Sigers weblog

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

siger

Sigers weblog

Bericht door siger » 27 apr 2014 09:25

Hello,

Volgende blogs werden recent toegevoegd aan http://www.sigervanbrabant.be/blog/index.htm, een site over de ethiek van de seculiere samenleving.

23-04-2014 Een potje van genen
20-04-2014 Het einde van de platonische hemel
18-04-2014 War Horse
16-04-2014 Giordano Bruno
10-04-2014 Leven in metaforen (Lakoff en Johnson)
06-04-2014 Een gedicht vol gevaar (Lucretius)
28-03-2014 Militaire expansie
21-03-2014 Rationally Speaking stopt ermee
18-03-2014 Het brein is geen computer
14-03-2014 Sleutels vergeten
08-03-2014 De wil
03-03-2014 Vanwaar het kwaad?
24-02-2014 Dualisme
13-02-2014 De overgave van Sam Harris

De "brekend nieuws"-sectie werd verder aangevuld met items die verband houden met de ethiek van de seculiere samenleving.
Als extraatje werd een handje toegevoegd aan het citaat bovenaan de hoofdpagina, zodat oudere citaten opgeroepen kunnen worden.

Zie ook het archief http://www.sigervanbrabant.be/blog/archief.htm.

Sigers Weblog is niet uitgerust voor discussies, maar staat wel open voor (gemodereerde) reacties.

Maria
Site Admin

Re: Sigers weblog

Bericht door Maria » 27 apr 2014 11:17

siger schreef:Hello,
Ook hello van mij Siger.
Na bijna een jaar rond geen post van je hier gezien te hebben, ben ik bli, dat je nog/weer geïnteresseerd bent.
Af en toe heb ik je site bezocht, maar ik zie nu dat ik flink achterloop.
Je bent ijverig geweest.
Sigers Weblog is niet uitgerust voor discussies, maar staat wel open voor (gemodereerde) reacties
Dat is jouw keuze voor jouw en ik begrijp dat wel.
Maar je weet,dat de meesten hier weinig interesse hebben in een gemodereerd eenrichting reactie platform.

Je plaats een duidelijk niet lege link.
Betekent je post hier en nu, dat je weer terug op Freethinker wil communiceren over datgene wat je interesseert?
Misschien eventueel met jouw blogs als kapstok voor de onderwerpen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 apr 2014 14:25

Welcome back, Siger.
Ik las met interesse wat van je door over het Christelijke Zionisme. :idea: Interessant die website van Wagner waar je eens op bent gestoten. Zoveel informatie over de achtergrond van dit fenomeen waar weinigen aandacht aan hebben geschonken, terwijl het op vele manieren van beslissend belang is geweest en nog steeds is.
( http://www.christianzionism.org/Article/Wagner06.asp" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Born OK the first time

siger

Bericht door siger » 27 apr 2014 17:54

Mariakat,

Als iets me interesseert zal ik zeker inpikken, maar ik neem me wel voor voortaan herhalingen weg te laten (zowel bij het schrijven als bij het lezen.) Mijn weblog dient trouwens om rondjes overbodig te maken. En ja, als iemand een blog wil aangrijpen voor een discussie hier, des te beter. Er is nu eenmaal een verschil tussen een blog en een forum.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 27 apr 2014 18:01

Welkom terug Siger, doet mij deugt je hier terug te zien.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 apr 2014 04:55

Al je artikelen zijn interessant Siger, daarom kijk ik elke dag even op je weblog, nadat ik bij ben met de active onderwerpen hier. Ga zo door!
Ik wens u alle goeds

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 28 apr 2014 12:04

@Siger: ik volg je blog al een tijdje, vooral vanwege de interessante bijdragen die ik in oudere posts tegenkom op dit forum.

Je blogt ook op filosofieblog.nl, zijn de posts gelijk aan je eigen blog?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

siger

Bericht door siger » 28 apr 2014 13:21

MoreTime schreef:Je blogt ook op filosofieblog.nl, zijn de posts gelijk aan je eigen blog?
Bijna volledig. Als ik vermoed dat een blog tot eindeloos gepalaver zal leiden op filosofie.be, houd ik hem daar vandaan. Anderzijds plaats ik op Sigers weblog geen posts die feitelijk reacties zijn op iets wat op filosofie.be voorvalt.

Zoals je misschien al las ben ik geïnteresseerd in seculiere ethiek: hoe een samenleving waar religie geen meester meer is een goede ethiek kan vinden en toepassen. Nu is ethiek een van de drie grote pijlers van de klassieke filosofie, en de beheerders van filosofie.be en ikzelf vonden dat mijn blog helemaal paste in hun concept. Er toeven daar echter ook filosofen met een zwaar theologisch accent die filosofie verwarren met metafysica (en soms metafysica met christologie - let op, Emanuel Rutten is nog de slechtste niet) en die vinden dat ethiek geen echte filosofie is. Nu ben ik echt niet op zoek naar het zoveelste gedoe en beperk me tot Sigers Weblog als dergelijke dingen dreigen. Dus samengevat, op Sigers Weblog is het meer Siger. Met gemeende excuses aan de bewonderenswaardige beheerders van filosofie.be.

Weet je wat het is: ik ben altijd maar meer geboeid door onderzoek, en altijd maar meer verveeld door bekvechterij en betweterij.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 28 apr 2014 13:38

siger schreef:Weet je wat het is: ik ben altijd maar meer geboeid door onderzoek, en altijd maar meer verveeld door bekvechterij en betweterij.
Herkenbaar. Het is niet altijd nuttig om overal een bepaalde mening naar voren te brengen als je weet dat dit niets bijdraagt en enkel tot eindeloze discussies leidt. Zeker op religieus gebied zijn de messen snel geslepen, zie bijvoorbeeld het Paas/Peels vs Boudry debat.
siger schreef: Er toeven daar echter ook filosofen met een zwaar theologisch accent die filosofie verwarren met metafysica (en soms metafysica met christologie - let op, Emanuel Rutten is nog de slechtste niet) en die vinden dat ethiek geen echte filosofie is.
Onlangs was hier nog een discussie over metafysica. In mijn opinie is religie ook een metafysisch systeem. Binnen de filosofie probeerde men tevens om een 'theorie van alles' te bedenken, zonder god daarbij te halen (in eerste instantie nog wel met god, maar dat godsbegrip was nogal aan verandering onderhevig). Daarmee is de vergelijking filosofie=metafysica inderdaad niet correct. Hoe zie jij dat?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

siger

Bericht door siger » 28 apr 2014 14:07

Je bedoelt: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 88#p413888" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Een betere discussie, en als je het woordgebruik doorziet dat soms wat pedanterig is heeft Gabriel een punt. Er valt niets te beweren over het hele universum als eenheid. En ja, godsdienst is metafysica, en hedendaagse "filosofische" metafysica (vergeet de kosmologie niet!) is nogal dikwijls een achterdeurtje om het alweer over godsdienst (zij het in de positieve of negatieve zin) te hebben.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 28 apr 2014 14:24

siger schreef:Je bedoelt: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 88#p413888" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Een betere discussie, en als je het woordgebruik doorziet dat soms wat pedanterig is heeft Gabriel een punt. Er valt niets te beweren over het hele universum als eenheid. En ja, godsdienst is metafysica, en hedendaagse "filosofische" metafysica (vergeet de kosmologie niet!) is nogal dikwijls een achterdeurtje om het alweer over godsdienst (zij het in de positieve of negatieve zin) te hebben.
Inderdaad die bedoel ik. Blijkbaar zit het in de mens om te zoeken naar een overkoepelend geheel, zij het bovennatuurlijk of juist natuurlijk in de materiële vormen om ons heen.

Men zegt wel eens dat filosofie dood is; als het gaat om het zoeken naar systemen zoals Spinoza deed, of Kant, dan is het soms net als klassieke muziek: het is eens gemaakt en er komt weinig nieuws bij.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 apr 2014 06:17

siger schreef:
Zoals je misschien al las ben ik geïnteresseerd in seculiere ethiek:
Siger, vind je (een van) hieronder vermelde discussies interessant in deze? Ik geef toe dat het niveau van de meeste bijdragen niet aan jouw blog kan tippen, maar dat is onvermijdelijk op een forum. Mensen reageren nu eenmaal op bepaalde onderdelen en raken daardoor vaak off topic, of in elk geval op een zijpad.
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 29 apr 2014 08:20

Peter van Velzen schreef:De meta-ethische hand
Volgens mij bijt iedereen zijn tanden hierop stuk.
Nu ja, het heeft hem natuurlijk ook niet voor niets een doctoraat opgeleverd.

Toch denk ik dat juist iemand die veel met ethiek bezig is, zich hier eens over zou moeten buigen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 apr 2014 08:57

Jagang schreef:
Peter van Velzen schreef:De meta-ethische hand
Volgens mij bijt iedereen zijn tanden hierop stuk.
Nu ja, het heeft hem natuurlijk ook niet voor niets een doctoraat opgeleverd.

Toch denk ik dat juist iemand die veel met ethiek bezig is, zich hier eens over zou moeten buigen.
Ik meen de meta-ethische hand aardig stukgebeten te hebben, alleen is niemand behalve Eartheart er nog op ingegaan, en zelfs hij durft sommige zaken niet aan te roeren - wellicht omdat hij beseft dat mijn kunstgebit zo slecht nog niet is. HIj beperkte zich in elk geval tot pathetische pogingen om het element "diersoort" te weren.
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 29 apr 2014 09:01

Het wordt mij niet duidelijk waarom het onjuist is.
Elke evolutiebioloog zal beamen dat het idee van "soorten" weliswaar handig is om onze wereld overzichtelijk te maken, maar dat het wetenschappelijk bezien een achterhaald begrip is.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Plaats reactie