Uitvoerig commentaar op Ouweneel

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

trialk
Forum fan

Bericht door trialk » 05 aug 2008 18:06

Zo tussendoor een kennis (in memoriam) noemde alle info die Ouweneel al had geventilerd erger als een 'omver gevallen boekenkast, :roll: :roll: en dat was maar liefst :evil3: :angel12: in ongeveer :!: ik meen 78 0f zo zeker 30 jaar terug dus, wat een impact heeeft hij nu blijkbaar nog steeds( hoe komt dat).

1 keer ben ik zelf naar een lezing geweest-ben helaas alles vergeten behalve dat eerst de H.G. weleens demonisch kon zijn ,later dat het weer juist goed kon zijn . zucht het achtervolgt me nu tot hier. :roll:

ook ik werk aan een ander onderschrift nu even met
let op dit is weer trialkjargon,en ik kan ook geen leestekens tikken!-snert toetsenbord !
Alles is een impulsieve neerslag van mijn gedachten op dit moment, en kan veranderen !

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 aug 2008 18:26

trialk schreef:Zo tussendoor een kennis (in memoriam) noemde alle info die Ouweneel al had geventilerd erger als een 'omver gevallen boekenkast, :roll: :roll: en dat was maar liefst :evil3: :angel12: in ongeveer :!: ik meen 78 0f zo zeker 30 jaar terug dus, wat een impact heeeft hij nu blijkbaar nog steeds( hoe komt dat).

1 keer ben ik zelf naar een lezing geweest-ben helaas alles vergeten behalve dat eerst de H.G. weleens demonisch kon zijn ,later dat het weer juist goed kon zijn . zucht het achtervolgt me nu tot hier. :roll:
Tsja, Ouweneel schrijft in z'n boek De God die is dat hij letterlijk over elk hoofdstuk in de bijbel een preek heeft gehouden. Dat doen niet velen hem na. Op het internet staat een lijst van 128 boeken vermeld die hij geschreven heeft.

Wat die HG met z'n capriolen betreft heeft hij volgens mij gelijk:
‘En de Geest des Heren greep Simson aan: hij ging naar Askelon, sloeg daar dertig mannen dood, nam hun bovenklederen en gaf die aan hen, die het raadsel hadden opgelost’. (Richteren 14:19)

Toen Saul het onheilsbericht hoorde, greep de Geest Gods hem aan, en hij ontstak in hevige toorn, nam een span runderen, hieuw ze in stukken en zond ze met de boden door het gehele gebied van Israël, zeggende: Wie niet uittrekt achter Saul en achter Samuël -met diens runderen zal evenzo gehandeld worden. Toen viel de schrik des Heren op het volk, en zij trokken uit als één man.’ (1 Sa. 11:16)

Ik noem de Heilige Geest dan ook liever de 'Geest van Fanatisme en Hysterie'.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Uitvoerig commentaar op Ouweneel

Bericht door Rereformed » 10 sep 2013 15:41

Een topicbump vanwege deze reden: vanaf vandaag is mijn commentaar op het boek van Willem Ouweneel De God die is ook in boekvorm te lezen:

http://www.pumbo.nl/boek/ver-te-zoeken

De titel van Ouweneels boek is

De God die is

Afbeelding

Die van mij dus toepasselijk:

De God die ver te zoeken is

Met een achtergrond van Fins Lapland.

Afbeelding
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 10 sep 2013 15:47

Ik zie een eigen boekenplankje verschijnen in de nabije toekomst :wink: Dit zal niet de laatste zijn.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 10 sep 2013 16:51

Het boekje is wat hanteerbaarder als de vorige. Het is in kleiner formaat en heeft maar 299 bladzijden, exact evenveel als Ouweneels boek.
Born OK the first time

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 12 sep 2013 13:40

Rere. Krijg ik toestemming om dit op FB te zetten ??
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen » 08 okt 2019 12:12

Dag Rereformed,

Heb nu een deel van je boek over Ouweneel gelezen en ben het - een beetje tot mijn verbazing - roerend met je eens. Daar ga ik nog eens rustig over nadenken.
ik ga bde rest nog lezen.

Groet,
Robbert

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 okt 2019 21:09

RobbertVeen schreef:
08 okt 2019 12:12
Dag Rereformed,

Heb nu een deel van je boek over Ouweneel gelezen en ben het - een beetje tot mijn verbazing - roerend met je eens. Daar ga ik nog eens rustig over nadenken.
ik ga de rest nog lezen.

Groet,
Robbert
Wat een verrassing jou weer te zien op ons forum. Ik fleur er altijd van op. Vind het altijd interessant wanneer je hier grasduint en je gedachten neerzet. Ik loop ook vaak aan je te denken...hoe je het volhoudt een dominee te zijn, of ik vraag me af of je al met pensioen bent en of je daar opgelucht van bent.
Of ga je bij het ouder worden juist de andere kant op: je steeds religieuzer voelen en zo ja, op grond waarvan?

Ik herinner me dat het schrijven van dat commentaar mij bijzonder opfleurde. Ik moest elf jaar geleden blijkbaar nog veel van me af schrijven en toen ik aan dat commentaar begon was het alsof er een golf van gedachten uitstroomde. Het was de eerste tekst die ik openlijk als atheïst schreef. Ik schreef het commentaar in de tijd van zes weken en was daar dag en nacht mee bezig. En voelde me eindelijk licht en blij. Het voelde alsof ik alle zwaarte van het religieuze leven dat ik achter me had helemaal achter me had gelaten en ik eindelijk gewoon vrij kon rondvliegen. Jammer dat die momenten van euforie in het leven zo kortstondig zijn. Maar aan de andere kant blijven ze je altijd bij, en wanneer je er dan na lange tijd weer eens aan denkt komt alles je weer levendig in de geest naar boven en geeft het me een glimlach.
Born OK the first time

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 09 okt 2019 13:52

RobbertVeen schreef:
08 okt 2019 12:12
Dag Rereformed,

ik ga bde rest nog lezen.

Groet,
Robbert
Sympathieke reactie Robbert! Ik heb de dialoog tussen jou en Rereformed meermaals gelezen en deze in verschillende opzichten altijd bijzonder leerzaam en boeiend gevonden. Een tegengeluid is altijd een verrijking van het debat.
I sat by the ocean.

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen » 09 okt 2019 17:39

Tja, en dan lees ik hoofdstuk 7 van je boek, Rereformed, en dan heb ik nog meer sympathie voor je benadering.

Het heeft me altijd al verbaasd hoezeer Ouweneel van dat ene idee - alle wetenschap vertrekt vanuit onbewijsbare veronderstellingen - gigantisch misbruik maakt door daar het woordje "geloof" in te voegen, zodat het net lijkt alsof het theïsme ook iets dergelijks zou zijn. En zoals Albert duidelijk maakt, dan net te doen alsof de "koude intellectueel" gewoonweg weigert om aan dat "geloof" een persoonlijke waarde toe te kennen. Aan dergelijke redeneringen hecht ik geen waarde en de wijze waarop Albert daar korte metten mee maakt, heeft mijn volle instemming.

De betekenis van die veronderstellingen en de noodzaak ervan heb ik trouwens niet van Nietzsche geleerd, maar van Husserl, "Die Krisis der Europäischen Wissenschaften."

(Ik moet er wel even aan toevoegen, dat Ouweneel in mijn jeugd een grote rol heeft gespeeld als "ome Wim" omdat hij een goede vriend was van mijn pleegouders. Die hebben pas met hem gebroken toen hij de charismatische kant op ging. Het enige waar ik hem nog dankbaar voor ben, is dat hij aan mijn pleegouders uitlegde dat het echt geen kwaad kon om filosofie te gaan studeren – zij probeerden dat plan uit mijn hoofd te praten omdat zij bang waren dat ik daardoor mijn geloof zou verliezen. Wat trouwens ook prompt gebeurde.)

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 09 okt 2019 17:57

Hadden je pleegouders wel gelijk. :)

Maar je bent dus al tijdens de studie je geloof verloren, maar je bent er toch heel dicht bij gebleven. Laat het niet los?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen » 09 okt 2019 18:02

Bonjour schreef:
09 okt 2019 17:57
Dat waren ook prima lui... En slim...

Het maakt toch wel verschil of je - zoals mijn pleegbroer - nooit tegen je geloof hebt gerebelleerd, of dat je door de crisis hééngegaan bent, waardoor je nooit meer volkomen naïef over je geloof denkt - en in ieder geval de behoefte voelt om te blijven denken :-)

(Al zal men op dit forum zeggen dat di denken nog niet radicaal genoeg gaat...)

De periode van "twijfel en ongeloof" vond ik zeer nuttig. In ieder geval kan ik me de argumenten vanuit de redelijkheid en de ervaring wel indenken waardoor iemand zijn geloof kwijt is geraakt - en daarover zelfs opgelucht is.

Ik ben trouwens benieuwd wat Rereformed zou zeggen, wanneer ik zijn "immanente religiositeit"- dus het leven heeft een innerlijk mysterie en aantrekkelijkheid, zonder transcendentie en zonder "persoonlijke god"- als een vorm van post-theïsme zou verklaren. Door het theïsme héén zeker, maar niet met verlies van enkele belangrijke kenmerken van dat theïsme: bevestiging van de diepe persoonlijke waarde van het menselijk leven zelf bij voorbeeld. Maar dat ga ik hem nog nauwkeuriger vragen als ik zijn boek uit heb.

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen » 09 okt 2019 18:05

Bonjour schreef:
09 okt 2019 17:57

Maar je bent dus al tijdens de studie je geloof verloren, maar je bent er toch heel dicht bij gebleven. Laat het niet los?
Het is veel later - ik denk dat er zo'n tien jaren tussen zit - weer relevant voor me geworden.

Beetje bij beetje, en op het laatst snel en met volle kracht. Dat feit op zich, dat het "terugkwam" ongeacht de volle omvang van mijn intellectuele bedenkingen daartegen, was deel van de bevestiging dat voor mij althans het geloof "ongeneeslijk" was - om met Verhoeven te spreken - en dat het niet nodig was om me nu op dit "tweede niveau" ervan te moeten losmaken. Ik doel daarmee op wat Ricoeur geloof ik de "tweede naïeveteit" genoemd heeft.

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 09 okt 2019 20:28

RobbertVeen schreef:
09 okt 2019 18:02

Het maakt toch wel verschil of je - zoals mijn pleegbroer - nooit tegen je geloof hebt gerebelleerd, of dat je door de crisis hééngegaan bent, waardoor je nooit meer volkomen naïef over je geloof denkt - en in ieder geval de behoefte voelt om te blijven denken :-)

De periode van "twijfel en ongeloof" vond ik zeer nuttig. In ieder geval kan ik me de argumenten vanuit de redelijkheid en de ervaring wel indenken waardoor iemand zijn geloof kwijt is geraakt - en daarover zelfs opgelucht is.
Als ik je goed begrijp, zeg je hier dat je de periode van ongeloof in je leven als een crisis hebt ervaren? Dat is inderdaad totaal iets anders dan opgelucht zijn over het feit dat je het geloof uiteindelijk achter je hebt kunnen laten. Ik zeg altijd liever dat ik het geloof achter me heb gelaten in plaats van dat ik het ben kwijtgeraakt. Kwijtraken impliceert een verlies of dat je iets mist en dat is voor mij geen juiste weergave voor wat er in mijn eigen leven is gebeurd rondom geloof. Overigens dekt het woord opluchting in mijn geval ook de lading niet.

Lag het in jouw specifieke situatie niet voor de hand dat je zou terugkeren naar het geloof, juist omdat er sprake was van een crisis en nooit van een opluchting?
I sat by the ocean.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 09 okt 2019 20:37

RobbertVeen schreef:
09 okt 2019 18:02
Ik ben trouwens benieuwd wat Rereformed zou zeggen, wanneer ik zijn "immanente religiositeit"- dus het leven heeft een innerlijk mysterie en aantrekkelijkheid, zonder transcendentie en zonder "persoonlijke god"- als een vorm van post-theïsme zou verklaren. Door het theïsme héén zeker, maar niet met verlies van enkele belangrijke kenmerken van dat theïsme: bevestiging van de diepe persoonlijke waarde van het menselijk leven zelf bij voorbeeld. Maar dat ga ik hem nog nauwkeuriger vragen als ik zijn boek uit heb.
Ik heb net het boekje maar eens uit de kast gehaald om nog eens na te lezen wat ik allemaal schreef 11 jaar geleden.

Op de achterkant van het boek De God die ver te zoeken is sta ik met mijn hond Asterix. Hij is twee weken geleden overleden. Veertien jaar mijn liefste vriend geweest. Voor de bevestiging van de diepe persoonlijke waarde van het hondenleven moet men duidelijk bij mij zijn.
In de theïstische teksten namelijk ver te zoeken.
Born OK the first time

Plaats reactie