Na de proefperiode

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vilaine
Bevlogen

Na de proefperiode

Bericht door Vilaine » 06 jul 2010 10:45

Even proef gedraaid, maar ik ben jullie nog mijn introductie schuldig.

Om te beginnen: Ik ben geboren uit passief atheïstische (mogelijk agnostische?) ouders. De ouders van ma waren katholiek, maar deden daar niets meer aan al vanaf de 30-er jaren. Van vaders kant moeten we een paar generaties terug gaan, voordat we daar kerkgangers treffen.

Door mijn werk kwam ik veel in contact met moslims, ben de Koran gaan lezen (jaren 80). Vond het toen best aardig als historische boodschap (zoals de gisteren overleden Aboe Zaïd het zag), wat voor moslims een richtlijn voor de moderne tijden zou kunnen zijn, zoals moderne christenen hun richtlijnen uit de Bijbel halen.
Mijn eerste discussie met een moslim ging al fout. Ging over straffen bij diefstal. De eerste vraag van de moslim was, of ik de Koran wel in het Arabisch had gelezen, nee dus, discussie ten einde.

Sinds ik minder ben gaan werken meer tijd me te verdiepen in religies, logica, skepticisme enz. Koran in andere vertalingen gaan lezen, de ahadith en de levensbeschrijvingen van Mohammed. Verder wat beschouwingen van voor en tegenstanders van de Islam: Maurice Berger, Ali Sina, Betsy Udink en diverse (ex)moslim schrijvers. Daarnaast boeken van Dawkins en veel artikelen op internet.

Via internet veel forums gezien, waarop op bedenkelijk niveau gediscussieerd wordt. Vooral islamitische site's en creationistische site's. Overigens vaak wel om te lachen, maar soms ook om te huilen.
Ik blijf me verbazen over de redeneertrant van mensen die bovennatuurlijke zaken proberen te verdedigen.

Zo ook al surfend hier terecht gekomen en me in een enkele (islam) discussie gevoegd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

doctorwho
Superposter

Re: Na de proefperiode

Bericht door doctorwho » 12 jul 2010 13:07

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 12 jul 2010 14:08

Welkom, een islam kenner is altijd handig hier.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

siger

Bericht door siger » 12 jul 2010 16:32

Welkom

Jinny

Bericht door Jinny » 12 jul 2010 20:35

Ook van mij welkom.

a.r.

Bericht door a.r. » 12 jul 2010 21:59

Welkom :)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 12 jul 2010 22:26

Hi. Welkom.
Een erg merkwaardig argument inderdaad, dat men de Koran in het arabisch moet hebben gelezen om er iets over te mogen zeggen. Bluf natuurlijk. Ik spreek inmiddels zelf een beetje pidgin arabisch in het egyptische dialect. De arabische dialecten verschillen onderling soms bijna evenveel als nederlands van duits of engels. Het middeleeuwse arabisch is nog moeilijker. Als iemand vloeiend marokkaans of egyptisch spreekt wil dat nog niet zeggen dat ze ook echt verstaan wat er in de Koran staat, net zo min als een gemiddelde nederlander uit de 21e eeuw veel begrijpt van de gedichten van PC Hooft of misschien kunnen we zelfs nog beter de oude engelse King James Bible als vergelijkingsmateriaal nemen.
Ook is het grappig dat de islam-apologeten zelf soms kritiek hebben op vedische en boeddhistische geschriften, oude en nieuwe testament van de bijbel, werken uit de tijd van de verlichting, en moderne godsdienstkritische boeken. Ik vraag me dan altijd af of ze al die werken in het Sanskrit, Pali, Hebreeuws, Grieks, Frans, Duits en Engels hebben gelezen.

Veel plezier op FT.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Jinny

Bericht door Jinny » 12 jul 2010 22:43

Waarbij komt dat de bijbel waarschijnlijk in het aramees is geschreven en de koran eigenlijk ook.
Meld dat laatste op OI en je hebt een zekere ban. :mrgreen:

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 13 jul 2010 09:43

Helaas is er nooit een tekstkritische uitgave van de Koran gekomen.
Over de juiste teksten (in het Arabisch) is onder (niet-islamitische) arabisten veel discussie. Inmiddels de bekendste is Luxemberg (gaat uit van Syrisch-Arabische tekst). Maar ook in de 30-er jaren en zelfs in de eeuw daarvoor waren er al problemen. Dat er maar één versie in het Arabisch is, blijkt ook niet waar te zijn, nog afgezien van het feit, dat in den beginne er zeer verschillende versies waren, die op één na allemaal vernietigd zijn.

Overigens zijn alle vertalingen redelijk gekuist t.o.v. de originele tekst. Evenals de levensbeschrijvingen van Mohammed.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 13 jul 2010 15:28

Welkom :)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon » 13 jul 2010 16:41

welkom

mvg, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Plaats reactie