De conclusie luidde
Kerkverlating een niet te onderschatten lijdensdruk kan veroorzaken bij zowel kerkverlaters als kerkgangers.
Met name kerkverlaters kwetsbaar zijn en het grootste risico lopen op eenzaamheid
Moderator: Moderators
Kerkverlating een niet te onderschatten lijdensdruk kan veroorzaken bij zowel kerkverlaters als kerkgangers.
Met name kerkverlaters kwetsbaar zijn en het grootste risico lopen op eenzaamheid
Dus het begrip gemeenschap krijgen we hier uitgelegd door een persoon die enkel langskomt om te preken over zijn geloof en de juiste God die erbij behoort. Ik ben bang dat je van "gemeenschap" het eerste beginsel nog niet hebt begrepen.Barnabas schreef: ↑16 feb 2023 14:44Dat lijkt mij logisch omdat de Geest Gods een God is van gemeenschap en niet van eenzaamheid. Wie God verlaat verlaat de kerk omdat de kerk het lichaam van Christus is.
Gemeenteleden ontmoeten elkaar ook in het dagelijks leven waar bijvoorbeeld de slager het geloof in Christus deelt zoals ook klanten van hem. De houding die men dan aannneemt speelt mee met het beleven van gemeenschap. Zo schrijft de bijbel voor dat wanneer men elkaar vriendelijk met elkaar omgaat dat de band versterkt.
Er zijn veel teksten die over eenheid gaan. Daar roept God toe op.
Je snapt dus het beginsel van gemeenschap. Dat men dezelfde God dient die één maakt. Daarom staat er ook dat kerkverlating eenzaamheid brengt. Bovendien mag je uit mijn woorden opmaken dat de slager niet noodzakelijk uit is op evangeliseren of onderwijzen uit de schrift oid. Het leven dat in de bijbel beschreven staat omvat vele praktische zaken waarin een houding van liefde, geduldigheid en vriendelijkheid zaken zijn die bijdaragen aan een gemeenschappelijke cultuur. In de bijbel wordt daarom gesproken over de vruchten van de Geest: Galaten 5;22: "De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing." Hierbij moedigt de bijbel aan te streven naar deze eigenschappen. Het lijstje bevat bijvoorbeeld zachtmoedigheid. Geheel tegengesteld aan gewelddadigheid waar onze maatschappij nogal onder te lijden heeft en verwijdering brengt. Zachtmoedigheid echter is aantrekkelijk en brengt mensen bij elkaar. Blijdschap is ook zo'n vrucht die men krijgt wanneer men elkaar waardeert. Overigens staat Finland bekend voor het grote gehalte depsessieven in dat land.Rereformed schreef: ↑16 feb 2023 16:14Dus het begrip gemeenschap krijgen we hier uitgelegd door een persoon die enkel langskomt om te preken over zijn geloof en de juiste God die erbij behoort. Ik ben bang dat je van "gemeenschap" het eerste beginsel nog niet hebt begrepen.Barnabas schreef: ↑16 feb 2023 14:44Dat lijkt mij logisch omdat de Geest Gods een God is van gemeenschap en niet van eenzaamheid. Wie God verlaat verlaat de kerk omdat de kerk het lichaam van Christus is.
Gemeenteleden ontmoeten elkaar ook in het dagelijks leven waar bijvoorbeeld de slager het geloof in Christus deelt zoals ook klanten van hem. De houding die men dan aannneemt speelt mee met het beleven van gemeenschap. Zo schrijft de bijbel voor dat wanneer men elkaar vriendelijk met elkaar omgaat dat de band versterkt.
Er zijn veel teksten die over eenheid gaan. Daar roept God toe op.
Dan kies ik toch honderd maal liever voor Finse eenzaamheid en de Finse mentaliteit: zolang de slager het maar niet gaat hebben over zijn geloof blijft hij mijn slager.
Jij mag je woorden eerst op jezelf betrekken. Ik heb je al bij het binnenkomen met een stuk of tien passages geconfronteerd die laten zien dat het christelijk geloof gebaseerd is op de leugen van een spoedige wederkomst van Christus.
Laat dit wel afhankelijk zijn van de kerk waar men lid van is. Hoe meer "sociale" controle (lees: Druk van ouderlingen en gemeenschap) des te ingewikkelder verlaten wordt. Ergste voorbeelden zijn die van afvallige Jehova's getuigen die verstoten worden door die fijne hechte familiaire gemeenschap.Kerkverlating een niet te onderschatten lijdensdruk kan veroorzaken bij zowel kerkverlaters als kerkgangers.
Zeer juist opgemerkt. "Sociale controle" gaat in kerkgemeenschappen inderdaad altijd gelijk op met de mate van "gemeenschap". Een kerk met een hoge mate van "gemeenschap" heeft automatisch ook een hoge mate van sociale controle. In de praktijk betekent het dat controle op "afwijken van de juiste leer en gedragsnormen" dan een kenmerkend aspect van die gemeenschap is.dikkemick schreef: ↑16 feb 2023 16:50Laat dit wel afhankelijk zijn van de kerk waar men lid van is. Hoe meer "sociale" controle (lees: Druk van ouderlingen en gemeenschap) des te ingewikkelder verlaten wordt. Ergste voorbeelden zijn die van afvallige Jehova's getuigen die verstoten worden door die fijne hechte familiaire gemeenschap.Kerkverlating een niet te onderschatten lijdensdruk kan veroorzaken bij zowel kerkverlaters als kerkgangers.
Uitzien naar gemeenschap ervaren met iemand die ook op dit forum trots meldt geen evolutionist te zijn?“Barnabas” schreef:. . .
. . .
Is het dan niet gewoon je eigen schuld dat iemand de bijbel verdedigt hetgeen jij een preek noemt, maar ik uitleg over hetgeen in het topic aangeroerd wordt. Maar wanneer jij voor eenzaamheid kiest is het mij prima dat je je opsluit in je eigen gedachten en niet meer reageert. Je zou nog eens gemeenschap met mij kunnen ervaren.
Ik heb je gevraagd of je me zou geloven wanneer ik je een uitleg zou geven. Het antwoord daarop ben je nog steeds schuldig en ik heb geen zin in een oeverloze discussie. Wanneer jij te kennen zou geven dat het argument dat Christus Geest is en zijn denken geestelijk en hoger dan dat van jou zouden we nog ergens kunnen komen. Maar jij verklaart Christus dood en kan niet erkennne dat een Geestelijk wezen dat hoger is dan jij cryptische teksten kan plaatsen die hij wel begrijpt maar waar jij de conclusie uit trekt dat Hij dood is.Rereformed schreef: ↑16 feb 2023 16:42Jij mag je woorden eerst op jezelf betrekken. Ik heb je al bij het binnenkomen met een stuk of tien passages geconfronteerd die laten zien dat het christelijk geloof gebaseerd is op de leugen van een spoedige wederkomst van Christus.
Maar wanneer je geconfronteerd wordt met wat niet klopt in de bijbel laat je het mooi afweten en ga je het over wat anders hebben. Dat is een heel krom geloof. Gemeenschap kan ik alleen hebben met mensen die intellectueel eerlijk zijn. Waar dat afwezig is geldt de benaming die Jezus aan de vromen gaf: witgewassen grafzerken.
Een gelovige die op dit forum komt om de heerlijkheden van zijn geloof te verkondigen is geen persoon die uit is op gemeenschap met iemand anders, maar eenvoudig iemand die in dienst is van een reclamebureau. Hij probeert aan de eisen van zijn geloof te voldoen en is uit op de hemelse beloning.
Sociale controle is op zich geen fout systeem. Het is een vangnet voor leden van de gemeenschap en zolang er geen misbruik van gemaakt wordt is het ene mooi systeem. Maar Christus zelf zegt ook dat men elkander geen zware lasten op moet leggen, dan gaan mensen er onderdoor. Daarnaast is het normaal dat kinderen zelfstandig worden en mogelijk een weg kiezen die anders is dan ouders (of de leer van de kerk) zouden willen. Het is dus gezond een kerk te verlaten wanneer je daar geen feeling meer mee hebt. Daarnaast zijn er inderdaad verschillen tussen kerken. Zelf kom ik uit een evangelische kerk en daar is weinig druk maar wel een duidelijke leer. Wanneer iemand wil vertrekken is dat helemaal geen probleem. Iemand zou ook nog kunnen overwegen naar een andere kerk te gaan.dikkemick schreef: ↑16 feb 2023 16:50Laat dit wel afhankelijk zijn van de kerk waar men lid van is. Hoe meer "sociale" controle (lees: Druk van ouderlingen en gemeenschap) des te ingewikkelder verlaten wordt. Ergste voorbeelden zijn die van afvallige Jehova's getuigen die verstoten worden door die fijne hechte familiaire gemeenschap.Kerkverlating een niet te onderschatten lijdensdruk kan veroorzaken bij zowel kerkverlaters als kerkgangers.
Nou, dan verwacht ik geen quotaties meer van jouw want dan zou je gemeenschap met me kunnen hebben. Beter en vriend uitdagen.heeck schreef: ↑17 feb 2023 11:55Uitzien naar gemeenschap ervaren met iemand die ook op dit forum trots meldt geen evolutionist te zijn?“Barnabas” schreef:. . .
. . .
Is het dan niet gewoon je eigen schuld dat iemand de bijbel verdedigt hetgeen jij een preek noemt, maar ik uitleg over hetgeen in het topic aangeroerd wordt. Maar wanneer jij voor eenzaamheid kiest is het mij prima dat je je opsluit in je eigen gedachten en niet meer reageert. Je zou nog eens gemeenschap met mij kunnen ervaren.
Dus zijn hele biologische afkomst verloochent?
Ondanks beter te kunnen weten!
Zo een gecultiveerd kennis buitensluiten staat zelden op zich en houd ik daarom subiet op afstand.
Roeland
Ik kan je verzekeren dat het in de kerk beter is dan daarbuiten. Tenminse wanneerook maar enigzind=s iets met het christelijke gedachtegoed hebt. Ik heb schizofrenie en in de wereld buiten de kerk heb je echt geen leven en wordt er echt niet goed voor je gezorgd. Ik ken beide werelden en de evangelische kerk is een paradijs vergelken met de buitenwereld. Dat kan ik je verzekeren.dikkemick schreef: ↑17 feb 2023 11:27Om dit werkelijk goed te kunnen doorgronden en begrijpen moet je deel hebben uitgemaakt van een dergelijke gemeenschap denk ik.
Heb eerder verteld dat ik een zeer aimabele collega had die Jehovah getuige was/is. Als we er al over in gesprek waren was alles in de gemeenschap positief. Bijna hemel op aarde. Barnabas kan daar nog een puntje aan zuigen denk ik.
Maar....ik heb ook verhalen van afvalligen gelezen. Gedumpte genegeerde en verstoten JG-en. En dan gaan je nekharen recht overeind staan.
Wat een GEMEEN(!)schap
Welnee, zo moet je dat niet lezen, ik houd er alleen maar rekening mee dat je me op kritieke punten, volkomenn eerlijk overtuigd, zult misleiden.Barnabas schreef: ↑18 feb 2023 20:51Nou, dan verwacht ik geen quotaties meer van jouw want dan zou je gemeenschap met me kunnen hebben. Beter en vriend uitdagen.heeck schreef: ↑17 feb 2023 11:55Uitzien naar gemeenschap ervaren met iemand die ook op dit forum trots meldt geen evolutionist te zijn?“Barnabas” schreef:. . .
. . .
Dus zijn hele biologische afkomst verloochent?
Ondanks beter te kunnen weten!
Zo een gecultiveerd kennis buitensluiten staat zelden op zich en houd ik daarom subiet op afstand.
Roeland
Vraag 2 van de enquete (Ik ervaar frustratie en/of verdriet vanwege (uitingen van) het geloof van een dierbare) bevat een merkwaardige conclusie:Peter van Velzen schreef: ↑05 okt 2021 06:443 oktober plaatste dogmavrij omtrent een Onderzoek naar de Emotionele en Psychosociale Impact van Kerkverlating op Kerkverlaters en Kerkgangers op haar website.
De conclusie luiddeKerkverlating een niet te onderschatten lijdensdruk kan veroorzaken bij zowel kerkverlaters als kerkgangers.