Ik ben Wim en ik stel me voor.

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Wim_1946
Forum fan

Ik ben Wim en ik stel me voor.

Bericht door Wim_1946 » 25 nov 2015 21:51

Al een tijdje was ik op zoek naar een forum als dit en nu dus gevonden.
Ik vertel wat over mezelf.
Ik ben Wim, woon in Zuid-Holland en ik ben 69 jaar oud. Zoals jullie daaruit kunnen opmaken ben ik met pensioen.
In mijn werkzame leven was ik werkzaam in de ICT sector (soft ware ontwikkeling) hoewel ik in eerste instantie was opgeleid tot onderwijzer. Na de kweekschool (wat nu PABO heet) heb ik nog een hbo opleiding informatica gedaan, van daar mijn eerder genoemde beroep.

Thuis ben ik niet gelovig opgevoed maar om het een atheïstische opvoeding te noemen gaat wat ver. God, religie, de bijbel, jezus en dergelijke waren gewoon geen onderwerp van gesprek thuis. Als twaalfjarige ben ik uit nieuwsgierigheid de bijbel gaan lezen en ik voelde me vrijwel direct geschokt door de inhoud daarvan. Ik was verbijsterd door de moordzucht, bloeddorst, haat en afgunst die ik in dat boek aantrof. Ik heb het toen dan ook niet uitgelezen. Pas veel later (na mijn vijftigste) ben ik me weer in religie gaan verdiepen, omdat ik maar niet kon begrijpen dat volwassen mensen dit konden geloven en er ook nog een deel van hun leven door lieten en laten bepalen. Ik hoopte dat ik het zou gaan begrijpen, maar helaas, tot nu toe snap ik daar helemaal niks van. Dat zal wel aan mij liggen.

Mijn afkeer tegen religie is een soort tweetraps raket. Enerzijds snap ik niet hoe je overtuigd van iets kunt zijn, waarvoor geen snippertje bewijs is, het is zelfs niet aannemelijk te maken, anderzijds als je het dan toch gelooft begrijp ik niet hoe je een wrede, bloeddorstige, moordzuchtige en afgunstige god kunt vereren en zelfs liefhebben. Zo'n type zou je moeten verachten met alles wat je in je hebt.

Discussies met gelovigen vind ik altijd interessant. De uitvluchten en het recht praten wat krom is, vind ik soms best wel inventief, maar vaak ook totaal uit de lucht gegrepen.
Ik wil eindigen met een anekdote wat dat laatste betreft.

Ik was in gesprek met een gelovige over de tien geboden en met name over het verbod te werken op de sabbat. Ik zei : "Wist je dat er volgens de bijbel de doodstraf staat op het toch werken op de sabbat? "
Mijn gesprekspartner keek me stomverbaasd aan. "Welnee, natuurlijk niet, onzin, laat me dan maar het bijbelfragment zien waar dat staat." Binnen een minuut had ik het fragment gevonden (Google) waarin inderdaad stond dat overtreders van dat gebod "gedood en weggevaagd" dienden te worden. Het bleef even stil en toen hoorde ik : "Je begrijpt toch wel dat er eigenlijk wordt bedoeld dat die overtreder van dat gebod op andere gedachten moet worden gebracht."
Ik zei dat ik dan niet snapte waarom er staat "gedood en weggevaagd" als er bedoeld wordt "op andere gedachten brengen". Daarnaast wilde ik graag weten hoe mijn gesprekspartner aan de "wijsheid" kwam dat er iets heel anders werd bedoeld dan er staat. Ik heb daarop geen antwoord gekregen, behoudens het zwakke "dat kan toch niet anders".

PS. Ik ben ook nog een taalfreak. Met name grammatica fouten vallen me ogenblikkelijk op, ik mis er niet één.
Ik heb de voor sommigen wat irritante eigenschap er soms iets van te zeggen. Ik zal proberen me in te houden.

Bonjour
Moderator

Re: Ik ben Wim en ik stel me voor.

Bericht door Bonjour » 25 nov 2015 22:40

Welkom van een andere programmeur.

Oh, pas je wel een beetje op met opmerkingen over de spelling. Niet iedereen heeft de gave om foutloos Nederlands te schrijven en het is ook niet de essentie van het forum.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 25 nov 2015 23:02

Welkom Wim,

Dat van die tweetraps raket herken ik wel een beetje.
Zelf krijg ik de kriebels in de buurt van kerken en andere gebedshuizen.
Poosje terug was ik nog lid van een fotoclub en op een uitstapje kwamen we vlakbij een kerk. De meeste gingen ook naar binnen. Ik ben buiten gebleven. Voelde mij niet op mijn gemak.
Ook trouwerijen in de familie, het gedeelte in de kerk sloeg ik altijd over. Wat mij niet altijd in dank afgenomen werd.

Groet en nogmaals welkom.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 nov 2015 23:06

Welkom Wim.
Je weet het goed te zeggen wat je bedoelt.
Je zult hier veel medestanders vinden.

Maar ook mensen, die datgene jij helemaal niet begrijpt, zelf achter de rug hebben.
Dat soms ook niet begrijpen, maar ook vaak wel.
Als je werkelijk nieuwsgierig bent zul je hier best wel veel antwoorden op je vragen kunnen krijgen.
Ik hoop voor je dat je dan zult vinden wat je zoekt en denkt hier te kunnen verwachten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 nov 2015 23:09

Welcom Wim.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 nov 2015 04:33

Welkom WIm.
Maak mij er gerust op attent als ik grammatica-fouten mocht maken. Als je maar niet op mijn spelfouten let ,want dan heb je overwerk!
Ik wens u alle goeds

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 26 nov 2015 08:21

Welkom!
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 26 nov 2015 09:44

Welllkom.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 26 nov 2015 13:09

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 26 nov 2015 19:03

Welkom Wim.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 27 nov 2015 21:24

Dank voor alle "welkoms".
Ter aanvulling nog dit. Ik houd me verre van alle religies, dus zowel de islam, het jodendom en het christendom, maar ik ben vooral geïnteresseerd in het christendom, omdat die op dit moment nog het meeste voorkomt in Nederland.
Verder hoop ik dat ook gelovigen meedoen aan discussies hier, maar ik vrees dat de animo vanuit gelovige hoek nogal gering is. Wat ergens jammer is, want een tegengeluid in een discussie is natuurlijk nooit weg.

Ik heb de bijdragen op de site van Inge Bosscha zo'n beetje allemaal gelezen en ik wil mijn complimenten geven voor de wijze waarop zij e.e.a. verwoord heeft, werkelijk prachtig. Ik zelf ben geneigd om me wat krachtiger en feller te uiten over gelovigheid, maar we zijn niet allemaal hetzelfde. Ik vind religie een groot kwaad, dat niet verboden, maar wel ontmoedigd dient te worden in mijn ogen. Het zou goed zijn als er een politieke partij zou komen op basis van seculaire beginselen en humanisme om een tegenwicht te bieden richting confessionele partijen en de strijd aangaat met de bevoordeling van kerkelijke instituten en dergelijke en zich zou inzetten voor het afschaffen van onderwijs op godsdienstige basis.

Nog even over mijn taalfreak zijn. Als ik schrijf over jezus en god (dus niet met een hoofdletter) is dat geen spellingsfout van mijn kant. Ik doe dat bewust.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 nov 2015 22:19

Wim_1946 schreef:
Nog even over mijn taalfreak zijn. Als ik schrijf over jezus en god (dus niet met een hoofdletter) is dat geen spellingsfout van mijn kant. Ik doe dat bewust.
Ik varieer een beetje, Jezus is een naam dus hoofdletter gevoelig. God is tricky, je ziet wel dat christenen de grote G inzetten. Uit respect maar ook om het te onderscheiden van andere goden. Hun G-d (streepje zie je ook) bestaat volgens hen, het is hun Vader etc. Het leest uitermate irritant want alles dat ze op de markt brengen zit vol met hoofdletters. En sommige atheïsten doen dit ook als ze menen dat gelovigen bij hun doelgroep horen. Daarmee maak je er meer van dan het is. Ze hebben het over Hem, hun Zaligmaker en nog meer ongein. Als ik schrijf onze Hond dan tikt iedereen me op de vingers.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 nov 2015 03:19

PietV. schreef:[Als ik schrijf onze Hond dan tikt iedereen me op de vingers.
Nee hoor, als jouw hond Hond heet mag jij net zo goed over "onze Hond" spreken als anderen over "onze Fikie".
maar de Christelijke god heet geen God Hij heet Jhvh, dus formeel is God fout. Desalniettemin neig ik er toch toe om God te schrijven als ik speciffiek de monotheistische god bedoeld en uitdrukelijk niet een der polytheistische goden.
WIm's uitgangspunt is echter technisch juist. Eigenlijk off-topic maar het onderwerp lijkt mij niet interessant genoeg voor een eigen topic. Desalniettemin een interessante gedachte van WIm.
Ik wens u alle goeds

Tita

Bericht door Tita » 29 nov 2015 11:16

Welkom Wim,

Leuk dat je ook in het onderwijs hebt gewerkt!
En de pensioentijd zal zalig! :D voelen!
Religie en geloof brengen veel slechten dingen voort!
Maar geloof en kerk hebben ook veel liefde, rust,zorg, geborgenheid,etc. voort gebracht!
Dat heb ikzelf ervaren in ons protestantse kerkje vroeger!
Velen hebben helaas andere ervaringen, dat is ook mijn gedeeltelijke "rugzakje""
Vanwege fundamentalistisch geloof zonder liefde hebben velen op dit forum een af keer
van "'het hogere"'!
Zelf waardeer ik een ds.Hans Bouma,die zich in zet voor de aarde, mens en dier!

Octo
Forum fan

Bericht door Octo » 29 nov 2015 19:40

Hoi Wim. Welkom hier!
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)

Plaats reactie