Hoi allemaal!

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Ares

Hoi allemaal!

Bericht door Ares » 03 apr 2018 19:19

Hey lieve mensen,

Ik was even aan het browsen en kwam langs dit forum. Ik was even aan het lezen en ik zag enkele interessante discussies, dus ik ben benieuwd wat dit me gaat brengen. Ik ben 22 jaar en studeer aan de lerarenopleiding, tot zover mijn privéleven.

Ik heb gedurende de afgelopen maanden een interesse voor filosofie en ethische vraagstukken ontwikkeld. Ik zie dit vooralsnog meer als een hobby waar ik zo af en toe een uurtje instop dan als een levenswijze, maar ik probeer toch enkele stoïcistische kenmerken in mijn leven toe te passen, bijvoorbeeld het afzweren van overdreven consumentisme. Ik vind daarnaast absurdisme, nihilisme, boeddhisme en humanisme interessante onderwerpen, waar ik me nog verder in wil gaan verdiepen. Ik ben er erg geïnteresseerd in hoe ik bovenstaande zaken praktisch kan toepassen in mijn leven, ondanks dat ze soms botsen met wat de maatschappij van ons verlangt.

Mijn overtuigingen:
Ik heb een klein setje met vaststaande overtuigingen. Redelijk standaard atheïstisch zou ik zeggen.
- Het leven heeft geen hoger doel
- Mensen zijn irrationele wezens
- Mensen zijn dieren
- De kans dat er geen god bestaat is een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid

Mijn probleem met religie:
Ik heb persoonlijk weinig problemen met mensen die geloven. Van mij mogen ze me best proberen te overtuigen, ik weet dat ze dit goed bedoelen. Ik zie religies echter als een soort collectief waandenken, een voorbeeld van menselijke irrationaliteit/zwakte en vind het jammer om te zien hoe makkelijk mensen zich laten beïnvloeden. Hoe moeilijk het ook is, we zullen moeten proberen om onafhankelijk onze eigen visie op het leven te vormen en dit werkt niet als je denkbeelden in een religie vastgeroest zitten.

Ik heb vaak het gevoel gehad dat ik niemand had om waarmee ik van gedachten kan wisselen op dit gebied; mensen vinden het al snel te negatief of filosofisch gezwam. Ik hou er eigenlijk juist van als anderen mijn overtuigingen op een goed onderbouwde (lees: niet religieus gemotiveerde) manier weten te triggeren. Vandaar dat ik hier ben aanbeland.

Goed, dit ben ik dus. Jullie zullen meer van me horen :)
Dappere mensen zijn fel in de strijd, maar voor die tijd rustig
- Aristoteles

Maria
Moderator

Re: Hoi allemaal!

Bericht door Maria » 03 apr 2018 20:02

Mooi dat je je eerst voorstelt.
Veel mensen, die niet in hun eigen omgeving een deel van hun interesses kunnen delen, zijn hier lid.
Met dan ook zeer uiteenlopende onderwerpen.
Ik hoop dan ook dat je aansluiting kunt vinden en mee gaat doen.
Ik ben nu al nieuwsgierig naar je bijdragen. :)

Welkom Ares, namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 03 apr 2018 20:56

Hoi Ares! :) Welkom!
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 03 apr 2018 21:35

Welkom, Ares. De Griekse god van de oorlog, dat kan spannend worden!

Ik hoop dat je over meer onderwerpsgebieden dan filosofie en ethiek gaat posten, want ik heb daar maar beperkt belangstelling voor, de subfora daarvoor markeer ik geregeld als gelezen zonder de posts gelezen te hebben.

Laat de strijd beginnen!
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 apr 2018 21:37

Welkom Ares. Prachtige binnenkomst!

Maar laat je docenten niet weten dat je schreef "niemand om waarmee" :lol:
Born OK the first time

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 03 apr 2018 21:48

Welkom Ares.
Mensen zijn irrationele wezens
Zijn wij geen mensen dan? :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Ares

Bericht door Ares » 03 apr 2018 22:38

De Encyclopedist schreef:
03 apr 2018 21:35
Welkom, Ares. De Griekse god van de oorlog, dat kan spannend worden!

Ik hoop dat je over meer onderwerpsgebieden dan filosofie en ethiek gaat posten, want ik heb daar maar beperkt belangstelling voor, de subfora daarvoor markeer ik geregeld als gelezen zonder de posts gelezen te hebben.

Laat de strijd beginnen!
Goed opgemerkt! Ik heb ook belangstelling voor geschiedenis, politiek, actualiteit en ik lees eigenlijk alles wat voor mijn neus terechtkomt (encyclopedisch kennis verzamelen), dus we zullen elkaar nog wel tegenkomen vermoed ik :)
- Aristoteles

Ares

Bericht door Ares » 03 apr 2018 22:43

Fish schreef:
03 apr 2018 21:48
Welkom Ares.
Mensen zijn irrationele wezens
Zijn wij geen mensen dan? :wink:
Hahaha volgens mij heb ik het perfecte forum gevonden :)
- Aristoteles

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 03 apr 2018 22:50

Welkom op op dit perfecte forum.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 04 apr 2018 03:04

Ares schreef:
03 apr 2018 19:19
Ik zie religies echter als een soort collectief waandenken, een voorbeeld van menselijke irrationaliteit/zwakte en vind het jammer om te zien hoe makkelijk mensen zich laten beïnvloeden. Hoe moeilijk het ook is, we zullen moeten proberen om onafhankelijk onze eigen visie op het leven te vormen en dit werkt niet als je denkbeelden in een religie vastgeroest zitten.

Welkom Ares.
Leuke naam! Ik hoop dat je net zo strijdlustig zult discussiëren als je naam doet vermoeden. :D

Wat je visie op religie betreft deel ik je mening. Veel spannends zal dat niet opleveren, edoch...
Ik vind het opvallend dat je boeddhisme blijkbaar niet in de (irrationele vastgeroeste) religieuze hoek plaatst, maar tot de interessante onderwerpen rekent. In mijn optiek is boeddhisme van hetzelfde laken een pak wat vastgeroeste dogmatische (flauwe) kul betreft.

Dat wordt vast nog gezellig als we meer van je gaan horen of eigenlijk; lezen. :lol:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 apr 2018 04:58

Welkom Ares.
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 04 apr 2018 07:40

Welkom Ares na je introductie heb ik het gevoel dat wij je niets meer hoeven te vertellen. Je mag door naar de volgende ronde.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 apr 2018 08:37

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Ares

Bericht door Ares » 04 apr 2018 10:32

Petra schreef:
04 apr 2018 03:04
Ares schreef:
03 apr 2018 19:19
Ik zie religies echter als een soort collectief waandenken, een voorbeeld van menselijke irrationaliteit/zwakte en vind het jammer om te zien hoe makkelijk mensen zich laten beïnvloeden. Hoe moeilijk het ook is, we zullen moeten proberen om onafhankelijk onze eigen visie op het leven te vormen en dit werkt niet als je denkbeelden in een religie vastgeroest zitten.

Welkom Ares.
Leuke naam! Ik hoop dat je net zo strijdlustig zult discussiëren als je naam doet vermoeden. :D

Wat je visie op religie betreft deel ik je mening. Veel spannends zal dat niet opleveren, edoch...
Ik vind het opvallend dat je boeddhisme blijkbaar niet in de (irrationele vastgeroeste) religieuze hoek plaatst, maar tot de interessante onderwerpen rekent. In mijn optiek is boeddhisme van hetzelfde laken een pak wat vastgeroeste dogmatische (flauwe) kul betreft.

Dat wordt vast nog gezellig als we meer van je gaan horen of eigenlijk; lezen. :lol:
Ik wil de spirituele boodschap van religies niet direct afdoen als onbruikbaar of onzin omdat ik er niet in geloof. Die van het christendom en vooral de islam vind ik dan persoonlijk niet erg interessant, er zitten leuke aspecten bij, maar er zijn veel betere alternatieven in de filosofische hoek te vinden. Boeddhisme heeft qua overtuigingen juist veel overeenkomsten met het stoïcisme en even los van de reïncarnatie-onzin, heeft het naar mijn mening ook best wat zinnigs te melden. Alles is vergankelijk, materialisme en verlangens veroorzaken lijden enzovoorts.
Dit botst wel deels met bijvoorbeeld absurdisme, maar ik wil me eerst nog wat meer inlezen en er dan een mening over vormen.
- Aristoteles

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 04 apr 2018 11:20

Welkom Ares.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Plaats reactie