot zwijgen brengen en wilde zijn geloof opgeven. Daarenboven woonde hij nog thuis en zat hij met z'n strenggelovige ouders en moest hij wekelijks naar de kerk. Het leek er op een gegeven moment op dat hij van de beklemming in elkaar zou storten. Het duurde zeer lang voordat hij wat kalmeerde. Geen idee trouwens hoe het uiteindelijk met hem afliep.
Ik hoop je nog vaak te lezen.
Ik hoop er steeds kracht voor te krijgen.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2008 16:49

Kitty schreef:Ik hoop echt dat de uitgever positief is over je boeken, anders gewoon ze nog eens sturen naar een andere uitgever. Van de honderden manuscipten die uitgevers per maand ontvangen worden er vaak maar een paar uitgegeven. Soms vergissen ze zich en laten wel eens een pareltje schieten. Dus als een uitgever nee zegt, is het nog zeker niet zo dat je werk niet waardevol is. Het kan ook zo zijn dat de uitgever dan gewoon een sufferd is 8)
In dat geval zal ik aan jou weer vragen wat de volgende uitgever is waar ik ze dan heen zal sturen.
Nu ik de omvang van al die schrijfsels voor het eerst in boekvorm zie begrijp ik beter dat het welhaast onmogelijk is om deze hoeveelheid allemaal van het scherm te lezen. Ik ben nu helemaal omgeslagen en voor uitgeven in boekvorm, en heb al besloten om m'n kop dan maar desnoods tienmaal tegen de muur te stoten.

Afbeelding
Born OK the first time

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 01 mei 2008 16:59

Rereformed schreef:Er is iets in Devious dat mij altijd onvoorwaardelijk vertrouwen in hem geeft.
Integriteit?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 01 mei 2008 17:02

@ Rereformed,

Inmiddels weet je het belang van jouw schrijven wel. Je verwoord heel duidelijk wat een ander meemaakt en voelt maar zelf niet onder woorden kan brengen. Jouw eerlijkheid, oprechtheid en diepte bewonder ik ten zeerste. We zijn ongeveer even oud, maar wanneer ik je site lees voel ik me soms net een kleine jongen. Hoe jij je zielestrijd en diepste emoties en gevoelens kan verwoorden! Ook ik mag je bedanken voor het mij op niet mis te verstane wijze voorhouden van een spiegel toen ik net op FT kwam. Als een idioot kwam ik hier binnen om binnen een paar dagen mijn reeds op sterven na dode geloof (wat ik zelf nog niets eens gezien had!) definitief op te geven. Je prikte er dwars doorheen! Net als jij heb ik Devious heel hoog zitten. Zijn oprechte, rustige en beheerste vragen maakten op mij grote indruk. Ook de manier waarop Samante mij benaderde maakte grote indruk. Heel rustig, beheerst en vriendelijk. A.R. bracht mij met enkele vragen helemaal in de war. Met Cymric ging het op een of andere manier vanaf het begin mis, maar ik bewonder zijn heldere, duidelijke manier van schrijven en hoe vaak de kern van de zaak raakt. Wij ontlokten elkaar in het begin heftige onvriendelijke reacties. Het is duidelijk dat FT een behoefte vervuld die bestaat onder vele mensen. Wanneer ik bij sommige topics, ook die in de babbelbox, zie hoe vaak het bekeken is dan is het duidelijk dat mensen geinteresseerd zijn in wat wij hier bediscussieren. Het feit dat jij onlangs de 100.000 ste hit op je site hebt gehad geeft al aan dat al je werk, tijd en energie die je erin hebt gestopt niet voor niets is. Al zal er geen uitgever zich aan je boeken durven wagen dan nog is het niet voor niets. Mocht je ooit te weten komen hoeveel mensen jij met je site op weg hebt geholpen en om zich te bevrijden van het juk van religie zal je je ws rotschrikken. Maar nogmaals hoop ik dat je je e-boeken ook in boekvorm gegoten zal krijgen zodat mensen het in de boekwinkel kunnen kopen.

Mvg.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 01 mei 2008 18:20

Rereformed.
Jij ook bedankt voor je heldere bijdragen, je bent één van mijn favorieten.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2008 18:54

Kochimodo schreef:@ Rereformed,
We zijn ongeveer even oud, maar wanneer ik je site lees voel ik me soms net een kleine jongen. Hoe jij je zielestrijd en diepste emoties en gevoelens kan verwoorden!
Misschien heeft het er mee te maken dat ik m'n volwassen leven in Finland heb doorgebracht en daar een hele zware levensschool heb gehad.
Ik heb jou overigens in tijd van een paar maanden met reuzensprongen zien groeien. Je schijnt wat te willen inhalen. Ik heb datzelfde gevoel ook al jaren. Toen ik mijn geloof opgaf voelde ik me beschaamd dat er zoveel denkers zijn waaraan ik nooit aandacht had besteed. Ik werd een boekenwurm van alles wat niet-christelijk was.
Mocht je ooit te weten komen hoeveel mensen jij met je site op weg hebt geholpen en om zich te bevrijden van het juk van religie zal je je ws rotschrikken.
Integendeel, aangenaam verrast.
En een gelovige die zijn woestijngeloof er niet door kwijtraakt is een stimulans voor me om nog een boek meer te schrijven.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2008 19:06

skeptic schreef:Rereformed.
Jij ook bedankt voor je heldere bijdragen, je bent één van mijn favorieten.
Dit topic begint te lijken op een uitvaartdienst. Leuke bijdragen trouwens voor mijn begravenis. :lol:
Ik zal m'n teksten meteen morgen verzenden, voor het te laat is. 8-[
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2008 19:08

Apologetus schreef:Integriteit?
Ah, dat was het juiste woord!
Born OK the first time

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 01 mei 2008 19:39

Rereformed schreef:. Je schijnt wat te willen inhalen. Ik heb datzelfde gevoel ook al jaren. Toen ik mijn geloof opgaf voelde ik me beschaamd dat er zoveel denkers zijn waaraan ik nooit aandacht had besteed. Ik werd een boekenwurm van alles wat niet-christelijk was.
Een geheel juiste observatie. Ik heb mijzelf zo ondergedompeld in de bijbel een aanverwante religieuze boekwerken dat ik de rest gemist heb. Wanneer ik je mijn verlanglijst met boeken zou laten zien ga je naar alle waarschijnlijkheid heel hard lachen vanwege de omvang.
Integendeel, aangenaam verrast.
En een gelovige die zijn woestijngeloof er niet door kwijtraakt is een stimulans voor me om nog een boek meer te schrijven.
Precies zo bedoelde ik idd 'rotschrikken'. :)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2008 20:37

Kochimodo schreef:
Rereformed schreef:. Je schijnt wat te willen inhalen.
Een geheel juiste observatie. Ik heb mijzelf zo ondergedompeld in de bijbel een aanverwante religieuze boekwerken dat ik de rest gemist heb. Wanneer ik je mijn verlanglijst met boeken zou laten zien ga je naar alle waarschijnlijkheid heel hard lachen vanwege de omvang.
Nou, ik heb er op een gegeven moment een boekenkast voor gekocht. En nu ligt er een stapeltje boeken op de vloer naast die er niet meer bij kunnen. Haha, Prediker schreef ooit al eens dat er geen eind aan het schrijven van boeken komt.
Born OK the first time

Plaats reactie