Dag Freethinkers

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ficta

Dag Freethinkers

Bericht door Ficta » 18 dec 2017 19:57

Ken uzelve, dat is wel handig als je jezelf wilt voorstellen. Ik ben een doolhofgevangene, denk ik, dus zal het wel. Ik weet niet waar de opening is, de in-en-uitgang, de paden staan voor alle wijze auteurs die ik raadpleegde en de hagen voor mijn eigen levenservaring. Je zou het doolhof kunnen zien als mijn persoon die door het leven gaat of het leven dat door mijn persoon gaat. Bovendien is dat doolhof gehuld in dichte mist, mijn niet-weten. Ik kan je dus helaas niet vertellen wie ik ben, want ik twijfel over nagenoeg alles. Ja, de zon komt op en gaat weer onder, zonder dat we merken dat we om haar heen draaien. Wat is vrij denken? Zijn we niet gebonden aan een zekere basis om te kunnen denken? Welke premisse leent zich het best als fundering van mijn denken? Daar ben ik naar op zoek. Iemand met een zuivere rede, iemand zonder fantasie, de auteur die het tijdloze kon zeggen in één boek, want in heldere taal geschreven. Ik hou wel van fantasie, de verbeelding, maar ik geloof dat de waarheid die niet nodig heeft. De waarheid is naakt, geen verbloeming, maskering en mantel verdraagt zij.

Ik lees freethinkers wel graag, ik hou van de dialogen die hier gevoerd worden, de sfeer.

Ik als niet-wetende doolhofgevange hoop ooit ook zo'n gesprek met jullie te kunnen voeren.

Ga zo voort. :lol:

Bonjour
Site Admin

Re: Dag Freethinkers

Bericht door Bonjour » 18 dec 2017 21:25

Welkom Ficta namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Ficta schreef:
18 dec 2017 19:57
Ik als niet-wetende doolhofgevange hoop ooit ook zo'n gesprek met jullie te kunnen voeren.
Volgens mij stel je al een paar leuke vragen voor zo'n gesprek. Gewoon verder gaan.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 18 dec 2017 21:41

welkom,
Als je op iemands schouders gaat staan en boven het doolhof uitstijgt zie je de verbanden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 dec 2017 23:19

Welkom Ficta .
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 dec 2017 03:40

Welkom Ficta. Ik vraag me af je denken een premisse nodig heeft. Waarschijnlijk wel, maar of er een is die beter is dan alle anderen zou ik niet weten.
Ik wens u alle goeds

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 19 dec 2017 09:43

Welkom Ficta,

Absoluut vrijdenken is een utopie maar je kan wel streven naar die utopie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_Poincar%C3%A9
Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 19 dec 2017 09:55

Welkom Ficta.
Je twijfelt in ieder geval niet over het feit dat je twijfelt; hence dat 'twijfelen over alles' kun je al doorstrepen. Of was dat al de nagenoeg? :)
M.i. is trouwens elke waarheid bij elkaar gefantaseerd en daar doe ik heel graag aan mee. :D
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 19 dec 2017 20:38

Welkom.
"Doolhofgevangene" is een prachtige woordvondst.
Born OK the first time

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 19 dec 2017 20:41

Welkom Ficta. Ik denk dat waarheid en fantasie, creativiteit, goed samengaan. :)

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 20 dec 2017 10:45

Wees welkom.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 dec 2017 16:53

Welkom op deze illustere plek.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 22 dec 2017 18:16

Welkom, Ficta, in het dievenhol. Ik durf niet te beloven dat je hier zult vinden wat je zoekt. Ik beloof wel dat je iets zult vinden.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 23 dec 2017 08:04

De Encyclopedist schreef:
22 dec 2017 18:16
Welkom, Ficta, in het dievenhol. Ik durf niet te beloven dat je hier zult vinden wat je zoekt. Ik beloof wel dat je iets zult vinden.
Jij was zelf langdurig verdwenen in dit labyrint. Ik heb je gemist. :love1:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 31 dec 2017 02:53

Petra schreef:
23 dec 2017 08:04
O, Petra! Ik had dingen te doen die ik belangrijker vond dan gebabbel op een forum, maar ik mis jou (en de andere forumleden) wel, hoor. Ik heb me voorgenomen weer wat vaker hier mijn (al dan niet diepe) gedachten te laten horen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 31 dec 2017 10:29

31 dec 2017 02:53
Petra schreef:
23 dec 2017 08:04
O, Petra! Ik had dingen te doen die ik belangrijker vond dan gebabbel op een forum, maar ik mis jou (en de andere forumleden) wel, hoor. Ik heb me voorgenomen weer wat vaker hier mijn (al dan niet diepe) gedachten te laten horen.
:shock: Zijn er dingen belangrijker dan babbelen?
Mannen... ik ga ze nooooit begrijpen :crybaby:

Plaats reactie