een nieuwe vrije denker

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

deugniet
Geregelde verschijning

een nieuwe vrije denker

Bericht door deugniet » 23 okt 2014 15:45

Hoi allemaal,

na een aantal malen deze site gelezen te hebben ben ik zeer geïnteresseerd geraakt en ga mij bij deze aanmelden. Ik hou van het vrije denken, ben positief en onderzoek graag alles. Helaas is het grootste gedeelte van mijn leven beperkt geweest doordat ik alles perse moest zien door de bril van de bijbel, die ik ten alle tijde diende te verdedigen en als absolute waarheid moest blijven zien. Ik heb veel ervaringen opgedaan in de werelden van de gevestigde kerk en de evangelische/pinksterkerken. Ik kan daar boeken over schrijven. maar daar is dit voorstellingsverhaaltje niet voor bedoeld. Ik ben blij lotgenoten gevonden te hebben en andere vrije denkers die durven te zeggen wat ze denken en voelen, zonder dat daar verwijten op volgen. Ik ben blij dat ik nu in een wereld mag rondlopen waarvan ik eerst geloofde dat deze in een razende tempo naar beneden donderen richting de eeuwige vlammen. Gelukkig bestaan er buiten de kerk zeer veel goede mensen, die vaak nog beter zijn dan sommige kinderen Gods.

deugniet

PietV.
Moderator

Re: een nieuwe vrije denker

Bericht door PietV. » 23 okt 2014 15:58

Welkom deugniet ik hoop dat je met je achtergrond ons versterkt. En je naam niet waar maakt bij de moderatie.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 23 okt 2014 16:12

deugniet schreef: Ik ben blij dat ik nu in een wereld mag rondlopen waarvan ik eerst geloofde dat deze in een razende tempo naar beneden donderde richting de eeuwige vlammen.
Ik dacht dat de pinkstergemeente best wel een vrolijke club was maar dat horen we dan nog wel een keer.
Welkom.
NB: Doe wel en zie niet om.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 okt 2014 16:23

Welkom!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet » 23 okt 2014 17:19

Een pinkstergemeente kan heel vrolijk zij idd. Er wordt met vlaggen gezwaaid, gedanst, geklapt, gejuicht, geroepen en geschreeuwd. En soms is de extase zo overweldigend dat mensen omvallen.
Je kent het voorschrift: " Ik zal opgaan naar Gods huis met gejubel en gejuich...etc"
Helaas is de spontaniteit vervangen door "het hoort zo" En wanneer de toehoorders teveel indutten tijdens de preek, of de aandacht verslapt omdat de preek een zoveelste herhaling is, of omdat de dienst al ontzettend lang duurt, dan roept de voorganger "Halleluja" , gevolgd door een nog hardere "halleluja" de toehoorders dienen dit te herhalen of te klappen of "amen" te roepen. Wanneer dit niet hard genoeg of enthousiast genoeg gebeurd dan is het niet goed.

Als een pinkstersamenkomst niet lang duurt, dan is het trouwens geen goede samenkomst.

en nu verwacht ik een aantal bevestigende 'amens' van lezers als reactie. :lol:

DiMensie

Bericht door DiMensie » 23 okt 2014 17:21

Welkom Deugniet!

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 23 okt 2014 17:34

Van harte welkom van mij als ex hardcore gelovige! :D Maar zelf nadenken bevalt toch een heel stuk beter.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 okt 2014 17:56

Welkom deugniet!
Je hoeft hier de bijbel niet te verdedigen, je hoeft hem zelfs niet eens aan te vallen. Je hoeft niets. Alleen als je toch wat wilt, moet je je daarbij aan de forumregels houden, maar die zijn zelfs voor een deugniet te behappen.
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 okt 2014 18:38

Amen, ben je bekend met het boekje "ooit evangelisch"" geschreven door Peter Pit e.a.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 okt 2014 18:56

Welkom deugniet. Ik zie uit naar je boek! Zo te zien zit je vol met verhalen en belevenissen.
Born OK the first time

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 okt 2014 19:24

Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 23 okt 2014 23:27

Welkom.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 24 okt 2014 08:36

Welkom
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 24 okt 2014 09:31

Amen Deugniet.

Enne...ook nog welkom.
Ik hoop hier in de loop van de tijd neergetikte reacties te lezen van jou, die een boek kunnen vullen. :) reactie
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet » 24 okt 2014 13:41

Dank jullie wel voor de reacties.
In "Getuigenissen van afvalligen en twijfelaars" zal ik een nieuw onderwerp starten waarin ik eea met jullie zal delen.

Plaats reactie