kerk zonder geloof

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

kerk zonder geloof

Bericht door jacco » 07 jan 2014 17:44

http://www.npr.org/2014/01/07/260184473 ... s-up-steam" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze link gaat naar een artikel over de behoefte in de VS en andere landen, zoals Groot Brittannië van niet gelovigen of wellicht ex-gelovigen om samen te komen en een soort bijeenkomst te hebben zie in de buurt komt van een kerkdienst zonder god en geloof.
Ik zelf wil wel mede-atheïsten en humanisten enz. op informele wijze ontmoeten in een zaal voor een interessante lezing of gewoon in een koffiehuis of café in een ontspannen ontmoeting.
Om echter zo iets als in dit artikel te organiseren, lijkt mij helemaal niets. Ik moet het nog maar eens goed lezen, maar zo ga je toch weer mensen op het gevoel bewerken en ze manipuleren ?
Ik ben benieuwd hoe jullie je mening is over deze bijeenkomsten.
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd

Peter van Velzen
Moderator

Re: kerk zonder geloof

Bericht door Peter van Velzen » 07 jan 2014 17:52

Ik ben redelijk tevreden met de gemeenschap op dit forum.
Ik wens u alle goeds

jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door jacco » 07 jan 2014 18:01

Hahaha, ik moet deze gemeenschap nog leren kennen. Ik blijf meestal hangen in het voorportaal, de facebookpagina freethinkers.nl. Verder zijn hier nog meer stukken over geschreven zoals deze over Alain de Botton.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... igie.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
En verder:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... isma.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... alie.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 07 jan 2014 19:58

Klinkt leuk, muziek, mensen van allerlei leeftijden door elkaar die je in het dagelijks leven niet zo vaak tegenkomt en af en toe een goede lezing. Ik zou er wel eens een kijkje gaan nemen.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 08 jan 2014 14:38

Blackadder schreef:Klinkt leuk, muziek, mensen van allerlei leeftijden door elkaar die je in het dagelijks leven niet zo vaak tegenkomt en af en toe een goede lezing. Ik zou er wel eens een kijkje gaan nemen.
Dat wat ik heb dikgedrukt spreekt mij wel aan. Om nou continu mensen te zien die je toch al vaak spreekt en ziet kan maar gaan vervelen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 09 jan 2014 07:39

Bram Kaandorp schreef:
Blackadder schreef:Klinkt leuk, muziek, mensen van allerlei leeftijden door elkaar die je in het dagelijks leven niet zo vaak tegenkomt en af en toe een goede lezing. Ik zou er wel eens een kijkje gaan nemen.
Dat wat ik heb dikgedrukt spreekt mij wel aan. Om nou continu mensen te zien die je toch al vaak spreekt en ziet kan maar gaan vervelen.
Wat is het verschil met een kroeg ?

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 09 jan 2014 07:51

Het klinkt flauw maar wat ik inmiddels gemerkt heb is dat atheist zijn niet veel bindng geeft . Een beetje in de trant van organising atheists is like herding cats. Ik vind mijn ontbreken van geloof in buitennatuurlijkheid nu niet echt een sociaal bindmiddel. En ze moeten tegenwoordig, ik ben bovendien sowieso niet zo van het groepsgebeuren om heel andere redenen. Ik probeer het trouwens wel, maar moet dan een week bijkomen :) of misschien wel eigenlijk :( .

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 jan 2014 09:37

Krautsjo schreef:Het klinkt flauw maar wat ik inmiddels gemerkt heb is dat atheist zijn niet veel bindng geeft . Een beetje in de trant van organising atheists is like herding cats. Ik vind mijn ontbreken van geloof in buitennatuurlijkheid nu niet echt een sociaal bindmiddel. En ze moeten tegenwoordig, ik ben bovendien sowieso niet zo van het groepsgebeuren om heel andere redenen. Ik probeer het trouwens wel, maar moet dan een week bijkomen :) of misschien wel eigenlijk :( .
Misschien is de (on)gevoeligheid voor groepsgebeuren wel een voorspeller voor het al dan niet tot een gloof toetreden of voor het daarvan afvallen?
Ik wens u alle goeds

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 09 jan 2014 11:23

Peter van Velzen schreef:
Krautsjo schreef:Het klinkt flauw maar wat ik inmiddels gemerkt heb is dat atheist zijn niet veel bindng geeft . Een beetje in de trant van organising atheists is like herding cats. Ik vind mijn ontbreken van geloof in buitennatuurlijkheid nu niet echt een sociaal bindmiddel. En ze moeten tegenwoordig, ik ben bovendien sowieso niet zo van het groepsgebeuren om heel andere redenen. Ik probeer het trouwens wel, maar moet dan een week bijkomen :) of misschien wel eigenlijk :( .
Misschien is de (on)gevoeligheid voor groepsgebeuren wel een voorspeller voor het al dan niet tot een gloof toetreden of voor het daarvan afvallen?
Ja en nee, ik had er al niets mee en ik heb er ook niets mee met een goed excuus vanwege het feit dat ik ADD heb en de weg kwijt raak als er te veel mensen tegelijk om me heen aan het praten zijn .
En ik heb er in dit specifieke geval niets mee, omdat ik denk dat het niet echt nodig is behalve leuk bij al het leuk dat er toch al wel was . Ik vind het nogal overbodig.

Ik zou het persoonlijk wel prettig vinden als er plaatsen zouden zijn waar mensen elkaar zouden kunnen ontmoeten waar de muziek zacht staat zodat men elkaar kan verstaan en zodat ik me zelf niet hoef te overschreeuwen of overschreeuwd wordt .
Verder denk ik dat mijn atheisme(wat dat dan ook mag zijn ) geen reden is voor een gemeenschappelijk samenzijn, ik zou al snel ruzie hebben denk ik .

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 09 jan 2014 15:08

Ik denk dat het 'atheist zijn' niet de hoofdzaak moet zijn van zo'n gebeuren maar eerder het 'samen wat doen'

Tuurlijk dat kun je ook gewoon met je vrienden doen, maar dit lijkt me wel een leuke aanvulling.

Ik heb bijvoorbeeld een aantal jaren meegedaan met een vrijwilligersclub die wat in natuur en cultuurlandschappen meeklust, oude bomen weghalen, of juist jonge boompjes uitrekken die daar niet gewenst zijn, heide verjongen etc. Dat was ook met mensen van 18 tot 78 en was heel leuk. Het was altijd 1 ochtend werken en dan samen eten. Dat heeft verder helemaal niks met dit seculiere kerk gebeuren te maken, maar ik moest eraan denken omdat die leeftijdsgroep zo divers was en die mensen verder niks met elkaar te maken hadden.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Ik ben
Forum fan

Bericht door Ik ben » 09 jan 2014 17:22

Jaren geleden kwam deze "gemeenschap" ook enkele malen "bijeen" in Stairway to Heaven te Utrecht. Was altijd wel erg gezellig.
Niet weten wordt zelden openlijk beleden.
Vaak is het een goed bewaard geheim, bedekt met de mantel der wijsheid.
Alleen herkenbaar voor de goede verstaander.
Alsof het eigenlijk een schande is om niet te weten.
Maar dat is het helemaal niet.
Integendeel
Niet weten is de rode draad van ons bestaan.
.

jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door jacco » 09 jan 2014 18:08

Gelovigen zijn trots op de grootte van hun kerk en de grote aantallen bekeerlingen. Daar voelen ze zich happy bij, helemaal als ze met elkaar kunnen zingen en vlaggenzwaaien en dansen enz. Hebben goddelozen ook de behoefte om zich samen sterk te voelen ?

Ik hoef bovenstaande bijeenkomsten als atheïst niet persé om contact met anderen te hebben.
Zelfs familiebijeenkomsten, de gezellige kring in de kamer, bezoek ik liever niet.
Geef mij maar twee bij twee of gewoon wij samen.
Zingen vind ik ook leuk, maar dan thuis met de speakers knoert hard.
Of onder de douche en soms op de fiets met de oortjes op.
Eventueel een muzikaal optreden met liefst wel eigen muziek maken en geen covernummers uit de jaren 60 enz.
Een lezing met mogelijkheid tot discussie en vragen houdt ik ook van, maar dan wel met een onderwerp wat ik vooraf te horen krijg en vooral geen emotionele boodschap.

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 09 jan 2014 23:22

Krautsjo schreef:Wat is het verschil met een kroeg ?
Het verschil is dat in een kroeg er geen overkoepelend thema is dat mij interesseert.

Het zijn de extra's die mijn interessant lijken, zoals lezingen van wetenschappers of filosofische vraagstukken.

Combinatie kroeg en lecture hall klinkt mij niet verkeerd, zolang het drinken niet de hoofdzaak is (doe ik toch al niet).
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Plaats reactie