Staat Geschreven

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Staat Geschreven

Bericht door PietV. » 07 jul 2014 13:27

Ik kom hier regelmatig, niet om te reageren maar om te lezen wat de twee theologen opvalt.

http://www.staatgeschreven.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Opvallend en herkenbaar voor veel gelovigen is het onderstaande stukje. Ook ongelovigen kunnen dit meegemaakt hebben. Principieel blijven of het spelletje meespelen om de ander tegemoet te komen.
Hettie schreef:‘Wil je er voor bidden?’, vraagt ze. ‘De situatie gaat hard achteruit. We kunnen alleen nog voor haar bidden.’ Ik durf haar niet aan te kijken. Ik vind het nieuws verschrikkelijk, en ik hoop van harte dat de persoon in kwestie het zal overleven. Met elke zenuw in mijn lichaam wens ik dat. Ik ken haar niet persoonlijk. Een vriendin van mij wel en zij stelt mij deze vraag. Ik voel mijn maag samentrekken. Ik ontwijk een antwoord. Ik kan het niet. Het is het enige wat ze me vraagt om voor haar te doen. Bidden. Ik durf het niet. ‘Ik denk aan jullie’, fluister ik.
Het volgende stuk gaat over een nar. Iemand die het spoor compleet bijster is en uiteraard fans heeft die dit voor zoete koek aannemen.
Jeukvis schreef:Ja, je leest het goed. Tot drie kwartier na hun dood blijken doktoren nog uitstekend te functioneren, zegt ervaringsdeskundige Joosse. Sterker nog, deze overleden dokters blijken hun overleden patiënten weer tot leven te kunnen wekken. Dacht je dat zombies alleen in Game of Thrones en Call of Duty voorkwamen? Dit is dagelijkse praktijk in Nederlandse ziekenhuizen (aldus Matthias Joosse).
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

MoreTime
Bevlogen

Re: Staat Geschreven

Bericht door MoreTime » 07 jul 2014 16:18

Ik ben al even niet op hun site geweest. Wel heel kritisch voor een gelovige. Ze hebben ook een boekje uitgebracht, dat heb ik ook eens gekocht toen ik zelf nog echt zoekende was. Ze laten niet alles los, maar ze zijn al een heel eind op weg richting een vergaande vrijzinnigheid. Zo geloven geen van beide nog in een hemel/hel.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 jul 2014 19:19

MoreTime schreef:Ik ben al even niet op hun site geweest. Wel heel kritisch voor een gelovige. Ze hebben ook een boekje uitgebracht, dat heb ik ook eens gekocht toen ik zelf nog echt zoekende was. Ze laten niet alles los, maar ze zijn al een heel eind op weg richting een vergaande vrijzinnigheid. Zo geloven geen van beide nog in een hemel/hel.
In vergelijking tot 10 jaar geleden lijkt het er op dat de theologische bloggers sterk geseculariseerd zijn. Ik merk het op verschillende plaatsen. Kom zelden nog een Bijbelse visie tegen die hun betogen ondersteunt. Vergaande rationalisaties en zelfs Jezus is niet meer heilig.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 08 jul 2014 12:15

PietV. schreef:In vergelijking tot 10 jaar geleden lijkt het er op dat de theologische bloggers sterk geseculariseerd zijn. Ik merk het op verschillende plaatsen. Kom zelden nog een Bijbelse visie tegen die hun betogen ondersteunt. Vergaande rationalisaties en zelfs Jezus is niet meer heilig.
Ze zijn meestal wel eerlijk in ieder geval. Daaruit voort komt dan ook hun kritische houding.
Voor velen is een studie theologie de doodsteek voor het geloof. Dat lees je ook in hun boek.

Ik denk dat er een paar opties zijn voor een theologiestudent:
- Of hij komt erachter dat zijn geloof net zoveel waarde heeft als dat van een ander. Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij Griekse mythologie in de opleiding (naar ik mij herinner).
- Of de cognitieve dissonantie is zo sterk dat men hieraan voorbij gaat, of van huis uit niet kritisch is en daarom de dogma's gewoon slikt.
- Of men weet het wel diep van binnen, maar wil graag dominee worden en leider van een gemeente zijn. Ergens weet je dat er iets niet klopt, maar dit geluid kun je afdoen als twijfel, of duivel en snoert het de mond door je onder te dompelen in je werk voor de kerk.

Zoiets.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Plaats reactie