Uitvoerig commentaar op Ouweneel

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B » 21 mei 2008 12:05

Rereformed,

ik ben hier bijna een maand (of was het al langer?) afwezig geweest.
Ik wil je ook graag nog even een riem onder het hart steken inzake "uitgeversperikelen", voor het te laat is... :lol: ... immers, als het uitgegeven IS moet ik geen riem meer steken .. :D

Misschien herinner je je mijn maaaaaaanden terug uitgewisselde opmerkingen rond Finland toen ik je vertelde hoe ik een Finse karakterisering 'opdeed' op 1 week tijd (die je als correct erkende), vanuit het voor mij eclatante verschil tussen zuiderse (belgische) en hoognoordelijke (finse) sociale patronen. Jij was verbaasd dat ik dat op 1 week kon, en dan niet eens IN Finland, maar gewoon door 1 week studiecontact MET Finnen. Wel: het verschil is TE groot. Herkenning: een limoen naast een citroen, dat is niet zo duidelijk, maar een citroen naast een kokosnoot, daar moet je niet geleerd voor zijn...

En ook rond het verschil ook tussen Belgie en Nederland, en dat onze Belgische houding tegenover de Nederlandse geloofsperikelen er vaak één is van "niet begrijpen der herrie", omdat er hier in Belgie nu éénmaal niet zoveel christelijk fundamentalisme rondwandelt. Omdat zelfs katholieken EIGENLIJK geen moeite hebben met atheisten. (Ik heb het niet over vatikaanse toestanden, maar de doorsnee katholiek van achter de hoek)
Ik denk dat het Tjok was die ooit in het midden gooide dat bepaalde huis-aan-huis predikers die in onze jongere jaren in Belgie opdoken een Hollands accent bleken te hebben? Weet niet meer (Tjok?).

Ik heb het er met Kitty ooit privé over gehad (dit weet ik zeker, dat het privé was), dat Freethinker blijkbaar drijft op een vloed aan ont-gelovigde zwaargelovigen, en dat die stap vanuit de evangelische groep naar het atheisme gepaard gaat met de heftigste ontwenningsverschijnselen, waar ik (als nieuwkomer op Freethinker toen) met uitpuilende ogen van verbazing stond naar te kijken. De stap van gelovig katholiek naar atheist doet daarentegen geen stof opwaaien, het is meer iets als, "Allez, diene mantel hangt nu goe in de kast, sé"
Voor wat het evangelisch afkicken aangaat: Na de heroine, blijkt dat vaak nog héél erg lang de methadon noodzakelijk is ! Het geloof is afgelegd, maar de methodische, theologisch geInspireerde 'hamerende' WERKWIJZE om één en ander te bestrijden (nu tegen het geloof..) is niet weg. Misschien zit dat ZO diep, dat die nooit weg gaat !?
Dat maakte, met zuiderse ogen kijkend naar deze noordelijke Freethinker, dat ik het vóór de privégesprekken met Kitty gewoon niet verstond ! Wat ik ZAG, immers, waren welhaast fundamentalistische theologen die tekeer gaan......... tegen het geloof ! Het beeld zelf verwekte een mentale kortsluiting. En Nederlanders blijken dit niet te zien?
In mijn ogen is een levend atheisme gespeend van elke vorm van hameren. Eigenlijk is atheisme zelfs diepe RUST. Dit is mijn ervaringswereld...
(Ik dacht, Rereformed, dat we het hier ook ooit in het forum of privé eens héél kort over gehad hebben. Ik sla de schrijfsels uit het verleden echter makkelijk dooreen. )
Nederland is héél erg wezenlijk een andere maatschappij dan Belgie.
En voor de "walen" en "vlamingen" even verduidelijken: van buitenaf beschouwd verschillen walen en vlamingen in vrijwel niets dan alleen, toevallig, de taal. Belgen en Nederlanders echter verschillen reeds onoverbrugbaar diep, op vlak van socio-culturele grondvesten...
Hier, hebben we dan ook slechts toevallig de taal gemeen.

......
Observatie...
Rereformed, vanuit jouw achtergrond, en versterkt door de Finse sociale ijskast, ligt het bijna voor de hand dat zulk boek dan door jou wordt geschreven en niet door iemand die steeds in Nederland was blijven wonen. En is het helemaal duidelijk, dat die niet vanuit een Belgische bron zou "kunnen" komen.
Wij hebben andere katten te geselen ......... :)

Nog eens felicitaties met je werk,
en beschouw mijn bijdrage hier als een achterflap reactie uit het zuiden...

Groet
Willem

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 21 mei 2008 13:17

Voor Willem_B
onze jongere jaren in Belgie opdoken een Hollands accent bleken te hebben? Weet niet meer (Tjok?).
Sterker nog ;het is nog altijd zo ( alhoewel sterk verminderd ) :
De huidige mormoonse ( meestalrosse) pukkel- predikanten van amerikaanse origine ___die in mijn stad de mensen op straat, in parken , in bushokjes en deur aan deur aanspreken en stalken in molesterend en ongenietbaar "dutchielands " ,____ hanteren nog steeds een noordelijke variant van de noord-nederlandse tussentaaltjes van enkele jaren terug ( met onmiskenbaar amerikaanse accenten natuurlijk )

In het straatbeeld van mijn vaderstad is ook weer (tijdens de wekelijkse koopdagen ) een oude bekende , kruisdragende (ronduit er verward en onverzorgd uitziende ) zeeuwsche mevrouw opgedoken in de verkeersvrije straten , die iedereen nog steeds aanmaant ( met een onmiskenbare noorderlijke accent ) zich te bekeren ,want het einde der tijden is nabij .( al sinds 1998 ) ... Tja het is mooi weer en de mevrouw is met jaarlijks verlof of zo , of ze doet wat aan gezonde lichaamsbeweging ? Het aanwezige rode kruis houdt gelukkig deze zielepoot in de gaten ...
Overigens lopen er hier nog andere rare sujetten rond : er zelfs een hollands -sprekende opgefleurde verkoper van de bagadvagita en bijhorende wierookstokjes ; een soort die niet meer zo courant voorkomt in het noorden ?Slangenbezweerders zijn heilaas bij wet verboden wegens te gevaarlijk

Overigens zijn belgische fundamentalisten zoals
"revolutietheorikse " Daniel Adams (het "zelfbenoemd revolutionairke " en doorgeefluik van Schepper en Zoon/ en het amerikaanse creatie-safari ministry uit derde hand ) , regelrechte klonen van noord nederlandse kerels die alleen maar Sorensen -apen willen wezen ....
Gelukkig maar , de vlaamse en waalse mensapen ( die beiden wel degelijk nederlands verstaan , maar het vertikken het te spreken... ) zouden zich anders kunnen doodschamen met zulk een zootje enigzins verwante , zielige sullen, seuten onbenullen , doorslagjes en epigonen van het "uitverkoren"gods-volk uit de nederlandse bible belt ...

Zot zijn doet zeker geen zeer .... integendeel
Het is zelfs het goedkoopste ingangsticket voor het paradijs /pladijs
en het eeuwige festival van .... ja , van wat eigenlijk ?

groet
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi » 21 mei 2008 14:02

Rereformed, ik heb al veel van je gelezen, eigenlijk al vanaf het moment dat ik je op Fok!forum tegenkwam en jouw werk moet echt uitgegeven worden.
Het heeft mij heel erg geholpen om kritiek te kunnen en durven geven op God, het geloof en de bijbel. Ik zou het fijn vinden als veel meer mensen dit zouden kunnen ondervinden doordat je werken toegankelijker worden.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 mei 2008 14:26

Willem_B schreef:Rereformed,

Ik wil je ook graag nog even een riem onder het hart steken inzake "uitgeversperikelen", voor het te laat is... :lol: ... immers, als het uitgegeven IS moet ik geen riem meer steken .. :D
Ik heb een berg manuscripten opgestuurd naar Nieuw Amsterdam en men heeft mij per e-mail verteld dat het met belangstelling is ontvangen, maar een evaluatie of het voor de uitgeverij geschikt is wel ruime tijd zal vergen...
...... beschouw mijn bijdrage hier als een achterflap reactie uit het zuiden...

Groet
Willem
Wat je uitgebreide analyse betreft moet ik je alweer gelijk geven. Deze zaak is bijzonder interessant om te overdenken. Ik heb me al vele jaren voorgenomen om mijn eigen schrijfsels in het fins te vertalen, maar telkens wanneer ik het langer overdenk krijg ik hetzelfde gevoel als wat je in je analyse naar voren brengt: wie leest zoiets nu in Finland? Je gaat hier niet met mensen in een worstelpartij om wereldbeelden, en laat religieus geloof lekker sudderen als een lekker warm drankje voor mensen die het nodig hebben.
Het lukt dus gewoon niet. Ik zal enkel verschrikte ogen en open monden oogsten hier. Wellicht krijg ik een schouderklopje van iemand die dan zegt dat ik maar eens wat vaker een borreltje moet gaan drinken in plaats van met zo'n suizend hoofd rond te lopen...
Het doet me denken uit een voorval in m'n leven: het hoofd van de school waar ik leraar was liet in de lerarenkamer een tijdschrift met new age onzin zien. Hij zei dat een oud klasgenoot van hem nu journalist is voor dat blaadje en het hem toestuurde. Iedereen keek het door en ofwel zweeg ofwel gaf wat vage opmerkingen, van 'wat leuk' tot 'interessant'. Ik ging ook een artikel eruit lezen en kwam dit tegen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/20a.htm#ufo
Ik moest vreselijk lachen en liet op z'n hollands weten wat ik er van vond: dat zoiets belachelijk is, dat ik niet begrijp dat iemand zoiets serieus kan nemen, dat het verschrikkelijk is dat zulke rotzooi tegenwoordig een bepaalde status van respect moet hebben, dat men zelfs in bepaalde onderwijsinstellingen ruimte geeft om dit soort zaken te onderwijzen enz. Meteen daarop werd ik (in privé, want zoiets doe je niet in het openbaar hier) door één lerares aangesproken: zij gaf me een reprimande en zei dat er vele dingen zijn in het leven die onverklaarbaar zijn en dat ik niet moet spotten met anderen, dat we niet alles kunnen weten, dat menselijke ervaringen erg verschillend zijn, sommige mensen behoefte hebben aan dit soort zaken enz enz...

Ik vraag me dus af hoe het mogelijk is dat ik hier al 30 jaar in de ijskast gewoond hebt, en in mijn verhitte geboorteland maar 20, terwijl dat hollandse er dus zo diep ingegraveerd zit dat mij maar geen RUST geschonken wordt wat betreft die religieuze of pseudowetenschappelijke dingen en ik maar niet leer om het anders te doen. Ik vraag me af wat je bedoelt met dat het bijna voor de hand ligt dat zoiets dan geschreven zou worden door een nederlander die naar het buitenland is gegaan, en niet door iemand die daar is gebleven. Wanneer ik m'n eigen capriolen overdenk denk ik vaak dat het iets te maken heeft met een dissociatieve stoornis waar ik me al jaren aan voel lijden hier in Finland (het fundamentalistisch geloof dat ik ooit aanhing, maar hier in Finland eenvoudig geen enkele voedingsbodem had), en waar ik me uiteindelijk, na tientallen jaren omdat het zo ongelooflijk diep zit, alleen van kon bevrijden door een kolossale opeenhoping van kracht en moed, iets wat veel weg heeft van moed der wanhoop en uiterste roekeloosheid.

Ik heb wat dat betreft vaak gedacht dat ik uitzie naar het moment dat het me allemaal absoluut koud laat wat mensen over religie zeggen of doen. Naar het moment dat ik er gewoon om kan lachen en het allemaal naast me neer kan leggen. Toen ik begon met schrijven dacht ik dat het de manier is om het van me af te schrijven, het van me af kan zetten. Maar nu die tijd al zo'n 7 jaar lang geduurd heeft begin ik twijfels te krijgen...

Maar wat je dan die nederlandse karaktereigenschap kunt noemen kom je vreselijk veel in de USA tegen. Zijn nederlanders (uiteraard tesamen met de engelse puritanen) daar uiteindelijk voor verantwoordelijk?
Born OK the first time

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 21 mei 2008 14:36

Ik heb wat dat betreft vaak gedacht dat ik uitzie naar het moment dat het me allemaal absoluut koud laat wat mensen over religie zeggen of doen.
Wat mensen denken en doen met religie heeft me het grootste deel van mijn leven kompleet koud gelaten en ik heb me daar altijd redelijk goed (en zeer tolerant ) bij gevonden ....Tot en met 9/11 .... toen kon ik niet meer vluchten ......De oude wonden en demonen die ik in mijn jongvolwassen leven had bedwongen werden weer open gescheurd ....dat is alles en daar hoef je geen Nederlander voor te zijn ....

Groet ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 21 mei 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 mei 2008 14:42

Kiwi schreef:Rereformed, ik heb al veel van je gelezen, eigenlijk al vanaf het moment dat ik je op Fok!forum tegenkwam en jouw werk moet echt uitgegeven worden.
Het heeft mij heel erg geholpen om kritiek te kunnen en durven geven op God, het geloof en de bijbel. Ik zou het fijn vinden als veel meer mensen dit zouden kunnen ondervinden doordat je werken toegankelijker worden.
Dat is al vijf jaar geleden dat ik daar op Fok voor precies een jaar lang zo ongeveer dag en nacht aan dat forum meedeed om mezelf te inspireren tot het schrijven van mijn eerste e-boek. Ik heb geweldig goede herinneringen aan vele gebruikers daar die meededen. Je maakt me zeer nieuwsgierig wat je oude gebruikersnaam daar was en of ik het na een tijdje kan raden...

Welkom op dit forum!
Born OK the first time

Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi » 21 mei 2008 14:57

Rereformed schreef:
Kiwi schreef:Rereformed, ik heb al veel van je gelezen, eigenlijk al vanaf het moment dat ik je op Fok!forum tegenkwam en jouw werk moet echt uitgegeven worden.
Dat is al vijf jaar geleden dat ik daar op Fok voor precies een jaar lang zo ongeveer dag en nacht aan dat forum meedeed om mezelf te inspireren tot het schrijven van mijn eerste e-boek. Ik heb geweldig goede herinneringen aan vele gebruikers daar die meededen. Je maakt me zeer nieuwsgierig wat je oude gebruikersnaam daar was en of ik het na een tijdje kan raden...

Welkom op dit forum!
Dank je wel.

Mijn gebruikersnaam op Fok!?, Aj, nee, die tijd heb ik achter me gelaten en ben er (nu) nog wat beschaamd over. Naar raden mag natuurlijk altijd. Was een leuke tijd met Akkersloot als religie basher, maar ook met de gewaande intelligentsia als zodiakk, Ryan3 en alle koekepan klonen.

Ook toen kon je al van die lappen tekst neerzetten in no-time...

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 mei 2008 15:05

Tsjok45 schreef:
Ik heb wat dat betreft vaak gedacht dat ik uitzie naar het moment dat het me allemaal absoluut koud laat wat mensen over religie zeggen of doen.
Wat mensen denken en doen met religie heeft me het grootste deel van mijn leven kompleet koud gelaten en ik heb me daar altijd redelijk goed (en zeer tolerant ) bij gevonden ....Tot en met 9/11 .... toen kon ik niet meer vluchten ......De oude wonden en demonen die ik in mijn jongvolwassen leven had bedwongen werden weer open gescheurd ....dat is alles en daar hoef je geen Nederlander voor te zijn ....

Groet ....
We hebben het hier wel eens over gehad. Het was ook de druppel die voor mij de emmer deed overlopen: vanaf die dag móest ik elke dag met religie bezig zijn en me vaak voor m'n eigen geloof schamen.
En als je met die materie eenmaal bezig bent dan slokt het je op: je ogen gaan steeds wijder open voor steeds meer zaken.
Ik merk het deze week weer bijzonder sterk op. Hier in Finland zijn vrijwel geen moslims, en ik heb er altijd mijn schouders over kunnen ophalen. Nu heb ik per ongeluk dat boek Salaam! van Patrick Pouw uit Holland besteld, en ben het aan het lezen. Opeens zo'n bijzonder goed inkijkje te krijgen in die Salafistische wereld die in Nederland aan het ontstaan is grijpt me bijzonder aan, het laat me niet los, maar blijft rondspoken in mijn geest. Hoe meer je weet , hoe meer je ziet, des te moeilijker is het om er maar onverschillig tegenover te staan, of het met humor af te doen.
Born OK the first time

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 21 mei 2008 15:22

Rereformed je moet wel beseffen dat het salafisme zoals Salaam het neerzet maar een relatief klein clubje is, maar wel een heel eng clubje waarbij, bij verkeerde interpretatie van een volgeling, wel eens een Mohammed B. uit zou kunnen voortkomen. Dat neemt niet weg dat het een groep is waar men rekening mee moet houden, en die goed gevolgd moet worden, maar ik heb begrepen dat dat ook gebeurt. Het boek van Patrick Pouw is relevant omdat het breder laat weten waar dit soort radicale moslims mee bezig zijn en wat hun gedachtegoed is. Ook heb ik begrepen dat binnen het Salafisme verschillen bestaan in de interpretatie van de Koran en de hadiths, dus je kan ook niet zeggen dat wat Suhayb hier onderwijst 'Het Salafisme' is. Hij zelf heeft met die term in ieder geval niets en zegt niet het salafisme te prediken maar de Ware Islam. Dat wil in zijn geval zeggen, de Koran en de hadiths van kaft tot kaft volgen voor zover mogelijk binnen een niet-Islamitische staat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 mei 2008 15:53

Kitty schreef:Rereformed je moet wel beseffen dat het salafisme zoals Salaam het neerzet maar een relatief klein clubje is, maar wel een heel eng clubje waarbij, bij verkeerde interpretatie van een volgeling, wel eens een Mohammed B. uit zou kunnen voortkomen. Dat neemt niet weg dat het een groep is waar men rekening mee moet houden, en die goed gevolgd moet worden, maar ik heb begrepen dat dat ook gebeurt.
O, een relatief klein clubje, zeer zeker. Net als het clubje dat Ouweneel vertegenwoordigt. En orthodox is altijd een klein clubje. En toch, de kracht van de boekgodsdiensten is in zulke clubjes, en zulke personen als Ouweneel en Suhayb, gelegen. Het boek grijpt me vooral zo aan omdat ik er zoveel uit herken uit mijn eigen evangelische verleden. Het is de geestelijke overmacht van die doorgewinterde apologeten/evangelisten/leraren/wijze mannen, het geestelijk geweld dat in die clubjes op de argeloze gelover gepleegd wordt en hem/haar steeds dieper en dieper erin meesleurt en ervan afhankelijk maakt waar ik me over opwind en me steeds het gevoel geeft dat er een stevige tegenkracht moet ontstaan en een gedegen en uitvoerige tegenstem te vinden moet zijn.

Ik denk niet eens in de eerste plaats aan mogelijk gewelddadige akties van dit clubje. De talloze knellende voorschriften, het onvoorwaardelijk en kritiekloos je onderwerpen aan de religieuze leer, de afkeer van filosofie en rationeel denken, de leer van het haten van ongelovigen en 'de wereld', de altijd wederkerende dreiging met goddelijke straf en verdoemenis enz. enz. het is voor mij een absolute nachtmerrie deze dingen om me heen te hebben, en wanneer ik ze om me heen heb verzet ik me er altijd fel tegen.
Ook heb ik begrepen dat binnen het Salafisme verschillen bestaan in de interpretatie van de Koran en de hadiths, dus je kan ook niet zeggen dat wat Suhayb hier onderwijst 'Het Salafisme' is. Hij zelf heeft met die term in ieder geval niets en zegt niet het salafisme te prediken maar de Ware Islam. Dat wil in zijn geval zeggen, de Koran en de hadiths van kaft tot kaft volgen voor zover mogelijk binnen een niet-Islamitische staat.
Inderdaad, en het is bij het lezen van het boek een geweldige troost wanneer je leest over hoe de diverse verschillende stromingen en religieuze opvattingen in de islam elkaar altijd fel in de haren zitten. Dat is één van de grootste redenen waarom de kracht van boekreligies niet in klinkende munt omgezet kan worden.
Born OK the first time

Destinesia

Bericht door Destinesia » 22 mei 2008 00:41

Rereformed schreef:Het lukt dus gewoon niet. Ik zal enkel verschrikte ogen en open monden oogsten hier. Wellicht krijg ik een schouderklopje van iemand die dan zegt dat ik maar eens wat vaker een borreltje moet gaan drinken in plaats van met zo'n suizend hoofd rond te lopen...
Haha, en hier moet ik om de een of andere manier aan het Asterix dorpje denken.
Rereformed schreef:Ik heb wat dat betreft vaak gedacht dat ik uitzie naar het moment dat het me allemaal absoluut koud laat wat mensen over religie zeggen of doen. Naar het moment dat ik er gewoon om kan lachen en het allemaal naast me neer kan leggen. Toen ik begon met schrijven dacht ik dat het de manier is om het van me af te schrijven, het van me af kan zetten. Maar nu die tijd al zo'n 7 jaar lang geduurd heeft begin ik twijfels te krijgen...
Nooit meer dezelfde .....maar dat klinkt nu ook weer zo dramatisch. :D Terug naar dat advies van die andere Fin met dat schouderklopje dan maar. Uiteindelijk heeft hij toch wel een beetje gelijk.

:wink:

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B » 22 mei 2008 13:23

Rereformed,
Ik vraag me af wat je bedoelt met dat het bijna voor de hand ligt dat zoiets dan geschreven zou worden door een nederlander die naar het buitenland is gegaan, en niet door iemand die daar is gebleven.
Hiermee bedoel ik, dat de confrontatie met jezelf pas in het buitenland goed doorbreekt... Er ontstaat dan een dubbele confrontatie. Door het anders zijn, het anders reageren van je vreemde/nieuwe omgeving, zie je de huisfront-zaken extra uitvergroot.

Dit lijkt me helemaal logisch als belevingsproces.
Zie het zo:
Het goede zaad moet je hebben (bevrucht geweest zijn),
maar om te kiemen heb je een aggressor nodig, geen pampers... :roll:
(Dit is in de botanie ook zo...)

Groetjes
Willem

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 mei 2008 15:03

Willem_B schreef:Hiermee bedoel ik, dat de confrontatie met jezelf pas in het buitenland goed doorbreekt... Er ontstaat dan een dubbele confrontatie.
O, nu begrijp ik het heel goed.
Sommige kiemen moeten zelfs flinke vorst krijgen om te kunnen ontkiemen...
Born OK the first time

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B » 22 mei 2008 23:09

Rereformed schreef:
Willem_B schreef:Hiermee bedoel ik, dat de confrontatie met jezelf pas in het buitenland goed doorbreekt... Er ontstaat dan een dubbele confrontatie.
O, nu begrijp ik het heel goed.
Sommige kiemen moeten zelfs flinke vorst krijgen om te kunnen ontkiemen...
JOEPIE ! :D
(Off topic)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 jul 2008 12:15

Willem_B schreef:Rereformed,

Misschien herinner je je mijn maaaaaaanden terug uitgewisselde opmerkingen rond Finland toen ik je vertelde hoe ik een Finse karakterisering 'opdeed' op 1 week tijd (die je als correct erkende), vanuit het voor mij eclatante verschil tussen zuiderse (belgische) en hoognoordelijke (finse) sociale patronen. Jij was verbaasd dat ik dat op 1 week kon, en dan niet eens IN Finland, maar gewoon door 1 week studiecontact MET Finnen. Wel: het verschil is TE groot. Herkenning: een limoen naast een citroen, dat is niet zo duidelijk, maar een citroen naast een kokosnoot, daar moet je niet geleerd voor zijn...

En ook rond het verschil ook tussen Belgie en Nederland, en dat onze Belgische houding tegenover de Nederlandse geloofsperikelen er vaak één is van "niet begrijpen der herrie", omdat er hier in Belgie nu éénmaal niet zoveel christelijk fundamentalisme rondwandelt. Omdat zelfs katholieken EIGENLIJK geen moeite hebben met atheisten. (Ik heb het niet over vatikaanse toestanden, maar de doorsnee katholiek van achter de hoek)
Ik denk dat het Tjok was die ooit in het midden gooide dat bepaalde huis-aan-huis predikers die in onze jongere jaren in Belgie opdoken een Hollands accent bleken te hebben? Weet niet meer (Tjok?).

Ik heb het er met Kitty ooit privé over gehad (dit weet ik zeker, dat het privé was), dat Freethinker blijkbaar drijft op een vloed aan ont-gelovigde zwaargelovigen, en dat die stap vanuit de evangelische groep naar het atheisme gepaard gaat met de heftigste ontwenningsverschijnselen, waar ik (als nieuwkomer op Freethinker toen) met uitpuilende ogen van verbazing stond naar te kijken. De stap van gelovig katholiek naar atheist doet daarentegen geen stof opwaaien, het is meer iets als, "Allez, diene mantel hangt nu goe in de kast, sé"
Voor wat het evangelisch afkicken aangaat: Na de heroine, blijkt dat vaak nog héél erg lang de methadon noodzakelijk is ! Het geloof is afgelegd, maar de methodische, theologisch geInspireerde 'hamerende' WERKWIJZE om één en ander te bestrijden (nu tegen het geloof..) is niet weg. Misschien zit dat ZO diep, dat die nooit weg gaat !?
Dat maakte, met zuiderse ogen kijkend naar deze noordelijke Freethinker, dat ik het vóór de privégesprekken met Kitty gewoon niet verstond ! Wat ik ZAG, immers, waren welhaast fundamentalistische theologen die tekeer gaan......... tegen het geloof ! Het beeld zelf verwekte een mentale kortsluiting. En Nederlanders blijken dit niet te zien?
In mijn ogen is een levend atheisme gespeend van elke vorm van hameren. Eigenlijk is atheisme zelfs diepe RUST. Dit is mijn ervaringswereld...
(Ik dacht, Rereformed, dat we het hier ook ooit in het forum of privé eens héél kort over gehad hebben. Ik sla de schrijfsels uit het verleden echter makkelijk dooreen. )
Nederland is héél erg wezenlijk een andere maatschappij dan Belgie.
En voor de "walen" en "vlamingen" even verduidelijken: van buitenaf beschouwd verschillen walen en vlamingen in vrijwel niets dan alleen, toevallig, de taal. Belgen en Nederlanders echter verschillen reeds onoverbrugbaar diep, op vlak van socio-culturele grondvesten...
Hier, hebben we dan ook slechts toevallig de taal gemeen.

......
Observatie...
Rereformed, vanuit jouw achtergrond, en versterkt door de Finse sociale ijskast, ligt het bijna voor de hand dat zulk boek dan door jou wordt geschreven en niet door iemand die steeds in Nederland was blijven wonen. En is het helemaal duidelijk, dat die niet vanuit een Belgische bron zou "kunnen" komen.
Wij hebben andere katten te geselen ......... :)

Nog eens felicitaties met je werk,
en beschouw mijn bijdrage hier als een achterflap reactie uit het zuiden...

Groet
Willem
Ik moet regelmatig van tijd tot tijd deze post weer opnieuw doorlezen. Het is een post die bijzonder veel waarde voor me heeft en me telkens mijn eigen optreden kritisch laat beschouwen. Nogmaals bedankt, Willem.
"In mijn ogen is een levend atheisme gespeend van elke vorm van hameren. Eigenlijk is atheisme zelfs diepe RUST. " Sublieme gedachte!
Ze schiet vast ooit ook bij mij nog wel wortel. Er groeit vast ooit zelfs nog wel een bloemetje voor me uit deze belgische waarheid.
Born OK the first time

Plaats reactie