Introductie

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Introductie

Bericht door RobbertVeen »

Iemand - de moderator van dit forum? - heeft mij uitgedaagd om mee te discussiëren op dit forum. Met de sterke woorden: "Misschien wordt het eens tijd voor een discussie. Misschien leer je nog wat ?! Welkom op ons forum ( waarschijnlijk DURF je dat dus niet)."
Ik durf dat dus wel. (Al weet ik niet hoe dat nu verder moet.)
Ik ben filosoof en theoloog, en werk als predikant in de Gemeente Ter Apel. Ben geïnteresseerd in het New Atheism (Dennet en Dawkins en Hitchens etc.) en ben overtuigd Christen.
Zo, daar ben ik dan. En nu? 8*)
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
doctorwho
Ontoombaar

Re: Introductie

Bericht door doctorwho »

Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Welkom!
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom Robert, is er concreet iets met je besproken? Zo niet, lanceer maar een prikkelende stelling of zoek een leuk topic uit waar je een mening over hebt. Misschien zit hier iets tussen waar je wat over kan zeggen of toe kan voegen. Verder is het hier vrijheid en vooral blijheid, dus voel je niet bezwaard als je even nadenkt over een bepaalde positie en op welke wijze je dit aan ons gaat vertellen.

Vgr,

Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Welkom!
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Hi Robbert,

Ok, ik zie dat je hier ook al bent aangeland.. Even voor de goede orde. Ik (willem) heb je uitgenodigd n.a.v. het topic op CIP

http://www.cip.nl/artikel/43293/Loop-ni ... 1481237582" onclick="window.open(this.href);return false;

Je schreef daar: Mooi, zoiets werkt aanstekelijk. We moeten gewoon meer durven.

Vandaar mijn reactie met "DURF" erin. De praktijk leert ons nl dat het merendeel van de (uitgenodige)gelovigen hier nooit komt opdagen...(ondanks de oproepen tot evangelisatie...)

Welkom trouwens !
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Dank je voor het welkom. Voor mij is dit ook even wennen. Ik heb al jaren niet meer met "freethinkers" gediscussieerd, en dat is wel een soort intellectuele cocon natuurlijk. Misschien heb ik om die reden geprobeerd die ontwikkeling van het New Atheism een beetje bij te houden.
Wat voor mij intussen vanzelfsprekend is, is voor de meesten van jullie een vorm van intellectuele luiheid, domheid, psychologische afwijking etc. En de voorbeelden die jullie geven van wat gelovigen tegen jullie zeggen, roepen bij mij evenzeer afgrijzen op. Dat neem ik allemaal zeker niet voor mijn rekening! Maar domheid zit overal, niet alleen in de kerk, dat verzeker ik je.
Ik ben "in" voor een pittige discussie, maar weet niet goed waar we zouden moeten beginnen. Ik zal heir en daar op het forum wel wat kunnen bijdragen, maar als je er breed voor wilt gaan zitten, moeten we maar eens een lijstje maken van wat voor jullie het meest belangrijke (of prikkelende) is.
Het gaat mij overigens er echt niet om om mijn "gelijk" te verdedigen, maar ik wil wel graag helderheid geven en uitleggen waarom ik sta waar ik sta - en wil graag weten waarom jullie daar niet staan. :-)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Ik zou graag willen weten waarom het redelijk is in een christelijke bijbelse god te geloven (nog even los van welke god, de katholieke, gereformeerde, etc).
Stampertje
Geregelde verschijning

Bericht door Stampertje »

Welkom! Veel discussieer plezier :)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Welkom. Tegengas maakt discussies alleen maar leuker.
Leuk ook je interesse in new atheïsm.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Dank voor je openheid. Wij krijgen niet vaak gelovigen over de vloer, die bekend zijn met het new atheism. Je lijkt me geen 'kaft-tot-kaft' gelovige, maar je schreef op FB : Zeker niet vrijzinnig én overtuigd christen !
Ik zie wel dat je predikant bent in de PKN.

Voor mijn beeldvorming; is dat Gereformeerde bond's signatuur ?
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

biemer schreef:Dank voor je openheid. Wij krijgen niet vaak gelovigen over de vloer, die bekend zijn met het new atheism. Je lijkt me geen 'kaft-tot-kaft' gelovige, maar je schreef op FB : Zeker niet vrijzinnig én overtuigd christen !
Ik zie wel dat je predikant bent in de PKN.

Voor mijn beeldvorming; is dat Gereformeerde bond's signatuur ?
Welnee! Het is de Protestantse Kerk in Nederland, en ik sta daar een beetje rechts van het midden: tussen Confessionele Vereniging en Midden-Orthodoxie.
(Van links naar rechts: Vrijzinnig - Onbepaald midden - Midden-orthodox - Confessioneel - Gereformeerde Bond en dan stappen we uit de PKN en komen bij de Christelijk Gereformeerden...)
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Kevin schreef:Ik zou graag willen weten waarom het redelijk is in een christelijke bijbelse god te geloven (nog even los van welke god, de katholieke, gereformeerde, etc).
Mooie vraag. Maar zo'n algemene vraag, dat je dat alleen met een stuk of 20 dissertaties kunt beantwoorden. Zoveel tijd heb ik niet! We kunnen alleen maar een paar brokjes hopen door te spreken.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Hartelijk welkom Robbert op dit forum. Uit bovenstaande bijdragen maak ik op dat je een interessante en goede discussiepartner zou kunnen zijn. Succes toegewenst! En hopelijk voor alle partijen leerzame discussies.
RobbertVeen schreef: ik wil wel graag helderheid geven en uitleggen waarom ik sta waar ik sta - en wil graag weten waarom jullie daar niet staan.
Ik heb er ooit een dik boek over geschreven, maar het voornaamste hier samengevat. Ik zou het bijzonder interessant vinden indien je daar uitgebreid je gedachten over zou laten gaan.
Born OK the first time
DiMensie

Bericht door DiMensie »

.
Welkom!
Plaats reactie