Ik ben Kris

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Kris

Ik ben Kris

Bericht door Kris » 04 apr 2017 21:03

Hallo allemaal.

Ik lees hier zo'n jaar of twee al vrij intensief mee. Ik heb lang getwijfeld of ik me wel zou registreren. Ik kan wat intellect betreft niet mee met het gemiddelde hier, of in ieder geval niet wat opleiding betreft. In mijn "schooltijd" deed ik zo'n beetje alles wat god verboden had. Maar op school was ik zelden te vinden.

Ik ben 41 jaar. Ik ben zeer geïnteresseerd in alles wat met het heelal te maken heeft. Ik kan daar avonden achtereen uren over lezen. Ik haak af wanneer men met formules begint te smijten. Maar ik ben onderhand wel op het punt dat ik denk mee te kunnen praten over dit onderwerp. Ik snap weliswaar alle berekeningen niet, maar ik weet onderhand wel hoe verschillende natuurwetten en theorieën in elkaar zitten. Tenminste, wat je eruit kunt concluderen.

Een van de dingen die mij ook al jaren bezig houdt, is geloof in een god. Ik kom uit een christelijke familie, maar toen ik werd geboren zat het bij mijn ouders niet meer erg diep. Ik heb in mijn jonge jaren met regelmaat de kinderbijbel gelezen. Mijn ouders vonden dat ik zelf moest beslissen wat ik ervan dacht, maar dat ik wel redelijke kennis moest opdoen om zodoende een overwogen keuze te kunnen maken. Verder dan de kinderbijbel ben ik echter niet gekomen. Mijn overige, beperkte, kennis over het geloof heb ik pas later uit nieuwsgierigheid opgedaan. Die nieuwsgierigheid kun je eigenlijk net zo goed onbegrip noemen. Want dat is wat me bezig houdt wat het geloof betreft. Ik kan niet begrijpen dat mensen met een helder verstand in zulke, in mijn ogen, onzin kunnen geloven. In de rest van mijn familie, die dus nog erg christelijk is, zitten hele succesvolle en intelligente mensen. Veel en veel slimmer dan ik. En hoe kan het dan toch dat ze op dat vlak niet een keer gaan nadenken en tot inkeer komen? Ik heb lang gedacht dat ze stiekem wel wisten dat het allemaal onzin is, maar ik ben erachter gekomen dat ze in de meeste gevallen volkomen overtuigd zijn. Pas op dit forum zag ik dat meer mensen deze frustratie hebben en ben er onderhand ook achter gekomen dat proberen wat redelijkheid erin te krijgen gewoon niet lukt. Twee totaal andere golflengtes...

Ik weet niet hoeveel en wanneer ik zal gaan posten op dit forum, ik ben nog steeds ietwat huiverig. Ik ben bang dat het me met regelmaat even boven de pet zal gaan. Ik heb me ook geregistreerd om om een soort waardering te laten blijken. Er zijn maar weinig fora van "dit soort" en ik vind dat een dergelijk forum veel meer leden verdient.

Dit was het zover. Groeten van Kris.

doctorwho
Superposter

Re: Ik ben Kris

Bericht door doctorwho » 04 apr 2017 21:37

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 04 apr 2017 21:44

Welkom.
Naar mijn mening ben je wat bescheiden wat betreft je intellectuele capaciteiten. Je schrijft heel helder en je weet dat zeer duidelijk en logisch opgebouwd te verwoorden. Bovendien schrijf je zonder taalfouten, iets wat velen hier je niet nadoen. Bescheidenheid is niet verkeerd maar te veel is ook niet nodig.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 04 apr 2017 21:47

Zolang je nieuwsgierig bent Kris, dan leer je.
Op het moment dat je denkt te weten, houdt dat op.
Ik heb liever iemand die zegt, dat hij iets niet zeker weet, dan iemand die hier komt om zijn schijnzekerheden hier te poneren.

Dus welkom hier Kris, dat we maar veel van elkaar mogen leren.
Ook namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 04 apr 2017 21:57

Welkom!
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Kris

Bericht door Kris » 04 apr 2017 21:59

Dank allebei. Doe ik!

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 04 apr 2017 22:09

Welkom Kris. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 05 apr 2017 01:30

Welkom Kris. Man het gaat mij zo vaak boven de pet, als het maar blijft boeien.

Groeten van een een zeer intelligent persoon die geloven ook nog niet achter zich kan laten. Net als die familie van jou. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 apr 2017 04:18

Welkom Kris. In de wereld waar wensdenken (dat is wat geloof mijns inziens is) uitzondering is. We hebben er allemaal wel eens last van maar gelukkig niet constant.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 apr 2017 06:15

Welkom Kris!
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 05 apr 2017 08:16

Helder betoog Kris, fijn dat je hier lid bent geworden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 05 apr 2017 09:02

Kris schreef:Ik ben zeer geïnteresseerd in alles wat met het heelal te maken heeft. Ik kan daar avonden achtereen uren over lezen. Ik haak af wanneer men met formules begint te smijten. Maar ik ben onderhand wel op het punt dat ik denk mee te kunnen praten over dit onderwerp. Ik snap weliswaar alle berekeningen niet, maar ik weet onderhand wel hoe verschillende natuurwetten en theorieën in elkaar zitten. Tenminste, wat je eruit kunt concluderen.
Welkom, Kris.

Volgens mij is er niets mis met wat je in dit citaat zegt. Als een natuurkundige theorie uitsluitend met wiskunde uitgelegd wordt is dat meer een probleem van de uitlegger dan van de theorie. Uiteraard is die wiskunde wel essentieel voor de toepassing ervan, maar een gebrek aan wiskundige handigheid hoeft begrip niet in de weg te staan.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 06 apr 2019 22:06

Welkom!

Oeps, ik zie nu dat ik heb gereageerd op een post uit 2017 van Kris i.p.v. Frits uit 2019 en kan hem niet meer verwijderen. Nou ja, alsnog van harte welkom!

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 06 apr 2019 22:14

Hi Kris. Ook voor mij was astronomie ooit een hobby/interesse/aanzet tot verder denken... Schrijf ze en wees niet te bang dat iets je boven de pet gaat. Gewoon vragen enzo. :wink:
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 06 apr 2019 22:17

We zijn, vrees ik, twee jaar te laat met ons welkom. Mijn schuld. Heb per ongeluk de verkeerde posting naar boven gehaald :?
Maar uiteraard heet ik Kris evengoed welkom.

Plaats reactie