Goedgelovig.nl

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Goedgelovig.nl

Bericht door jacco » 18 nov 2013 22:04

Ik heb deze gezocht hier op de lijst, maar nog niet gevonden.
Interessant hoe deze jongens hun eigen achterban op de korrel nemen.
Hun missie zoals ze zelf zeggen:
Van grijze kerkmuizen, depressieve gerefovormden, charismatische zegenzoekers, collectetellende celkerkcipiers, devote pausmobielgroupies, heilige huisjes bouwers en hemel-of-hel denkers maken wij met krachtig medewerken van de Geest van Humor vrije gelovigen die kunnen lachen en relativeren – over kerkelijk poppentheater, softe subcultuurmaniertjes, gristelijke zeepbellen, kledingloze keizers en evangelische hypes.

http://goedgelovig.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/goedgelovig" onclick="window.open(this.href);return false;
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Goedgelovig.nl

Bericht door Dat beloof ik » 19 nov 2013 07:25

Christenen met humor.
.......
Zijn dat dan mensen die om zichzelf kunnen lachen ? :?:

:)
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 19 nov 2013 10:44

Goedgelovig is niet een christelijke site, het zijn ex-christenen.

Dit zijn wel christenen (2 theologen zelfs) die zeer kritisch zijn, zo geloven ze niet meer in een hiernamaals etc:
http://www.staatgeschreven.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 nov 2013 13:33

Ik volg goedgelovig al jaren; journalistiek gezien wordt er goed geschreven en tevens onderzoek bedreven. Het zijn ex-gelovigen en vrijzinnig gelovigen. De beenverlengers, Trin-aanhangers, zogenaamde doden opwekkers, charismatische religianten, creationisten en theologen met een grote mond dito dikke duim hebben hun speciale aandacht. En dan vergeet ik gemakshalve alle overige zaken die ze bestuderen en op hun site zetten. Prima wat ze daar doen, ik kan er alleen maar bewondering voor opbrengen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 nov 2013 13:37

MoreTime schreef:Goedgelovig is niet een christelijke site, het zijn ex-christenen.

Dit zijn wel christenen (2 theologen zelfs) die zeer kritisch zijn, zo geloven ze niet meer in een hiernamaals etc:

Ze hebben ook een boek geschreven; het resultaat was een excommunicatie van één van de schrijvers die af en toe een lezing gaf in een baptisten gemeente. In het begin van hun blog waren ze beide gelovig. De één wat meer dan de ander, maar nu stellen ze alles ter discussie en zitten ze vaak op de atheïstische bank en het schijnt hen goed te bevallen. Hun achterban weet niet goed wat ze met deze gasten aan moeten.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 25 nov 2013 14:31

PietV. schreef:
MoreTime schreef:Goedgelovig is niet een christelijke site, het zijn ex-christenen.

Ze hebben ook een boek geschreven; het resultaat was een excommunicatie van één van de schrijvers die af en toe een lezing gaf in een baptisten gemeente. In het begin van hun blog waren ze beide gelovig. De één wat meer dan de ander, maar nu stellen ze alles ter discussie en zitten ze vaak op de atheïstische bank en het schijnt hen goed te bevallen. Hun achterban weet niet goed wat ze met deze gasten aan moeten.
Het boek heb ik. Als je het eerlijk leest dan blijft van het geloof niets anders over dan een gezellig samenzijn op de zondag. De schrijvers zien dit ook zo. Op een christen hoeft dit boek echter niet altijd een bepaalde uitwerking te hebben. Het zet mensen misschien aan het denken, omdat het by mistake wel eens in een evangelische boekenwinkel kan terechtkomen, maar dan gaat direct de Cognitieve Dissonantie aan het werk...helaas.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 25 nov 2013 14:55

MoreTime schreef: Het boek heb ik. Als je het eerlijk leest dan blijft van het geloof niets anders over dan een gezellig samenzijn op de zondag. De schrijvers zien dit ook zo. Op een christen hoeft dit boek echter niet altijd een bepaalde uitwerking te hebben. Het zet mensen misschien aan het denken, omdat het by mistake wel eens in een evangelische boekenwinkel kan terechtkomen, maar dan gaat direct de Cognitieve Dissonantie aan het werk...helaas.
Als je nog eens tijd vindt, mag je de beste quotes er wel uit halen en in een apart topic zetten. Hoef je niet een complete recensie te maken. Het grappige van deze theologen is dat hun manier van denken evolueert in de richting van ongeloof. Ik heb het boek zelf niet.

Plaats reactie