Samante, terug van weggeweest

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Samante
Ervaren pen

Samante, terug van weggeweest

Bericht door Samante » 13 mei 2014 18:14

Een paar jaar geleden verliet ik dit forum voor een time-out. De meesten zullen me nog wel kennen. Voor de anderen zal ik me even opnieuw voorstellen.
Ik ben Samante, welke naam een anagram is van de groet Namasté dat zoveel kan betekenen als "De God in mij ziet en eert de God in jou".

Mijn spiritualiteit laat zich het best omschrijven als panentheïsme. Ik geloof dat alles voortkomt uit gedachte, welke is omgezet in trilling en vervolgens in materie. In andere woorden geloof ik dus in een intelligente oerkracht die zichzelf geschapen heeft vanuit gedachte.

Hoewel voor velen te zwaar beladen, geef ik de naam "God" aan die intelligente oerkracht. Dit doe ik ook om het door vele religieuzen geclaimde begrip "God" vanuit een andere perceptie te beschrijven.
Naar mijn idee hebben de meeste religieuze mensen niets begrepen van "God" en schuiven zij die intelligente oerkracht van alles in de schoenen. Ook verkondigen zij dat die intelligente oerkracht verlangens, verwachtingen en zelfs vereisten heeft naar de mens toe. Die intelligente oerkracht krijgt daardoor een bespottelijke beschrijving aangemeten, en zou er zelfs om geven wat mensen wel en niet eten, hoe zij zich dienen te kleden en dat zij vooral niet zichzelf mogen zijn en al helemaal niet het leven mogen vieren.

Ik pretendeer het niet allemaal beter te weten, maar ik heb een andere perceptie op die intelligente oerkracht die ik in het kort betitel als "God".
Hopelijk verrijken we elkaar met inzichten die ons verder brengen in onze spirituele evolutie. Ik zie daar naar uit.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Samante, terug van weggeweest

Bericht door Rereformed » 13 mei 2014 20:23

Welkom terug op dit forum.
Born OK the first time

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 mei 2014 20:27

Welkom terug Samante.

Waarom wil je zo graag in iets (bovennatuurlijks) geloven?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

EvP
Forum fan

Bericht door EvP » 13 mei 2014 20:29

Samante schreef:
Ik geloof dat alles voortkomt uit gedachte, welke is omgezet in trilling en vervolgens in materie. In andere woorden geloof ik dus in een intelligente oerkracht die zichzelf geschapen heeft vanuit gedachte.
Welkom terug.

Ik zie niet helemaal hoe jou redenatie nu in elkaar steekt. Zou je die misschien verder kunnen uitlichten?
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 13 mei 2014 20:29

Môgge.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 mei 2014 20:39

Welkom Samante

Grappig. ben juist een boek aan het lezen
http://www.rentine.com/theshortversion/ ... nt-page-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het wordt hier tevens besproken. In ieder geval stof om over na te denken. Zeker wat vrije wil en gedachten (geest/hersenen) betreft.
Je begrijpt: Ik heb niets met het bovennatuurlijke, paranormale. De realiteit is vele malen boeiender!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 mei 2014 20:57

Fish schreef:Welkom terug Samante.

Voor zover ik het bovenstaande begreep gelooft Samante dat het begon met een gedachte die na wat wezenloos in het niets zat te oefenen het trillen voor elkaar krijgt. Sterker nog, de gedachte wordt omgezet in trilling. En van trilling tot materie is tenslotte nog maar een peulenschil, zoals iedere natuurkundige ons kan vertellen. De trilling manifesteert zich eenvoudig als materie. Zo komt een gedachte letterlijk wat beter in zijn vel te zitten. Persoonlijk gaan mij zulke zaken boven de pet, maar als ik het goed heb zit er niets bovennatuurlijks aan.
Maar waarom iemand in zoiets wil geloven is ook voor mij nog steeds een vraag. Wanneer je er ook nog de benaming God aan geeft wordt het bovendien wel heel geladen.
Born OK the first time

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 mei 2014 22:15

Rereformed schreef: Persoonlijk gaan mij zulke zaken boven de pet, maar als ik het goed heb zit er niets bovennatuurlijks aan.
Als we de Big Bang als natuurkundige uitleg voor de kosmos aannemen, is geloven in een intelligentie die er altijd geweest is en de Big Bang schijnbaar veroorzaakt heeft, wat mij betreft, boven(natuurlijk)meester. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 13 mei 2014 23:37

Ik geloof niet echt dat het iets bovennatuurlijks is. Die intelligente oerkracht zoals ik het zie is overal, in al het leven. Die is volgens mij juist verweven met de natuur.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 13 mei 2014 23:51

EvP schreef:
Samante schreef:
Ik geloof dat alles voortkomt uit gedachte, welke is omgezet in trilling en vervolgens in materie. In andere woorden geloof ik dus in een intelligente oerkracht die zichzelf geschapen heeft vanuit gedachte.
Welkom terug.

Ik zie niet helemaal hoe jou redenatie nu in elkaar steekt. Zou je die misschien verder kunnen uitlichten?
De gedachte (niet slechts 1 maar gigantisch veel) is denk ik, in de fase voor het ontstaan van de oerknal voldoende geweest om het eerste zetje te geven voor de oerknal. Het leven heeft zichzelf naar mijn idee ook vormgegeven middels gedachte. Ik geloof niet in een schepper die schepsels heeft geschapen, ik geloof dat schepsels zichzelf hebben geschapen.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 13 mei 2014 23:54

dikkemick schreef:Welkom Samante

Grappig. ben juist een boek aan het lezen
http://www.rentine.com/theshortversion/ ... nt-page-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het wordt hier tevens besproken. In ieder geval stof om over na te denken. Zeker wat vrije wil en gedachten (geest/hersenen) betreft.
Je begrijpt: Ik heb niets met het bovennatuurlijke, paranormale. De realiteit is vele malen boeiender!
Ik heb geprobeerd het boekfragment te lezen, maar engelstalig is voor mij niet eenvoudig. Morgen ga ik er nog eens goed voor zitten, want het wijntje van vanavond wil ook niet echt helpen op dit moment. :wink:
Laatst gewijzigd door Samante op 14 mei 2014 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 14 mei 2014 00:04

Rereformed schreef:

Voor zover ik het bovenstaande begreep gelooft Samante dat het begon met een gedachte die na wat wezenloos in het niets zat te oefenen het trillen voor elkaar krijgt. Sterker nog, de gedachte wordt omgezet in trilling. En van trilling tot materie is tenslotte nog maar een peulenschil, zoals iedere natuurkundige ons kan vertellen. De trilling manifesteert zich eenvoudig als materie. Zo komt een gedachte letterlijk wat beter in zijn vel te zitten. Persoonlijk gaan mij zulke zaken boven de pet, maar als ik het goed heb zit er niets bovennatuurlijks aan.
Maar waarom iemand in zoiets wil geloven is ook voor mij nog steeds een vraag. Wanneer je er ook nog de benaming God aan geeft wordt het bovendien wel heel geladen.
Met de manier waarop veel religieuzen omspringen met de benaming God is in mijn ogen veel mis.
Om de discussie met hen aan te gaan gebruik ik dezelfde benaming omdat het anders lastig wordt om te discussiëren over bijvoorbeeld de geboden en verboden van hun God.
Zij hebben het meestal over wat God wil en wat ie niet wil. Een intelligente oerkracht maalt naar mijn idee niet om wat mensen doen of laten. Ook maakt het die niets uit of mensen die aanbidden of niet.

Waarom ik zoiets geloof? Eigenlijk omdat ik dat niet simpel naast mij neer kan leggen. Het bepaalt mijn perceptie van het leven en ik ben daar zeer content mee.

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 14 mei 2014 00:32

Dag Samante,

Welkom terug.

Nu kan ik je bedanken voor je oude post waar ik veel in herkende en mij blijdschap gaf.

Ik heb nooit een psychose gehad of een hogere openbaring of iets dergelijks en toch herken ik het allemaal.

Veel gelezen, en op het ogenblik bestudeer ik het boek "Een Cursus In Wonderen".

Een dik boek, maar die je kan samenvatten in deze ene quote:
"Niets werkelijks kan bedreigd worden.
Niets onwerkelijks bestaat.
Hierin ligt de vrede van God."

vriendelijke groet,
Pieter
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 14 mei 2014 01:11

Welkom terug!!!!
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 14 mei 2014 02:15

Welkom terug Samante,

Ik was nog een jonkie toen ik hier samen met jou verbleef. Ik vind het erg leuk je weer terug te zien. Ik voel interessante discussies aankomen.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Plaats reactie