God en geweten

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herman van der helm
Forum fan

God en geweten

Bericht door herman van der helm » 18 jun 2018 13:08

Een column van mijn hand is hier geplaatst:

http://www.frontaalnaakt.nl/archives/go ... weten.html

lijkt me een nuttige bijdrage voor de lezers hier.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: God en geweten

Bericht door Dat beloof ik » 18 jun 2018 15:58

Het komt er op neer: je geweten, dat ben je zelf.
Mooi stukje.
Een paar kleinigheden: “Hij ziet alles, daarom doe of laat ik dingen” is niet de manier waarop de meeste Islamieten redeneren, men gaat eerder uit van 'een zonde die niemand ziet, is een halve zonde'. Verder denk ik niet dat wij bij onze geboorte 'kennis van goed en kwaad' in ons dragen; we hebben een aantal instincten en reflexen en dat werkt zonder dat we er bij denken, lijkt me niet echt 'kennis'.
De kern van je stukje is een waarheid als een koe: Je bent zelf verantwoordelijk, niemand anders.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 19 jun 2018 01:52

herman van der helm schreef:
18 jun 2018 13:08
Een column van mijn hand is hier geplaatst:

lijkt me een nuttige bijdrage voor de lezers hier.
Ik vond het een mooi epistel.

Wel heb ik wat te zeggen over twee uitspraken.
Je kiest dan, door het uit de weg gaan van toekomstige straf, voor eigen voordeel boven het verantwoordelijkheid zijn voor een ander. Het eigenbelang gaat dan prevaleren boven het stimuleren en voeden van je geweten.

Je kiest hier m.i. niet voor voordeel. Je wordt door angst geleid. Zou je wel voor eigen voordeel kiezen dan zou je inzien dat bangmakerij te allen tijde onvoordelig is.

Eigen voordeel boven verantwoordelijkheid voor de ander is in mijn optiek niks mis mee. Het is maar net hoe je "voordeel" interpreteert. M.i. ben je eerst en bovenal verantwoordelijk voor jezelf. En is het een gezonde zaak om je eigenbelangen te laten prevaleren boven die van anderen. Waarmee niet gezegd is dat je andervrouws belangen niet zal meewegen.

Het stimuleren en voeden van je geweten wordt volgens mij vnl. beïnvloed door je paplepels. Waardoor iedereen al troebel is to begin with.
Zo weinig mogelijk vertroebeling is dus belangrijk.
Misschien heb je er meer aan om al die vertroebelingen te (h)erkennen?
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2018 10:24

Ook hier moet ik wat biologisch/sociaal/wetenschappelijk roet in het eten gooien. Geweten zit weliswaar in jezelf, maar voor zover ik het begrepen heb, blijft dit een combinatie van genen en opvoeding.
En zoals bekend: Er zijn goede en slechte gelovige mensen en er zijn goede en slechte ongelovige mensen. Er zijn goede mensen die met angst voor een god zijn opgegroeid en er zijn slechte mensen die met angst voor een god zijn opgegroeid. De combinatie van de beide factoren zal een doorslaggevende rol geven in je later leven. Slechte genen met een slechte opvoeding (met of zonder god) zal een ander mens van je 'maken' dan goede genen met een goede opvoeding (met of zonder god).

Ben het dus wel met de conclusie eens: "Jij bent echt zelf de enige verantwoordelijke voor je daden en gedachten. Je bent zelf degene die over jou oordeelt en geen ander. En wie kan nu beter weten wat jij denkt of doet, ook als het stiekem gebeurt, dan jij zelf?

Je bent zelf die ‘Hij’ die alles ziet. Dat opperwezen.
" Alleen zie ik in dit 'jij' een groot deel genen en een deel opvoeding terug.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 20 jun 2018 00:27

dikkemick schreef:
19 jun 2018 10:24
Ook hier moet ik wat biologisch/sociaal/wetenschappelijk roet in het eten gooien. Geweten zit weliswaar in jezelf, maar voor zover ik het begrepen heb, blijft dit een combinatie van genen en opvoeding.

Er zijn goede en slechte gelovige mensen en er zijn goede en slechte ongelovige mensen.

Je bent zelf degene die over jou oordeelt en geen ander.
Ja maar Dikkemick, je mag geen roet in eten gooien, dan krijg misschien je zwarte Piet op je dak. :shock:

Dat oordelen over anderen zal dan ook wel in die genen en opvoeding zitten. :)
Hoe ik zonder oordelen de slechterikken kan herkennen?
Ik heb niet zo'n moeite met oordelen, wel met voorbarig véroordelen.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Plaats reactie