Hallo

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

De Encyclopedist
Ervaren pen

Hallo

Bericht door De Encyclopedist » 30 mar 2017 21:27

Ik kwam hier eerder vandaag uit op zoek naar de bron van een tekst die schaamteloos op Wikipedia was gekopieerd en geplakt. Ik heb wat postjes gelezen en heb net besloten me aan te melden.

Ik verdien mijn geld met het programmeren van computers. Daarnaast ben ik mijn leven lang al een agnostische atheïst, al noem ik me pas een jaar of 20 zo. Bekeringdrang heb ik niet en verdraag ik evenmin.

Ik ben een actieve bijdrager aan de Nederlandstalige Wikipedia, vandaar mijn nick. Op vragen en klachten over Wikipedia zal ik altijd reageren.

Ik moet de weg nog leren kennen op het forum, dus verwacht niet spoedig veel bijdragen van me.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Fish
Moderator

Re: Hallo

Bericht door Fish » 30 mar 2017 22:18

Welkom De Encyclopedist namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 30 mar 2017 23:04

Welkom hier.

Welk interesse gebied heb je vooral?
Je moest eens weten hoeveel ik leer via Wikipedia.
Ook al zal ik ieder aanraden zo mogelijk terug te gaan naar de eerste bron.
Ook bij alle info, die we weer verder doorgeven.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 30 mar 2017 23:29

Maria schreef:Welkom hier.
Dank je, Fish ook.
Maria schreef:Welk interesse gebied heb je vooral?
Vele: natuur- en scheikunde, astronomie, wiskunde, biologie, paleontologie, geologie, geografie, socioiogie, geschiedenis, taalkunde en computers natuurlijk. Eigenlijk alleen amusement en sport interesseren me nauwelijks, schaken dan weer wel.
Maria schreef:Je moest eens weten hoeveel ik leer via Wikipedia.
:-) Omdat veel van mijn werk daar algemeen redactiewerk is lees ik dagelijks voor mij nieuwe WP-artikelen. Ik heb misschien wel 1% ervan gelezen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 30 mar 2017 23:49

Welkom! Ik zou me eerst inlezen als ik jou was, veel onderwerpen uit allerlei hoeken zijn hier al langsgekomen. Maar leef je uit, ben benieuwd naar je bijdragen.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 31 mar 2017 00:05

De Encyclopedist schreef: Vele: natuur- en scheikunde, astronomie, wiskunde, biologie, paleontologie, geologie, geografie, socioiogie, geschiedenis, taalkunde en computers natuurlijk. Eigenlijk alleen amusement en sport interesseren me nauwelijks, schaken dan weer wel.
Das idd. een massa.
Wat was het vooral wat je naar Freethinker leidde en je hier het meest interessant vindt?
Hier komen heel wat onderwerpen aan bod, maar toch vaak religie gerelateerd.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 mar 2017 04:03

Welkom op freethinker.nl!
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 31 mar 2017 08:14

Welkom!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 31 mar 2017 08:28

Maria schreef:Wat was het vooral wat je naar Freethinker leidde en je hier het meest interessant vindt?
Het was dat topic over die afvallige man die Refoweb om raad vroeg naar "hoe vertel ik het m'n familie'' dat me opviel. De onvermijdelijke afwijzing door de redactie daar, en vooral de hufterige toon ervan, trof me zeer.

Ik heb in de jaren 90 en 00 veel gelezen, en vrij wat geschreven, op nieuwgroepen als nl.religie, talk.origins en alt.atheism. Omdat Usenet niet zo'n praktisch medium is doe ik dat niet meer, maar ik mis discussie over aan religie gerelateerde onderwerpen wel. Ik heb wel wat op andere webfora gelurkt, maar vond daar niet zo veel aan; mijn indruk van Freethinker.nl is dat ik me hier wél thuis zou kunnen voelen. De toekomst zal leren of dat het geval zal zijn.
Maria schreef:Hier komen heel wat onderwerpen aan bod, maar toch vaak religie gerelateerd.
Dat ligt voor de hand. Atheïsme is immers niet, zoals religie, een zelfstandige ideologie. Als er geen religie was zou dit forum niet bestaan.

Ik ben zonder religie opgevoed in een Nederland waarin christelijk geloof bij veel mensen vanzelfsprekend -zij het weinig diep beleefd- was. Ik ben krasse staaltjes van religieuze vooringenomenheid tegengekomen die je tegenwoordig niet meer zoveel ziet buiten bevindelijke en evangelische kring. Ik ken niet zo veel mensen uit dat deel van de samenleving, maar een middelbareschooltijd bij de paters Franciscanen heeft me wel veel geleerd over de roomse kijk op het leven. In die schooltijd noemde ik mijn gezindte 'niks'; later in mijn leven ontdekte ik dat dat niet te onderscheiden is van atheïsme.

Misschien is het goed dat ik meld dat ik geen diepe gevoelens tegen geloof heb; ieder gelooft -of niet- wat hij wil, hoe onzinnig ook. Ik ben beduidend minder tolerant ten opzochte van religieus geïnspireerde mensen die mij vertellen hoe ik leven moet. Ik ben jaren activist geweest in het bestrijden van Scientology. Voor wie dat wat zegt: ik ben een SP4.

Nog even wat achterstallige post:
Peter van Velzen schreef:Welkom op freethinker.nl!
en
lost and not found yet! schreef:Welkom! Ik zou me eerst inlezen als ik jou was, veel onderwerpen uit allerlei hoeken zijn hier al langsgekomen.
Dank voor het welkom. Mijn voornemen is de komende tijd te lurken.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 31 mar 2017 09:00

Welkom!
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 31 mar 2017 11:04

Encyclopedist welkom!
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 31 mar 2017 11:15

van harte welkom

Leuk om te lezen dat je hier terecht bent gekomen na het lezen van het artikel van refo en de reaktie daarop op freethinker. Er is zo onvoorstelbaar veel informatie hier te vinden. En daarnaast een leuk forum om gedachtes uit te wisselen.

Gister net een verzoek voor donatie gekregen van wiki...;) altijd even doen! hoe klein ook. Gebruik het vaak
mvg Arjen
liefde doet pijn, maar beter te voelen dan gevoelloos ;)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 31 mar 2017 15:53

Welkom vakgenoot.

Binnenkort mag je eens wat meer vertellen over hoe het achter de schermen van wiki toe gaat. Soms vind ik de teksten nogal partijdig.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 31 mar 2017 17:19

Welkom encyclopedist.

Wow, iemand die Voltaire als avatar heeft!
Ik ben een grote fan van Wikipedia, hoewel ik meestal de Engelse Wiki lees. Die is vrijwel altijd uitvoeriger.
Interesses: natuur- en scheikunde, astronomie, wiskunde, biologie, paleontologie, geologie, geografie, socioiogie, geschiedenis, taalkunde en computers.
Afbeelding
Born OK the first time

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 31 mar 2017 18:08

Rereformed schreef:Welkom encyclopedist.
Dank, ook aan Bonjour, Arjen2015, Storm en Waarom?.
Rereformed schreef:Wow, iemand die Voltaire als avatar heeft!
Een van mijn intellectuele helden. Toen ik het plaatje uitkoos vroeg me af hoe lang het zou duren voor iemand het portret zou herkennen. Kort, dus. =D>
Rereformed schreef:Ik ben een grote fan van Wikipedia, hoewel ik meestal de Engelse Wiki lees. Die is vrijwel altijd uitvoeriger.
Zo denk ik er ook over. We doen het in de Nederlandstalige WP met een paar honderd actieve redacteuren; we hebben niet de vele duizenden van het Engelse project. 't Is niet anders.
Bonjour schreef:Binnenkort mag je eens wat meer vertellen over hoe het achter de schermen van wiki toe gaat. Soms vind ik de teksten nogal partijdig.
Dat is zo; dat komt door de vrije bewerkbaarheid ervan. Als ik partijdige teksten tegenkom doe ik er was aan, maar WP is groot. Ik ben altijd bereid vragen te beantwoorden, het liefst concrete.

Plaats reactie